Biró Teofil 1977-ben született Balassagyarmaton. Kőszegen lakik. Repülőgépszerelői végzettség után a Szegedi Tudományegyetemen történelem szakon végzett. (Számos más képesítése is van, az életmentéstől a vendéglátós üzletvezetésig.) Jelenleg a szombathelyi Élelmiszeripari és Földmérési Szakképző Iskola és Kollégium tanára és a Pécsi Tudományegyetem Interdiszciplináris Doktori Iskolájának végzős hallgatója. Fő kutatási területe: a skót Felföld integrációja a brit birodalomba (17151815). Publikációinak többsége a skót történelemmel kapcsolatos, de írt a liberalizmus eszmetörténetéről s közép-európai témákról is. Alábbi tanulmánya is jelzi érdeklődésének szélességét. |
BIRÓ TEOFIL
Jelen tanulmány a magyar őstörténet egyik
legproblematikusabb kérdéskörét, a honfoglaló magyarság uralmi rendszerét taglalja. A téma
bonyolultságát és súlyosságát jól érzékelteti, hogy dacára az igen szerteágazó interdiszciplináris
kutatásoknak, mai napig nem sikerült szakembereinknek megnyugtató eredménnyel
lezárni a kérdést. A legfőbb problémát tulajdonképpen az okozza és ez igaz a magyar őstörténet
szinte valamennyi megoldandó kérdésére , hogy a korszakról rendkívül kevés írott
forrás áll rendelkezésünkre, és még ezek is a legtöbb esetben ellentmondanak egymásnak.
Kétségkívül ezzel magyarázható az a sokszínűség, amely őstörténetünket jellemzi. A hétmagyar
törzsszövetség uralmi rendszerével kapcsolatban nincs egy olyan pont, amellyel minden
kutatónk egyetértene. Természetesen számos tanulmány született, melyben neves szerzők
igyekeztek feloldani forrásaink és őstörténetünk ellentmondásait, de mindezidáig nem
sikerült kielégítő, általánosan elfogadott magyarázatot találni vitás kérdéseink legtöbbjére.1 Nagy valószínűséggel soha nem fogunk kétségeket kizáró, biztos igazságokra lelni vizsgálódásaink
során, hiszen jól tudjuk, hogy "a múlt kutatója állandóan a »termékeny bizonytalanság
« légkörében dolgozik. Eleve gyanús minden olyan kijelentés, hogy ez eddig »így
volt«, s rokonszenves az a szerénység, amely bevallja, hogy »ez így lehetett«."2 Mégis az
alábbiakban megpróbálok a magam részéről egy teljesebb, jóval árnyaltabb képet festeni honfoglaló
pogány eleink államának politikai berendezkedéséről. Végigveszem a magyar szakrális
kettős fejedelemség eddigi legfontosabb kutatási eredményeit, majd elődeim hagyatékára
építve igyekszem saját elképzeléseimet felvázolni.
A korai magyar történelemre vonatkozóan forrásainkat alapvetően két nagy csoportra
lehet osztani. Az első forráscsoportot a magyar dokumentumok,3 a másodikat a külföldi kútfők4
képezik. Hazai forrásainkat kutatóink nagy része nem tartja hitelesnek, így inkább az
objektívebbnek tartott külföldi kútfők vizsgálatára alapozza munkásságát. Mások megpróbálják
összeegyeztetni a különböző forráscsoportok legtöbbször egymásnak ellentmondó adatait,
mondván, az Árpád dinasztiájával szemben elfogult hazai krónikáink is megőrizhették
valós hagyományok emlékét. Ebben a munkában igen fontos szerepet kapott és kap a tudományos
igényű, objektív forráskritika kidolgozása, annak alkalmazása. Györffy György
ennek szellemében három csoportba osztotta honfoglalásunk forrásait, attól függően, menynyire
voltak kitéve az Árpád-házi dinasztikus hatásnak.
Az első csoportba azokat a forrásokat sorolta, melyek mentesek az Árpád-ház dinasztikus
törekvéseitől. Ide tartoznak szerinte a mohamedán források, a nyugati évkönyvek,
valamint a György barát krónikájának folytatása. A második csoportot azok a kútfőink alkotják,
melyek az Árpád-ház törekvéseitől függetlenül jöttek létre, ámbár a dinasztikus hatás
folytán változást szenvedtek. Ilyen Györffy megítélésében a fehér ló monda, és ilyen
Anonymus elbeszélése is. Forrásaink harmadik kategóriáját Györffy az egyértelműen az Árpádok
szemléletét és törekvéseit tükröző kútfőkben ismeri fel. Ide tartozónak tekinti a
DAI-t, valamint a magyar krónikákat.5 A következőkben tehát lássuk, hogyan értékelték tudósaink
a rendelkezésünkre álló forrásokat, s milyen eredményeket, következtetéseket vontak
le belőlük.
A magyar őstörténet kutatásának kezdeti szakaszában Vámbéry Ármin megállapítja,
hogy a kazárok hatalmának hanyatlásával a IX. század első felében a magyarság önállóan
lépett fel a történelmi események előterébe. Igen becsülendő módon bevallja, hogy
az utat, a módot és az időpontot pontosan megállapítani nem lehet.6 Amennyiben belegondolunk, az elmúlt évszázad minden kutatási eredményének ellenére, Vámbéry megállapítása
még mindig megállja a helyét.
A századelőn Pauler Gyula már merészebb volt Vámbérynél, s az alábbi tudományos
eredményeit hozta nyilvánosságra. Szerinte a 830 táján Baskíriából (Magna Hungária)
délre húzódó magyarság7 főfejedelme a gyula volt. A kende pedig "csupán" ennek helyettese,
a sereg vezére. Az idegenek szemében ez természetesen olybá tűnt, hogy a kende a főkirály,
bár azt is tudták, hogy a gyula hatalmasabb, akinek szavát minden magyar fogadja.8
Pauler azt is állítja, hogy Árpád főfejedelemmé választása után a gyula és a kende mint második
és harmadik fejedelmi méltóság továbbra is megmaradtak.9 Ezek után már természetes,
hogy Kurszán, mint második méltóság, 894-ben a gyula tisztet töltötte be.10 Árpád fia,
Levente pedig talán a kende lehetett.11 A kende méltóságot egyébként, amely a kazár khender
kagánnal szó szerint megegyezik, Pauler azonosítja a DAI-ban szereplő harmadik magyar
méltósággal, a khorkasszal, vagyis a horkával.12
Ezt követően Róheim Géza próbálta meg a kazár szakrális fejedelemséget vizsgálva
felvázolni a korabeli magyarság politikai rendszerét. 1917-ben megjelentetett tanulmányában13
arra a megállapításra jutott, hogy a kazár rendszer pontos mása létezett a magyarságnál
is.14 Szerinte Álmos volt a magyarok kendéje, azaz szakrális főkirálya, míg Árpád a gyula
tisztséget, vagyis a hadak "intézője" posztot töltötte be. Róheim tolmácsolásában így válik
érthetővé forrásaink ingadozása, melyek hol Álmos, hol Árpád vezérletével hozzák be a magyarságot
Pannóniába.15 Rheim munkája természetesen még nélkülözi a modern, tudományos
forráselemzés kritikai vizsgálatát. Helyette Frazer nyomán a világ különböző pontjairól
hozott példákat a szakrális királyság intézményére anélkül, hogy megvizsgálta volna azok
hátterét. Így nem is csoda, ha a szakrális királyság kialakulását a századelő újdonságának
számító pszichoanalízis hatása alatt lélektani okokkal magyarázta.16
Németh Gyula nézete szerint a hétmagyar törzsszövetség hun-bolgár szervezés alatt
jött létre 600700 körül Baskíriában.17 Hangsúlyozandó, hogy ez a törzsrendszer a "Bolgár-török
Birodalom keretében, a bolgár-török fejedelmek részéről adminisztrációs és katonai
alapon mesterségesen állítódott össze."18 830 táján a magyarság zöme Baskíriából délre, a
Don és a Duna közötti gazdagabb, melegebb területre húzódott.19 Németh elmélete 840889
közé teszi a kazár uralom idejét. Eszerint Levedi felismerte, hogy túlélésünk záloga a kazár
főség elfogadása, így rendkívül széles körű belső önállósággal ugyan, de a kazár szuverenitás elismerésével uralkodott a magyar törzsszövetség fölött.20 Németh hitelesnek fogadja
el Konstantinosz elbeszélését Levedi lemondásáról, s a Turul-dinasztia hatalomra kerüléséről.
A kettős fejedelemség intézményét változó politikai formának tartja. Szakrális főfejedelemnek
a IX. század második felében a kendét ismeri el, de a gyula kormányoz.21 Ez Árpád
hatalomra kerülésével ideiglenesen megváltozik, aki súlyos harcok árán biztosította hatalmát
a gyulák és a kavarok felett.22 Ebből az következik, ha erős a főfejedelem, akkor korlátlanul
uralkodik. Ha gyenge, akkor megnőhet a törzsfők hatalma. Mindenesetre az államszervezet
alapját a főfejedelem, illetve annak dinasztiája adja.23 Németh a honfoglalás után
azonban voltaképpen két Magyarországról beszél. Az Árpád főfejedelem vezetése alatt álló
régi Magyarországról, valamint az Erdély felett uralkodó bolgár-török Gyula-dinasztia államáról.
Az erdélyi gyulák ugyan hivatalosan az Árpádok vazallusai, de a főfejedelmi hatalom
gyengülésével a X. század folyamán az ő kezükbe kerül a főhatalom. A Konstantin
császárnál járt magyar követség esetében jól látható e kettős hatalom megléte. A magyar követség
Bizáncban voltaképpen két államot, két hatalmat képviselt. Tormás a Turul-dinasztiát,
Bulcsú pedig az ekkor ténylegesen hatalmon lévő Gyulákat.24
A szakrális királyság első tudományos igényű vizsgálata Alföldi András nevéhez köthető.
Írásos kútfőkre alapozza a hunok, türkök, kazárok és magyarok kettős királyságának azonosságát.
25 Véleménye szerint a nomádokra általában jellemző a nép két részre való osztása,
amit az osztott hadrenddel magyaráz. A két néprésznek két királya is van, akik közül az egyik
nagyobb hatalmat összpontosít kezében, mint a másik.26 Ez a tradicionális szervezet a későbbiekben
az aktuális erőviszonyok és a személyes kvalitások függvényében háromféleképpen
változhat. Egyrészt a nép két részre szakadhat,27 másrészt a főkirály felülkerekedhetik az alkirályon,
és legyőzheti.28 Végül fennáll a lehetősége annak is, hogy az alkirály nagyobb hatalomhoz
jut, mint a főfejedelem. Alföldi nézete szerint ebben az utolsó esetben alakulhat ki a
"kazártípusú" szakrális királyság. Eszerint a természeti erők a szakrális uralkodóban összpontosulnak,
így ő közvetlenül is felelős lesz a népet ért jó vagy rossz hatásokért.29
Deér József is osztja Alföldi azon nézetét, hogy a magyarság politikai szemléletét
alapvetően jellemzi a türk-kazár gondolkodásmód. Így a magyarság kettős fejedelemségének
alapját is a kazár rendszerben kell keresnünk.30 Deér szerint a magyarság már a kazár
uralom alatt is több törzsből tevődött össze, amelyek élén a hadnagyok, vajdák álltak. Ezek
közül a legelőkelőbb Levedi kende volt. Ő volt a magyarok körében a kazár hatalom exponense, egyben a Kazár Birodalom harmadik legjelentősebb méltósága is. Hatalma a meglazult
kazár-magyar kapcsolatok folytán a IX. század végére névlegessé vált. A főhatalmat a
gyula tisztséget viselő Álmos ragadta magához. Ekkor az etelközi, már függetlenedő magyarság,
felismerve veszélyes helyzetét, egy a túléléshez szükséges magasabb rendű politikai
szervezésbe kezd önmaga felett. Azok a törzsek, melyek a kazár fennhatóság alatt csupán
laza kötelékben éltek egymás mellett, most hivatott vezetőt kerestek, aki kimagasló
tulajdonságok és isteni támogatás birtokában egységes néppé, erős törzsszövetséggé, nomád
birodalommá szervezi őket.31 Ez a vezető pedig nem lehetett más, mint az Attila-hagyománnyal
rendelkező Turul-dinasztia képviselője, Árpád. Személyének a tekintély alapját jelentő
szakrális momentum mellé a magyar törzs gazdagsága és katonai ereje adott reális alátámasztást.
A fejedelem választása a lovasnomád népek ősi rítusával, a vérszerződés
szertartásával történt.32 Innentől kezdve a törzsszövetségben minden a fejedelemhez, az ő
nemzetségéhez és törzséhez viszonyult. Korlátlan hatalma révén ő nevezte ki a két főméltóságot,
a gyulát és a horkát, valamint az egyes törzsek élén álló hadnagyokat. Ez a hatalmi
struktúra a magyarság tipikusan törökös politikai szervezetének a bizonyítéka. A hunoknál,
türköknél és kazároknál ugyanez az uralmi felépítés figyelhető meg.33
Deér Józseftől eltérően Hóman Bálint úgy vélte, hogy a magyarság a honfoglalást megelőzően
már századok óta törzsszövetségi keretek között élt. Eszerint a törzsszövetség több
törzs katonai célzatú szövetsége, vagyis politikai alakulat, amely legtöbbször etnikai rokonságon
alapszik.34 Ennek megszervezése a törökség műve volt, amely a népnek nyelvet adó magyar-ugor elemet uralma alá hajtotta. A kisebb létszámú törökök ezt követően átvették a magyarság
nyelvét, a magyarok pedig a magasabb szintű török államszervezetet, életmódot és
kultúrát adoptálták.35 Hóman szerint kendét, vagyis fővezért hadi vállalkozásokra a hadnagyok
saját maguk közül választottak. Gyulát, vagyis főbírót pedig a törzsközi béke biztosítása végett
választottak a tekintélyesebb hadnagyok közül. Mivel a IX. század végére a gyula hatalma
megnőtt, s ő döntött háború és béke kérdésében is, az idegen hatalmak benne látták a magyar
törzsszövetség tényleges uralkodóját. Ezt az a momentum is erősítette, hogy méltósága egy
idő után örökletessé vált. A horka tisztség bevezetésére azért volt szükség, mert a korábbi főbíró,
a gyula inkább már csak politizált. A horka tehát bírói feladatokat látott el, de kizárólag
törzsszövetségi szinten. E három méltóság volt a hétmagyar törzsszövetség egységének kifejezője,
azonban hivataluk nem érintette a törzsek belső önkormányzatát. Hatáskörük szigorúan
törzsközi, egész törzsszövetséget érintő ügyekre terjedt ki.36
A második világháború után Molnár Erik foglalkozott a magyar őstörténettel behatóbban.
Munkásságát azonban erőteljesen átitatja a korszakra jellemző marxizmus és az osztályharcos
megközelítés. Mindazonáltal ő is felismerte, hogy az Árpádok csodálatos eredetéről
szóló monda megőrizte a vezér vallási nimbuszának, azaz szakrális voltának az emlékét
ugyanúgy, mint ahogy a Hunor-Magyar monda az egész törzsszövetség közös leszármazására
vonatkozó hitének az emlékét is. Molnár is osztotta Hóman azon véleményét, hogy a gyula és
a horka eredetileg bírák voltak, akiket a törzsfők közül jelöltek ki.37 Négy esztendővel később Molnár már továbbmegy, s kijelenti, hogy a gyula és a kende méltóságnevek idegen hódítással
függnek össze. Ezek az eredetileg török méltóságnevek szerinte úgy kerültek a magyarokhoz,
hogy a kazárok által a magyarság élére állított helytartófélék viselték.38 Molnár azt is
határozottan kijelentette, hogy a levédiai magyar törzsszövetség nem önkéntes alakulat volt,
hanem kényszerszervezet, melyet a kazárok létesítettek saját szervezetük mintájára, igazgatási-katonai
okokból. A vezetés kettősségét is a kazár függés magyarázza, hiszen a magyarság élén
álló kende és gyula tisztségek megegyeztek a kazárok kagán és ad tisztségeivel.39
Molnár Erik erőteljesen osztályharcos hozzáállását követően a kutatások azért ismét viszszatértek
egy normálisabb, objektívebb vágányra. Györffy György munkássága már mindenképpen
ezt tükrözi. Györffy szerint a magyarság legalább kétszáz esztendeig a türk-kazár birodalom
keretei között élt, s már részesei voltak a Kovrat-féle onogur-bolgár birodalomnak is.40 Az
önállósodás valószínűleg 830 körül következhetett be.41 A magyar törzsszövetség politikai struktúrája
a türk-kazár típusú kettős királyság volt, melynek élén a kende és a gyula álltak. A kende
méltóság Kurszán, a gyula méltóság pedig Árpád nemzetségéhez kapcsolódott.42 A kende eredetileg
a türk-kazár hatalom képviselője, letéteményese volt a magyar törzsszövetség fölött.43 Annak
függetlenedése után a kende hatalma fokozatosan csökkent, s mellette a gyula méltóság nyomult
előtérbe. A magyar szakrális kettős fejedelemség esetében azonban a kende hatalma nem
devalválódott teljesen névlegessé, mert a kazár birodalommal ellentétben a IX. századi magyarság
még helyváltoztató, nomád életmódot folytatott. Ez és a nemzetségi társadalmi szervezet megléte
nem engedte, hogy a kende teljesen elszakadjon övéitől. Uralma így nem válhatott teljesen
névlegessé; ugyanakkor a gyula sem válhatott abszolút hatalommal rendelkező fejedelemmé.44
Czeglédy Károly sokoldalú, mondhatni páratlan kutatói munkássága révén szintén jelentős
mértékben hozzájárult a magyar őstörténet gazdagodásához.45 E kutatómunka arra a
következtetésre vezette Czeglédyt, hogy a magyarok nagyjából 800 táján érkeztek észak-kelet
felől a Don és az Al-Duna közötti hatalmas területre, ahol önálló, a kazár hatalmat veszélyeztető
népként éltek égészen a század közepéig.46 850 körül azonban gyökeresen megváltozott
a helyzetük, ugyanis valószínűleg hódítás következtében kazár függőségbe
kerültek. Ekkor vették át a kazároktól azok uralmi rendszerét, a szakrális kettős királyság
intézményét is. Ez pontos mása volt a kazárok kettős királyságának, élén a kende és a gyula
álltak.47 860870 között a magyarság ismét visszanyerte önállóságát, melyet Czeglédy szerint
Dzsajháni leírása, valamint a magyarok 862-es nyugati kalandozó hadjárata bizonyít.48 A türk-kazár gyökerű szakrális kettős fejedelmi rendszer ugyanakkor 880886 között valamiért
összeomlott, s Levedi csupán primus inter pares lett a többi magyar törzsfő között.49
Ezek után ismét szorosabbá váltak a kazár-magyar kapcsolatok, hiszen a közös ellenséggel
(ruszok, besenyők) szembeni védekezés mindkét fél érdeke volt. Czeglédy ugyanakkor hitelesnek
tartja a DAI 38-ban leírt részeket a magyar fejedelemválasztás körülményeiről. Indoklásként
Levedi önkéntes visszavonulására azt hozza fel, hogy a besenyő vereség50 hatására
halálfélelem állapotába került a megvert magyar vezető, aki nem akarta kényes helyzetét
azzal súlyosbítani, hogy még fejedelmi hatalomra is tör. Így inkább Álmost és Árpádot ajánlotta
maga helyett. Árpád fejedelemmé választása után a kazár kagánnak alárendelt magyar
fejedelem, az új magyar monarchia pedig kazár vazallus államalakulat lett.51 Ezek szerint
Árpád csupán a körülmények és események szerencsés alakulása folytán válhatott egy
örökös dinasztia megalapítójává, a magyarság főfejedelmévé.52 A főméltóságok átrendezése
után Levedi utódai továbbra is magas méltóságot töltöttek be az új főfejedelem oldalán. Talán
éppen a fővezéri tisztet viselhették, mely Levédi kazár kapcsolatainak volt köszönhető.
Mindenesetre Czeglédy Györffyvel ellentétben azt a nézetet osztotta, hogy "a honfoglalás
idején Árpád a főfejedelem, Kurszán pedig a hadvezér volt." 53
A Szegedi Középkorász Műhely kutatói gárdájának munkássága szintén őstörténetünk
kutatásának kimagasló teljesítménye.54 A kutatócsoport szellemi vezetője, legjelentősebb
képviselője Kristó Gyula volt. Egy tőle vett idézet szerint "Álmos künde vezetésével a
magyar törzsszövetség kiszakadt ugyan a kazár fennhatóság kötelékéből, de kazár eredetű
politikai szervezetét, a szakrális királyságot megőrizte."55 Ebből a mondatból egyértelműen
következik, hogy Kristó a magyarság uralmi rendszerét teljesen azonosítja a kazár modellel,
főfejedelemnek a kendét tekinti, kendének pedig Álmost tartja. A tényleges ügyeket intéző
gyula méltóságot a források tanúsága alapján Kurszán töltötte be.56 Láthatjuk tehát, hogy
a főfejedelem kérdésében is élesen különbözik Kristó véleménye Györffy és Czeglédy álláspontjától.
Míg Györffy Kurszánt, Czeglédy pedig Árpádot teszi meg szakrális főfejedelemnek,
addig Kristónál egyértelműen Álmos a kiválasztott favorit. Ezt hosszas vizsgálódások
után több helyen is kifejtette. Álláspontját a Turul-mondával, illetve Álmos szakrális
jellegű feláldozásával támasztja alá.57 További érveket lát az orosz évkönyvek 882. év alatt feljegyzett kijevi "Олбмннб дворб" kifejezésében, mely talán Álmosnak a magyar
(Угорбское) hegyen lévő udvarára utal.58 A magyar krónikás hagyomány szintén Álmos fejedelemségének
emlékét őrizte meg. Az éppen genealógiai vonatkozásokban eléggé archaikus
Zágrábi és Váradi Krónika egyértelműen Álmost említi első magyar fejedelemnek, s
Anonymus is Árpád apját szerepelteti első fejedelemként.59 Álmos rituális megölését követően
Árpád lép apja örökébe, de ő már nagyobb beleszólást igényelt magának a magyarság
ügyeinek intézésében. Ez viszont a X. század közepére a szakrális fejedelemség lassú elsorvadását,
elhalását idézte elő.60
A Szegedi Középkorász Műhely többi kutatója Kristó "nyomvonalán" maradva hasonló
nézeteket vall témánkat illetően. Makk Ferenc nem érinti ugyan részletesen a kérdést,
de a magyar külpolitikát tárgyaló könyvének egy fél mondatával egyértelművé teszi, hogy
szerinte 896-ban (tehát az Álmos megölését követő évben) Árpád volt a kende és Kurszán
a gyula.61 Tóth Sándor László ellenben már behatóbb vizsgálatoknak vetette alá a szakrális
kettős fejedelemség kérdését. Szerinte is létezett kettős fejedelmi berendezkedés, ahol
a gyula és a kende jelentették a két fejedelmi méltóságot. A gyula méltóság a régebbi, míg
a kende csupán kazár hatásra jelent meg a magyarságnál. A kende tiszte nála is Álmos, majd
Árpád kezében volt.62 Kordé Zoltán és Petrovics István közös könyvükben szintén Álmos
első fejedelemsége mellett érvelnek. A gyula méltóságot pedig Levedinek, Kurszán apjának
tulajdonítják.63
Sok idő után Dümmerth Dezső volt az első jelentősebb kutató, akinek munkásságában
előtérbe került a magyar krónikás hagyomány által megőrzött valós történelmi események
feltárása, kibogozása. Véleménye szerint ugyanis a krónikák tévedései nem feltétlenül
hazugságok, avagy az Árpád-ház fényét és dicsőségét emelő kitalált mesék, hanem "egy ősi
hagyománynak az emlékezetben halványuló képei."64 A krónikás hagyomány mögött megbúvó
igazságnak a megfejtése jelentette Dümmerth Dezső munkásságának egyik legfőbb célját.
Nézete szerint a magyar fejedelmi hatalom kialakulását nem lehet közvetlenül összekapcsolni
a kazároktól való függés megszűnésével, hiszen akkor még (vagyis a 830 körül)
az általa első fejedelemnek tekintett Álmos legjobb esetben is csupán gyermekifjú lehetett.
Álmos fejedelemmé választását tehát a 860-as évekre teszi.65 A kazár mintájú kettős fejedelemség
helyett Dümmerth a megválasztott fejedelem dinasztiájának szakrális, de egyben
tényleges hatalmára is felhívja a figyelmet. Álmos, majd utána Árpád szakrális és vezérlő
fejedelmek voltak egy személyben. Az arab források által említett kende Dümmerth véleménye
szerint csupán a kazár függés idején állt a magyar törzsszövetség élén, mint kinevezett
helytartó. Főhatalma a kazár függéssel együtt szűnt meg. A gyula méltóságot valószínűleg
Álmos családja tartotta a kezében, de a központi hatalom létrejöttével egy másik
nemzetség kezébe került, s megmaradt alattvalói méltóságnak.66
Dienes István ellenben úgy vélte, hogy a VII. század óta a Kazár Kaganátus keretébe
tartozó, ám 830 táján önállósuló magyarságnak két fejedelme volt a honfoglalást megelőzően.
A kende jelentette a főfejedelmi méltóságot, akit vallásos tisztelet övezett, s az istenség
földi képviselőjének tartották. Mellette a kormányzás legtöbb gondja, a hadak irányítása
a másik méltóságra, a gyulára hárult. A kettős hatalom kazár mintára gyökeresedett meg eleink
között.67 A kende tisztségét Dienes Kurszánnak, a gyuláét Árpádnak tulajdonítja. Úgy
vélte, hogy csupán Kurszán 904-ben bekövetkező halálát követően vált Árpád egyeduralkodóvá,
ami után a gyula tisztség megcsappant hatáskörrel az egyik törzsfőre szállt tovább.68
Bartha Antal úgy próbálta meg feloldani az arab és a bizánci forrásokban meglévő ellentéteket,
hogy a DAI közléseit, melyek az Árpád-házi Tormástól (Termacsu) és Bulcsútól
származtak, a szájhagyományozás szemszögéből közelítette meg. Bartha szerint a X. századi
magyar történeti tudat nem őrizte meg az események pontos időpontjait, azok ok és okozati
kapcsolatait, hiszen velünk ellentétben az ilyen jellegű szempontokat nem tartotta fontosnak.
A hagyomány morális tanulságokat őriz, ami alapján hiba lenne pontos időrendet felállítanunk
az események láncolatában. A történeti emlékezet ugyan néha megőrzi a távoli múlt történéseit,
de azokat térben és időben összezsugorítja, úgymond emészthetővé teszi a későbbi nemzedékek
számára is.69 Emellett Tormás és Bulcsú elbeszélésükben olyan szimbolikát használtak,
amelyből illett érteni Bizáncban. Ilyen volt Levedi előkelő kazár feleségének említése,
mely ritkaságszámba mehetett a korban, s egyértelműen a magyar vezető tekintélyét hangsúlyozta.
Azonban a kazár kapcsolatokat nem is becsülték túl, hiszen hangsúlyozták, hogy ez
a frigy magtalan volt, ami a kazár állam tekintélyére is árnyékot vetett.70 A másik nagyon fontos
tájékoztatásunk a magyar fejedelem pajzsra emelése volt trónra lépésekor. Ez a szertartás
elvileg csak a bizánci és perzsa uralkodót illette meg, akik igényt tartottak a világ urának
rangjára.71 A kerek pajzs ugyanis a napkorongot, az élet forrását jelképezte. A rajta égnek emelt
uralkodót pedig a nap fejedelmének rangja, a világkirályi cím illette meg.72 Ezen ismeretünk,
valamint az Álmos fejedelem megöléséről szóló forrásunk alapján kijelenthetjük, hogy a magyar
nagyfejedelem szakrális uralkodó volt.73 Viszont a DAI nem tud a kende méltóságról,
ami Bartha szerint azt jelenti, hogy "a Dzsajháni-szövegben említett két magyar fejedelem nem
közvetlen előzménye az Árpádok fejedelmi hatalmának. Még kevésbé valószínű, hogy a honfoglalás
kezdetén még létezett az a bizonyos kettős hatalom."74 Azt azonban Bartha bizonyosnak
veszi, hogy a magyar fejedelmi berendezkedés kazár eredetű volt.75
Szűcs Jenő a magyarság kazár korszakát mintegy kétszáz évben határozta meg.
Ezen időszak alatt a khender kagán, vagyis a kende állt a magyar törzsszövetség élén. Ő egyben
a harmadik legmagasabb kazár méltóság, s az "égi" eredetű türk kagáni dinasztia leszármazottja
is volt.76 830 táján "a magyar 'nomádállam' függetlenedése a türk-jellegű politikai keretek jellegzetes dezintegrációs fejleménye volt." A kende önálló fejedelemmé válik,
aki kiszakította a magyarságot a kazár "nomád birodalom" laza egységéből.77 A kazár
eredetű kende mellett a gyula a törzsszövetség hagyományos méltóságviselőjeként már régibb
időktől kezdve fontos szerepet játszott, melyet a bolgár Dulo-dinasztiával való feltételezett
összefüggése is alátámaszt.78 Kazár mintára tehát kialakult a kettős fejedelemség, ahol
az önállósult kende nemzetsége szakrális dinasztiává alakult, a tényleges kormányzás és a
hadsereg vezetése pedig a gyula méltóságot viselő Turul-nemzetségre szállt. Ez a struktúra
904-ig, Kurszán kende haláláig jellemezte a magyarság politikai berendezkedését. Az utolsó
kende halálát követően Árpád felszámolta a nomád kettős uralmi rendszert.79
Engel Pál úgy vélekedett, hogy a honfoglalás előestéjén "a magyar törzsszövetség élén
kazár mintára két fejedelem állt: a kende és a gyula."80 A kendét a kagánhoz hasonlatosan szakrális,
a gyulát pedig a ad analógiájaként a tényleges uralkodónak gondolta. Habár a honfoglalás
idején Árpád és Kurszán tölti be e két méltóságot, első fejedelemnek Engel Pál is Álmost tartja.
A kettős fejedelemség megszűntét pedig 904-re, Kurszán megölésének időpontjára datálja.81
Róna-Tas András szerint a magyarság politikai szervezete kétszintű törzsi és törzsközi
hatalmi organizmus volt. A törzsszövetség vezértörzse többszörös körben maga köré
szervezte a többi törzset, s ennek vezetője volt a magyarság feje. A csatlakozott segédnépek
felett is a törzsszövetség gyakorolt hatalmat.82 Ezt a politikai alapszerkezetet egészítette ki
a kettős hatalmi rendszer. A fejedelem hatalmának legitimációját karizmájának ereje adta,
aminek segítségével kormányzott. A katonai ügyeket a gyula intézte, aki a fejedelem hatalmának
hanyatlásával egyre nagyobb szerepet játszott a tényleges ügyvitelben.83 A törzsszövetség
élén álló fejedelem és a gyula méltóságok mellett volt még egy fontos tisztség, a csatlakozott
segédnépek felett hatalmat gyakorló horka.84 Róna-Tas úgy látja, hogy a kettős
fejedelemségről tudósító forrásaink semmiképpen sem a honfoglalást közvetlenül megelőző
időszakot írják le, hiszen akkor a fejedelmi és a katonai hatalmat átmenetileg egyaránt Árpád
gyakorolta. Eszerint 894-ben az Al-Dunánál Árpáddal és Kurszánnal tárgyaló Nikétasz
Szklérosz az utóbbi személyben minden bizonnyal a magyarok horkáját ismerhette meg. A
nomád gyakorlatot ismerve tehát "Kurszán is az Árpád-házhoz tartozott, és esetleg Árpád
öccse lehetett." Nem valószínű ugyanis, hogy Álmosnak csak egyetlen fia lett volna.85
Mindezek alapján Róna-Tas András nem fogadja el a kazár szakrális kettős királyság intézményének
analógiáját a honfoglaló magyarság vonatkozásában.
A régész Bóna István természetesen saját mestersége szemszögéből közelítette meg
a kérdést. A DAI 38. fejezetét ellentmondások gyűjteményének nevezte, amelyet szerinte tetszés
szerint értelmezgetnek a történészek és a nyelvészek. A régészeti tényeket figyelembe
véve, a nemes kazár nőt feleségül nyert Levedit, illetve a magyarság kazár korszakát Bóna
visszahelyezte a régiségbe. Ezt a véleményét a régészetileg feltárt kazár határerődök (Cimljanskoe gorodič) 813 és 829 közötti elpusztításának, valamint (arkel, Semikarakory) legkésőbb
834-re történő felépítésének datálására alapozta.86 Emellett részletesen kifejti, hogy
az orosz Nesztor-krónika 882. évnél szereplő feljegyzéseit a feltételezett Álmos udvaráról
és a Magyar-hegyről mára már a régészet is alátámasztani látszik.87 Álmos meggyilkolását
egyértelműen rituális-szakrális áldozatnak tartotta, amely a besenyőktől elszenvedett vereséggel
függött össze.88 Bóna szerint Árpád volt a gyula, míg Kurszán a horka lehetett. "Nyugati
forrás nem ismeri Árpádot, ami arra utal, hogy 900 után ő már a háttérben magasodó,
de közvetlenül nem tárgyaló nagyfejedelem volt."89
Az ugyancsak régész Fodor István a magyar törzsek felett létrejött fejedelmi hatalom
kialakulását kazár mintára, kazár közreműködéssel képzeli el. Az első magyar fejedelemnek
Levedit tartja, aki nemes kazár feleséget nyervén, egyben a harmadik legmagasabb
kazár méltóságot is betöltötte.90 Fodor István sajnos nem határozza meg, hogy szerinte
mikor is jöhetett létre ez az első magyar nomád államot sejtető fejedelmi rendszer. 882-ben
azonban már mindenesetre Álmos a magyar fejedelem, aki Fodor véleménye szerint is Kijevben
tartotta nyári szállását.91 A magyar fejedelmi hatalom tehát kazár mintára, még Levédiában
jött létre. A kettős fejedelmi hatalomról, s a fejedelem szakrális voltáról azonban
Fodor nem nyilatkozik.
Herényi István elfogadja a hétmagyar törzsszövetség szakrális kettős fejedelmi hatalmának
kazár analógiáját. A kendét tartja főfejedelemnek, de a honfoglalás előestéjén
már nem tulajdonít neki szakrális hatalmat, hiszen az általa kendének tartott Kurszán tevékenyen
is részt vett a hadak irányításában. Eredetileg azonban talán még a IX. század
elején is szakrális fejedelem lehetett.92 A gyula méltósághoz Árpádot köti, aki szerinte
csupán Kurszán 904-es meggyilkolása után vette át a magyar törzsszövetség feletti
főhatalmat.93
A fent tárgyalt kutatókon túl természetesen mások is foglalkoztak ha nem is
ennyire behatóan a magyar szakrális fejedelemség témájával. Csorba Csaba szerint a magyar
hatalmi rendszer nem követte mechanikusan a kazár sablont. Álmos hatalomra kerülésével
sem a kettős fejedelemség, sem a szakrális hatalom nem jellemezte a magyar nomádállamot.
94 Vékony Gábor és Bakay Kornél szintén nem fogadják el a magyarság kazár
jellegű kettős fejedelemségének létezését.95 Kicsit részletesebben foglakozott témánkkal Keszi
Tamás és Petrik István. Összefoglaló jellegű munkáik végén azonban ők is tagadják a magyar
fejedelmi hatalom kazár eredetét, ha annak kettős jellegét nem is.96 Mindezen elméletek áttekintése után láthatjuk, mennyire sokoldalú és színes őstörténetünk minden apró szeglete.
Szinte mindegyik kutatónak vannak helyes és szellemes meglátásai, de a források gyér
volta miatt egyik elmélet sem rendelkezik szilárd talapzattal.
A magam részéről azon kutatók nézetét fogadom el, akik szerint a magyarság évszázadokon
át a türk-kazár birodalom keretében élt a honfoglalást megelőzően.97 Ezt támogatja
az a Theophylaktos Simokattes által az 572591 közötti bizánci-perzsa háborúról írt
történeti munka, melyet részleteiben Szádeczky-Kardoss Samu elemzett ki, s amelyben véleménye
szerint a magyar népnév legkorábbi említése található a szavárd magyarok összefüggésében.
Ez arra is bizonyságul szolgálna, miszerint a szavárd magyarok különválása akár
már a VI. században megtörténhetett.98 Ez a lehetőség pedig Bartha Antalnak a DAI értelmezésével
kapcsolatos elképzelését alátámasztja. Uralmi rendszerünkkel kapcsolatban forrásaink
ellentmondását minden bizonnyal az okozhatja, hogy azok nem ugyanarról a korszakról
számolnak be.99 Dümmerth Dezső is kifejtette, hogy a mohamedán források több
esetben, több népről is bizonyíthatóan 827 előtti állapotokat tükröznek. Bölcs Leó ellenben,
aki a magyarokat egy fő uralma alatt jegyezte fel katonai jellegű munkájában, Maurikiosz
Taktikáján túl, saját megfigyeléseire is alapozott.100 Miről is van szó tulajdonképpen?
Véleményem szerint a mohamedán források a türk-kazár birodalomhoz tartozó magyarság
hatalmi rendszeréről tudósítanak minket. Behódolt formában megtarthattuk ugyan saját
uralkodónkat, de a kazár hatalom helytartót rendelt mellé, aki kifelé a magyarságot egységesen
képviselte, s rendszerint a kagáni dinasztiához tartozott. Ő volt eredetileg a harmadik
legmagasabb kazár méltóság, a magyarság feletti kazár hatalom letéteményese, vagyis a
kende.101 A magyarok hagyományos méltóságviselője pedig a gyula volt, akinek neve összefüggésben
lehet a bolgár-török Dulo-dinasztia nevével.102 Róna-Tas András helyesen ismerte
fel, hogy ez a kettős hatalmi rendszer úgymond rátelepedett a magyarság törzsszövetségi alapszerkezetére.
103 Maga a törzsszövetség egy törökös jellegű, katonai alapon mesterségesen létrehozott
politikai alakulat volt.104 Ezt a több történészünk által vallott teóriát a törzsneveinkre
vonatkozó modern turkológiai kutatások is alátámasztani látszanak.105 A magyar törzsszövetség
vezetője, a gyula így természetszerűleg válik hadvezérré is egyben.
A magyar törzsszövetség politikai függetlenedése nagy valószínűséggel a sztyeppi birodalmi
keretek jellegzetes dezintegrációs fejleménye volt. A kagáni dinasztiából származó
kende kétségtelenül a gyula hathatós támogatásával önállósította magát, és új birodalom
jött létre.106 Habár Györffy György és Szűcs Jenő is úgy vélték, hogy a kende hatalma ezt követően
szakrálissá vált, erre nincs semmilyen bizonyíték. A fejedelem szakrális hatalmára vonatkozó
utalásaink ugyanis mind Álmosra és Árpádra vonatkoznak. A kendéről csupán azt olvashatjuk, hogy hatalma névleges.107 A magyar törzsszövetség függetlenedésének időpontját
pontosan megállapítani nem lehet, de annyi bizonyos, hogy a 830-as években már önálló
hatalomként léptek fel Kazáriával, s Bizánccal szemben is. Ezt a magyarok ellen emelt arkel
erődje bizonyítja minden kétséget kizáróan.108 Az önállósodást követően a kende hatalma
fokozatosan csökkent, a gyula méltóság pedig előtérbe nyomult.109 Ez a fajta kettős hatalom
Álmos fejedelemmé választásáig (860865 körül) létezhetett a magyar törzsszövetség fölött.
Azt nem tudjuk, hogy pontosan milyen események előzték meg a fejedelemválasztást, de a
kende tisztség a továbbiakban már nem szerepel forrásainkban magyar méltóságnévként.110
Mivel forrásaink e téren is ellentmondásosak, a fejedelemválasztás egy újabb fontos
kérdést vet fel. Ki is lehetett az első fejedelem? A DAI határozottan kijelenti, hogy Árpádot
"a kazárok szokása és törvénye szerint pajzsra emelvén, fejedelemmé tették. Ez előtt
az Árpád előtt a türköknek más fejedelmük sohasem volt."111 Krónikáink viszont határozottan
Álmost ismerik első vezérlő fejedelmünknek. Elfogadva Kristó Gyula, valamint Dümmerth
Dezső kutatási eredményeit, a magam részéről biztosnak veszem, hogy első fejedelmünket
Álmos személyében tisztelhetjük. A Turul-mondán, Álmos szakrális jellegű feláldozásán,
a gyula és a Dulo-dinasztia esetleges összefüggésén és a Nesztor-krónika a kijevi
"Олбмннб дворб" megjegyzésén túl Álmos nevének a törökből való eredeztetése is ezt látszik
erősíteni.112
Vizsgálódásaink eme pontján azonban egy fontos kérdés vetődik fel Álmos hatalmának
jellegét illetően. Egyrészről annak szakrális, másrészről pedig tényleges voltáról van
szó. Ehelyütt nem áll módomban hosszasabb fejtegetésekbe bocsátkozni, de véleményem szerint
Emese álmának mitikus jellege, Álmos említett szakrális típusú megölése, valamint a
fejedelemmé választás módja mind-mind a magyar törzsszövetség első urának szakrális hatalmára utalnak.113 A kazár kagántól eltérően azonban a magyar szakrális fejedelem nem volt
tényleges hatalmától megfosztott bábkirály, aki helyett mások uralkodnak. Sokkal inkább egy
Attila-típusú hódítót kell látnunk benne. Erre egyértelműen utalnak az orosz Nesztor-krónika
feljegyzései, valamint Álmos nevének törökből való magyarázata, melyet az előbbiekben
már említettem volt.114
Végezetül, méltóságneveink kapcsán szólnunk kell a már bővebben kielemzett
kende és gyula mellett a DAI-ban említett horka (khorkasz) tisztségről is. Bizáncban a
Konstantin császár elé járuló magyar küldöttség vezéralakja az a Bulcsú volt, aki a csatlakozott
kabarok vezéreként a horka tisztséget viselte, és aki magát Turkia harmadik fejedelmének
mondta. Mivel a horka méltóságot a DAI említi először, a kende pedig ekkor
már nem szerepel forrásainkban, önkéntelenül vetődik fel a kérdés, nem kell-e analógiát
keresnünk és látnunk e két tisztségben? Pauler Gyula már a századelőn felfigyelt erre a
feltűnő hasonlóságra, s odáig jutott, hogy a kende méltóságot, mely a kazár hatalmi hierarchiában
a harmadik legmagasabb rangú khender kagánnal szó szerint megegyezett, azonosította
a DAI-ban szereplő harmadik magyar méltósággal, a horkával.115 Ezt a párhuzamot
alátámasztja még, hogy funkcionálisan mindkét méltóság a csatlakozott segédnépek
élén állt, azokat egységesen képviselte kifelé. A khender kagánról tudjuk, hogy a kagáni
dinasztia egy ifjabb tagja volt. Ilyen információnk a horkával kapcsolatban viszont nincs.
Magának Bulcsúnak a származása is vita tárgyát képezi. Ugyancsak nincsenek bővebb ismereteink
a horka és a kende pontos feladatkörét tekintve. Nem látom tehát kellőképpen
megalapozottnak tudásunkat ahhoz, hogy egyenlőségjelet tegyünk e két méltóság közé, de
nem is zárhatjuk ki ennek lehetőségét. Az azonban kétségkívül bizonyos, hogy funkcióikat
tekintve rokon vonásokat mutatnak.
Összegzésképpen tehát ismételten kijelenthetjük, hogy a magyar őstörténet kutatója
bizony kénytelen nagyon is ingoványos talajon lépkedni vizsgálódásai során. Ez kétséget kizáróan
forrásaink szűkösségének és ellentmondásos jellegének tulajdonítható. Nagy valószínűséggel
soha nem fogunk tudni megkérdőjelezhetetlen válaszokat adni őstörténetünk
problémás kérdéseire. Minden bizonnyal közelebb kerülhetünk viszont az igazsághoz, ha
vizsgálódásainkat interdiszciplináris módon, egyre szélesebb spektrumra terjesztjük ki.
Amit a történészek és nyelvészek megtehettek, már megtették. A régészet és a néprajz viszont
még bőven tartogathat újdonságokat. És véleményem szerint nagyon aktuális lenne bevonni
a magyar őstörténet kutatásába a tradicionális szellemiségű tanulmányokat. Eddig
ugyanis kutatóink kevés kivételtől eltekintve mindannyian racionális szempontból, a tradicionális
életszemléletet nem ismerve, vagy azt figyelembe nem véve közelítettek őstörténetünk valamennyi kérdéséhez. A tradíciót még elevenen őrző és megélő eleink világába így
szükségképpen egy torz szemüvegen keresztül pillanthattunk be csupán. A tradicionális tanulmányok
segítségével talán élesebb és tisztább lencsével szemlélhetnénk sokszínű őstörténelmünket!
* | A rovatban korábban (20032008 között) bemutattuk Kollarits Krisztina irodalomtörténészt, Illés Péter néprajzkutatót, Körtvélyes Zsuzsanna történészt, Bognár Bulcsu történész-szociológust, Békés Márton történészt, Németh Sándor földrajzkutatót, Bakó Balázs történészt és Soós Viktor Attila történészt. (A szerk.) |
1 | Írásom tárgyán kívül gondoljunk csupán a magyarság őshazájának, a magyar nép etnogenezisének, a magyarság neveinek, vándorlásának, szállásterületeinek, létszámának, törzsszervezetének kérdéseire, vagy a székelyek eredetének problematikájára. |
2 | LÁSZLÓ 2004: 10. o. |
3 | Hazai forrásaink közül legfontosabbak a III. Béla király jegyzője (Anonymus) által írt "A magyarok cselekedeteiről" címet viselő Gesta, a részben a "Gesta Ungarorum"-nak nevezett őskrónikán alapuló, Kézai Simon által írt, azzal azonos címet viselő történeti mű a XIII. század 80-as éveiből, valamint a főként ugyancsak az őskrónikán alapuló Budai Krónika, Képes Krónika és a Zágrábi-Váradi Krónika. |
4 | Külföldi kútfőinket további négy csoportra tudjuk osztani. Ezek közül az egyiket a nyugati források (Fuldai-, Bajor-, Sankt Gallen-i Évkönyvek, Regino Évkönyve, Theotmar levele, Liudprind, Ekkehard, Leo Marsicanus, Widukind, Augsburgi Gerhard, stb. stb...) jelentik. Másik fontos csoportot képeznek szláv forrásaink (Nesztor-Krónika, Cirill-, Metód-Legenda). Harmadik, nagyon fontos csoportját alkotják külföldi kútfőinknek a bizánci források (György barát krónikájának folytatása, Bölcs Leó: Taktika, Bíborbanszületett Konstantin: A birodalom kormányzása [DAI]). Nemkülönben fontos és jelentős kútfőink a mohamedán források (Ibn Ruszta, Gardizi, Balkhi, Ibn Fadlán). |
5 | GYÖRFFY 1959/b: 130. o. |
6 | VÁMBÉRY 2003: 124. o. |
7 | PAULER 1900: 13. o. |
8 | PAULER 1900: 1920. o. |
9 | PAULER 1900: 25. o. |
10 | PAULER 1900: 31. o. |
11 | PAULER 1900: 32. o. |
12 | PAULER 1900: 139140. o. |
13 | A tanulmány eredetije az Ethnographia XXVIII (1917) néprajzi folyóirat 5898. oldalain olvasható "A kazár nagyfejedelem és a turulmonda" cím alatt. |
14 | RÓHEIM 1984: 129. o. |
15 | RÓHEIM 1984: 137. o. |
16 | KESZI 1995: 1. o. |
17 | Németh Gyula munkája először 1930-ban jelent meg. Én ugyan a szerző halála után kiadott, bővített és javított 1991-es kiadásból dolgoztam, de a helyes kronológia okán mindenképpen itt kell a művel foglalkoznunk. |
18 | NÉMETH 1991: 182183. o. |
19 | Ennek a vándorlásnak Németh szerint három oka lehetett. (1). Gazdasági [túlszaporodás]. (2). Politikai [véres belháború]. (3). Személyes ambíció [a pompakedvelő Levedi puszta becsvágyból akar északról lejönni egy melegebb, fényesebb, szebb, gazdagabb déli világba]. NÉMETH 1991: 220. o. |
20 | NÉMETH 1991: 223226. o. |
21 | NÉMETH 1991: 237. o. |
22 | NÉMETH 1991: 232. o. |
23 | NÉMETH 1991: 282. o. |
24 | NÉMETH 1991: 283. o. |
25 | ALFÖLDI 1933: 2829. o. |
26 | ALFÖLDI 1933: 2834. o. |
27 | Így született a türk birodalomból keleti és nyugati türk birodalom, így vált ki a nyugati türk birodalomból Kazárország, s felmerül a kérdés, hogy nem ilyen körülmények között önállósult-e a kazár uralom alól a magyarság. GYÖRFFY 1959/a: 79. o. |
28 | Erre analógiát a Kárpát-medencét egyesítő Avar Birodalmat a VII. század végén megrázkódtató belső hatalmi harcokban találhatunk. Az avar kagán csak igen súlyos küzdelmek után tudta stabilizálni hatalmát a "griffesindás" avarság élén álló Kuber onogur-bolgár fejedelemmel szemben. Dümmerth Dezső ebben a hatalmi harcban véli felfedezni a székely-magyar Csaba-monda valóságmagvát. DÜMMERTH 1977: 5877. o. |
29 | ALFÖLDI 1933: 3435. o. |
30 | DEÉR 1938: 46. o. |
31 | DEÉR 1938: 4748. o. |
32 | DEÉR 1938: 49. o. |
33 | DEÉR 1938: 5253. o. |
34 | HÓMAN 2002: 105. o. |
35 | HÓMAN 2002: 106. o. |
36 | HÓMAN 2002: 107. o. |
37 | MOLNÁR 1949: 7778. o. |
38 | MOLNÁR 1953: 87. o. |
39 | MOLNÁR 1953: 105. o. |
40 | GYÖRFFY 1959/a: 78. o. |
41 | Feltevését Šarkel erődjének magyarok elleni építtetésére, valamint a kabarok hódoltatására alapozta. GYÖRFFY 1959/a: 79. o. |
42 | GYÖRFFY 1959/a: 79. o., valamint GYÖRFFY 1977: 131. o. és GYÖRFFY 1997: 65. o. |
43 | A kende és a kazár uralmi hierarchia harmadik legmagasabb méltósága, a kender kagán közötti azonosságot kutatóink zöme elfogadja. |
44 | GYÖRFFY 1959/b: 141142. o. és GYÖRFFY 1997: 65. o. |
45 | Czeglédy Károly széles körű ismeretekkel rendelkezett a régi sémi nyelvek (héber, arám, szír, asszír-babiloni, ugariti) és az összehasonlító sémi nyelvészet terén. Ezek mellett magas, a kutatómunkához mindenképpen szükséges és megfelelő szinten bírta az arab, a perzsa és a török nyelvek ismeretét is. |
46 | Šarkel erődjét Czeglédy szerint is a magyarok ellen építtették a kazárok. CZEGLÉDY 1945: 54. o. és CZEGLÉDY 1975: 49. o. |
47 | CZEGLÉDY 1974: 1213. o. és CZEGLÉDY 1975: 49. o. |
48 | CZEGLÉDY 1975: 49. o. |
49 | A kettős fejedelmi rendszer összeomlásának Czeglédy szerint három oka lehetett. Egyrészről természeti csapás következtében. Másod- és harmadrészről pedig katonai vereséget szenvedhettünk a besenyőktől, esetleg a kijevi ruszoktól. CZEGLÉDY 1975: 50. o. |
50 | Czeglédy három besenyő-magyar háborút említ. Az első az ún. szavarti-aszfalikangar háború volt 854 körül. Ennek következtében vándorolt Perzsiába a vereséget szenvedő szavárd magyarság. A második vesztes háború után a magyarok Levédiából Etelközbe menekültek 889-ben. A harmadik háborúra pedig közvetlenül a honfoglalást megelőzően, 895'96-ban került sor. CZEGLÉDY 1975: 52. o. |
51 | Ennek pedig Czeglédy állítása szerint már semmi köze nem volt a régi magyar szakrális nagyfejedelemséghez, és a Konstantin elől Tormás és Bulcsú által eltitkolt, Levedit megelőző és a kazároktól független, sőt nagy valószínűség szerint azokkal szemben ellenséges régi dinasztiához. CZEGLÉDY 1967: 85. o. és CZEGLÉDY 1975: 51. és 55. o. |
52 | CZEGLÉDY 1975: 54. o. |
53 | Ez pedig Czeglédy véleménye szerint független attól, hogy ki viselte a kende, és ki a gyula méltóságot. CZEGLÉDY 1975: 5758. o. |
54 | E sorok írójának Szegeden eltöltött egyetemi évei során volt szerencséje tanárai között tisztelni Kristó Gyulát, Makk Ferencet, Tóth Sándor Lászlót és Kordé Zoltánt is a Szegedi Középkorász Műhely kutatói közül. |
55 | KRISTÓ 1980: 217. o. |
56 | KRISTÓ 1980: 220. o. és KRISTÓ 1996: 97. o. |
57 | KRISTÓ 1980: 139. o., KRISTÓ 1994: 72. o. és KRISTÓMAKK 2001: 5758. o. |
58 | Kristó ezen feltevését mára már a régészet eredményei is alátámasztani látszanak. BÓNA 2000: 22. o. |
59 | KRISTÓ 1980: 140. o. |
60 | KRISTÓ 1980: 228. o. |
61 | MAKK 1996: 7. o. |
62 | TÓTH 1998: 96111. o. |
63 | KORDÉPETROVICS 1989: 13. o. |
64 | DÜMMERTH 1977: 58. o. |
65 | DÜMMERTH 1977: 103104. o. |
66 | DÜMMERTH 1977: 105. o. és DÜMMERTH 1986: 110111. o. |
67 | DIENES 1978: 79. o. és 23. o. |
68 | DIENES 1978: 24. o. |
69 | BARTHA 1987: 5657. o. |
70 | BARTHA 1987: 5758. o. |
71 | Ezt Moravcsik Gyula is megerősíti, aki szerint a kazárok is a bizánciaktól vették át ezt a szokást, mivel a pajzsra emelés eredetileg római szertartás volt. MORAVCSIK 2003: 40. o. |
72 | BARTHA 1987: 59. o. és BARTHA 1988: 349. o. |
73 | BARTHA 1988: 352. o. |
74 | BARTHA 1988: 352. o. |
75 | BARTHA 1987: 61. o., valamint BARTHA 1988: 349. és 353. o. |
76 | SZŰCS 1992: 183. o. |
77 | SZŰCS 1992: 184. o. |
78 | SZŰCS 1992: 185. o. |
79 | SZŰCS 1992: 187. o. |
80 | ENGEL: 97. o. |
81 | ENGEL: 97. o. |
82 | RÓNA-TAS 1996: 267268. o. |
83 | RÓNA-TAS 1996: 269. o. |
84 | RÓNA-TAS 1996: 272. o. |
85 | RÓNA-TAS 1996: 271. o. |
86 | BÓNA 2000: 11. és 15. o. |
87 | BÓNA 2000: 2223. o. |
88 | BÓNA 2000: 27. o. |
89 | BÓNA 2000: 28. o. |
90 | FODOR 2009: 5556. o. |
91 | FODOR 2009: 5859. o. |
92 | HERÉNYI 2009: 271. o. |
93 | HERÉNYI 2009: 273. o. |
94 | CSORBA 1997: 51. o. |
95 | "A honfoglaló magyaroknál kettős fejedelemség intézményére, különösen arra, hogy ez egy kazároktól átvett intézmény lenne, szakrális fejedelemmel, nincs adatunk." Annak meglétére következtetni az arab források félreértelmezése okán lehet. VÉKONY 2002: 184185. o. Bakay pedig kategorikusan kijelenti; "A kettős fejedelemség tehát nem létezett a magyaroknál." BAKAY 2004: 148. o. |
96 | KESZI 1995: 3. o. és PETRIK 2008: 36. o. |
97 | GYÖRFFY 1959/a: 78. o., DÜMMERTH 1977: 55. o., DIENES 1978: 78. o., FODOR 1988: 12. o., SZŰCS 1992: 183. o. stb. |
98 | SZÁDECZKY 1977: 280281. o. |
99 | CZEGLÉDY 1945: 53. o. és RÓNATAS 1996: 271. o. |
100 | DÜMMERTH 1977: 103. o. és DÜMMERTH 1986: 110. o. |
101 | GYÖRFFY 1959/a: 79. o. és GYÖRFFY 1959/b: 140141. o. |
102 | SZŰCS 1992: 185. o. |
103 | RÓNA-TAS 1996: 269. o. |
104 | NÉMETH 1991: 182183. o., RÓNA-TAS 1996: 268. o., stb. |
105 | BERTA 1996: 3140. o. |
106 | GYÖRFFY 1959/a: 79. o. és SZŰCS 1992: 187. o. |
107 | Kutatóink ebből az információból jutottak arra a következtetésre, hogy a kende a magyarok szakrális fejedelme volt. Valóban számtalan példát ismerünk a hatalmától megfosztott szakrális uralkodóra, de ez a jelenség nem volt törvényszerű. Attila hun nagykirály, Kovrat onogur-bolgár fejedelem, Baján avar kagán egyáltalán nem voltak háttérbe szorult uralkodók, pedig szakrális hatalmukhoz kétség nem férhet. Nem lehet tehát automatikusan egyenlőségjelet tenni a névleges és a szakrális uralkodók közé. DÜMMERTH 1986: 107108. o. |
108 | Zimonyi István tagadja ugyan, hogy Šarkelt a magyarok ellen építtették, és sáncárok vette volna körül, de semmivel nem indokolja hozzáállását. ZIMONYI 1996: 57. o. Ormos István viszont rámutatott, hogy Zimonyi annak ellenére és akkor írta le a šarkeli erődrendszer sáncrendszerét tagadó sorait, "mikor már évtizedek óta ismert volt a szakirodalomban, hogy a régészek pontosan lokalizálták a Šarkelt övező árokrendszer maradványait." ORMOS 2005: 772773. o. A témát illetően lásd még; BÓNA 2000: 11. o. és PETRIK 2008: 5861. o. |
109 | GYÖRFFY 1959/b: 141. o. |
110 | Kurszánt is csupán mint a kende fiát említik. A hét vezér felsorolásakor pedig nem méltóság-, hanem tulajdonnévként szerepel a kende. |
111 | GYÖRFFY 1986: 118119. o. |
112 | Róheim Géza már 1917-ben helyesen pedzegette, hogy az Álmos névnek a magyar álom szóból való eredeztetése nyelvészetileg állja ugyan a helyét, de nem a fejedelem nevénél, "csakis az Álmos rabszolganévnél." A fejedelmi Álmos nevet bolgár analógia révén a kendék egyik címének aposztrofálja, s Vámbéry nyomán nagynak, emelkedettnek magyarázza. RÓHEIM 1984: 137. és 187188. o., valamint VÁMBÉRY 1882: 428. o. Ezt, a lényegre ugyan helyesen rátapintó, ám nyelvezete és a tudomány akkori állása miatt mégis csupán úttörő jellegű, kezdetleges fejtegetést Czeglédy Károly témánkhoz kapcsolódó nyelvészeti vizsgálódásai látszanak igazolni. Gardizi: A tudósítások ékessége című művének 1968-as, kritikai jellegű teheráni kiadása kapcsán Czeglédy megállapította, hogy a türk feliratokban ismételten előfordulnak az Álmos név ótörök variánsai, "mégpedig mindig az 'egy országot elfoglal' vagy 'egy népet leigáz' értelemben." Ilyen ótörök variánsok az Il-almiš jabgu és Il-almiš Sangun tisztségviselők, melyek olyan török méltóságok voltak, "akik egy másik nép leigázásával és országa elfoglalásával szerezték meg maguknak a 'nép-hódítás, nép-hódító tiszteleti jelzőt." Az Álmos név eredeztetését tehát Czeglédy is helyesebbnek tartja a törökből levezetni. CZEGLÉDY 1972: 109112. o. |
113 | Habár Bíborbanszületett Konstantin a DAI-ban egyértelműen Árpád pajzsra emeléséről beszél, nincs okunk abban kételkedni, hogy ha az első fejedelem Álmos volt, őt is hasonlóképpen választották meg fejedelemnek. A fejedelemválasztásnak pedig ez a módja az uralkodói hatalom szakrális jellegének minden kétséget kizáró kifejezése. Bővebben lásd Bartha Antal már ismertetett fejtegetéseit a 71., 72. és 73. lábjegyzeteknél, valamint Erdélyi István ehhez kapcsolódó magyarázatát. ERDÉLYI 1986: 79. o. |
114 | Az Attila-hagyománnyal rendelkező Turul-dinasztia alapító tagjának, Álmosnak természetesen be kellett tartania bizonyos, szakrális hatalmából adódó szabályokat, s szertartásokat. Ez azonban, nem jelentette törvényszerűen azt, hogy a legfőbb hatalmat másnak engedje át. Ahogyan azt a 107. lábjegyzetben leírtam, számos történelmi példa támasztja alá ennek igazságát. Az pedig külön alátámasztja Álmos egyrészről szakrális, másrészről tényleges vezérlő fejedelmi hatalmát, hogy ennek a fajta hatalomnak a történelmi analógiáit a saját felmenői között is megtalálhatta (Attila, Kovrat). DÜMMERTH 1986: 108. o. |
115 | PAULER 1900: 139140. o. |