MARKÓ PÉTER
A MODERNIZÁCIÓ ÉS A
GAZDASÁGI-
TÁRSADALMI VÁLTOZÁSOK HATÁSA
A MAGYAR FALVAKRA
----------------------------------------
-----A modernizáció
folyományaként született meg az autonóm individuum, a modern
ember. Ezt a folyamatot azonban nem mindenki érzékelte
fejlődésként, pozitív értékként. Nietzsche és nyomában
sokan mások ezt a folyamatot az ember thümotikus részének, az
önérzetességének az elfojtásaként szemlélték. Nietzsche
szerint a liberális demokrácia tipikus polgára "utolsó
ember", csak a vágy és az értelem mozgatja, önérzet
nincs benne. Az "utolsó ember" nem vágyik rá, hogy
nagyobbnak ismerjék el másoknál, márpedig e nélkül nincs
kiválóság és kiemelkedő eredmény. A modernizáció értelme
nála: a lélek vágyakozó részének győzelme, ami az értelem
irányításával diadalmaskodott a lélek thümotikus része, az
önérzet felett.
-----A modernizáció negatív
hatásának hangsúlyozásával különösen az úgynevezett
periféria társadalmaiban, így az ellentmondásosan és
megkésve modernizálódó Magyarországon találkozhatunk. Nagy
Endre szerint a fejlett nyugati országokhoz való felzárkózás
a reformkorban és a két világháború között egyaránt a
következő kérdéseket vetette fel:1 milyen ütemben
lehetséges és kell felzárkózni? Milyen eszközök állnak
ehhez rendelkezésre? Melyik nyugati modell követendő? Hogyan
kell a kultúrát átalakítani az iskolarendszertől egészen a
művészeti életig? Ezek a problémák nem sajátos magyar
problémák, mindenütt felvetődnek - napjainkban is -, ahol egy
periférián lévő ország egy fejlettebb civilizációval
találkozik. Az a kérdés, hogy szervesülhetnek-e a
modernizáció során nyugatról importált civilizációs
"vívmányok" a helyi hagyományokkal, már felmerült
a Kossuth és Eötvös közötti vitában is a vármegyék
szerepéről, de az erre adott eltérő válasz miatt szakadt
ketté nemzeti liberálisokra és polgári radikálisokra
1906-ban a Huszadik Század alkotói köre is. Az e kérdésre
adott sikeres ázsiai válaszokból magyarázzák egyesek
"Kelet virradatát a Nyugat alkonya" mellett, és ott
bújik meg a probléma a huntingtoni "civilizációk
összecsapása" mögött is.
-----A harmincas évek
Magyarországa úgynevezett népi-urbánus vitájának mélyén
is az erre a kérdésre adott eltérő válasz húzódott meg, de
a felszínen mindezt eltakarta a zsidókérdés felvetése. A
vita egyik - nem az első - fellángolásának közvetlen
kiváltója Ignotus Pál a Toll című urbánus lapban
1936 januárjában megjelent cikke volt. Ignotus elutasította az
egész népiséget, a húszas évek ellenforradalmának
parasztorientációját azonosította a harmincas évek
népiségével, és anélkül, hogy ez utóbbit komolyabban
elemezte volna, így húzta meg a határvonalat: "Vigyázat,
itt két irány áll szemben egymással! Az egyik, amelyik a
parlagot és a parlag urait akarja úrrá tenni (vagy úrnak
megtartani) egész Magyarország fölött. A másik, mely szerint
a fejlődés egyetlen lehetséges módja: a szomorú, a sivár,
az állati sorban szenvedő vidéki népet végre-valahára
hozzárontani a bűnös Budapesthez. Az egyik tábor a parlagra
esküszik, a másik az aszfaltra - igenis aszfaltra! Van
jobboldal, van baloldal. Tertium non datur" (Nincs
középút). A zsidókérdés a magyar közéletben azóta sem
gyógyuló sebeket okozott.
-----Magyarországon a harmincas
években kibontakozó népi szociográfusi mozgalom, hasonlóan a
Németh László-féle magyarságtudományi elképzeléshez, a
politika megkerülését jelentette. Az ifjú szociográfusok a
modernizáció útját morális jellegűnek képzelték el, nem
az intézmények, hanem az emberek megváltoztatására
törekedtek. "A szociográfusi szereptudat - írja Némedi
Dénes A népi szociográfia című könyvében -
valamikor 1934 körül kezdett kiformálódni. Arra, ahogy a
szociográfusok elképzeléseiket, szándékaikat
megfogalmazták, valamiképpen a közvetlen hatás eszménye volt
a jellemző. Közvetlenül akartak segíteni és változtatni,
és a szociográfia egyszerre lett volna a ténymegállapítás
és a változtatás eszköze, és ezért közvetlen egységben
kellett tartalmaznia a leírást és az értékelést."2
Szabó Zoltán szerint a szociográfia megteremtése a
fiatalságra vár, mert lelkes, tárgyilagos és előítélet
nélküli. "Ma a fiatalság osztályon kívüli osztály -
véli Szabó Zoltán -, különálló és fölülálló helyzete
a sok nyomorúságon kívül ad egy lehetőséget is, áthidaló
szerepet a társadalom különböző rétegei között."3
Feltűnő a hasonlóság Szabó Zoltán idézett gondolata és
Mannheim Károly "szabadon lebegő értelmiség" -
koncepciója között. Külön vizsgálódás tárgya lehetne,
hogy ismerte-e Szabó Zoltán Mannheim pár évvel korábban
született gondolatait? Szabó Zoltán elképzelése
beilleszkedett a korabeli ideológiai hagyományba, csak nála a
középosztály helyett a fiatalság játszott kitüntetett
szerepet. Ez a fajta népiesség a parasztságot szociális
problémaként és nem szociális erőként fogta fel, ezért nem
szakadt el a konzervatív hagyománytól. Szabó Zoltánnál a
szociográfia a megújulás eszköze, ezért erkölcsi ügy.
1935-től azonban fokozatosan eltávolodott attól az
elképzelésétől, hogy a szociográfiának az egész ifjúság
ügyévé kell válnia, és a társadalomkutatás legfőbb
követelményének a kegyetlen tárgyilagosságot jelölte meg. A
szociográfusi szerepelképzelés Szabó Zoltán-i változata
mellett, amely a középosztályban akart lelkiismeretet
ébreszteni, voltak még más típusok is. Az egyiket Féja Géza
képviselte. Szerinte a szociográfia célja nem a felfedezés,
hanem a leleplezés. A leleplezésre azért van szükség, mert
Magyarországon senkinek nincs világos képe a társadalomról.
Másfajta elképzelést képvisel a szociográfusi szerepről
Veres Péter is. A Szabó Zoltán-féle morális szereptudatot, a
lelkiismeret-ébresztést ő is elutasítja. Veres osztálya, a
parasztság nevében kíván szólni. Számára a szociográfia
kibúvó, a fiatalságnak ennél tovább kell lépni. Saját
ideálja a népvezér volt, aki kivételes egyéniség és
közösségi ember is. A tehetséges emberek, akiknek
történelmi cselekvő ambícióik vannak, ezeket csak egy
meghatározott közösség keretében élhetik ki - véli Veres
Péter.
-----Hasonló népvezéri
szerepelképzelés volt jellemző Erdei Ferencre is. Erdei az
alföldi mezőváros bemutatásával nem szociográfiát, hanem
utópiát írt. "Erdei nem moralista, nem a hatalmon lévők
lelkiismeretére akar apellálni, hanem közvetlenül a
megvalósítandó cél konkrét képét rajzolja meg, vagyis
szociográfia címén mintegy utópiát ír."4
Erdei Ferenc - Kovács Imre mellett - a "paraszti
polgárosodás" legfontosabb képviselője volt. Kettejük
felfogásának különbsége abban rejlett, hogy míg Kovács
Imrénél a polgárosodás a morális romlással, a
közösségpusztulással egyenértékű negatív folyamat, addig
Erdeinél ugyanez pozitív értéktartalmat hordoz. A
közösségpusztulást, a társadalom csendes, lázadás
nélküli szétbomlását Kovács Imre a "néma
forradalom" metaforájában fogalmazta meg. Mi ez a néma
forradalom Kovács Imre szerint? "A huszadik század
civilizációjának bilincseibe vert parasztság - írja a
harmincas években - nem tud megmozdulni, és ezért más utakon
keresi a feszültség levezetését. Ez a birtokos
parasztságnál az egykézésben, a nincstelen parasztságnál
pedig a háború előtt a kivándorlásban, a háború után a
szektázásban nyilvánul meg. Egy elsüllyedt nép mélyen a
történelmi idők színe alatt csinálja a maga forradalmát, de
ez a forradalom néma forradalom."5
-----Erdei Ferenc azt hangsúlyozta,
hogy a polgárosodás annak a "meg nem felelésnek" a
felszámolása felé tart, amely az osztályhelyzetek és
társadalmi formák között feszül. Erdei szerint a modern
polgári társadalom osztályhelyzetekből áll, míg a
nemzeti-történelmi és paraszti társadalom inkább társadalmi
állapotokból. Ez a kettős társadalomszerkezet-koncepció
teszi lehetővé Erdei számára, hogy a két világháború
közötti magyar társadalomban meglévő rendies
formaképződmények továbbélését ábrázolja, és
mellékesen Marx osztályhelyzet-fogalmát és Durkheim
társadalmi állapot-fogalmát közös nevezőre hozza. Erdei a
harmincas évek népi szociográfiájában megnyilvánuló
romantikus elképzelésekkel szemben azt hangsúlyozta, hogy a
"visszaparasztosodás" politikai mozgalma nem a
parasztság politikai mozgalma. Szerinte helyesebb
parasztiatlanodásnak és nem polgárosodásnak nevezni azt a
folyamatot, ami a magyar társadalom modernizációját a két
háború között kíséri, mert csak az kétségtelen, hogy a
parasztság leveti a rendi paraszti formákat, de hogy milyen
társadalmi formákba kerül, nem lehet tudni.
-----A parasztpolgárosodás
kívánalma - mint a magyar társadalom modernizációjának
egyik legfőbb célja - lekerült a napirendről a kommunista
diktatúra idejében. Igaz, az is nyomon követhető, hogy,
amikor a gazdasági-társadalmi problémák a létező
szocializmus valamifajta reformját vetették fel, mindig
felmerült a parasztság polgárosodásának ügye. Elég talán,
ha a hatvanas években és a nyolcvanas években nagy sikerrel
megjelenő "Magyarország felfedezése" könyvsorozatra
utalunk. A népi írók hagyományának követését jelezte az
is, hogy a csak az ideológiában létező egységes paraszti
társadalom differenciálódásának leírására, a
paraszttípusok elhatárolására különböző metaforákat
használnak. Utalhatunk itt Márkus István
"utóparasztság" elméletére vagy Juhász Pál
"megszakított polgárosodás" elméletére is.6
Márkus István elmélete a szocializmusban uralkodó ún.
proletarizálódás-elmélet meghaladására született. A
proletarizálódás-elmélet hívei azt feltételezték, hogy a
kollektivizált szocialista mezőgazdaság részidős
gazdálkodói fokozatosan "munkásokká" válnak. A
jövő elkerülhetetlenül az egységes (ipari és
mezőgazdasági) munkásosztályé lesz, amely kizárólag
bérből és fizetésből él. Márkus István az utóparasztság
fogalommal kísérli meg egy olyan társadalmi csoport
leírását, amely két világ: a város és falu, az ipar és a
mezőgazdaság között él, és mindkettőből a legtöbbet
próbálja kicsikarni. A "megszakított polgárosodás"
elmélete azt a kérdést próbálta megválaszolni a nyolcvanas
években, hogy hogyan magyarázhatjuk, hogy egyes falvak és
családok oly gyorsan tanulják meg, vagy tanulják meg újra,
miként lehet valakiből vállalkozó, míg mások sohasem
tanulnak? Az elmélet válasza: a viselkedés és
gazdaságirányítás polgári módja a kollektív tudattalanban
raktározódott el a szocializmus éveiben, és a korábbi
közép- vagy gazdag parasztok, illetve gyermekeik hozzák létre
a termelés polgári mintáit. Szelényi Iván három jellegzetes
változást írt le a magyar falu társadalmának
rétegződésében a szocializmus közel fél évszázadára
vonatkozóan.7 Az 1945-ös földreform után a magyar
falu jellegzetessége a társadalmi rétegződés Erdei Ferenc
által leírt kettős rendszere volt. Az uralkodó társadalmi
hierarchia az "úr" és a "paraszt" között
jelentkezett a falun, ahol a csúcson egy vagy két földesúr
állt. A második rétegződési rendszer csúcsán a polgárok,
a piacra termelő agrárvállalkozások tulajdonos vezetői
voltak. A polgárosodás pályáján haladókat a
proletarizálódás vagy a dzsentrivé válás veszélye
fenyegette. A mezőgazdaság kollektivizálása utáni helyzetet,
a korai hatvanas éveket az jellemezte, hogy az úr-paraszt
hierarchia, a hagyományos rendi szerkezet helyébe a
redisztributív, bürokrata rendi szerkezet lép. Az úr-paraszt
tengelyt felváltja a káder-proletár tengely, amely az elithez
tartozó személyek összetételében jelentős változást
okozott. A nyolcvanas években tapasztalt legmeglepőbb
fejlemény egy olyan új egyenlőtlenségi rendszer megjelenése,
amelynek alapja inkább a piac, mint a bürokratikus rend.
Szelényi Iván és Manchin Róbert 1985-ös tanulmányában úgy
vélte, hogy a magyar társadalom a szovjet típusú szocializmus
sikertelen kalandja után visszatér egy szervesebb fejlődési
pályára, olyasmire, amit a népi írók korábban
"harmadik útnak" neveztek.
-----A rendszerváltozás, mint
tudjuk, az első út, a liberális demokrácia és a
piacgazdaság mellett döntött. A modernizációs kényszer
drasztikusan vetette fel ismét a paraszti polgárosodás
ügyét. Ennek a modernizációnak azonban már EU-s
környezetben, a fenntartható vidékfejlesztés
követelményeinek megfelelően kell végbemennie. Hazánk
vidékfejlesztési politikáját illetően Csatári Bálint
szerint több, igen nehezen megválaszolható kérdés is
adódik, mint pl.: 1. Milyen módon hat egymásra szervesen a
magyar vidékfejlesztés és a hazai agrárium? 2. Milyen szerepe
lehet egy új típusú táj- és természetvédelemnek a
vidékfejlődésben? 3. Melyek azok az új vidéki, falusi
funkciók, térfolyamatok, amelyek már nem elsősorban a
mezőgazdaság révén válhatnak a modern vidékfejlődés
mozgatóivá?8 Őszintén be kell vallanunk, hogy
ezekre a kérdésekre, és sok más hasonlóra még nem
találtunk kielégítő választ. Érzi ezt a politika is, ezért
született a "Párbeszéd a vidékért" mozgalom, és
az ún. "faluparlamentek" sora. Igaz, ez idáig nem sok
eredményt hozott. Magyarország történelmi adottsága, hogy a
vidéki térségek és a városok közötti életmódbeli
különbség hagyományosan nagyobb, mint Nyugat-Európában. Ez
a különbség a rendszerváltozást követően - a spontán
piaci mechanizmusok révén - szakadékká tágult. A
változások legnegatívabb következménye, hogy a területi
szegregációnak egy, Magyarország eddigi történetében
teljesen új formája jelent meg: a gettósodó térség.9
A gettósodó térség olyan terület, ahol a növekvő
lélekszámú, cigány népesség által felülreprezentált,
fiatalodó népesség a munka világából szinte teljesen
kirekesztve él, és ezek a hátrányok a szélsőségesen
szegregált helyi iskolarendszeren keresztül generációk
között is átöröklődnek. Felvetődik a kérdés: a
gettósodó térség, mint új szegregációs minta az országban
egyedi jelenség, csak a Cserehátra jellemző, vagy máshol is
találunk ehhez hasonló területeket? A demográfiai és
foglalkoztatottsági adatok arra utalnak, hogy az ország más,
elsősorban aprófalvas, perifériális helyzetű területein
nagy valószínűséggel már vannak, vagy kialakulóban vannak
hasonló területek.
-----Reméljük, a fentiekből is
világosan látható, hogy a rendszerváltozás, a
piacgazdálkodásra való áttérés újra napirendre tűzte a
modernizáció ügyét, egy olyan sokrétű folyamatot indítva
el, amely áthatja a gazdasági, a társadalmi, a kulturális, a
közösségi és egyéni lét egészét, azaz totális
életformaváltást jelent, miként a nyugati társadalmak
modernizációja. Ez a meggyőződés Európa napnyugati felén
annak ellenére uralkodik, hogy egyre láthatóbbá válnak annak
negatív következményei is. Ulrich Beck a
"kockázattársadalom" fogalmában foglalta össze azt
a folyamatot, amelyik természetes környezetünknek az ember
érdekében való teljes elpusztításával, az ökológiai
egyensúly felborításával és ennek következtében az emberi
faj elkerülhetetlen kipusztulásával járhat. Egyes ázsiai
társadalmak sikerei azonban felvetik azt, hogy másfajta
modernizáció is elképzelhető. Már Samuel P. Huntington
felhívja a figyelmet arra, hogy például Kína modernizál, de
nem veszi át a maga egészében a nyugati modernizáció minden
vonását. Míg Kínában az élet alapvető megítélésének
szempontjából a kínai kultúrára támaszkodnak, addig
praktikus kérdésekben el kell sajátítani a nyugati
módszereket. A sikeres felzárkózást produkáló ázsiai
társadalmakban a világ egyre modernebb lesz, de nem válik
nyugatibbá. A késői modernitás nyugati társadalmai
hagyomány nélküliekké váltak, a mindig új, az állandóan
változó uralkodik, semmi sem biztosítja az élet különböző
aspektusainak állandóságát. Következésképpen a
szekularizált világban minden bizonytalanná válik, az
egyéneknek és közösségeiknek a maguk útját kell
keresniük, mindenféle iránytű nélkül. Ezzel szemben a
sikeresen modernizálódó ázsiai társadalmakban az uralkodó
körülményeknek megfelelő hagyományok határozzák meg a
társadalom fejlődésének irányát, a hagyomány a természet
részévé válik. A jelen és a jövő nem a társadalom
tagjainak és a hatalmon lévőknek pillanatnyi döntésétől
függ, azt a társadalmon kívül eső tényezők határozzák
meg.10 A kínai, dél-koreai modernizáció sikerét többen is a
konfuciánizmus társadalometikájának továbbélésében
látják. Ebben az etikában a család, az ősök, az idősebb
nemzedékek tisztelete igen nagy szerepet játszik. A kínai
ember bensőséges érzésekkel csodálja a természet végtelen
szépségét és értékeli az etikai törvények által
kormányzott társadalom helyességét. Az embert és a teremtő
mindenséget átfogó egységnek következménye az a konfuciuszi
követelmény, hogy az ember legyen elégedett az ég által
meghatározott földi sorsával.
-----Az emberi jogokra alapozó
nyugati elmélet abból indul ki, hogy mások nem tehetik azt,
ami az én jogaimat sérti. Ezzel szemben a konfucionista
magatartás abból indul ki, mi az én kötelességem másokkal
szemben. Az ég által meghatározott földi sorssal való
elégedettség, mintha a predesztináció elvére hasonlítana,
és jól emlékezünk, Max Weber a protestáns etikában látta a
nyugati kapitalizmus kialakulását lehetővé tevő mentalitás
alapját, és ennek hiányában a modernizáció ázsiai
elmaradását. Ugyanakkor vannak tudósok, akik a protestáns
etika térvesztésére hívják fel a figyelmet
Nyugat-Európában és meghatározó jelenlétére az egyesült
Államokban. Niall Ferguson professzor az International Herald
Tribune-ban 2003 júniusában megjelent cikkében adatokkal
bizonyítja, hogy az USA gazdasági előnyének ez az oka.11 Míg
például egy átlagos amerikai 1976 órát tölt el munkával a
munkahelyén évente, addig egy német 1535-öt, 22%-kal
kevesebbet. De a hollandok és a norvégok még kevesebbet. 1973
és 1998 között a foglalkoztatottak aránya az amerikai
népesség között 41%-ról 49%-ra emelkedett, miközben
Németországban 44%-ra, Franciaországban 39%-ra csökkent. Az
európaiak hosszabb szabadságra mennek, és korábban lesznek
nyugdíjasok, és sokkal többet sztrájkolnak. Az EU-ban éppen
azokban az országokban dolgoznak a legkevesebbet, ahol korábban
a protestánsok domináltak. Miközben a katolikus franciák és
olaszok évente 15-20%-kal kevesebb időt töltenek munkával,
mint az amerikaiak, addig az inkább protestáns Németországban
és Hollandiában, és a teljesen protestáns Norvégiában
25-30%-kal kevesebbet. Hollandiában, Angliában,
Németországban, Svédországban és Dániában a népesség
kevesebb, mint 10%-a jár istentiszteletre legalább egyszer egy
hónapban. Egy ezredfordulós Gallup-felmérés szerint a dánok
49%-ának, a norvégok 52%-ának, a svédek 55%-ának Isten nem
jelent semmit, miközben az USÁ-ban a megkérdezettek 82%-a
válaszolta azt, hogy számukra Isten nagyon fontos. Ugyanezen
felmérés szerint a nyugat-európaiak 48%-a soha nem megy
templomba, az újonnan csatlakozott közép-kelet-európai
tagállamoknál egy hajszállal jobb a helyzet, hiszen ez az
arány 44%. A folyamat vesztese - állapítja meg Ferguson - az
európai gazdaság lesz, a nyertese a szekularizált szellem,
amelyiknek hatására Max Weber tézise a protestáns
munkaetikáról száz évvel megszületése után érvényét
veszti.
-----Mit lehet a fentiekhez még
hozzátenni? A kultúra árujellegének egyoldalú előtérbe
kerülése nálunk a korábbi közösségi terek elhalását
idézi elő. A terek használata a lét transzcendens tartalmait
is felülírja. Az emberek ma úgy járnak a bevásárló
központokba, mint a korai középkorban a katedrálisokba. Meg
kell csak nézni vasárnap délelőttönként a hipermarketekben
hullámzó tömeget! A hipermarketek a településrendszer
életesélyeit is megváltoztatják. Már nem csak azzal kell
szembenéznünk, hogy kisebb településeinken megszűnnek a
munkahelyek, hanem azzal is, hogy a másutt megszerzett
jövedelmeket sem otthon használják fel. Ezzel a
településhálózat kiüresedése tovább gyorsul. Néhány
rendíthetetlen értékmentő - Robinson hajlamú - ember
törekvéseinek társadalmi méretekben alig elismert, és szinte
egyáltalán nem támogatott véletlenszerű sikerén vagy
kudarcán múlik az európai tér eljövendő formája.
(Elhangzott Szombathelyen, 2006. július 31-én, a Savaria Urbanisztikai Nyári Egyetemen)
JEGYZETEK
1. | NAGY Endre: Harcban az angyallal. In: Nagy Endre: Eszme és valóság. Pesti Szalon-Savaria University Press, Bp. - Szombathely, 1993. |
2. | NÉMEDI Dénes: A népi szociográfia (1930-1938). Gondolat, Bp. 1985. |
3. | Idézi Némedi Dénes a hivatkozott műben. |
4. | Uo. |
5. | KOVÁCS Imre: A néma forradalom. Cserépfalvi-Gondolat-Tevan, Bp. 1989. |
6. | SZELÉNYI Iván: Új osztály, állam, politika. Európa, Bp. 1990. 375-385. |
7. | Uo. 388-398. |
8. | CSATÁRI Bálint: A magyarországi kistérségek vidékiség-kritériumai. In: Magyarország területi szerkezete és folyamatai az ezredfordulón. MTA RKK, Pécs, 2000. 195-196. |
9. | VIRÁG Tünde: A gettósodó térség. In: Szociológiai Szemle, 2006/1. 60-75. |
10. | SEGESVÁRY Viktor: Virradat Keleten és a Nyugat alkonya. Hollandiai Mikes Kelemen Kör 45. Tanulmányi Napok, 2004. 9. 9-12. |
11. | FERGUSON: How Weber's "Protestant Ethic" explains U. S. edge over Europe? In: (International Herald Tribune, June 9, 2003 |