"30 éves a Galéria Arcis. Szerkesztette Kondor János, Markó Péter. Nádasdy-vár Művelődési Központ és Könyvtár, Sárvár, 2008.
A múlt század utolsó negyedének jellemző művészeti
jelensége volt a fővárosban és vidéken a kisgalériák alapítása, gyarapodása. Megnőtt az igény
a műveltebb közönség, de még inkább a közművelődés közmunkásai részéről a centrumból irányított
nagy kiállítási intézményeknél, múzeumoknál mozgékonyabb, kisebb tárlatok befogadására alkalmas
helyek iránt. Ezek, a rendszerint szerény körülmények között működő, non-profit, alternatív
bemutató kis szellemi műhelyek fő feladatuknak a kortárs művészet propagálását tekintették. Egy részük
kiállta az idő próbáját, akár hírnévre is szert tett, míg mások rövid felfutás után, művészettörténeti
adattá kövülten tűntek el az időben.
Az előbbi kategóriába tartozik a sárvári várban otthonra lelt, még szerény terjeszkedésre is
képes Galéria Arcis. Egykori kitalálói, mai irányítói Markó Péter és Kondor János kis "emlékkönyvecske"
megszerkesztésével, kiadásával adóztak a 30 esztendeje megszakítás nélkül működő
kiállítóhely történetének. A 100 oldalas, színes nyomású, szöveg- és képdokumentumokat tartalmazó,
igényes megjelenésű kötet szinte minden lényeges tudnivalót összefoglal egy változatos (mű) történeti
időszak élménygazdag sárvári művészeti életének legjelentősebb szegmenséről.
A kötet bevezető sorai köszönetet tolmácsolnak a közreműködő alkotóknak, akik nélkül nem
élne a galéria. Kisebb tanulmányukban történeti áttekintést adnak a szerzők, kiemelve a hajdani Kassák-kiállítás jelentőségét és Kassák Lajosné érdemeit az alapítás, az első lépések körül. Koncepciójuk,
céljuk nem holmi közízlést kiszolgáló igényhez igazodott. Neves szociológusoktól N.
Luhmann, P. Bourdieu vett idézetekkel (később még egy Teller Ede-idézet is előkerült érvként!)
kardoskodtak a "műveltebb közönség" kiszolgálása és az "új érdeklődők" megnyerése mellett. A
"változatosságot" a bő műfaji választék, jelentős alkotók meghívása, a vasi művészek számára nyitott
tér s az új utak, lehetőségek iránt fogékony kísérletező kedvű fiatalabb alkotók bemutatkozása
elégítette ki. Választásuk helyességét a harminc év történései és az eredmények igazolták. A Galéria
Arcis kedvelt kiállítóhely rangjára emelkedett, ahol jó volt bemutatkozni. Mindenkor találkozási helyet
kínált a város és a megye művészeinek. Az igazi nyertes azonban a közönség, mert helyben nyert
eligazodási pontokat a közeli múlt és a kortárs művészet nem egyszer zavarba ejtő stílus- és irányzati,
műfaji és technikai kavalkádjában. Azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az itt rendezett
tárlatoknak jellegzetes rendszere, koreográfiája teremtődött a tervezéstől, előkészítéstől a rendezésen,
megnyitáson át a pogácsás, borpalackos terített asztalig.
A könyv második részében illeszkedő eseményfotók s az áttekintés könnyítő, egész oldalas,
elválasztó műtárgy és enteriőr képek között tipográfiailag is kiemelt csoportosításban, harminc év
kiállítási programjának adatsorai tanulmányozhatók. Nem derül ki ugyan, hogy eleve elhatározott kategóriákról
vagy utólagos rendszerezésről van-e szó, de tagadhatatlanul izgalmas listák sorai között
szemelgethetünk. Használható forrást nyújtanak majd a kutató művészettörténészeknek. A mintegy
273 kiállítás, a becsülhetően 300-at jóval meghaladó szereplők számának bizonyító ereje egyértelmű.
A terjedelem mintegy felét a kiállítási "előbeszédek"-ből készült szövegválogatás foglalja
el. A választás három szempontja könnyen kitapintható. Néhány kiemelkedő személy (Kassákné,
Vattay Elemér), több alkalommal szerepet vállaló megnyitó vagy a kiállító művész személye döntötte
el a közlést.
A kiállítási megnyitó egy szakirodalmi műfaj, de sem tartalmi, sem formai szempontból nem
egységes. A szövegek között itt is találkozhat a tallózó esztétikai eszmefuttatással (Vattay Elemér),
költői hangvételű megközelítéssel (Kálnoky László, Andrassew Iván). Kifejezhet személyes érintettséget,
empátiát egy-egy emlékezés (Kassák Lajosné). Máskor a kiállított művek címeinek célzatos
"összeolvasásával", értelmezésével játszik a szónok (Vattay). Adott helyen dokumentum értéke lehet
egy kiállítási tervnek (Hegyi Lóránd), amelynek megvalósítását "bizonyos szempontok" akadályozták
meg! Élet- és pályarajz (Balogh Péter), művészt megszólító vers (Takács Imre) éppúgy előfordul,
mint műfajokat párhuzamba állító esszé (Fábián László). Egyes művek, műcsoportok vagy éppen
művésztársaságok jellemzésére (Cebula Anna, Dabóczi Dénes), művek mélyrehatóbb elemzésére
(Markó Péter, Gálig Zoltán) egyaránt ad példát a szövegválogatás. Lakatos József Kodály-dokumentum
közlésével "színezte" jubileumi tárlatát. Művésztől, kiállítástól csaknem független, önálló
irodalmi szöveget Molnár Miklós prezentált. Szellemes, nyelvi leleményekben és fordulatokban bővelkedő,
keserű iróniával átszőtt, szabadszájúságot sem nélkülöző, aktuális, a politikusoknak címzett
kiszólásokkal fűszerezett írása olvasmányként is élvezetes, és nem hagy közömbösen.
A szövegsort egy összegző tanulmány zárja. Kondor Tamás és Dabóczi Dénes a grafikai tárlatok
mérlegét vonja meg, a magyar kortárs grafika alakulásvonalába helyezve az itt kiállítók munkásságát.
A jubileumi kiadvány apró hibák, hiányzó adatok ellenére értékes, a múltról a jövőnek
(is) üzenő munka. Jó alap a népszerű kisgaléria további működéséhez, missziójához. Hiányérzetünk
abból adódik, hogy nem tartalmazza a kiállítások aligha szegényes sajtójának bibliográfiáját. A cikkek,
tanulmányok, kritikai megnyilatkozások nélkülözhetetlenek a kutatók számára. Talán egy szerényebb
kivitelű pótfüzettel feledtetni lehetne a mulasztást.
Salamon Nándor