KEVY FERENC
ÚJABB GONDOLATOK
VELEMÉR KÖZÉPKORI
TEMPLOMÁNAK FALKÉPEIRŐL*
BEVEZETÉS
----------------------------------------
-----Felmerül az a kérdés, hogy a
templom sokoldalú szakmai feldolgozása után le-het-e
létjogosultsága a témakörrel való foglalkozásnak
"kívülálló" részéről? A szakmai leírásoknak
van egy sajátossága: természetesnek tekintik, mintegy a kor
szokásának, hogy a templomok teljes falfelületének
kifestése, képei mögött nincs átfogó koncepció. Ez nem
kizárt, de miért lenne általános érvényű egy olyan korban,
amelyre a rendszeralkotás a jellemző?
-----A következők kísérletet
jelentenek, a kultúrtörténet elemeire támaszkodva, logikai
összefüggések keresésével és nagy empátiával azt
kívánják feltárni, hogy a veleméri templom falképeinek
elhelyezése - azok egyes csoportjai, vagy a templom képeinek
egésze vonatkozásában - rejt-e magában előre meghatározott
struktúrát.
-----A részletek tárgyalása
előtt több előzetes megjegyzés látszik célszerűnek, a
festmény keletkezésekor uralkodó gondolkodásmód és így az
egész leírás alapkérdése megértéséhez.
-----A középkor hazai műveltebb
emberére három kultúrkör egysége volt jellemző: alapvetően
keresztény, de az antik kultúra is hat (például a görög
filozófusok eszméi a filozófiai és teológiai irányzatok
módszeres kifejtésénél), a korabeli csillagászati ismeretek
- amelyek nagyon sokat átvettek az ókori felfogásmódból -
szintén, és ismeri a magyar őstörténet mondáit, itt-ott ezt
színezheti az ősvallás több átmentett fogalma is. A
gondolkodás egységét az teremti meg, hogy a régi elemeknek
keresztény átértelmezést ad, tehát sohasem
kereszténység-ellenes. Például Anonymusnál a magyar
őstörténet mintegy a Szentlélek műve - Álmos vezérnek
segítője -, őseinket így az új haza és a kereszténység
felé vezeti. A kor embere számára elég volt az utalás a
vallási alapfogalmakra, vagy a magyar mondavilág elemeire,
valamint a csillagászat eszközkészletére, ez már felidézte
az összképet. Ezt az is elősegítette, hogy a maihoz
hasonlítva lényegesen kevesebb, így gyakrabban használt, jól
bevésődött fogalom volt használatban.
-----A csillagászati vonatkozás
két részre bontható. Az egyik a mondakörök csillagképekben
történő megjelenítése, a másik a Nap, a Hold és a bolygók
útvonalának, így a zodiákus csillagképeinek megfigyelése.
-----A középkori filozófia és
teológia nem állt meg az előbbi, szorosabb értelemben is
csillagászatinak mondható fogalmaknál, hanem leírta - a maga
módján - a (teremtett) világ működésének rendjét, sőt:
bizonyos értelemben a világ keletkezésének, teremtésének
rendjét is. A leírások nélkülözhetetlen része volt a
világ dolgait alkotó "négy elem"-ről szóló
tanítás. Fokozatosan kiépült egy hatalmas gondolati rendszer
- lényege és kiindulópontja a világegyetem
Föld-középpontú szemlélete -, amely egykor nagyszabású és
egységes világnézeti kísérlet volt, amelynek érvényét a
különböző korok szellemi vezetői egyértelműen elfogadták,
a vallással való szembenállása a középkorban fel sem
merült.1
-----Itt az a kérdés, hogy ha a
csillagászat által vizsgált egyes objektumok és struktúrák
olyan filozófiai és teológiai megvilágításba kerültek,
hogy az emberért teremtett világban a kegyelmi rend
közvetítőiként, egyúttal a teremtés rendjének látható
bizonyítékaiként is felfoghatók, akkor ezek a struktúrák
megjelenhettek-e az imádkozó ember környezetében? Ezek nem
könnyű kérdések, és a válaszhoz valóban szükség van
empátiára.
A gondolatmenet következő része a csillagokban (meg)látott
mondavilág fogalmából indul ki.
A TEMPLOMHAJÓ ÉSZAKI FALÁN LÉVŐ KÉPSOR ELEMZÉSE
A templomhajó ablaktalan
északi falának alsó részén - balról jobbra - egy képsor a
trónon ülő Mária és az ölében tartott kis Jézus elé
járuló három királyt ábrázolja, ezt követően Szent
László és Szent Miklós alakja látható. Az utóbbi két
személy képét Mária trónjának oldalfala is elválasztja a
bibliai jelenettől, ez tehát önálló egységet ad a képsoron
belül.
-----A falképet figyelmesen
megnézve megállapítható, hogy a bibliai jelenet is két
részből áll. Az első rész két - egymás felé, tehát nem
Mária felé forduló - lovast ábrázol vadászkesztyűben
(solymász kesztyűben), hátuk mögött egy vadászkürtös fél
alakja látszik, az előtérben kutyák által űzött szarvas
látható. A háttérben tó, nádas, hegyvidék. A "három
király" közül kettőnek (a lovasok koronát viselnek) és
környezetüknek megformálása arra enged következtetni, hogy
bár az ábrázolás elhelyezése miatt első látásra
elsődleges jelentésként a kép a bibliai jelenethez
kapcsolódik, de ténylegesen önálló kép, és egyidejűen
utalni kíván valami másra is, amelyet a kor embere
felismerhetett. A középkori vadászat kellékeit bemutató
jelenet - önmagában nézve - nem kapcsolható a bibliai
történethez.
-----A kép második részében egy
király térdelve koronáját ajánlja fel Máriának - aki
szintén koronát visel -; mozdulatából ítélve a koronát
Mária lábai elé kívánja helyezni. A király háta mögött
lova áll, kissé eltakarva a király három kísérőjét. Ez
tárgyát illetően már valóban a bibliai leíráshoz
kapcsolódik, de ebben az értelemben önállóan is kifejezheti
azt. (Érdekes, hogy a Magyarországi Művészet 1300-1470
körül II. kötetének 713. képe "Velemér,
királyok imádása" megjelöléssel a falképsornak
csak ezt a részletét közli.) Nagyon feltűnő és a szokásos
ábrázolásoktól eltérő az, hogy a király nemcsak
ajándékot hoz a kis Jézusnak (fedeles kehely), hanem
koronáját is felajánlja. A jelenet egésze itt még
erőteljesebben sugallja azt, hogy a képnek kettős jelentése
van.
-----Ilyen módon a falképsor
három képre bontható. A most következő leírás tárgya ez a
három kép és a szomszédos, tehát csatlakozó rövid
falszakasz képe.
-----A magyar közgondolkodásnak
vannak olyan konvencionális, képben is megjeleníthető,
illetőleg megjelenített elemei, amelyek jó hatszáz évvel
ezelőtt is léteztek, és még ma is kimutathatók, ezekre
bátran lehet támaszkodni. Így: ha - történelmi
visszautalásként - adott egy szarvasvadászat két vadásszal,
akkor ez a csodaszarvas monda. Ha egy király a koronáját
ajánlja fel Szűz Máriának, akkor ez Szent István. Ebből a
megfontolásból kiindulva - és a továbbiakban kifejtve - a
képsor három részre osztása kézenfekvő, nem feledkezve meg
arról sem, hogy a végeredményben mégis egységes képsor
egységes értelmezést kíván, a kérdés az, hogy mi fűzi
össze a részeket egésszé. Választ kell adni arra a
kérdésre is, hogy ha az első egység két központi alakja nem
azonos a "három királyok" közül kettővel, akkor
hogyan lesz teljes a bibliai történet ábrázolása.
-----Logikai szempontból a
kiindulópont az, hogy a "szarvasvadászat" mint
"égre írt" történet - Jankovics Marcell
munkássága nyomán - ismert, a Tejút meghatározott
szakaszához kötődik, elvileg nem lehetetlen, hogy a képek
azonosítása folytatható.
-----A bizonyítani kívánt
állítás egyrészt az, hogy a falképsor egyes képei
azonosíthatók a Tejút csillagképeinek meghatározható
csoportjaival - itt tehát hasonló esettel van dolgunk, mint
amit Jankovics Marcell a Szent László-legenda templomi
képsorairól kifejtett -, másrészt az, hogy az egymást
követő képek a magyar történelem folyamatára, ennek
folytonosságára is utalnak. Ez a két vonatkozás fűzi a
részeket egésszé.
-----Az első egység a
csodaszarvas-monda. A falképet részleteiben megfigyelve, és
egybevetve a mondával, valamint a Tejút csillagképeinek a
Canis Majortól a Cassiopeiáig terjedő részével, igazolható
az azonosítás.
-----Áttérve a második jelenetre
- és a kép részleteit egybevetve a Tejút csillagképeivel a
Cepheustól a Vulpeculáig, továbbá figyelembe véve a Tejút e
részén található hasadékot is -, megállapítható, hogy a
csillagképekkel való azonosítás elvégezhető, éspedig úgy,
hogy egyaránt megfelel a "korona felajánlása" és
"három királyok" fogalmaknak, utóbbi esetben (az
első képtől függetlenül) a három király azonosítható.
-----A harmadik kép ezen a falon az
utolsó. Az ábrázolt két alak, Szent László király és
Szent Miklós püspök nem tartozik a "három
királyok" képsorhoz. A Tejút csillagképeivel történő
azonosítás itt is elvégezhető, az Aquila csillagképtől a
Sagittariusig és a Scorpiusig terjedően, lényeges, hogy ez
utóbbi megfelelője már nem az északi falon van, hanem
különálló képként a csatlakozó falszakaszon
(Kálvária-jelenet).
-----Ha a három kép mögöttes
tartalmát nézzük, az első a magyarság történelmi
gyökereire, őseire, a második a magyar keresztény királyság
alapítására, a harmadik a történelmi folyamatosságra, a
nagy királyok és az egyház együttműködésére utal. Ez egy
önálló, következetes gondolatsor, előhozza azt a
feltételezést is, hogy nem öncélú, a következő címszó
ebben az irányban próbál támpontokat keresni.
-----E részt lezárva, feltehető
az a kérdés, hogy ha a falképsor tervezésénél nem volt
szándékos az első látásra felismerhető bibliai történet
mögött, egy viszonylag könnyen kikövetkeztethető, másik
mondanivaló megjelenítése, és a képsor struktúrájának a
Tejútra történő felépítése, akkor mivel magyarázható a
számos, azonosítható csatlakozási pont? Hány százalékos
esélye van annak, hogy csak véletlen egyezésekről van szó?
A KÉPSORRÓL ÍRTAK LEHETSÉGES KAPCSOLATA AZ
ANJOU-HÁZZAL ÉS
NAGY LAJOS KIRÁLY ÉLETÚTJÁVAL
Károly Róbert és Nagy Lajos
állandó törekvése volt a kapcsolatok és párhuzamok
felmutatása az Árpád-ház és az Anjou-ház között,
különösen áll ez Szent István és Szent László
személyére, utóbbi Nagy Lajos eszményképe volt.
-----A veleméri templom északi
falának - az előző címszóban tárgyalt - képsorát több
tényező is a Szent Lászlót ábrázoló számos templomi
képsorhoz és Nagy Lajos korához köti. A templom festése Nagy
Lajos életében készült, a képek elemzése azonban az
időbeni egybeesésnél szorosabb kapcsolatra mutat. A
csillagképi azonosítások és a magyar mondavilág
megjelenítése Veleméren arra utal, hogy a lovagkirályról
másutt alkotott képsorok gyökerei, módszerei nem tekinthetők
egyedi jelenségnek. A veleméri képsoron Szent László
feltüntetése azért is jellemző, mert a képi környezetben
ábrázolása egyébként nem lenne szükségszerű.
-----Az a kérdés, hogy
lehetséges-e a három képből álló képsor és az Anjouk,
vagy Nagy Lajos király személye között kapcsolatot,
párhuzamot kimutatni, annak ellenére, hogy közvetlenül nem
jelennek meg az ábrázolásokban? Mi lenne az alkalmazható
módszer a válasz kereséséhez? A kipróbálható lehetőség
az adott korban széles körben alkalmazott tipológia
értelemszerű felhasználása, tehát logikájának formális -
nem bibliai párhuzamokat, hanem bármely, tipizálható
párhuzamot kereső - átvétele. Ennek az irányzatnak egyik
lényeges jellemzője a feltárásukig rejtett összefüggések
felmutatása. Ebben az esetben a párhuzamokon belül a
falképsor három (feltárt) képe adja az előképet, Nagy Lajos
király (vagy a két Anjou király) pedig aktuálisan
beteljesítik az előképben jelzett tartalmat.
A logikai gondolatmenet itt az, hogy az előbbi feltevés akkor
látszik alátámasztottnak, ha a tipológiai párhuzamok
felállíthatóak. Következzen a három kép egyenként.
-----Az első kép Hunor és Magyar
története. A párhuzam: ahogy a mondabeli két testvér új
hazát talált, majd ott (egyikük) a magyarság őshazáját
hozta létre, úgy az Anjouk is új hazát találtak
Magyarországon, és Nagy Lajos király - apja művét folytatva
(a fiatal és az öreg király!) - új birodalmat hozott létre a
magyarságnak.
-----A második kép: Szent István
életművére és a Korona felajánlására való utalás. A
párhuzam: Nagy Lajos király jellemzője volt a mély
vallásosság és a Mária-tisztelet, továbbá a Szent
Korona-tan továbbfejlesztése, és koronája jelképes
felajánlása Máriának.
-----A harmadik kép: Szent László
és Szent Miklós. A párhuzam: Nagy Lajos lovagkirálynak
tartotta magát - ezért kiemelte példaképe, Szent László
tiszteletét -, és ezt kortársai is így látták. Ez a tény
kulcsfontosságú, mert mintegy újraélve Szent László
szerepét (aki a képi ábrázolásban zárja a koronás fők
sorát, ezzel aktualizál is, az éppen uralkodóra utal), a
király egyúttal a magyarság életében is a példaképhez
hasonló szerepet tölt be. Itt kellene láthatóvá válnia, ha
a képsor szerkesztési elve ezt nem zárná ki.
-----Ezt a megállapítást két
fontos képi tényező erősíti, mintegy alátámasztja, mert az
Anjoukra, illetőleg Nagy Lajosra utalnak. Ugyanebben a
(harmadik) képben Szent Miklós feltüntetése (Szent László
mellett áll) az egyik tényező. A kimutatható kapcsolat Szent
Miklóssal nem László király, hanem az Anjouk részéről
állt fenn, igazolható módon.
-----A másik tényező a harmadik
kép mellett, a csatlakozó falon lévő Kálvária-jelenetnek az
a részlete, ahol Krisztus lábait - teljesen egyedi módon - egy
olyan nyílvessző rögzíti a kereszthez, amely hátulról
csapódott be a keresztfát is átfúrva. A falfestés korában
is tisztában voltak vele, hogy ez fizikailag lehetetlen (a
bibliai leírástól is idegen), így semmi más nem lehet, csak
figyelemfelhívás valamire. Ez nagy valószínűséggel Nagy
Lajosra utal, nápolyi hadjárataira és az Aversához
kapcsolódó - az adott korban jól ismert - történetre. Itt
gyilkolták meg testvérét, később ugyanitt öletett meg
megtorlásként egy ártatlan herceget, és újabb hadjáratban
itt érte lábán egy nyíllövés. Az ábrázolás a király
bűnére is utalhat.
-----Ezen a helyen okszerűnek
látszik annak megjegyzése, hogy a veleméri templom képeinek
festése időszakában Nagy Lajos már súlyos beteg volt, és
királyi teendőit úgy intézte, hogy csak a legszükségesebb
esetben jelent meg a nyilvánosság előtt.
-----A halál angyala 1378-ban, a
templom képeinek festése évében eljött, de nem a
királyért, hanem elsőszülött gyermekéért, Katalinért, aki
nyolcéves korában halt meg. A halál gondolata közelebb
került. A király 1382. szeptember 11-én halt meg, tehát az
őszi nap-éj egyenlőség küszöbén. (Még nem az 1582-ben
bevezetett Gergely-naptár volt érvényben, hanem elődje, amely
ekkor kilenc napot "késett".) Szeptember Szent Mihály
hónapja a köztudatban. Bár tételes összefüggés nem lesz
kimutatható - ehhez a donátor személyét kellene ismerni -,
mégis érdemes azt a kérdést feltenni, hogy a templomban van-e
megtörtént vagy várható halálesetre utaló ábrázolás? Ez
a festés közben áthelyezett Szent Mihály-kép (az ítélet
angyala), ahol az ábrázolás módja egyedi esetre utalásnak
tűnik.
-----Fontos, hogy a változás,
tehát Szent Mihály képének végleges helyre kerülése,
egyúttal másik összefüggést is létrehozott: a festő
nyilvánvaló szándékossággal - a fal törésvonala ellenére,
azon átlépve - Gábriel arkangyal szárnyával
összeköttetést teremtett a mellette lévő falon álló női
szent képe és az "angyali üdvözlet" között
(fogalomkapcsolásra utal, erről lesz még szó). A Szent
Mihály mérlege egyik serpenyőjén látható templommakett azt
a benyomást kelti, hogy megépítve is létezik, azonosítása
fontos információt adhatna.
-----Donátorok ábrázolásánál
szokásos volt az, hogy az adományukból létesült templom is
szerepel a képen. Bűnbánati adománynál, ha a megítéltetés
a kép témája, ez fogalmilag kizárható? Bűnbánati adományt
az tehet, aki még életben van és bízik a későbbi kedvező
megítélésben. Lehetséges ezt a bizodalmat előre is
kifejezni, ábrázolni? A templommodell azonosításához
támpont, hogy a modell tárgyának 1378-ban, vagy előbb kellett
felépülnie.
-----Egészében tekintve az
eddigieket: nem lehet egyértelmű bizonyítékot találni arra,
hogy az Anjouk, de különösen Nagy Lajos korának
gondolatvilága, az uralkodóháznak a magyar történelemhez
való - egyébként erőteljesen hangsúlyozott - kapcsolódása
ott rejlik a képi ábrázolásokban, de az talán elmondható,
hogy figyelemre méltó nyomok vannak. A három képbe
"beépített" történelmi párhuzam elvileg nem
lehetetlen. A képsor harmadik képében Szent László és Szent
Miklós egymás mellé állítása célzatosnak mondható, a
kapcsolódó Kálvária-képben pedig a nyílvessző tartalmazhat
utalást Nagy Lajosra.
MÉG EGY REJTÉLYES - VAGY INKÁBB ÍGÉRETES - KÉPCSOPORT?
Nem lehet megkerülni azt a
kérdést, hogy a már leírt, rejtett ábrázolásmódhoz
hasonló képcsoport előfordul-e a templomon belül másutt is,
ez igazolná, hogy nem önkényes a korábban tárgyalt (három
képből álló) képsor értelmezési módja, bár elvileg
egyedi eset is lehetne. Rómer Flóris írta 1874-ben: "A
szentély északi falán alul zöld ruhájú, barnás-lila
köpenyű női szent áll, kezében templomot tart. Felette
találjuk Aquila János híres önarcképét. A festő
imazsámolyon térdel zöld ujjú kabátban, lila
harisnyanadrágban, mellette hárompajzsos címer. A falat
díszítő szentségház mellett nyolc sorral vonalazott,
feliratnak szánt terület van. Ez a felirat azonban soha nem
készült el." A festő képe melletti mondatszalag
kezdőbetűi a bibliai "templomépítő" Salamon
királyra utalnak, ez értelmezhető úgy is, hogy a vizsgált
templom építése és/vagy festése kapcsán királyi
személyekre akarja a figyelmet felhívni.
-----A probléma logikai
megközelítésénél a templom építése és belső festése
korát és e korok uralkodóit lehet támpontnak tekinteni,
egyúttal keresni kell a "névtelen" (a szakmai
leírásokban egyedüliként nem nevesített) női szent
alakjára a magyarázatot. A templom IV. Béla király életében
épült, a tatárjárás után, a király és Salamon
tevékenysége között párhuzam vonható, az ábrázolás
felajánlást fejez ki, ennek tárgya kettős lehet: leánya
(Szent) Margit felajánlása Istennek - utalva a női szentre -
és a templomépítés.
-----A templomépítést tehát IV.
Béla korához kell kötni. Így került - a női szent kapcsán
- előtérbe Szent Margit személye, még ugyan feltételesen, de
megjegyezve, hogy nagy valószínűséggel ez esetben is úgy
kell megfejteni, kikövetkeztetni, hogy kiről van szó. A
templom festése Nagy Lajos uralkodása alatt történt. Bizonyos
támpontot ad annak végiggondolása, hogy Szent Margit alakja
megfelelő-e a százéves időtáv áthidalására. Szent Margit
személye Nagy Lajos király és kora felé is kapcsolatot
jelent, több okból. Ilyen az Árpád-házhoz való
kapcsolódás, attól kezdődően, hogy Nagy Lajos őse őt
akarta feleségül venni, majd az Árpád-háztól is eredő
leszármazás levezetése, továbbá a király tisztelete a
szentként tisztelt Margit iránt és más, megjelölhető
személyes tényezők.
A templomhajó északi fala. (ld. Storno, vázlat.) (Dr. Markovics Tibor felvétele) |
A szentély északi fala |
-----
-----A falképeknél Gábriel
arkangyal szárnya, mely saját ábrázolásának falsíkját
szándékoltan átlépi a női szent (Margit) felé, egyértelmű
összeköttetést jelent az "Angyali üdvözlet"
képéhez, amelynek alapfogalmához tartozik a szüzesség.
Arról sem lehet megfeledkezni, hogy az oroszlán királyi
jelkép, tehát a csillagképek azt sugallják, hogy Margit
személye valamilyen módon két királlyal (IV. Bélán kívül
még eggyel) kapcsolható össze. (Ha ez a másik király nem
Nagy Lajos, hanem V. István, testvére révén akkor is
Margitról van szó, és V. István lánya volt Nagy Lajos
dédanyja, tehát a szál továbbvezet.) Nagy Lajost 1342-ben, a
régi naptár szerint július 21-én, tehát az Oroszlán
jegyében koronázták királlyá. (A régi naptár késett, a
Nap állása szerint a dátum július 30.) Az ilyen
összefüggéseket számon tartották. Az egész annyira
kifejező, hogy kétséget sem igen hagyhat. Nem lehet véletlen,
hogy éppen a Szűz csillagkép és a körülötte elhelyezkedő
csillagképek adnak teljes megfelelést az egymás melletti
falképekkel. Egy képcsoportról van szó, tartalmi
összefüggésekkel. Ez megerősíti azt a feltevést, hogy a
névtelen Szent Margittal azonos.
-----A további vizsgálatokhoz
támpontot adhat a női szent bal kezében lévő templom (az
ábrázolás módja modellre jellemző), amely a falképen
Gábriel arkangyal (védelmező) szárnya alatt van elhelyezve,
jelentőségét a szent rámutató jobb keze emeli ki.
-----A csillagképi azonosítás
mellett a női szent kezében lévő templommodell azonosítása
adhatna további támpontot arra nézve, hogy valóban Szent
Margit van-e a vizsgált falképen. Ez nagyon valószínű,
ugyanakkor Nagy Lajos korához - a festés idején kívül - a
képcsoportot elsősorban az a megválaszolatlan kérdés köti,
hogy ezt a képcsoportot, mint ilyet, miért látták
szükségesnek ebben a formában ábrázolni? A női szent haja
és ruházata nem szerzetesi, ez egy - ismeretlen -
"fedő" funkciójú másik szentre is utalhat.2
A TEMPLOMRÓL
A kor csillagászati
vonatkozások iránti érzékenysége miatt nem lehet megkerülni
a templom tájolásának kérdését, különösen akkor nem, ha
van olyan állítás - mint jelen esetben -, hogy a templom
ünnepén a felkelő nap fénye meghatározott ablakon át,
meghatározott helyre esik.
-----Az egyes ablakokon beeső
direkt napfény és a festmények kapcsolata megfelelt az adott
kor ábrázolásmódjának. A veleméri templom elvileg
"keletelt", de tengelyvonala a Kelet-Nyugat iránytól
eltér, így ablakokkal ellátott fala sem egyértelműen déli
fekvésű. Varga Géza írja: "A templom tudós
plébánosának, Kovács Józsefnek a megfigyelése szerint a
téli napforduló hajnalán a szentély délkeleti kerek ablakán
besütő napsugarak a Madonna ölében ülő gyermek Jézust
világítják meg elsőként." A kompozíción belül tehát
Mária trónjának helyét ("Fény-Krisztus
születése") tudatosan választotta ki a festő. Ez
ténykérdés, előfordulásának lehetőségét az alapozza meg,
hogy a téli napfordulón a napkelte helye - hasonlóan a nyári
napfordulóhoz és a két napéj-egyenlőséghez - csillagászati
szempontból meghatározott, független attól, hogy az éppen
használt naptár milyen dátumot mutat, tehát a templom
(felépítésével állandósult) tájolása és az ablak helye a
döntő.
-----Sokkal óvatosabban kell bánni
azzal a közkeletű nézettel, hogy a Szentháromság
vasárnapján kelő Nap első sugara minden évben, a szentély
középső ablakán át, a diadalív szentélybeli oldalának
közepén lévő Szentháromság-jelképre esik, ugyanis
változó ünnepről van szó.
-----A következő észrevétel: a
templomban a Szentháromság, valamint az Atya, Fiú, Szentlélek
ábrázolás - illetőleg ennek hiánya - sajátos, letisztult
szemléletre vall. A Szentháromság ábrázolása egy
tökéletes eszmei, elvont jelkép, a hármas kör. Az Atya és a
Szentlélek ábrázolás teljes hiánya kifinomult teológiai
felfogásmódra utal. Jézus csak olyan képeken kerül
ábrázolásra, amelyeken - emberi nézőpontból - látható
lenne.
-----Külön említést érdemel -
ide kapcsolódóan - Aquila önábrázolása. A kép donátorra
emlékeztet, de magányos könyörgés a szentekhez, tehát
messze áll attól a különös, sokszor ábrázolt
szemlélettől, amely a szentek körébe helyezi a donátort. Ez
is puritán megfogalmazás, a kor viszonyai között. A képhez
tartozó felirat rejtett utalása a bölcsességre (ó, Sophia)
figyelemfelhívó arra, hogy ez esetben egy további tartalmat
kell keresni, tehát az ábrázolás egyébként sem öncélú.
-----Nem lehetetlen, hogy a
bölcsességre utalás arra is figyelmeztet, hogy a templom képi
világának felépítése, struktúrája e fogalom teológiai
értelmezésére vezethető vissza, tehát az Isten-teremtett
világ-megismerés-hit gondolatsort tükrözi.
-----Itt is feltehető az a
kérdés, hogy van-e olyan nyom, amely az adott korra mutat?
-----A "Veronika kendője"
ábrázoláshoz magyarázatot lehet fűzni. A templom képeinek
elhelyezése szempontjából a legfontosabb helyen van, a
szentély keleti zárófalán, a csúcsíves ablak fölött, a
Szentháromság-jelképpel szemben. (Ez a szembeállítás,
összekötés Szent Bonaventura sorait idézi fel: "Most
nézz az engesztelés táblájára és csodáld, hogy Krisztusban
a személyi egység megfér a hármas állaggal és a kettős
természettel".) Más vonatkozásban mintha csak Nagy Lajos
kívánságát követné a festő, a király mélységesen
tisztelte ezt az ereklyét. A krónikás leírja, hogy amikor
Erzsébet anyakirálynő 1342-ben Rómában járt:
"Megengedték neki azt is, hogy jobban megnézze Krisztus
képét, vagyis a Veronika kendőjét". 1350-ben, második
nápolyi hadjárata után Nagy Lajos Rómába ment, ahol:
"naponta megmutatták ott neki az Úr arcának kendőjét
[...] Sok napot töltött itt ájtatosan a király". A
király az élményt élete egyik fontos eseményének
tekinthette.
-----A Veronika kendője
ábrázolás mellett, a tőle nem távol elhelyezett és
különítéletre utaló Szent Mihály-képet, valamint a
Kálvária-kép már említett jellegzetességét (a bűnre
utaló nyilat) is figyelembe véve, érdemes egy másik
templomban lévő képcsoportot megemlíteni, ahol a nagyméretű
Veronika kendője kép mellett egy különítéletet ábrázoló
kép helyezkedik el. A zselízi templom képei Nagy Lajos király
egyik bizalmi emberének (a király parancsára ártatlant ölt
meg a nápolyi hadjáratban) mélységes bűnbánatát
tükrözik.
-----Hasznos lehet az a
kérdésfeltevés is, hogy Nagy Lajos király járhatott-e a
veleméri templomban, vagy annak környékén? A tények arra
mutatnak, hogy ezt az országrészt, sőt: Velemér térségét
aligha kerülhette ki hadjáratai során.
-----Ismét újabb nyomok, amelyek
következtetésekre adnak lehetőséget. A veleméri templom
festése időszakában a kor embere, a képek tervezője
számára sok minden magától értetődőnek számíthatott -
ide értve a képekben rejlő utalásokat is -, amelyek ma
rejtélynek tűnnek. E mellett ez a kor olyan gondolati
összefüggéseket, struktúrákat alkalmazott, amelyek ma nem
szokványosak és ezért nehezen ismerhetők fel.
A TEMPLOM KÉPEINEK STRUKTÚRÁJA
"A régiek hitték a
teremtett világ misztikus egybetartozását, hitték annak
hierarchikus rendszerét - az életet." (Molnár V. József:
Kalendárium.) Ennek a gondolatnak jegyében áttekintve a
templom képeinek összességét, érzékelhetően két csoport
különböztethető meg.
-----Az elsőt talán nevezhetnénk
"égi" jellegűnek. Ide tartozik elsősorban három
kép, amely mintegy felső tengelyt képez a templom terében: az
emberi ésszel felfoghatatlan módon megmaradt Krisztus-arc
(Veronika kendője) - a szentély középső ablaka felett - és
a vele szemben lévő Szentháromság-ábrázolás a diadalív
szentély felőli oldalának közepén, tehát legfelül,
továbbá az ennek túloldalán lévő (mandorlás)
Krisztus-kép, amely az ítélő Krisztust ábrázolja. Ehhez a
csoporthoz sorolható a hajó északi falának felső képsora, a
tizenkét apostol alakjával, valamint a szentély mennyezetére
festett csillagos ég. A leírtakhoz képest a falakon lejjebb
körbefutó képeket nevezhetnénk - egyszerűsítve -
"földi" viszonylatúaknak. Mi köti össze a két
egységet? Egyrészt az ítélő Krisztushoz kapcsolódó kép
(erről később), másrészt a déli fal képsora. A fal három
csúcsíves ablakán át árad az "égi" fény, az így
kialakuló négy falmező nincs alsó és felső részre osztva,
itt négy Árpád-házi szent alakja volt ábrázolva, közülük
- az állagromlás miatt - Szent Erzsébet volt csak
azonosítható. Ez a négy szent jeleníti meg a vertikális
irányú (földről az égbe) összefüggést.
-----Az a feltételezés, hogy a
többi, alul lévő kép a teremtett világ rendjét is képes
közvetíteni. Ennek korabeli megjelenítése elsősorban a
zodiákust (illetőleg az ebből képzett csillagjegyeket),
valamint a négy elem rendszerét jelenti. Mi mutat erre a
lehetőségre? Az eddigiekben - a képek csillagképi
megfelelését keresve - a zodiákus tizenkét tagja közül hat
már azonosítást nyert. Az Ikrek a "csodaszarvas"
jelenetben, a Bak azért, mert a Tejút hasadéka (Mária
trónjának helye) ennek körcikkében van, a Nyilas Szent
László alakjánál, a Skorpió pedig a Kálvária-ábrázolás
esetében. A Szűz a "névtelen" női szentnél (ide
tartozik az "Angyali üdvözlet" képe is), az
Oroszlán pedig Márk evangélista szimbólumánál volt
azonosítható. Ha eddig jó nyomon járt az okfejtés, és a
festés tervezése magában rejtette a leírt azonosítások
lehetőségét, akkor nem céltalan a további összefüggések
keresése.
-----A továbbiakban annak
figyelembevételével kell eljárni, hogy az adott kor sokszor
egészen formális ismérvekkel végzett azonosításokat. Hol a
másik hat csillagkép megfelelője? A mandorla a keresztény
jelképet, a halat is jelenti. A Halak csillagképe, illetőleg
az ebből képzett jegy "kettős", kétarcú. A
diadalív felső részén mandorlában látható, ítélkező
Krisztus felette áll az ábrázolt kettős tartalomnak, az
üdvözültek és kárhozottak csoportjának, egyúttal kifejezi
az "ég" és "föld" kapcsolat e
vonatkozását. Vele szemben, a nyugati falon az oltalmat
jelentő képek láthatók, legfontosabb a "Köpenyeges
Mária" ábrázolás. Ókorból eredő nézet szerint, ha a
precessziós Nap a Vízöntő csillagképben jár a tavaszi
napéjegyenlőségkor, eljön a világ vége. A mindenkori
mától a vég eljöveteléig tart az utolsó idő, amikor az
oltalom nem nélkülözhető. (A jelzett Mária-ábrázolást
fogalmilag az utolsó időkhöz szokták kapcsolni.) Ez a fal
tehát a Vízöntő csillagképhez kapcsolható. A déli fal
négy magyar szentje e tekintetben horizontálisan kapcsolja
össze a küzdő egyházat a végkifejlettel. A szentélyben
Szent Mihály mérleget tartó alakja a Mérleg csillagképéhez,
illetőleg jegyéhez köthető (ünnepe is erre utal). Mellette
Lukács evangélista szimbóluma, a Bika (néha ökröt vagy
tinót jelölnek meg) újabb azonosítást ad. János
evangélista képe a középső szentélyablaktól jobbra lévő
zárófalon úgy van elhelyezve, hogy a tényleges keleti irányt
közelítse (a templom csak elvileg "keletelt",
ténylegesen inkább északkelet-délnyugati irányú), ez az
irány a tavaszi napéjegyenlőségre és így a Kos jegyére
utal. Fontos időpontról van szó, a Nap pontosan Keleten kel,
számos népnél ez évkezdetet is jelentett. Támpontul a festő
itt helyezte el Szent Apollónia képét is, neve utalást rejt.
A Jánost szimbolizáló sas a mondák szerint a Napba tud
nézni, átvitt értelemben az evangélista ihletett stílusát
is jelképezi. Egyedül a Mettercia-ábrázolás az, ahol a Rák
jegyének tulajdonított fogalmakat fel kell használni az
azonosításhoz.
-----Az azonosítás így teljes
körű, a további kérdés az, hogy a számos szempontnak
megfeleltetett képelhelyezések alkalmat adnak-e a kor mondhatni
alapfogalma, a "négy elem" tana megjelenítésére. Az
egyes "elemekhez" három-három csillagjegy tartozott.
(Itt nem szerepeltethetőek a csillagképek, csak a belőlük
képzett csillagjegyek, mert ezeket hozták fogalmilag
összeköttetésbe az elemekkel.) A világképben igen fontos
szerepe volt a négy elemnek, egyházi gondolkodók ezeket a
teremtés lényeges tényezőjének tekintették.
-----Visszatámaszkodva az előbbi
leírásra, így nem ismételve a jegyek és képek
azonosítását, az elhelyezkedés a templomtérben a
következők szerint írható le. A szentély középső ablaka
mellett kétoldalt, a templom tengelyvonalára merőleges
vonallal összeköthető az Oroszlán és a Kos, a három tüzes
jegyből kettő. E vonallal párhuzamos másik vonallal, kissé
beljebb, összeköthető a Szűz és a Bika, a három földes
jegyből kettő. A diadalív templombelső felőli oldalán -
szintén merőlegesen a tengelyvonalra - mind a három vizes jegy
szerepel, tehát a Skorpió, Rák, Halak. Ezzel ismét
párhuzamosan, a bejárati falon ott a Vízöntő, a levegős
jegyek egyike, a másik az Ikrek, a szomszéd, északi falon
folyamatosan csatlakozik. Egyértelmű, hogy a tengelyre
merőleges elhelyezés tudatos, de az is, hogy az elemek szerinti
hármas tagolásból átlagosan kettő-kettő szerepeljen egy
sorban. Ez nem rossz eredmény az előfeltevést illetően, mert
szándékos elhelyezésre mutat. Mi okozta az eltérést?
Nézzük a korábban elemzett északi fali képsort: Ikrek, Bak,
Nyilas. A sorban ott van a földes jegyek közül eddig nem
említett Bak és a tüzes jegyek közül is a harmadik, a
Nyilas, tehát egy kisebb struktúra létrehozása hatott ki
kényszerűen az összképre. Melyik maradt ki? Egyedül a
levegős jegyek harmadik tagja, a Szent Mihállyal megjelenített
Mérleg különállása kiemelt, bizonyosan egyedi mondanivalóra
figyelmeztet. Talán az üresen hagyott feliratra, amely párba
vonható vele. Érdekes, hogy mindig ez a kép az, amelyre
külön ki kell térni, mintha arra lenne szánva, hogy az, aki
feltárja a struktúrát, figyeljen fel rá.
-----Az eddigiek azt jelentenék,
hogy a templom képi anyagában az "égi" vonatkozás
(középpontjában a Szentháromság-jelkép) mellett be van
mutatva a "földi" is (tágabb értelemben a teremtett
világ), amelyet a zodiákus és a "négy elem"
szimbolizál. Ez a középkori gondolkodás teljes rendszerét
adja. A zodiákus ábrázolása nem jelenik meg közvetlenül,
természetesen ez áll az "elemekre" is. Itt
megjegyezhető, hogy az "égi" vonatkozás képei
minden esetben csak egyféle jelentésűek, míg a
"földi" vonatkozású képek más természetűek. A
háttérben lévő alapjelentés a zodiákus, és az ennek
tagjaiból képzett csillagjegyek (kimondatlanul, de ide kell
érteni a bolygókat is) mert a középkori gondolkodás szerint
bár a kegyelmi rendben, de az előbbiek hatására jön létre
minden, a négy elem vegyüléséből, a fény közrehatása
által. Amit egy kép mutathat, az már a hatás eredménye. A
vizsgált esetben - ha a gondolatmenet helytálló - azt lehet
egyedinek és rendkívül elgondolkodtatónak nevezni, hogy ezt
az összefüggést a képek tervezője megkísérelte a
rendszerbe bevinni úgy, hogy a rendkívül nagy választékból
a célnak megfelelő képeket válogatta ki, illetve tervezte
meg. Milyen donátornak lehetett erre igénye?
AZ ELEMZÉS LEZÁRÁSA
A gondolatmenet
összegezéseként talán elmondható, hogy a veleméri templom
képeinek rendszere új módon volt megközelíthető. A
templomhajó északi falának alsó képsora ("Királyok
vonulása" és a kiegészítő részek) valamint a szentély
egy képcsoportja (Aquila önábrázolása és a szomszédos
képek) csillagképek csoportjaival voltak azonosíthatóak, a
templom képeinek összessége pedig a világegyetem
felépítésének, a teremtés művének korabeli rendszerét
tükrözi. A "névtelen" és templommodellt tartó női
szent képe - a kifejtésben foglaltak szerint - elég nagy
valószínűséggel Szent Margitra utal. Az Anjouk és
különösen Nagy Lajos király közvetlen kapcsolata a templom
képeivel nem volt kimutatható, de párhuzamok és
részlet-ábrázolások mégis arra mutatnak, hogy a képek
tervezője ide tartozó fogalmakat kezelt.
-----Az írás egészére jellemző
kérdésfeltevő, oknyomozó, logikai szemléletmód
szükségképpen kockázatokkal is jár. Ezért is indokolt pár
vonatkozásban áttekinteni, hogy a templommal foglalkozó
szakemberek látnak-e még meg nem válaszolt kérdéseket,
illetőleg találtak-e utalást a legfontosabb kérdések
egyikére, a donátor személyére?
-----Mit mond a
művészettörténész (Jékely Zsombor) a veleméri templomban
lévő Szent Mihály-képről? "Az ábrázolás nyilván
valamilyen összefüggésben állhat a templomot
építtető-díszíttető kegyurakkal, és nem kizárt, hogy
összefüggésben áll a másik oldal templommodellt tartó női
figurájával is [...] A mérlegelő Szent Mihály-ábrázolás
mindenesetre sokkal személyesebb, egy valakire alkalmazott
jelenetnek tűnik, mint a diadalív nagy Utolsó Ítélet képe -
ez afféle különítélet". Az itt említett női szentről
ezt írja: "A szent figura kezében tartott templom talán a
fölötte lévő festő-ábrázolással lehet összefüggésben:
a donátorként ábrázolt Aquila munkájának eredménye a
szépen kifestett templom, amely a modellen is megjelenik".
Megjegyzi a térdelő pozícióra utalva: "különös, hogy
a kifestéssel megbízott személy saját magát ábrázolta
donátorként." A festés megrendelőjét a Szécsi család
körében keresi: "a kezdeményező Szécsi Miklós
lehetett".
-----A Szent Mihály-ábrázolás a
helyszínen dolgozó restaurátorművész (Lente István)
figyelmét is felkeltette. Részletesen leírja és bizonyítja,
hogy a kép eredetileg ott volt, ahol ma Gábriel kiterjesztett
szárnyú képe van. Megállapítja: "Nem tudjuk, mi
késztette a festőt ikonográfiájának megváltoztatására, az
azonban bizonyos, hogy a korrekciót ő maga, a festés folyamata
közben végezte el". Rendkívül fontos felfedezést tesz a
Köpenyes Máriához imádkozó alakok esetében: "Alapos
vizsgálódás után figyeltünk fel rá, hogy a Köpenyes Mária
jobb karja alatti előkelő alakok csoportját utólagosan
betoldott vakolatra festették. (Az ábrázoltak egyike a
festésnyomokból ítélve koronát viselt.) A surlófényes
felvételen jól megfigyelhető a kisebb vakolatbetoldás
kiemelkedő széle. Lehetséges, hogy itt külön felkérésre
donátorokat ábrázolt a festő?"
-----Érzékelhető, hogy a
szakembereket is meglepi a donátor nyílt megjelölésének
hiánya. A festő és a templomot tartó női szent ábrázolása
között is összefüggést gyanítanak, sőt, ezt a
képcsoportot összefüggésbe hozzák a különítéletre utaló
Szent Mihály-képpel, amelynek áthelyezése feltűnő és
indokát keresik. A jelen írás részben ezeket a motívumokat
használta fel.
JEGYZETEK
* | Terjedelmére tekintettel kivonatolt szöveg. A teljes anyag - a szerző előzetes engedélyével - a szerkesztőségben megtekinthető. |
1 | Aurelius
Augustinus, ismertebben Szent Ágoston (354-430) a
patrisztika kiemelkedő alakja. Számos műve mellett
megírta azóta is méltán olvasott Vallomások
című életleírását, amelynek központi témája
Isten és a személy egymáshoz való viszonya. A
kérdésfeltevés nem nélkülözhette az alapokat, a
kiindulópontot, ezért a műben jelentős helyet foglal
el a teremtés műve. Ágoston Istenhez könyörög (XI.
könyv, III. fejezet), hogy adja meg neki e kérdésben a
megértés kegyelmét. A téma felvetése az, amely a
későbbiekben is jellemző marad, többen Ágoston
gondolatmenetét követik, így személye nem kerülhető
meg. (AUGUSTINUS: Vallomások. Gondolat, Bp. 1982.) -----Szent Efrém (+ 370 körül) a szír irodalom legnagyobb klasszikusa. Efrém, vagy közvetlen tanítványai írták azt a könyvet, amely A törzsek származásáról, avagy a Kincsesbarlang címmel vált ismertté. (A Kincsesbarlang Ádám sírhelye.) A mű a világ teremtésétől Jézus feltámadásáig folyamatos és színes elbeszélésként mutatja be a bibliai történeteket, célja talán egy népszerűsítő összefoglalás lehetett, hívő keresztény szemlélettel. Kora természettudományának elemei - más tényezők mellett - szerepet kapnak a leírásban. Ádám teremtését a leírásban angyalok figyelik: "Látták, amint Isten jobbja kinyúlt és kiterjedt az egész világ fölött, sőt még azon túl is, és minden teremtményt összegyűjtött jobb tenyerében. Látták, amint az egész földből vett egy szem port, a víz egész szubsztanciájából egy csepp vizet, az egész felső levegőből egy szélfuvallatot, s a tűz egész szubsztanciájából a meleg egy kis hevét. Látták az angyalok, amint ez a négy gyönge elem, vagyis a meleg, a hideg, a nedvesség és a szárazság összegyűlt jobbjának tenyerében. Így teremtette meg az Isten Ádámot." Itt az egyes elemek legfontosabb minőségi jelemzői is szerepelnek, ami arra mutat, hogy az ókori rendszer alapjai - más, a világmindenség összefüggéseit tárgyaló rendszer hiányában - természetszerűen nyertek alkalmazást, mint a kor kultúrájának részei, már a kereszténység kialakulása időszakában is. (A törzsek származásáról, avagy a Kincsesbarlang. Helikon, Bp., 7. old.) -----Maimonidész (1135-1204) a zsidóság egyik legnagyobb kodifikátora és filozófusa. Filozófiai (vallásbölcseleti) főműve a Tévelygők útmutatója. Csillagászati felfogása geocentrikus, mely szerint a Föld és az ember a világmindenség középpontja. A terjedelmes mű II. kötete - más, ezzel érintkező helyek mellett - a világ teremtésével és a világban bekövetkező változásokkal foglalkozik. "Tudni való, hogy ezen világegyetem egészben véve nem egyéb, mint egy egyed, evvel én azt akarom mondani, hogy a végső sphaerának a gömbje avval együtt, ami benne foglaltatik, kétség kívül egy egyed [...] e gömb össze van téve egyetemében a sphaerákból, a négy elemből s mindabból mi ezekből alkotva van". Leírásában léteznek különvált intelligenciák, ezek az angyalok, a szférák lélekkel bírnak, előbbiek hatásából vezeti le a változásokat. (MAIMONIDÉSZ: A tévelygők útmutatója. Logos, Bp. 1997. 348-349. old.) Hatalmas életművében elsőként foglalja össze a Talmudban fellelhető törvényeket, lényegében ez alapozza meg a zsidó élet mai formáját is. Előbb idézett műve szinte forradalmi volt: a zsidó vallásbölcselet és az arisztotelészi alapokon nyugvó filozófia szintézisét valósította meg. Hittudósként gondosan ügyelt arra, hogy e közben hittételt ne sértsen, ugyanakkor a szoros értelemben vett hittételekkel nem érintett területeken számos olyan ismeretanyag is beépült rendszerébe (a korabeli filozófia a különböző tudományágak közös bölcsője), amely így konzerválódott. Ezek közé tartozik a csillagászat és a világ felépítésének, működésének elmélete, amely így vallásbölcseleti rangot nyert. -----Szent Bonaventúra (1217-1274) a ferences rend és a katolikus egyház egyik nagy gondolkodója, misztikus művei máig őrzik emlékét. Kegyelemtanában és a filozófiában Szent Ágoston követője. Legismertebb műve a bölcsességi teológia remeke: A lélek zarándokútja Istenbe, ebben a misztikus élményt, pontosabban az ehhez vezető utat próbálta meg az értelem számára hozzáférhetővé tenni. A szemlélődésben abból indul ki, hogy a világmindenségben található nyomok, a dolgok összessége az a létra, amely Istenhez felvezet. Érdemes hosszabban idézni, mert a korabeli világkép tömör összefoglalását adja. "Megjegyzendő, hogy ez a világ - amelyet makrokozmosznak nevezünk - az öt érzék kapuján, az érzékelhető dolgok megismerésében, élvezésében és megítélésében lép be lelkünkbe, a mikrokozmoszba. Ez pedig a következőképpen érthető: A világban háromféleképpen osztályozhatók a dolgok: létrehozók (generantia), létrehozottak (generata), és a mindkettőt irányítók (regentia). A létrehozó elemek az egyszerű testek, vagyis a csillagok és a négy elem. Minden, ami a természet erejéből keletkezik és létrejön, az elemek összeilleszkedéséből származik, és valósul meg a fény által, mely az összetett dolgokban az elemek közti ellentétet egyenlíti ki. A létrehozott dolgok pedig az elemekből összetett testek: a kristály, a növény, az állati és az emberi test. A létrehozó elemeket és a létrehozott dolgokat szellemi lények irányítják, melyek vagy mindenestül a testhez vannak kötve, mint az állati lélek, vagy úgy vannak egybekötve, hogy azért elkülöníthetők a testtől, mint az eszes lélek, vagy pedig egészen különállnak, mint a mennyei szellemek, akiket a bölcselők értelmeknek (Intelligentiae), mi pedig angyaloknak (Angeli) nevezünk. A bölcselők szerint ők mozgatják az égitesteket, s ezért nekik tulajdonítják a világmindenség kormányzását. Az első októl, Istentől, erő árad beléjük, amit aztán a természetes rendben a dolgok kormányzására használnak föl. A teológusok szerint viszont a fölséges Isten parancsára a kegyelmi rendben kormányozzák a világot. Ezért mondjuk őket "szolgáló lelkek"-nek. Azok szolgálatára vannak rendelve, akik majd öröklik az üdvösséget." (SZENT BONAVENTURA misztikus művei. Szent István Társulat, Bp. 1991. 41-42. old.) Az idézett - és nyilvánvalóan készen átvett - gondolatmenet nem befolyásolta Bonaventurát nagyszerű hitéleti művének végigvezetésében, már csak azért sem, mert elmélkedésében, ahogy írja is, az érzékelhető dolgokból indul ki. -----Eckhart mester (1260-1327) a német misztika kiemelkedő képviselője, Dante kortársa (őt sem kellene kifeledni, de nem egyházi író), Domonkos-rendi szerzetes, kora egyik legnagyobb műveltségű alakja. Egyik művében Mózes első könyvéhez fűzött magyarázatokat. Ebben olvasható: "Megjegyzendő először, hogy mint Augustinus, Maimonidész és az egyháztanítók mondják, a föld az első anyagot (prima materia) jelenti, amelyet azonban hol földnek, hol víznek, hol levegőnek mond az Írás, mint például: a lélek, vagyis a szél (a szél ugyanis mozgásban lévő levegő) lebegett a vizek felett, hol pedig tűznek: sötétség, vagyis a maga szférájában láthatatlan tűz volt a mélység színe felett. Ez azt akarja jelezni, hogy az anyag önmagában formátlan, nem rendelkezik egyetlen elem formájával sem, de lehetősége van minden alak felöltésére, és ezért nevezik valamennyiük nevén, nehogy azt gondoljuk, hogy bármelyikük is. Azonkívül az anyagot azért nevezik meg az elemek neveivel, hogy kifejezzék: önmagában megnevezhetetlen, mint ahogy megismerhetetlen, és létezés nélküli, és csak a forma analógiája által fogható meg. Ezt jelenti az Ige: A föld puszta volt, vagyis lét nélküli. A puszta ugyanis annyit tesz, hogy mentes a van-e kérdéstől". (ECKHART MESTER: A teremtés könyvének magyarázata. Helikon, Bp. 1992. 14. old.) -----Jakob Böhme sokkal később élt, az 1600-as években, de Kegyelmi kiválasztás című művében még így ír: "Isten Szelleme a bölcsességgel önmaga szemléletéért az örökkévalóságból a szellemi misztériumba lépett, s e misztériumot a teremtés és az idő kezdetébe bevezette és a négy elem tevékenységében és létében megragadta, s a láthatatlan szellemit az idővel és az időben láthatóvá tette." (BÖHME, Jakob Szent sóvárgás. Farkas Lőrinc Imre Könyvkiadó, 1997. 35. old.) |
2 | Ez utóbbi mellett szólhat, hogy Margit csak sokkal később, 1942-ben került az Egyház kanonizált szentjei közé. (A szerk.) |
IRODALOM
BELLÉR Béla: Magyarok Nápolyban. Móra
Ferenc, Bp. 1986.
BERTÉNYI-GYAPAI: Magyarország rövid története. Maecenas, Bp.
2001. 121. old.
dr. BÍRÓ-dr. MARKOVICS-MÁRKUS-SZENTENDREYNÉ: Az Őrségi
Nemzeti Park építészeti emlékei. Őrségi Nemzeti Park Igazg.
2003. 69-72. old.
DERCSÉNYI Balázs-HEGYI Gábor-MAROSI Ernő-TÖRÖK József:
Katolikus templomok Magyarországon. Hegyi és Ts. Bp. 1991. 295.
old.
HOKKYNÉ SALLAY Marianne: Velemér, középkori templom. TKM
Kiskönyvtára 293. TKM Egyes. 1998.
HOPPÁL-JANKOVICS-NAGY-SZEMADÁM: Jelképtár. Helikon, Bp. 1990.
151. old.
dr. HORVÁTH Sándor (szerk.): Velemér múltja és jelene.
Velemér, 2004.
- VARGA Ottó, plébános, c. esperes. A veleméri
Szentháromság-templom bemutatása. 81. old.
- MEZŐSINÉ dr. Kozák Éva, régész kutató: Velemér kora
gótikus temploma. 84-85., 94. old.
- LENTE István, festő, restaurátorművész: A veleméri
középkori falfestmények restaurálás története. 107. old.
- JÉKELY Zsombor, művészettörténész: A veleméri templom
falképei. 108., 112-114., 117. old.
JANKOVICS Marcell: "Csillagok között fényességes
csillag". Képzőművészeti, Bp. 1987.
Képes Krónika. Ford.: Geréb László. Magyar Helikon, Bp.
1971.
KLEPESTA-RÜKE: Csillagképek atlasza. Gondolat, Bp. 1978.
KOVÁCS József: A veleméri Szentháromság-templom. Kézirat,
1972. 4. old.
KRISTÓ Gyula (szerk.): Magyarország vegyes házi királyai.
Szukits, 2003. 45-66. old.
KUMLIK Emil: Rómer Ferenc Flóris élete és működése.
Angermayer Károly kiadása, Pozsony, 1907.
Küküllei János és a Névtelen Minorita krónikája. Ford.:
Geréb László. Magyar Helikon, Bp. 1960. 42-43., 58., 70., 77.,
96., 101., 116. old.
LEVÁRDY Ferenc: Magyar templomok művészete. Szent István Ts.,
Bp. 1982. 105-107. old.
MAROSI Ernő: Magyar falusi templomok. Corvina, Bp. 1975. 9.,
36., 46-47. old.
MAROSI Ernő (szerk.): Magyarországi Művészet. 1300-1470
körül. I. Akadémiai, Bp. 1987. 172. és 483. old.
MAROSI Ernő (szerk.): Johannes Aquila és a 14. század
festészete. Bp. 1989.
PAP Gábor: Velemér - egy téridő gráf működési vázlata.
www.magtar.iweb.hu és www.velemer.telehaz.hu
PÁLMAI Vencel (szerk.): Őrség, Vendvidék turistakalauz.
Hegyek Vándorai Turista Egyes. 2003. 7-9. old.
PÓR Antal: Nagy Lajos 1326-1382. I-II. Magyar Történelmi
Társulat, Bp. 1892. 28., 29., 32., 36., 162., 218., 235., 240.,
275., 461., 552., 565., 588., 598. old.
PROKOPP Mária: A falképfestészet. In: Művészet I. Lajos
korában. 1342-1382. MTA Művészettörténeti Kutató Csoport,
1982. 281-296. old.
THURÓCZY János: A magyarok krónikája. Ford.: Horváth János.
Magyar Helikon, Bp. 1978. 249-290. old.
VARGA Géza: Mítoszok őre, Velemér. Írástörténeti
Kutatóint. 2000.