PETE GYÖRGY
A NEMZETTUDAT ERŐSÍTÉSÉVEL A MAGYAR IDENTITÁSÉRT
(Utószó helyett)
A XXI. század embere, magyarja minden látszólagos és valóságos globalizáltsága, kozmopolitizmusa, szekularizáltsága ellenére, vagy
éppen ezért, identitásában mélyen bizonytalan, személyisége sérült. A tudomány lenyűgöző
eredményei ellenére, kétségbeesve, szinte a szerencsejátékok logikája alapján keres
választ az örök emberi alapkérdésekre, akár a világ, akár az ember mibenlétét illetően. Nem
csupán segítség, hogy minden korábbinál átfogóbb a mai tudományos világkép, hanem
mindez ijesztő, zavaros, áttekinthetetlen az egyén és a közember számára, aki fürkészi a
jövőt, de fél is tőle. Erre elégséges oka is van, hiszen e mai, elhúzódó világválság, mely gyökereivel
a XIXXX. század ipari forradalmából, a társadalom tömegtársadalommá válásából,
a hit és az erkölcsi értékek degradálódásából, a pénz mindenhatóságából, uralmából
táplálkozik, korántsem kínál gyors, biztató kibontakozást. E válságkomplexum egyik fontos,
társadalmi tekintetben talán a legfontosabb összetevője a nemzeti tudat állapota. Ez
nálunk, magyaroknál nagyon rossz állapotban van, sok sebből vérzik. Ezért is saját tudománya,
tudománypolitikája restsége, hibái, koturnuszos gőgje büntetéseként számbavehetetlenül
elszaporodott, elburjánzott a dilettáns őstörténeti irodalom, miközben egy ellentétes
folyamat is kitapintható: a tudományok új lehetőségeket tárnak fel, kiigazítják korábbi
tévedéseiket. Úgy is mondhatjuk: a paradigmaváltás lehetőségeit csillantják fel. (Itt és
most paradigmaváltáson az új kiindulópontból való újragondolás lehetőségét értjük.)
Nem véletlen, hogy a minap foglalt állást a magyar püspöki kar a szektaszerűen elharapódzó,
tudománytalan ősvallási képzetek ellen. Nem véletlen, hogy a tudományos élet legjobbjait
mozgósította a magyar identitás megerősítése érdekében a XXI. Század Intézet konferenciája,
az identitás őstörténeti vonatkozásairól. A kérdések javarésze újragondolásra szorul.
Emlékezetes, hogy a szakma kiválóságai a turanizmus és egyéb áltudományos eszmék
felmagzása idején, a második világháború éveiben szükségesnek látták összezárni a sorokat,
és vitathatatlan szaktekintélyek írásait közreadó kiadványban foglalták össze a tudomány
eredményeit. (A magyarság őstörténete. Szerkesztette: Ligeti Lajos, Budapest 1943. A szerzők:
Czeglédy Károly, Deér József, Gunda Béla, Gyóni Mátyás, Kniezsa István, Kossányi
Béla, Halasi Kun Tibor, László Gyula, Ligeti Lajos, Nemeskéri János, Zsirai Miklós.)
Ligeti Lajos írta az előszavában:
"Régóta nem esett ennyi szó a magyar őstörténetről, mint az utóbbi években.
A forrásoktól, de még a legelemibb alapismeretektől is magukat gondosan távoltartó
lelkes rajongók őstörténeti művekkel árasztják el a könyvpiacot, társadalmi folyóiratok vitáznak,
tudománytól távol álló napilapok ankétoznak a magyar előidők alapvető kérdéseiről. A
művelt magyar nagyközönség pedig tétován botladozik a délibábkergetőknek, a megszállott
sámánkodóknak, a napi politika Sancho Pansáinak egyéni gusztusához, világnézetéhez szabott,
egymással homlokegyenest ellenkező "elméletei" közt, és reménytelenül, kielégítetlenül
keresi továbbra is a feleletet a nagy kérdésre: kik is vagyunk, honnan is jöttünk?"
A figyelmes olvasó lényegében véve mégis egy védekező attitűdöt érez az antológia
olvastán. Sokkal inkább az akkori hivatalos tudomány önvédelme, és nem annyira kollégákkal
való vitázás, mint inkább a tudománytalan nézetek elleni harc szülötte. Nem
véletlen, hogy Zsirai Miklós tollából egy terjedelmes cikk zárja a kötetet: Őstörténeti csodabogarak
címmel, melyben a korban közismert, divatos elméleteket cáfolja.
Ugyanebben az időben született Hóman Bálint összefoglalója is, az Ősemberek
ősmagyarok (1944), mely kéziratban maradt, mivel a szerzőt a nyilas rendszer alatti részben
tudatos, értékmentő szándékú szerepvállalása miatt a népbíróság börtönbüntetésre
ítélte. A mű Amerikában jelent meg 1985-ben. Ami Hóman összefoglalójában fontos
különbség, hogy nyitottabb az újabb eredmények iránt. Érdeklődéssel ír róluk, és használja
fel őket összegzésében.
A bevezetésben írja: "Az utolsó évtizedekben e tudományok terén [nyelvtudomány,
ősrégészet, embertan a szerk.] bekövetkezett hatalmas fellendülés nyomán mégis
lehetővé vált az eredmények történeti szempontú összefoglalása, a szó igazi értelmében
vett őstörténet rendszeres művelése. A nagy számban előkerült őskori és fiatalabb emberi
maradványokon s az élő embereken végzett szakszerű vizsgálatok eredményeképpen ma
már meg tudjuk határozni a főbb emberfajtákat s azoknak egymáshoz s a föld tagjaihoz és
népeihez való viszonyát. Az ősrégészeti kutatások módot szereztek az ősműveltség hű képének
és az őskori népvándorlások térképének felvázolásához. A néptudomány bőséges új
anyagának összehasonlító történeti szempontú feldolgozásával elért eredmények sok értékes
analógiával támasztják alá őstörténeti tudásunkat. A nyelvtudomány kipróbált módszerével
az ősnyelvészet legnehezebb problémáinak a megoldását is megkísérelhetjük."
Őstörténetünk számos nyitott kérdés; mondhatjuk, nyitott kérdésekből áll, de nem
mindegy, mit és hogyan kérdezünk. Tudjuk, fel nem tett kérdésekre nem lehet válaszolni.
Pontatlan, rossz, tudománytalan kérdésre a tudomány sem tud, és nem is akar válaszolni.
Ezért az alap, amit elsősorban vizsgálni kell: jók-e, pontosak-e, tudományosan megválaszolhatók-e kérdéseink. A magyar őstörténetre vonatkozóan évszázadok óta tesszük fel a
kérdéseket, hogy egy-egy részletével megismerkedhessünk. Ha a kérdésünk jogos, érvényes,
használható válaszokat kapunk, még ha a legtöbb esetben ez a válasz természetszerűleg
nem is abszolút, végérvényes. A tudomány tényeket tár fel, tényeket vizsgál,
különféle, változatos módszerekkel, s így a tényekből levont/levonható következtetések
eleve széles spektrumon belül mozognak, érvényességük részleges vagy a tények elégtelen
mennyisége, minősége következtében, vagy a használt módszer elégtelensége okán.
Avagy egyszerűen némely prekoncepcióktól, nem bizonyított előfeltevésektől való szabadulni
nem tudás következtében. (Ez még az egzakt, fizikai tudományok esetében is érvényesült,
gondoljunk csak a Föld- majd Nap-központú térelméletekre.)
A tudomány tehát maga is relatív nem is állítja magáról az ellenkezőjét de
képes éppen mert tudomány a folyamatos önkorrekcióra és ezáltal az objektív igazság
mind tökéletesebb megismerésére.
Társadalomtudományok esetében főleg a történettudományra és az őstörténet szempontjából
kiemelt fontosságú nyelvészetre, antropológiára, néprajzra tekintettel ehhez még
hozzáadódik a rejtett vagy megvallott ideológiai és hatalmi presszió, amely gyakran a tudományos
intézmények, anyagi függőségek, erkölcsi elismerések vagy éppen el-nem-ismerések
eszközeivel befolyásolni képes az egyes kutatói egzisztenciákat, látensen ösztönözve
őket bizonyos irányokba mutató álláspontok kialakítására. Nyílt titok, hogy ez így volt a
múltban, és semmi okunk úgy vélekedni, hogy a jelenben egyáltalán nincsen így. Természetesen a kutató függetlenítheti magát ezektől a kényszerektől, főleg ha igazi szakember, és
elkötelezetten igazságpárti. (Itt most nem kitérve a magyar tudománytörténet egyes korszakaira,
a legnyilvánvalóbb és legotrombább példákért elég a szomszédba menni!)
A tudomány története innen nézve folyamatos "szabadságharc" a tudomány integritásáért,
és ezért folyik szükségszerűen a folyamatos szakmai vita a legkülönbözőbb nézőpontokat
valló kutatók között, hiszen senki sincs a bölcsek köve birtokában, és nincs teljesen
és véglegesen megoldott kérdés sem. A tudomány nyitott az új megközelítésekre, ha
azok megfelelnek a szakmai kritériumoknak, de egységesen szemben áll az illetéktelen,
felkészületlen, nem megalapozott bár lehet, hogy jószándékú felvetésekkel.
Ejtsünk néhány szót a dilettantizmus és az amatőrizmus különbségéről. A tudomány
felől közelítve nem könnyű a két fogalom elhatárolása. Mivel mindkettő szakmán kívüli, ab
ovo illetéktelen. De tény, hogy vannak szakmailag nem kikezdhető, szakmán belül mégis
délibábosnak ítélt elméletek is. Ezeket tudósok vallják, akik értik a szakmát, használják
annak módszereit, ismerik a forrásokat, tehát csak az általuk felállított teóriákkal, a felrajzolt
képpel, tehát a tényekből levont következtetésekkel van vitája a szakmai többségnek. Ez is
aláhúzza azt az alapigazságot, hogy a tudós is tévedhet. (Vagy éppen valamikor kiderülhet,
neki volt igaza, ha nem is mindenben, ha a felrajzolt kép egészében nem helytálló is.)
E "szakmailag" magalapozott hipotézisek sokak számára, laikusok számára, elfogadhatóak,
szimpatikusak. Ezek közül sokan, gyakran szintén önálló hipotéziseket gyártanak,
belekapaszkodva a tudomány által kellően nem bizonyított problémákba. E hipotézisek
(pl.: hunmagyar rokonság stb.) természetesen nem új, bizonyított tényekre épülnek,
hanem érzésekre, intuíciókra. Mondhatjuk ezeket vágyképzeteknek is. (Katona József
Bánk bánjában Mikhál bán, az örök reménykedő: "Hej ha mégis, mégis úgy lehetne!")
Természetes emberi ragaszkodás ez a magyar krónikák történelmi képéhez.
A tudós is intuitív lény. Megette a fene, ha nem az! Érez (megérez), sejt (megsejt),
gondol... Csakhogy a tudomány nem ragadhat meg az intuíciónál. Objektív bizonyosság is
kell. Ha nincs, meg kell próbálni találni. Tények újra gondolása, felülvizsgálata, új szemlélettel,
új módszerekkel történő vallatása, új tények keresése, új értelmezési kísérletek.
Egyszóval: munka. Tudományosan azok a hipotézisek elfogadhatók, amelyeknek elégséges
szakmai alapja van. Ezt nem érti, nem tudja az amatőr. A dilettáns pedig nem törődik vele.
Talán ebben a mozzanatban lehet megvonni a határt. A dilettáns gátlástalan. Az amatőr csak
"kontár". (Persze végeredményben mindkettő kívül marad a körön, de a hibás nem az intuíció,
nem is a hivatalos tudomány sokszor "vehemens elítélése", a baj a posszibilitás hiánya.
Egyébként a magyar tudomány és benne a magyar őstörténet-kutatás javára szól, hogy kínos
gonddal ügyel talán túlságosan is! arra, hogy ne essen némely szomszéd ország hibájába, és ne adja a nevét, politikai nyomásra tudománytalan nézetek igazolásához. Ne hazudjon,
hamisítson, ne kompromittálódjon mint tudomány, "hétszer mérjen, míg egyszer vág".
Az őstörténet (benne a magyar is) interdiszciplináris stúdium. Most bizonyos segédtudományoktól
eltekintve, a nyelvészet, a régészet, a néprajz és az antropológiai genetika új
eredményekre jutott, melyek alapvetően erősítik az eddigi képet, másrészt pedig új felismerések
nyomán, új perspektívákat kínálnak fel a kutatás számára. Természetesen szakmai
viták közepette. Tabuk inognak, dőlnek. Finn, észt, magyar nyelvészek vonják sok tekintetben
kérdés alá a finnugrisztika egyes, általuk nem tarthatónak ítélt állításait. Időben jóval
hátrébb keresik egyes nyelvi jelenségek magyarázatát, ezzel óhatatlanul az etnogenezis új
modelljeit is feltételezik. A genetika eredményei azt sejtetik, hogy közelesen újabb, egzakt
adatok fényében vizsgálhatók a Kárpát-medencei populációra vonatkozó elgondolások. Az
újabb régészeti kutatások számos új módszertani és tartalmi lehetőség birtokában árnyaltabb
képet rajzolhatnak a Kárpát-medence történetéről. Az újabb néprajzi, népzenei kutatások
fényében jobban kitapinthatók, pontosíthatók az eurázsiai sztyeppe-övezet etnikai-kulturális
mozgásai, benne eminensen az ugor-kori, dél-uráli, nyugat-szibériai, kaukázusi.
Mint e tematikus szám tanúsítja, nem a leegyszerűsítés irányába halad az őstörténet-kutatás. Egyre világosabb, hogy szerteágazó hajszálgyökerek táplálták a magyarság
néppé válásának évezredeit, s a térbeliség váltakozásai nem választhatók szét sematikus
időrend alapján. Világossá kezd válni, hogy nem egy "őshaza" volt, hanem térben és időben
változó "őshazák", melyek akár különböző helyeken egyidőben is lehettek. Újra kell
gondolni az "előmagyarság" etnogenezisét, fel kell tárni valós kapcsolatait a finnugor mellett
a szibériai és közép-ázsiai térség etnikumaival.
A szakmai lehetőségekről, ígéretes kutatói irányokról ennyit, de ha a magyar őstörténet-kutatás hátterét felvillantjuk, szomorú állapotokról kell szólnunk. Nagyon vékony a jég.
Egy-egy szakterületen egy-két számbavehető kutató működik, rossz, elégtelen anyagi eszközök
birtokában. Nincs megfelelő utánpótlásképzés. A valaha világhírű és eredményes orientalisztika,
mongolisztika, turkológia, arabisztika e tekintetben romokban hever. Nincs
a magyar őstörténet-kutatásnak egységesen elfogadott koncepciója, szervezeti, anyagi háttere.
Egyszóval nincs magyar Őstörténeti Intézet, az egyetemeken nincsenek Őstörténeti
Tanszékek, melyek összefognák, szerveznék, irányítanák az interdiszciplináris kutatásokat.
Régebben jogos panasz volt, hogy a szovjet régészeti anyagok nem publikáltak, baráti
szívességből jutottak csak hozzánk, ismerhették meg kutatóink az ottani múzeumokban
őrzött anyagok minket érdeklő darabjait. Ma más a probléma. Megnyíltak a múzeumok, rengeteg
a finnugor és török témákat kutató tudós, nagy a számunkra is fontos témákat kutató
ottani tudósok száma, rengeteg a folyóirat-publikáció, az önálló kiadvány az érintett posztszovjet
térségben, de részben anyagi okokból, részben tudománypolitikai figyelmetlenségből,
gondatlanságból ezeket nem gyűjti, rendszerezi, adja közre a hazai kutatók számára senki.
(Vagy személyes vállalás és érdem, ha van kivétel, mely mint tudjuk erősíti a szabályt.)
Végezetül:
"A tény szent, a vélemény szabad!" írhatjuk bízvást, parafrazálva az eredeti mondást,
e tematikus szám élére. Ez a szám nem kíván végérvényes, megfellebbezhetetlen
álláspontokat rögzíteni. Nyitott, azon túl, hogy egy-egy az újabb tudományos eredményeket
is figyelembe vevő összefoglalását adja a nemzeti tudatot alakító kérdések némelyikének.
Feltételezi a "termékeny bizonytalanság" állapotát. Végeredményben egy lehetséges
folytatás útját egyengeti, egy lehetséges paradigmaváltáshoz visz közelebb.