SZÉLL KÁLMÁN
MATÓK LEÓ (1928-1951)
HŐSI ÉLETÁLDOZATA
----------------------------------------
MATÓK LEÓ ÉLETRAJZA1
Budapesten született 1928. február 5-én, polgári családban. Édesapja folyamőr katonatiszt, 1935-ben került Szombathelyre, a szombathelyi hadtestnél teljesített szolgálatot. Utolsó rendfokozata a háború végén őrnagy volt. A háború után szolgálaton kívüli állományba helyezték, a rendszerváltozás után rehabilitálták, 1996-ban halt meg. Leó sok időt töltött el dédanyjai társaságában, akik őt - figyelemre méltó módon - "kis hősnek" nevezték. Elemi iskoláinak első osztályát Budapesten, a többit Szombathelyen, a Püspöki Elemi Iskolában végezte. A Szombathelyi Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnázium első évének elvégzése után - az első évet önkéntesen ismételve - 1939-ben, 11 éves korában felvételt nyert a kőszegi Hunyadi Mátyás Honvéd Középiskolai Nevelőintézetbe, amit - már csak többször is változó elnevezése miatt is - a két háború között általában csak kőszegi "cögereinek" neveztek. Miután 1911-ben édesapja is ebben az intézetben kezdte meg katonai tanulmányait, az ő nyomdokain haladva mindvégig a hazáért való életáldozat készségét is magában foglaló hivatásnak tekintette a katonai pályát. Mivel a kőszegi iskola meghatározó szerepet játszott életében, érdemesnek látszik az intézet történetével és nevelési módszereivel röviden megismerkedni.
A nagyon szép parkkal, sport-
és gyakorlóterekkel körülvett iskola 150 évvel ezelőtt, a
Bach-korszakban, a kettős monarchia katonaiskoláinak
mintájára, 1856-ban készült el, és a kor minden
követelményének megfelelt. Az első növendékek (Zőglingek)
Pozsonyból gyalogmenetben jöttek Kőszegre, hogy új
iskolájukat birtokba vegyék. Kezdetben csak német nyelvű
oktatás folyt, a monarchia minden részéről jöttek az akkori
birodalom központi helyén épült Kőszegre a kadétok, akiknek
nevelésére nagy gondot fordítottak. Nem csak azért, mert a
hadsereg jól képzett, becsületes tiszteket követelt, akikre a
birodalom háború esetén mint megbízható katonákra,
békében pedig mint jelentős nevelőkre és engedelmes
állampolgárokra számított, hanem azért is, mert a monarchia
hadseregében - immár az 1867 utáni helyzetről van szó - a
fő összetartó elem a tisztán császári, vagy magyar honvéd
alakulatokat mintegy ellensúlyozó, azokat kiegyenlítő, s
német vezénylési nyelvet használó ún. "közös"
hadsereg volt. Kezdetben a növendékeknek átlagban csupán
20%-a volt magyar. Egyes tantárgyakban csak az 1904/05-ös
tanévtől kezdve vezették be a magyar oktatási nyelvet, amikor
a magyar anyanyelvű növendékek száma fokozatosan emelkedett.
Arányuk az első világháború éveiben már 75-80%-ot tett ki.
A háború után az intézet befogadta a Trianon miatt elcsatolt
marosvásárhelyi katonai alreált is, amellyel "Kőszegi m.
kir. kat. Alreáliskola" néven össze is olvadt.2
-----A Habsburg-időkben a nevelés
kimondottan rideg és puritán volt. Felfogásuk szerint az
"alattvalónak" legfontosabb tulajdonságai az
engedelmesség és a kötelességtudás. Maga a császár is
puritán ember volt, önmagát is alattvalónak tartotta, saját
fiát is ebben a szellemben neveltette. Az 1866-os königgrätzi
csatavesztés után erősen tért hódított a porosz katonai
nevelési stílus, amelynek legfőbb tényezője a fegyelmezés,
ami megelőzte az oktatást és erkölcsi nevelést. Érthető,
hogy kezdetben a Horthy-korszak is ezeket az
örökségeket vette át, s ezt a szellemet élte meg - egyfajta
tehetetlenségi nyomaték formájában - Ottlik Géza is,
aki az "Iskola a határon" című regényében,
sarkított, s részben önigazoló beállításával, és nem
kevés politikai hátszéllel tette híressé munkáját. Ám a
harmincas években sokat változott az iskola szelleme és
nevelési stílusa. Nem tudott ugyan teljesen megszabadulni a
"katonai drill" jármától, de egyfajta angliai
kollégiumi nevelési szellem is tért hódított, amelyben a
fegyelem mellett a megszoktatás, meggyőzés is teret kapott.
Nagy súlyt fektettek a jellem formálására, az erkölcsi
nevelésre, a közösségi szellemre és mindenekelőtt a
hazafiságra. A nevelés nagy erőssége volt a spártai szigor,
a következetesség, a kivételezés hiánya
(esélyegyenlőség). A magas színvonalú oktatás és nevelés
azonos hangsúlyt kapott. Az iskola jelszava a "Különb
ember, teljesebb magyar" lett. Alaki kiképzésen kívül
tulajdonképpen katonai oktatás nem volt. Az 1938/39-es
tanévtől kezdve a reáliskola helyett a gimnáziumok oktatási
anyagát vették át.
-----A politizálás az egész
hadseregben s az iskolában is szigorúan tilos volt. Bár a
németek szorgalmát, erényeiket elismerték, a monarchia
hagyatékaként sok német vonzódású (nyelvtudású) tiszt
dolgozott az intézetben, mégsem volt nyoma a
nemzeti-szocialista vagy nyilas eszmék térhódításának.
Háborúba lépésünk vegyes érzelmeket keltett, mert hiányos
felszereltségünk aggodalmat okozott, s kezdetben a határon
kívül viselt háború nem volt népszerű. A visszakapott
országrészek megőrzése volt a háború igazi tétje, amelyek
újra megszerzéséért Románia és Szlovákia a németek
oldalán nálunk már korábban és buzgóbban lépett a
háborúba. Ugyanakkor a kommunista Szovjetunió sem volt
rokonszenves, hisz az első kommün rossz tapasztalatai még
élénken éltek az emlékezetben, s a Horthy-rendszer
antikommunista propagandája sem volt hatástalan. Az intézetben
nagy súlyt fektettek - az országosan is igen hangsúlyos -
irredenta-revíziós nevelésre. A trianoni sokkot a két
háború között csak "Nagymagyarország
feltámadásával" vélték orvosolni tudni. Mindennap el
kellett mondani a "Magyar hiszekegyet" ("Hiszek
Magyarország feltámadásában"), s mindenütt ki volt
írva, hogy "Csonkamagyarország nem ország,
Nagymagyarország mennyország", valamint a "Nem, nem,
soha!", azaz sohasem egyezhetünk bele Trianonba.
-----
![]() |
A Matók család (1933) |
-----
![]() |
Matók Leó, a kőszegi "cőgér" (1943) |
-----
HOGYAN ÉS MIÉRT SODRÓDOTT MATÓK LEÓ AZ AKTÍV ELLENÁLLÓK KÖZÉ?
Leó szerető családi
körülmények közt nevelkedett, a családban hazafias
gondolkodást és istenfélelmet szívott magába, ami
személyiségét meghatározta. Nagy volt benne az
összetartozási érzés, s a szülők és testvérek iránti
szeretet. A katonaiskolában szorgalmas, a közösségbe jól
beilleszkedő, jó tanuló növendéknek, hadapródnak, afféle
vezéregyéniségnek tartották. A fegyelmezett, komoly külső
gazdag érzelemvilágot takart. Erről tanúskodnak versei is,
amiket már kőszegi éveiben kezdett írni, s amelyek - más
fiatal költőkhöz hasonlóan - hazafias érzelmekről, belső
viaskodásokról, lázadásról, a természet csodálatáról és
persze szerelemről is tanúságot tesznek. Versei
olvasmányosak, mély gondolatokat tartalmaznak. Mária húga
által gyűjtött mintegy 50 verse 1942 és 1950 között
született. A bizonyára nem teljes gyűjteményben kerek 50 vers
szerepel. Olvasásukkor szembetűnik átlagon felüli versfaragó
készsége, tehetsége, mély érzelemvilága, gazdag kifejező
készsége, szép hasonlatai, lírai szóképei, amelyek alapján
esetleg jelentős költő válhatott volna belőle. Talán még a
börtönben is írt verseket, ám ezek sohasem váltak ismertté.
-----Figyelemre méltó, akár
látnoki megérzésről tanúskodik a Hajnal a csatatéren
című versének befejező versszaka, amit 15 éves korában
írt:
...Az elfolyt hősi vérből sarjad új hősi
élet, és szelek szárnyán harsog az isteni ítélet: Hogy nem folyhat hiába a hősök drága vére, dicső haláluk árán lesz boldogabb a béke. |
![]() |
A Matók testvérek
(balról, jobbra):Lívia, Leó marosvásárhelyi
hadapród, Lajos karpaszományos eü. katona és Mária (1944) |
-----
Azért, mert néhány őrült most vérpirosnak látja a világot, mi megőriztünk tisztán a szívünkben egy kis fehér virágot. a jelszó egy maradt: áldott magyar hazánk forró szerelme, előre hát, bajtársak! induljunk meg - elszántan - énekelve |
-----
...Nem titánok voltak, akik földünkre durván rárohantak, de Ázsiának szennyes söpredéke. És irdd meg még, hogy jaj lett itt a jóknak, s az árulók, a pénzéhes galád had - Romlott idők és észtipró gyalázat! - Nevezték őket: felszabadítóknak. |
-----
...csak én nem adok fel álmot, hitet és hazát... Szaladj te pajtás fényért napkeletre, én inkább tűröm itt az éjszakát... |
-----
A lélek már csak hálni jár belénk, Már évek óta tűrünk, szenvedünk. Rólunk az Isten elfeledkezett. Mi lesz velünk? |
(Mi lesz velünk. Részlet) |
-----
![]() |
Matók Leó arcképe (1950?) |
-----
-----
-----Ezt követően az események az
akkori politikai vonalvezetésnek és igazságszolgáltatási
gyakorlatnak megfelelően kényszerpályára kerültek. Leónak
szembesülnie kellett az ÁVH eszközeivel, a testi és lelki
megpróbáltatásokkal. Hiába volt erős jelleme és akarata,
hiába edződött meg a katonaiskolában, a sziklaszilárd
jellemmel és akarattal rendelkező Mindszenty bíboros
fizikai és szellemi megtörése után már nem lehetett
kétséges, hogy csak idő kérdése, hogy az ÁVH azt
erőszakoljon ki a fogvatartottakból, amit akar, mert
nyilvánvalóan példát kellett statuálni a reakciós,
osztályidegen fasiszta elemek államellenes összeesküvésének
tagjaival. Ennek érdekében fel kellett nagyítani
cselekedeteiket, hogy az elrettentő büntetést hallván
bárkinek is elmenjen a kedve, hogy kezet emeljen az úgymond
munkáshatalomra. Így lett Matók Leó is egy koncepciós per
áldozata.9
AZ ANTIBOLSEVISTA GÁRDA
A részletekre vonatkozóan
utalok Kövér István 1999-ben megjelent - sajnos nem
eléggé közismert - munkájára, amely tárgyilagosan ismerteti
a Gárda megalakulását, működését és erőszakos
felszámolását, beleértve a bírósági pereket, valamint azok
utóéletét.10 Éppen ezért, valamint jelen írásom
korlátozott terjedelme miatt, az alábbiakban csak röviden
utalhatok az eseményekre. A Gárda előzményei közé tartozott
az ún. Fehér Kereszt Szövetség, amit azonban
szétugrasztottak. Kezdetben néhány fiatal határozta el, hogy
az egymás közt suttogó, a külföldi rádióadókat
reménykedve hallgató, de a félelemtől megbénult néma hazai
többséggel szemben, aktív ellenállást kísérelnek meg. Az
azonos irányba ösztönző politikai légkörtől indíttatva
tulajdonképpen egymástól függetlenül indultak az egyes
csoportok, akik csak később, szinte spontán találtak
egymásra, s vették fel a kapcsolatot, ám a mozgalom
horizontális terjeszkedése és a tudatos konspiráció folytán
teljes körben nem is mind ismerték egymást. Az Antibolsevista
Gárda elnevezést csak 1950 szeptemberétől használták.
Később nyílt titoknak vehető katonai adatokat szereztek
abból a célból, hogy azokat a segítés reményében
külföldi hatalmaknak adják. Ennek megfelelően bizonyos
külföldi kapcsolatokkal is rendelkeztek. Fegyverek
gyűjtésére is sor került, hiszen a háború után sok
elhagyott fegyver volt található. Abban bíztak, hogy
tevékenységük megismerése a lakosságot egy össznépi
felkelés kirobbantására bátorítja. A választások előtt
falfirkákat gyártottak. Bár egyesek szabotázs-cselekményeket
is hajtottak végre, s erőszakkal is próbáltak fegyverre szert
tenni, fő feladatuk a röpcédulák szerkesztése és
terjesztése volt. Mozgalmukkal a független, demokratikus
Magyarország létrejöttét szerették volna elősegíteni. Bár
kezdetben főleg a tanulóifjúság (a szombathelyi premontrei
és a Faludi gimnázium, továbbá a kőszegi cőgerei tanulói)
volt érintve, később a hazatérő nyugatosok, foglyok is
csatlakoztak. Nemes szándékkal tevékenykedtek ugyan, de
számos naiv célkitűzést is felkaroltak, és az illegális
munkában tapasztalatlanok lévén, aránylag hamar felkeltették
az Államvédelmi Hatóság (röviden ÁVH) figyelmét. A
felgöngyölítést követően a kihallgatások (vallatások)
során ők gondosan kiválogatták az ún. osztályellenségeket,
jelesen a csendőr apától származó Gyimesi Szilárdot és
katonatiszt fiaként Matók Leót, ám sem nyilas, sem
fajgyűlölő nem volt közöttük.
-----A Gárda tagjainak
letartóztatása 1950. december 12-én kezdődött, amikor az
ún. negyedik csoport tagjait vették őrizetbe. Előzetesen a
csoport fegyveresen Ausztriába akart menni, de a beépített
embercsempész feladta őket. Nem egészen érthető, hogy a még
szabadlábon lévők miért nem próbáltak Nyugatra menekülni,
hiszen Matók Leó - és a többiek - letartóztatására csak
január 23-án (illetve 21-én és 24-25-én) került sor, tehát
több, mint egy hónap állt volna rendelkezésükre, sőt az
ún. első csoportból az utolsó tagot - Debreczeni Bélát
- csak február 5-én fogták le. A szökésre egyedül
Gyimesinek nem volt módja, akit már októberben behívtak
katonának. Lehet, hogy reménykedtek abban, hogy rájuk nem fog
sor kerülni, de az is lehet, hogy tetteiket maguk sem tartották
annyira jelentősnek, hogy emiatt el kelljen hagyniuk hazájukat.
-----Az ÁVH-nak kapóra jöttek a
leleplezések. A monstre összeesküvési koncepciónak
megfelelően nem csak az igazságmagot fújták fel, de olyan
más csoportokkal (pl. PILAF társaság) is összefüggésbe
hozták őket, akiket nem is ismertek. Végül a nyomozati adatok
alapján a Budapesti Megyei Bíróság számára öt percsoportot
állított össze. Az első csoportba tartoztak Gyimesi
Szilárd (22 éves) és tíz társa, Alföldi (Alexa)
László, Kokas János, Takács Ferenc (mindhárman 21
évesek), ifj. Lengyel Antal (20 éves), ifj. Debreceni
Béla (21 éves), Matók Leó, ifj. Friedsam Vilmos
(23 évesek), Friedsam Sándor (21 éves), Fusz Ernő
(23 éves), Lakits László (22 éves) és, Gyimesi
Szilárd 23 éves nővére, Gyimesi Edit. (Az évszámok
felfele kerekítettek, mert az év kezdete lévén a
fogvatartottak csak a tárgyévben töltötték be a megjelölt
életkort.) Ez a sorrend a vád sorrendiségét is jelentette. A
II. csoport 7 vádlottból, a III. csoport kizárólag
budapestiekből állott, míg a IV. csoportban 11 tagot, köztük
a szombathelyi Keve Ferencet vádolták, végül az V.
csoportba a maradékot sorolták.
-----A Gyimesi által vezetett első
csoportot röpcédulák írásával, terjesztésével vádolták.
Emellett Gyimesi és Alföldi a szombathelyi Lengyár len-kazlait
gyújtották fel, s a tsz tulajdonában a Vépi út mentén
lévő gabonaasztagokat akarták felgyújtani. Gyimesi
legsúlyosabb tette az Eplény és Veszprém közötti vasúti
pálya Kokas Jánossal és Jelentsics Gézával
együtt végrehajtott felrobbantása volt, minek következtében
egy 25 cm-es sín kiszakadt a pályából. Ezen kívül
fegyverszerzés céljából a Veszprém és Eplény közti
viaduktot őrző rendőrt akarták lefegyverezni, ami részben
sikerült is, de a rendőr társa megzavarta őket. Tűzpárbaj
alakult ki, amelyben a rendőr társa combján
lágyrész-sérülést szenvedett. Ezekben Matók nem vett
részt. Gyimesi Edit csupán ruhákat és fegyvert rejtett el
lakásán. Matók a röpcédulák fogalmazásában és
terjesztésében tevékenykedett, s egy pisztolyt birtokolt.
-----
-----Az első két csoportot együtt
nyomozta az ÁVH, s 1951. február 26-án zárta le
összefoglaló jelentését, amelyben az Antibolsevista Gárdát
"diverziós terrorszervezetnek" nevezte. Az
ügyészség Matók Leót az 1946. VII. tc. 1. | 2. bek.-be
ütköző, egyrendben elkövetett, a demokratikus államrend
megdöntésére irányuló szervezkedésben való tevékeny
részvétel, valamint ugyancsak egy rendben az 1930. III. tc. 60
§ 21. pontba ütköző hűtlenség bűntettével vádolta. A
vádiratot dr. Alapy Gyula hírhedt főügyész és dr.
Gönczi György államügyész írták alá.
![]() |
Matók Leó
megkésett temetése. (Budapest 1991. szeptember 7.) A
képen balról jobbra: Lamats Endre kanonok-plébános, Hencz József kanonok-plébános, dr. Horváth Lóránt Ödön O.Praem. prépost, prelátus, apát, Hegedüs László O.Praem, háttal Matók Mária |
-----
A földgolyó akárhogy fordul, Üzenet lesz egy gyáva korbul, Van még becsület, van marok, Vannak még bátor magyarok |
-----
-----Az ítéleteket, dr. Avar
Jenő csoportvezető ügyész súlyosbítást, a
védőügyvédek enyhítést kérve megfellebbezték. Ennek
megfelelően a Legfelsőbb Bíróság dr. Lázár Miklós
tanácsa újból tárgyalta az ügyet, majd az ügyészség
által beterjesztett vádakat kis változtatásokkal helyben
hagyta, s 1951. augusztus 14-én a csoport vezetőjének Gyimesi
Szilárd I. r. vádlottnak, helyettesének Alföldi László II.
r. vádlottnak és Matók Leó VII. r. vádlottnak halálos
ítéletét helybenhagyta, Kokas János III. r. vádlottat
életfogytiglani börtönre, a többiek büntetését az
elsőfokú ítélethez képest némileg enyhítve 7 és 17 év
közötti börtönbüntetésekre változtatta. Egyedül a
szervezkedésben tulajdonképpen részt sem vevő Gyimesi Edit
úszta meg - enyhítés nélküli - 3 évi börtönbüntetéssel.
Matóknak felrótták, hogy "különös súlyú katonai
titkok birtokába jutott. Személyben rejlő, kiemelkedő mérvű
elszántságát, mintegy javíthatatlanságát az első
bíróság közvetlenül is észlelte." Miután a védők a
halálraítéltekkel kapcsolatban kegyelmet kértek, a bíróság
kegyelmi tanáccsá alakult át, ám dr. Borbély János
ügyész szerint a vádlottak nem voltak méltóak a kegyelemre.
A zárt ülésen Morgós András ülnök egyedül Matók
Leót találta kegyelemre méltónak, mert úgymond
"cselekményei viszonylag kisebb jelentőségűek, mint
társaié", ám őt 4:1 arányban leszavazták.
-----Valószínű, hogy miután a
nyomozó hatóság még további részletek és résztvevők
után nyomozott, de az is lehet, hogy az Elnöki Tanács
döntésének elhúzódása miatt, a halálos ítéleteket
egyelőre nem hajtották végre. Az elítélteket Vácra és
Márianosztrára szállították, egyedül Gyimesi Edit került a
kalocsai női börtönbe.13 A halálra ítélteket
magánzárkákban (Matók Leót a 14. számúban) helyezték el.
A szigorított börtönt szenvedő többi társak csak egyszer,
mégpedig Kovács Ödön csörötneki származású
börtönőr jóvoltából, a fürdőben találkozhattak pár
percre a három halálraítélttel, hogy egy kézfogással
elbúcsúzhassanak egymástól. A börtönőr egyúttal
figyelmeztette őket, hogy zárkájukban lehallgató készülék
van.14
![]() |
A temetésen részt vevő cserkészek egy csoportja, élén Husz Endre parancsnokkal |
-----
-----A rabok nagy részét a
forradalmi események szabadították ki 1956. október 24-én.
Kokas János a börtönben megbetegedett, elméje megháborodott,
és a börtönben többször kísérelt meg öngyilkosságot,
végül 25 évesen, 1957. október 23-án, a kőszegi vonat elé
vetette magát. Rajta kívül Muzsnai László, nem
egészen egy éves raboskodás után, tbc-ben, a
börtönkórházban halt meg.* Gyümölcsfalvai Imre a
forradalom után Münchenben egyik szerkesztője volt a
"Nemzetőr" újságnak. Onnan kitúrták, ezért az
idegileg sok megpróbáltatást szenvedett volt kőszegi cőger
Münchenben fejbe lőtte magát. Az elítéltek túlnyomó
többsége ma már elhalálozott. Szombathelyen - öt év
börtönnel a háta mögött - egyetlenként Keve Ferenc él.
MI TÖRTÉNT A RENDSZERVÁLTOZÁS UTÁN?
Gyimesi Szilárd és Matók Leó peréről, ítéletéről és kivégzéséről a családok semmiféle értesítést sem kaptak. (Jellemző ez a magát sokszor "emberközpontúnak" áltató és láttató rendszer szívtelenségére és embertelenségére, noha lépten-nyomon azt szajkózták, hogy a legfőbb érték az ember.) Leó édesanyja, életben lévőnek hitt fiáról kitartóan várta a híradást, mígnem 1971-ben bizonytalanság közepette meghalt.17 Ám az évek múltával a hozzátartozókban mindinkább megerősödött a gyanú, hogy Gyimesi és Matók már nem élnek. Csak a rendszerváltozás után szembesültek az igazsággal. Megadott sírhelyüket gaz, bozót és folyondárok, vadul nőtt bokrok borították. Csaknem negyven év dermedt csendje után a sajtóban elsőként 1990-ben Nyirfás Dezső volt elítélt említette Matókot, akit - úgymond - nehány naiv röpcédula megfogalmazásáért akasztottak fel.18 Sujánszky Jenő,* a franciaországi Magyar Szabadságharcos Szövetség elnöke - aki különben már 1981-ben Franciaországban is megemlékezett Matók Leóról, 1993-ban a Pesti Hirlapban írt róla.19 Cikkében a megbocsátást támogatta ugyan, de hiányolta a rendszerváltozás utáni felelősségre vonást. Az '56 előtt elkövetett gyilkosságokra - írja - nem szabad megbékélés címén fátylat borítani. Bár írása szerint a rákoskeresztúri temető 301-es parcellája nemzeti zarándokhely lett, ám az ott nyugvó mártírok gyilkosait még ma is dédelgetik és kímélik.
![]() |
Matók Leó kopjafája cserkészekekkel |
-----
-----Matók és Gyimesi halálának
40. évfordulóján a budapesti Új-Köztemető 298-as
parcellájában a 17. sor 15-ös sírhelyén Leó barátja és
osztálytársa, Márkos Attila fafaragó művész, volt
kőszegi "cőger" egy monumentális, kettős kereszttel
koronázott kopjafát faragott. A gazverte parcellát akkorra
már rendbehozták. Több eredménytelen exhumálás
bizonyította, hogy a hatóság sem ismerte pontosan, hogy ki hol
van eltemetve. Voltak olyan sírok, ahol ketten nyugodtak, de
voltak tömegsírok is. Ennek megfelelően a Matók és Gyimesi
család a bizonytalan exhumáltatástól eltekintett, nem
kívánták bolygatni elhalt szerettük sírját. Elfogadták a
megadott sírhelyet, ahol a feltételezések szerint Matók Leó
és Gyimesi Szilárd nyugosznak. A parcella ma már tele van
kopjafákkal, amelyek közül kimagaslik Matók Leóé. A család
természetesen nem akart különbséget tenni a mártírok
között, s nem törekedett arra, hogy a hivalkodó nagyságú
kopjafa a többi mártír kopjafáit mintegy túlszárnyalja, de
miután ez volt az első kopjafa, amit ott állítottak, úgy
adódott, hogy ez lett közülük a legmagasabb is. Minthogy a
kivégzettek nem részesülhettek egyházi temetésben, a kopjafa
megáldását összekötötték Gyimesi Szilárd és Matók Leó
megkésett temetési szertartásával, amit 1991. szeptember
7-én végeztek el.20
-----
-----
-----
![]() |
Gyimesi Szilárd, Matók Leó és Woppel Gyula arcképe |
![]() |
A három mártír emléktáblája a Premontrei Gimnáziumban |
MATÓK LEÓ HELYE A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBAN
Kérdés, hogyan ítélje meg Matók Leót a ma embere. A választ le lehetne egyszerűsíteni, hiszen a bíróság az 1990. évi XXVI. törvény alapján az ítéletet semmisnek nyilvánította, így Matók Leót rehabilitáltnak kell tekinteni, noha sajnos nem lehet életre kelteni. Ám ezen túlmenően úgy gondolom, hogy minden magyar állampolgárnak szabad - egyes esetekben kell is - a történelmi igazság érdekében saját véleményt is formálnia, ami csak tárgyilagos és elfogulatlan mérlegelés alapján történhet. Ismeretes, hogy a politikai cselekedetek megítélése különböző lehet. A szarajevói gyilkosságot a monarchia háborúra is okot adó hatalmas bűnnek tartotta, míg a szerb nacionalisták hőstettnek. Ám a cselekedeteknek van egy morális abszolút megítélése is, ami nem relativizálható. Matók Leó kétségtelenül vétett a "népi demokrácia" törvényei ellen. Az akkori törvények alapján röpcédulát író, terjesztő, valamint a Gárda más tagjának működéséről tudó, bűntársi, végül tiltott fegyvert birtokló magatartása miatt el lehetett volna ítélni. Ám az ítéletnél figyelembe kellett volna venni a nagykorúságot alig túlhaladó életkorát (a Horthy-korszakban ezt a betöltött 24. életévhez kötötték!), büntetlen előéletét, tapasztalatlanságát, neveltetésének irányultságát ("megtévesztettségét"), a társadalmi veszélyeztetés csekély fokát stb. Bármely jogállami megközelítésben is viszonylag enyhe büntetést kellett volna reá kiszabni. A kommunizmus azonban többek közt arról ismerszik meg, hogy a törvénytelenségeit törvényes álcába csomagolja. Ennek érdekében vallomását fizikai és lelki kényszerrel csikarták ki, cselekedeteit a valóságosnál súlyosabbnak láttatták, valótlan elemekkel gazdagították. A bírósági eljárás megcsúfolása, hogy egy népes "ellenálló csoportra" mindössze egyetlen tárgyalási napot szenteltek, ebből a nyilvánosságot kizárták, s a tárgyalás napján már ítéletet is hirdettek. Hogy a kényszerrel kicsikart vallomások alapján összeállított vádirattal a bíróság mindenben azonosította magát, s hogy ezen lényegileg a feljebbviteli bíróság sem változtatott. Mindez azt bizonyítja, hogy a bíróság által is tudottan kierőszakolt vallomások alapján, azaz előre elhatározott ítéletek érdekében, a jogszerűséget csupán formailag megvalósító, de az igazságot politikai célok érdekében tudatosan mellőző bírósági eljárásról (tragikomikus színi előadásról), tágabb értelemben koncepciós perről volt szó. Politikai indíttatását mi sem jellemzi jobban, minthogy a "tárgyalás" a bíróság április 4-ei felajánlásaként zajlott le.
![]() |
A kőbányai
Gyűjtőfogház falán elhelyezett emléktábla. Felavatási ünnepélye 1991. október 22. |
-----
![]() |
Volt katonaiskolai
bajtársak koszorúzása 2006-ban (Böjte Tamás, Petendi Loránd és Balássy Béla) |
-----
-----
----------Szomorú tény, hogy a
kegyelmi bizottságban Matók cselekedeteinek jelentéktelenebb
voltát joggal szóvá tevő népi ülnök észrevételét és
kegyelmi javaslatát (pedig valószínűleg a rendszerrel
szembeni lojalitása miatt ültették oda) cinikus módon - a
magyar bírósági hagyományokat és joggyakorlatot megcsúfoló
és megszégyenítő módon - elutasították. Mindez, a
diktatúrának behódoló, s azt maximálisan kiszolgáló
bírói gyakorlatnak szomorú karikatúrája, szégyene.
Megbocsáthatatlan, durva morális hibának tartom, hogy
felsőfokú végzettséggel rendelkező, elvileg intellektuális
emberek képesek legyenek ilyen szolgai módon követni a
diktatúra útmutatásait, s ennek érdekében hajlandók
legyenek akár egy emberéletet is feláldozni.
----------Összefoglalóan
megállapítható tehát, hogy a Rákosi-rendszer eljárása
törvénytelen és igazságtalan volt. (Aki nem ért ezzel egyet,
akarva-nem akarva a mosonmagyaróvári és salgótarjáni
sortüzek oldalán találja magát, mert ott is a népi
demokráciát akarták megvédeni.) A hazája iránti jó
szándékkal és tiszta lelkiismerettel cselekvő Matók Leó az
akkori államrend ellen valóban vétett, de cselekedetének
nagysága semmiképp sem lehetett alap a kivégzéséhez. Ha
pedig ez így van, akkor Matók Leót mártírnak, sőt
vértanúnak kell tekinteni.
----------Vizsgáljuk meg, hogy a
mai államrend (és a tárgyilagos, abszolút morális
megítélés) alapján hogyan értékelhető Leó cselekedete?
Egy elnyomó diktatúrával szemben fellépni, annak
államrendjét megrendíteni, a szabad Magyarország érdekében
cselekedni, bizonyosan nem tekinthető bűnnek, sőt inkább
hőstettnek. Egy diktatúra megváltoztatására egyébként sem
nyílik demokratikus lehetőség. Matók Leó a haza érdekében,
a károsnak megtapasztalt elnyomó bolsevista hatalom ellenében,
a magyar nép szebb jövője érdekében, lelkiismerete szavára
cselekedett, s mint ilyen tulajdonképpen az 56-os forradalmárok
elővételezője volt, hiszen az idegen hatalmat szolgáló
diktatúrával szemben, a független, demokratikus
Magyarországért küzdött. A röpcédulák tartalma igazságot
takart, amiért a túlélő Gárda-tagok később is vállalták
a felelősséget. Családját nem belevonva, tudatosan
kockáztatta életét a hazáért, végül pedig minden ember
számára a legdrágábbat, az életét áldozta fel értünk.
Vértanúságát mindenképpen el kell ismernünk és magasra
kell értékelnünk. A magam részéről minden szentnek vélt
ügyért - bármely politikai oldalon és célért forduljon is
elő -, kiváltképpen az igaz ügyért hozott tiszta és
önzetlen életáldozatot nagyra becsülök.
-----
-----
Ugye Uram, én sose féltem, És úgy haltam meg, ahogy éltem. ....................................................... Testemet a földnek adom. Utolsó vágyam is csak az, tövises, vérző, furcsa gaz nőjjön belőle gazdagon |
JEGYZETEK
1. | Matók Lajos, Mária és Lívia szóbeli közlése, 2006. |
2. | SZÉLL Kálmán: Előszó és utószó. In: SAY Gyula: Visszatekintés. Egy zászlós emlékei. Nereus Bt. Hévíz, 2002.; továbbá: Katonaiskola a nyugati határon. A Hunyadi Mátyás Baráti Kör (a HOHE tagja) kiadása, 2006. |
3. | Matók Leó hagyatéka, tárgyi emlékei (a család tulajdonában). |
4. | Matók Leó összegyűjtött versei (a család tulajdonában). |
5. | Lásd a 3. sz. jegyzetet! |
6. | Lásd a 3. sz. jegyzetet! |
7. | Lásd a 3. sz. jegyzetet! |
8. | P. K. volt idegosztályi ápolt levelezőlapja Nagykanizsáról (a család tulajdonában). |
9. | Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárából származó ÁVH-s kihallgatási jegyzőkönyvek és peranyagok (3 doboz). (Keve Ferenc által megtekintésre átadott anyag.) |
10. | KÖVÉR István: Az Antibolsevista Gárda. In: Diktatúra Vas megyében. 1945-1956. I. Szerk.: Kövér István (Emlékkönyv IV. Sorozatszerk.: v. Both Béla) Vas megyei Honismereti Egyesület-Honvéd Hagyományőrző Egyesület-Recski Szövetség Nyugat-Dunántúli Szervezete, Szombathely, 1999. 158-220. old. |
11. | Lásd a 9. sz. jegyzetet! |
12. | KÖVÉR i. m. |
13. | FEHÉRVÁRY István: Börtönvilág Magyarországon. Bp. 1990. 85-86. old. |
14. | Keve Ferenc szóbeli és írásbeli közlése. |
15. | Lásd a 9. sz. jegyzetet! |
16. | Keve Ferenctől kapott információ. |
17. | Lásd az 1. sz. jegyzetet! |
18. | NYIRFÁS Dezső: Kérés az írástudókhoz. In: Hitel, 1990. 5. szám, 44. old. |
19. | SUJANSZKY, Eugene: Vivre libres: Il y a 25 ans, Budapest. In: Villages, 1981. november 18. 1. old.; SUJÁNSZKY Jenő: A szadista ítéletekre nincs bocsánat. In: Pesti Hírlap, 1993. március 29. 13. old. |
20. | A Magyar Nemzet megemlékezése. 1991. szeptember 6. 10. old.: Matók Leó kopjafaállítása, valamint Gyimesi Szilárddal való együttes utólagos temetési szertartása a budapesti Új Köztemető 298-as parcellájában haláluk negyvenéves évfordulóján, 1991. szeptember 7-én (erről készült hangfelvétel a család tulajdonában).: Új Magyarország, Képes riport, 1991. szeptember 9. 12. old.; Matók Lajossal készült interjú a Kossuth Rádió Vasárnapi Újság c. műsorának 1991. évi 34. adásában (hangfelvétel a család tulajdonában). |
21. | ESZTERGÁR Pál: Az Antibolsevista Gárda baráti-családi találkozója. Velem, 2001. május 26. A harmadik évezred köszöntésére és letartóztatásuk 50. évfordulója emlékére. Háttéranyag. [Nyomtatott füzet. Benne Kövér István idézett írásával.] 14. old. (A család tulajdonában.) |
22. | KÖVÉR i. m. |
23. | Keve Ferenctől kapott információ. |
24. | Lásd a 9. sz. jegyzetet. |
KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS
Értékes segítségéért hálás köszönetemet fejezem ki dr. Kövér Istvánnak, továbbá készséges felvilágosításaikért és Matók Leó tárgyi hagyatékának átengedéséért Matók Lajosnak, Máriának és Líviának. Megköszönöm Keve Ferencnek, az Antibolsevista Gárda börtönviselt, még élő szombathelyi tagjának tulajdonában lévő, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárából származó ÁVH-s kihallgatási jegyzőkönyvek és bírósági iratok három vaskos tárlóban őrzött anyagának betekintés céljából való szíves átengedését és értékes szóbeli közléseit.