SALAMON NÁNDOR
A halála óta elmúlt 75 esztendő a magyar
művészettörténet számára az időnként fellobbanó vitákat élesztő megoldások korát (is)
jelentette. Számos kísérlet történt Derkovits Gyula pályafutásának, életvitelének,
világszemléletének és művészetének minden nézet megnyugtató egyensúlyát kifejező,
objektív értékelésére. Az ítélkezés változó nézőpontjait szinte a kezdetektől a baloldali eszmerendszer
határozta meg, a politika érdekeinek függvényében emelték piedesztálra, vagy
valódi művészi értékeit tették kérdésessé, sorsáért rendszerint a kor társadalmának nyakába
varrva a felelősséget. Így történhetett meg, hogy a hosszú ideig elevenen élő "éhen halt
proletárfestő" legendáját a posztumusz Kossuth-díjat követően csakhamar a dekadens polgári
művészeti irányzatok, izmusok követésének vádja, s az elhallgatás váltotta föl.
A vita az ötvenes évek közepén 1954-től éledt újra, s el is húzódott 1968-ig.
A "támadók" a szocialista realizmus szellemében, követhetetlennek ítélt formanyelvét
kifogásolták, a másik oldal művészetének egyetemességét, műveinek eszmei tisztaságát,
osztályával való azonosulását hangoztatta. A polémiák közepette jelent meg első kiadásban
Derkovits Gyuláné Mi ketten címmel összeállított emlékezés-kötete, amely alaposan
ráerősített ama képre, amely az életüknek keretét adó korszakot tette felelőssé a festőművész
rövidre zárt életéért.
A vita hullámzása 1956-ra lanyhult, de mint Timár Árpád megállapította: "a részletkérdések
kutatása és megoldása azonban még sokáig váratott magára". A szombathelyi
1994-es Derkovits-konferencián elhangzott előadását azzal zárta: "Ebből a szempontból
tulajdonképpen Körner Éva 1968-ban megjelent nagyszabású monográfiáját tekinthetjük a
vita végső zárópontjának, hiszen ez a könyv adott hosszú időre érvényes és megnyugtató
válaszokat a Derkovits körül felmerült alapvető problémákra".
Vagy talán mégsem?
Az említett, születése 100. évfordulója alkalmából rendezett, újabb részkérdéseket
boncolgató tudományos ülésen a vaskos monográfia szerzője a Hóman Bálinttal és gróf
Klebelsberg Kunó nevével jelzett "kulturális hátteret" jellemezve, megismételte: "Ebben a
környezetben Derkovits idegen és kirekesztett lett, bár (...) az elismerést nem lehetett teljesen
megtagadni tőle". A legenda tehát tovább élt a nyomorgó festőről, aki ugyan folytonos
szembenállásban volt kora társadalmával, csak az árnyoldalait látta a világháború,
Trianon és a világválság következményeivel viaskodó, nemzeti önbecsülésének visszaszerzésére
törekvő nemzet és társadalom életének, de azért kevéssé részesült annak erkölcsi
és anyagi javaiból. Körner előadásában arra buzdított, eljött az ideje annak, hogy "ismét
áttekintsük életművét és új, friss szemmel új megállapításokat tegyünk. Próbáljuk ezúttal
már az ún. »szempontokat« mellőzni és objektív képet rajzolni a művészről és koráról".
Másfél évtized múltán, újra-olvasva a kis füzetbe foglalt előadások szövegeit,
bevallhatjuk: nagy porfelhőt nem kavartunk az ügyben! Az elhangzottak legfeljebb árnyalták
az ikonként felmutatott Derkovits-portrét. Így is őrződött meg mostanáig, amikor két
momentum ismét előhozta a Derkovits-életmű értékelésének kérdését.
A félig kerek születése 115. és halála 75. kettős évforduló alkalmából kiállítás
nyílt a Szombathelyi Képtárban a gyűjtemény teljes Derkovits-anyagából, amely ismét a
város egykori neves szülötte felé fordította a közönség figyelmét. Elismerendő lépés volt,
mert jól megmért évtizede néhány műtől eltekintve! a festő műveit raktárba űzte, szorította
a parttalan modernség térhódítása. Az érdeklődés feléledését megelőzte és erősítette
Molnos Péter új, tiszteletet parancsoló méretű albuma: Derkovits szemben a világgal.
Mielőtt szemügyre vennénk a forgatásra, képnézésre és olvasásra egyaránt érdemes,
reprezentatív kiadványt, egy kitérőt kell tennünk. A kötetet olvasva, rá kellett jönnünk,
hogy a szerző bevallva-bevallatlan, polemizál Dombai Viktóriával, a festőművész feleségével
és adatszerűen cáfolja számos, az életükre, szegénységükre, kiszolgáltatottságukra
vonatkozó állítását. Csakhogy ezt megtette, más keretek között, néhai Szíj Rezső is, aki sajnálatosan
hiányzik e mű válogatott bibliográfiájából, s nem történik hivatkozás sem tényeket
soroló tanulmányára. Feltehető, hogy a szerző aki fiatal kora ellenére már két jelentős
monográfiával (Aba-Novák illetve gróf Batthyány Gyula) keltett megérdemelt figyelmet
nem találkozott a Vasi Szemle 2000/5. számában közölt, tényeket soroló, hamis legendákat
cáfoló írásával. Már inkább meglepő, hogy eme dolgozat könyv alakban is kiadott változata
Az "éhenhalt" Derkovits és a valóság Egy legenda vége (Herman Ottó Társaság
Nemzetpolitikai sorozata 8. Szenczi Molnár Társaság, 2001.) sem került a kezébe.
Szíj Rezső sorra vette a "nyomorra" utaló vélekedéseket. Vitairata ugyan tartalmaz
néhány téves adatot, elírást, de a lényegét tekintve a homályoszlatók közé sorolja szerzőjét.
Elöljáróban Viki asszony idealizált "társ" képe felett ironizált. Kételyeit vonultatta
fel mindazon hangoztatott állításokkal szemben, amelyek az "ecset és gyalu", a modellállás,
a bécsi évek körülményei, az éhenhalás kérdését negatív elemként tárgyalták.
Számadatokkal, a jövedelmi viszonyok bemutatásával, a magán-, köz- és múzeumi vásárlások
sorával bizonyította, hogy a kor társadalma nem "kivetette", sőt... s árnyaltan megrajzolta
a simulékonyságtól ugyancsak távol álló Derkovits egyéniségét, viszonyát a korhoz,
a társadalomhoz és osztályokhoz (munkások és parasztok festője??). Cáfolta a "feledés
fátylát" borító szándékot a róla megjelent könyvekkel, a Dózsa-sorozat kiadásával, a
kiállítások adataival. A Körner Éva megkívánta "objektív kép" megalkotására ösztönözve
kijelölte a szakma feladatát is: "A ma élő műtörténészi, műkritikusi derékhad (...) tagjai kötelesek szembefordulni a betanult hazugságokkal, és a téves nézetek megtagadása árán
hozzálátni a magyar művészet és magyar társadalom rehabilitációjához".
Miként sikerült ez Molnos Péternek?
Az ugyan jelenthet meglepetést, hogy a lassan helyére kerülő Aba-Novák
Vilmosról és a még jobban elhallgatott gróf Batthyány Gyula festészetéről a Népszabadság
Kiadó jelentetett meg reprezentatív albumot, de Derkovits esetében ez akár természetesnek
is fogható fel. A köz- és magánhaszonra törekvő, értékfeltáró és -mentő, remek kiadványokat
jegyző Kieselbach Tamás neve azonban biztosíték arra, hogy a kézbe vett kötet
elfogultság nélkül elevenítse föl a század kétségtelenül jeles festőművészének alakját,
művészetét. Tömör, személyes hangvételű bevezetőjéből két gondolat kívánkozik aláhúzásra.
Az egyik a művész festészetének alapvető értékét csiszolja gyémánt keménységűvé:
"Hihetetlen, hogy ez a három elemit végzett, autodidakta festő milyen rafináltan szerkesztette
képeit". A másik a könyv céljára világít rá: "... minden értéket meg kell tisztítani
attól, ami méltatlanul rátapadt az elmúlt évtizedekben...".
Az e szándék beteljesítésére vállalkozó szerző munkája az életutat követő, fejezetekre,
alegységekre tagolt dokumentumokkal tűzdelt írásból, a másfélszáz művet színesben
felvonultató reprodukció-blokkból és a szokásos adattárakból áll össze. Az egyes fejezetek
sarokpontjait a történelmi sorsfordulókkal összefüggésbe hozott, meghatározó életrajzi
adatok, történések jelölik ki. A koncepció gondolatfonalára felfűzött idézetek, hivatkozások,
megállapítások egyöntetűen azt támasztják alá, hogy a "mellőzött művészről" a köztudatba
erővel bevésett kép alapos retusálásra szorul, s alig igazolható a korszak polgári
társadalmának felelőssége sorsa alakulásában. Rossz sora, a küzdelmes élet valósága
ugyan nem tagadható, de rá is érvényes Ágh István Sinka Istvánról szóló jellemzése: "Neki
a szenvedés az a teher, melytől az anyagok nemessé tömörödnek".
A könyv alapleütését a nem először idézett önéletrajz részletei intonálják, amelyek
a gyermekkorát, a család eredetét, életkörülményeit világítják meg. Már itt felbukkan a
"lázadás" motívum, azt ugyan az első festői próbálkozások mérsékelték, teljes feloldását,
a kiutat pedig az önkéntes katonai szolgálattól remélte. Sebesülése után az első segítő kezet
Kassák Lajos nyújtotta felé protezsálásával, Kernstock szabadiskolájába juttatva.
Jószerivel el sem kezdte a jeles mesterek irányította módszeres tanulást, máris támogatói
jelentkeztek. Rajzait lap közölte, és segítői több rajzát meg is vásárolták. A tehetség felismerése
tehát rögtön kapcsolódott a támogató szándékokkal.
A kommün hónapjaiból két mozzanat emelkedik ki. A rekvirált műkincsek kiállítása
első találkozását jelentette az egyetemes művészet alkotásaival, a nyergesújfalui
művésztelep pedig a feleség erősen idealizáló emlékezetétől függetlenül rövid ideig a
gondtalan alkotás lehetőségét biztosította, s hatással volt további pályájára. Úgy tűnik, a
csoport legtehetségesebb növendékeinek egyikeként, élt a szabadossággal keveredő szabadsággal.
Témaválasztása, eredendően egyéni kompozíciós készsége árkádiai hangulatú
jelenetek rajzolásában, festésében mutatkozott meg.
Derkovitsné emlékeit revideálja a szerző a továbbiakban is. Bizonyítja, hogy a
"feledésre ítélt" elhíresült pornográfia-sorozatot (ezekből néhányat bemutatott a képtári
kiállítás!) nem a szegénység kényszere diktálta. A Reiter László által megrendelt grafikák
némely darabjait ugyanis a maga kedvére akvarellben is megfestette. A sorozat pedig megbízásokat
hozott az Amicus kiadó tulajdonosától a még mindig csak kezdőnek számító
művésznek. "Felfedezték" a lapok, folyóiratok szerkesztői is a rajzaiban rejlő ösztönös erőt. Segítő kezek mindenütt! Szobotka Imre műtermét kölcsönözte, Kmetty János műtermében
nemcsak akt stúdiumokat végezhetett, hanem megismerkedett a rézkarc technikájával,
mesterfogásaival. Művésztársak ajánlása nyomán megismerhette a kiállítási siker
ízét (Belvedere, 1922), a műbarátok vásárlásai pedig komoly bevételhez segítették (400
ezer korona!), amit rögtön elvásárolt. A maradék csak szűkös pár havi megélhetéshez volt
elegendő. Az viszont tény, hogy ez időben születtek első jelentős művei, az "Árkádia korszak"
kiemelkedő, már sajátos jegyeket és értékeket mutató a szerző által tüzetesen elemzett,
párhuzamokat, hatásokat hordozó kompozíciói.
Rövid bécsi tartózkodását menekülve az ismétlődő gondoktól "önkéntes emigráció",
hosszabb tartózkodás váltotta föl. Került ajánlólevél (Fónagy Béla), volt segítő testvér,
támogatásra kész mecénás (Hoselitz Ernő), szerény, kertre nyíló lakás-bérlemény, de
Kassák szerint maga a festő "sértett rabszolgaként" dolgozott, járkált a városban.
Gyanakvással reagált a textilgyáros ajánlatára is, aki jelentős összeggel támogatta bécsi
tartózkodásuk idején. E korszak, a nehézségek ellenére, inkább pozitív eredményeket
mutat: kiállítások, a rézkarcait fogadó kritikai hangvétel, freskókísérletek s végül önálló
tárlat Bécsben és a pesti Mentor könyvkereskedésben, erkölcsi és mérsékelt anyagi hozadékkal.
A szegénység azonban maradt, azon nem változtatott Ferenczy Béni közvetett segítő
gesztusa sem (nyaralás Gloggnitzban).
Talán ezért elgondolkodtató a hazatérés után megtett lépésük. Reiter képvásárlása
és egy gyáros megrendelése (5 millió korona!) mintha elkápráztatta volna a házaspárt: jól
berendezett lakást béreltek a Ferencvárosban! A forrás azonban, nem utolsó sorban
Derkovits önfejűsége miatt, gyorsan elapadt. Újpest következett, és mivel sorjáztak a képek,
bemutatkozás a KUT 1926. tavaszi tárlatán. Jelentkezését teljes siker, a befogadás kísérte,
amelynek ténysora egyértelmű cáfolata Dombai Viktória könyvben kreált valóságképének.
Csak néhány "tétel": Petrovics Elek képet vásárolt a Szépművészeti Múzeum részére; a
KUT folyóirata szinte kivételesen! nyolc képét reprodukálta, és önálló tanulmányban
méltatta; 1927-ben ő kapta az első KUT-díjat (400 P); kiállítása nyílt az Ernst Múzeumban;
tízlapos rézkarc-sorozat jó eladási mutatókkal; a Főváros 200 pengős segélye stb. A "művészi
hozadék" sem megvetendő! A kiállított képeken megjelent az otthon és utca ellentétes
világát bemutató "sajátos festői univerzuma", jellemző attribútumaival. Megszületett "önálló
festői stílusa". Még a modernista kísérletként értékelt Halas csendélet is "hozott a konyhára":
Oltványi-Artinger Imre sorolta gyűjteményébe (400 pengő 1929-ben!).
Szemelgetésünk során e ponton érkezünk a "pártkapcsolat" kérdéséhez. Viktória
gyanúsan kerek története, ha tartalmazhat is valós elemeket, több mint kétséges. A szerző
az özvegy által visszavetített, kiszínezett história adatait, Derkovits nevét hiába kereste a
politikai rendőrség listáin. Személye, kapcsolatai, művészete nem avatta célszeméllyé. A
visszatekintők emlékezetét pedig erősen befolyásolta a megszólalás kora. Így azután a
Dózsa-sorozat keletkezéstörténete is nehezen fogadható el ebben a formában, de nem von
le semmit a sorozat jelentőségéből, sem az életmű, sem a magyar grafika nézőpontjából.
A komor téma mellett új hangulatú képek születtek. Kiforrott szerkesztési metódusának
eredményeit közös kiállításokon (Tamás Galéria, KUT), majd Mészáros
Lászlóval társulva, ugyancsak Tamásnál tárta közönség elé. "Életörömöt sugárzó képein"
igencsak elcsodálkozott a közönség. "A heroikus szenvedők csapatába" (Rabinovszky
Máriusz) tartozó festő színeváltozását özvegye ugyan a "párt jelenlétének" tulajdonította,
Molnos azonban a "festőiség győzelmét" véli a politikai mondanivaló nyűgei fölött.
A világválság nyomása alól Derkovitsék sem mentesültek, megbillent az otthoni idill
harmóniája. Ismét a megélhetés került kockára, de a biztató jelek nem tűntek el teljesen.
Pályázatra ösztönözték a művésztársak, de azt elbukta. A római ösztöndíj gondtalanságáról
pedig ő mondott le. Akkor született képei tanúsága szerint, mélyen érintette meg az 1930.
szeptemberi véres tüntetés. Az Eisenstein filmjével párhuzamba állítható képei (Kenyérért) a
békésen indult (lehet, hogy provokáció miatt megtorolt) felvonulás végkifejletét emelték megrázó
szimbólummá. Az elnyomók és elnyomottak szembenállását számos kompozíciós fogás,
technikai módszer (montázs) és motívum felhasználásával transzponálta festményeibe.
Élményalapjait az élet szolgáltatta. Kilakoltatás réme fenyegette, ezúttal Fruchter Lajos segített
rajtuk vásárlásaival, de a havi járandósággal kapcsolatos ajánlatát elutasította. Nem élt egy
párizsi tanulmányút felkínált lehetőségével sem. A makacs ellenállás következménye végül a
kilakoltatás, a rendőri beavatkozás és bírósági ítélet festményei lefoglalásával.
Ismét Újpesten kötöttek ki. Új kiállítás reményében, tempósan festett, s a fémfestékek
alkalmazásával, a szín vette át a vezérszólamot. A Tamás Galéria ismételt kiállítása
csak mérsékelt eredményt hozott, de a folyamatos érdeklődés nem szűnt meg, vásárló is
került (Szondi Lipót). Anyagi gondjait modellkedéssel kívánta enyhíteni, de Vaszary elutasította,
s egy éven át inkább segélyezte, Aba-Novák "alamizsnáját" pedig megalázó
könyöradománynak tartotta. Az újabb siker fénye 1933-ban ragyogott rá: A Szinyei Merse
Társaság Nemes Marcell-díját a Vasút mentén festőjének ítélték. Megfogalmazott ars poeticája
szellemében rendre születtek remekművei. Egymást követték a kiállítási alkalmak
(Nemzeti Szalon, Műcsarnok) és a Fővárosi Képtár vásárlása (Híd télen). S végül elkövetkezett
az életmű betetőzése, az "anya" motívum feldolgozása az utolsó képén.
Molnos Péter végig érzékeltette írásában, hogy a szegénység ugyan végig kísérő
valósága volt Derkovitsék életének, de az "új gyűjtők", mecénások, kollégák és intézmények
kezdettől igyekeztek felkarolni a tehetséges művészt. A "kéretlen támogatókkal" külön fejezetben
is foglalkozott. A "magyar gyűjteményre" törekvők köre ugyan kicsi, de mindegyikük
megtalálható Derkovits vásárlói között. A kiemelt szerepet első monográfusa, Oltványi-Artinger Imre vállalta. Nehézséget okozott azonban a kapcsolatok kialakulásában a festő
emberi habitusa, gyanakvó természete, amelyben része volt az általa képviselt polgár-proletár
szembenállásnak is. Lázár Béla szerint "mesterségesen nyomorgott, hogy élete és művészete
egybefonódjék". Genthon István pedig úgy látta: "Daccal és keserűséggel festette saját
életének jeleneteit (...) szocialista agitátor azonban sosem vált belőle". Tamás Henrik világosan
kijelentette, hogy kiállítása (1929) "komoly anyagi sikert jelentett". S amikor ismét
bajba került, Fruchter tett tisztességes ajánlatot (300 pengő/hó 12 kép megfestése fejében!),
de ez a kapocs sem sokáig bírta a feszültséget. A mecénások közül az arisztokraták sem hiányoztak
(gróf Andrássy Géza, báró Hatvany Lajos), miként a művésztársak, a polgári foglalkozások
legkülönbözőbb képviselői sem (Radnai Béla, Márton Ödön, Köves Oszkár). A
sor tekintélyes, de a megidézettek bizonyítják, hogy korának társadalma nem volt érzéketlen
a "proletár festő" iránt, akiről csak éppen a munkások nem szereztek tudomást.
Alakját, szerepét és jelentőségét számosan körülírták. Hamvas Béla az "igazságkeresők"
vonalába helyezte. A szentenciát a konzervatív kortárs művészettörténész, vitéz
Nagy Zoltán mondta ki, politikai, ideológiai felhangok mellőzésével: "Tehetség volt pedig
a javából. Festő a legjobbak közül". Molnos Péter monográfiája, képanyagával, megállapításaival
és hivatkozásaival egyetemben, e lényegi megállapítást erősíti meg, lefejtve alakjáról,
művészetéről az ilyen-olyan érdekből eredő sallangokat. Bátorsága elismerésre méltó.
* | MOLNOS Péter: Derkovits szemben a világgal. Népszabadság Könyvek, Budapest, 2009. 228 old. |