GRÁFIK IMRE:

 

 

A NÉPI KULTÚRA ÉS A TÖMEGKULTÚRA
ÉRTELMEZÉSÉHEZ, ILLETVE
ÖSSZEFÜGGÉSEIHEZ

TOVÁBBGONDOLÁSOK JÓZSA PÉTER NYOMÁN

 

----------------------------------------Talán nem túlzás azt állítani, hogy szinte nincs Józsa Péter munkásságának olyan gondolatmenete, melyet évek, évtizedek múltával ne lehetne továbbgondolni, vagy még inkább kutatásainak olyan vetülete, melyet ne lenne ajánlatos valamely formában, illetve módon folytatni.
-----Józsa Péter szerteágazó érdeklődési köréből most csak néhány olyan kérdésre térünk ki, melyek napjainkban - megítélésünk szerint - újult erővel jelennek meg a kultúrakutatás területén. Jelen előadásunkban/tanulmányunkban ezek köréből is - szaktudományos kompetenciánk okán - csak azzal a problematikával foglalkozunk, mely az úgynevezett népi kultúra, a hagyományozott műveltség tartományában (is) értelmezhető.
-----A kultúrakutatásnak napjainkban egyik legproblematikusabb kérdése a közkultúra, a tömegkultúra, a néprajz oldaláról úgy is fogalmazhatnánk, hogy a népi kultúra jelenkori értelmezése.
-----Tudománytörténeti tény, hogy a XIX. században önállósult (klasszikus) néprajztudomány a XX-XXI. századra - a vizsgált közösségek történeti-társadalmi és gazdasági változásainak eredményeként - kutatási tárgyának abszolút és relatív értelemben vett beszűkülésével kellett szembesüljön. Tudományelméletileg erre többféleképpen reagáltak a diszciplína művelői. Kezdve a múlt különböző szintű, illetve tartalmú megtagadásától, az elért eredmények vissza-visszatérő átértelmezésén, illetve átértékelésén át, az elvi-elméleti megalapozottságú alapfogalmak, érdeklődési kör, valamint kutatási módszertan újrafogalmazásáig megfigyelhetők a különböző kísérletek.
-----Nem célunk e törekvések áttekintése, részben ma már ennek kiterjedt irodalma van (lásd NIEDERMÜLLER 1994; MOHAY 2000), részben más helyen foglalkoztunk e kérdés szigorúbban vett (néprajzi) muzeológiai vonatkozásaival (lásd GRÁFIK 2004), azt azonban megállapíthatjuk, hogy a generálódott viták - ha nem is zárultak konszenzussal, de némiképp csillapultak. Úgy látszik, hogy egyfelől számolni kell a dinamikusan fejlődő (kulturális) antropológiai érdeklődés fokozatos térhódításával, másfelől a (klasszikus) néprajznak is folyamatosan keresnie kell a tárgykörök, témák kiterjesztésének lehetőségét. Mindez vélhetően nem megy majd minden konfliktus nélkül. Többek véleménye szerint azonban megtalálható az a megoldás, mely nem egyik vagy másik tudományág kizárólagosan integráló szerepvállalásához vezet, s nem a bekebelező-beolvasztó, illetve kiszorító-kirekesztő, hanem sokkal inkább a különböző történeti megalapozottságú diszciplínák művelésének kiegészítő-komplementer jellegében, s az alkalmazható elméleti és gyakorlati tapasztalatok átvételében realizálódik (a néprajz vonatkozásában vö. KÓSA 2001; PALÁDI-KOVÁCS 1990).
-----A felvázolt problematika már érzékelhető volt Józsa Péter életművében, akinek munkássága éppen arra kiváló példa, hogy miképpen lehet termékenyen és hasznosíthatóan a tudományos érdeklődés mind elméleti, mind módszertani kiterjesztésével - sok szempontból is - figyelmet érdemlő kérdéseket feltenni, illetve eredményeket elérni.
-----A kérdéssel Józsa Péter A tömegkultúra problémái című tanulmányában foglalkozott (JÓZSA 1986). Gondolatai, megállapításai - véleményem szerint - ma is mindnyájunk számára, több mint megfontolandóak!
-----A tömegkultúra (mass culture) viszonylag új és sajátosan a modern társadalmakra jellemző jelenség. "Föltehetőleg Löwenthal volt az első, aki módszeresen elemezte a tömegkultúra keletkezéstörténetét, s kimutatta, hogy a 17-18. század folyamán az írni-olvasni tudás növekedésével, illetve az összes társadalmi javak termelésének és fogyasztásának kommercializálódásával születik meg az olcsó és egyre kisebb igényű kulturális tömegcikk." (JÓZSA 1986a: 74).
-----Józsa Péter áttekintésében felvázolja a tömegkultúra fogalmának két, egymástól jól megkülönböztethető értelmezését. Egyik értelemben a tömegkultúra egyszerűen a tömegek által fogyasztott kultúra, és általában egyben primitívebb (a szónak nem pejoratív értelmében), alacsonyabb rendű is, mint a "magas kultúra". A mai tömegkultúra ugyan új jelenség annyiban, hogy ilyen méretű kulturális termelés ez ideig soha, semmilyen civilizációban nem létezett, de a tömegek kultúrája, az egyszerű, műveletlen (a szónak itt sem a pejoratív értelmében vett) emberek kultúrája minden társadalomra jellemző volt. Józsa Péter szerint igen élesen képviseli ezt az álláspontot például D. M. White. Nála is radikálisabb azonban Henry Rabassiére, amikor - a giccs értelmezésén keresztül - kijelenti: "...nagy része annak az úgynevezett 'népi kultúrának' /folk culture - nem azonos a popular culture-rel, amely az angolszász művelődésszociológiai irodalomban a mass culture szinonímája - J. P./, amelyet mint pozitív valamit szoktak összehasonlítani a mi 'tömegkultúránkkal', valójában nem egyéb, mint azoknak a civilizációknak a tömegkultúrája, amelyeket nem jellemzett a divat szakadatlan változása." (idézi JÓZSA 1986a: 75, vö. MOLES 1971; 1975)
E felfogás szerint úgy tűnik, hogy a dolog lényegét tekintve főként mennyiségi változásról van szó. A mai helyzet eszerint talán nem is tekinthető speciális problémának, megoldást az jelent/het, ha törekedünk a tömegkommunikáció színvonalának a javítására, illetve ha érvényesíteni tudjuk a különböző közösségek igényeit kiszolgáló tömeg-gyártásban az érték (funkcionalitás, anyag, esztétikum stb.), viszonylagosan elfogadott megjelenítését.
-----S mint Józsa Péter kifejti: "Míg a tömegkultúra ebben az értelmezésben a tömeg kultúráját, a 'lenti' kultúrát jelenti, a másik értelemben, tömegméretekben termelt és fogyasztott kultúrát jelent, vagyis - logikus módon - magában foglalja azt az állítást, hogy a tömegtermelés, vagyis a kapitalizmus (a hagyományozott népi kultúra szempontjából az ipari forradalom - Gr. I.) előtt nem létezett tömegkultúra sem. Ez az értelmezési mód természetesen involválja azt az előző álláspont által hangsúlyozott érvet is, hogy a prekapitalista civilizációkban sem volt egységes kultúra, sőt a néptömegek kulturális színvonala lényegesen alacsonyabb volt, mint az uralkodó osztályoké, és a kultúra termékei alig-alig jutottak el hozzájuk." (JÓZSA 1986a: 75)
-----Ez utóbbit azonban ma már - éppen a néprajztudomány vizsgálódásai alapján is - összetettebben látjuk. Az egyik hangsúlyos érv a népi kultúra mellett annak autentikus volta. "Az igaz - írja Dwight MacDonald -, hogy a tömegkultúra bizonyos mértékig folytatása annak a régi népművészetnek, amely az ipari forradalomig a köznép kultúrája volt, de itt is szembeötlőbbek a különbségek, mint a hasonlóságok. A népművészet lentről nőtt. A nép spontán, autochton, maga formálta önkifejezése, a nép saját intézménye volt... A tömegkultúrát felülről kényszerítik ... befogadói passzív fogyasztók, az ügyben való részvételük kimerül annak eldöntésében, megveszik-e, vagy nem veszik meg a terméket..." (MaCDONALD 1957: 60 - idézi JÓZSA 1986a: 75)
-----Itt feltétlenül közbe kell iktatnunk - legalábbis a néprajz oldaláról - két másik fontos tényezőt, illetve kategóriát. Az egyik a népművészet, a másik a folklorizmus fogalma és mögöttes kutatástörténeti ismereteink, valamint a terminusokkal jelölt problematika jelenhez való viszonyának kérdése.
-----A népművészet kutatása kapcsán, különösen pedig az úgynevezett tárgyalkotó népművészet értelmezése terén a néprajztudomány fontos új felismerésekhez jutott el (összefoglalóan lásd BELLON-FÜGEDI-SZILÁGYI szerk. 1995). Ma már úgy látjuk, hogy a köznép tárgykultúrájában, a hagyományos népi műveltséget létrehozó és fenntartó/átörökítő különböző rétegek, csoportok eltérő mennyiségű és minőségű tárgyi univerzumaiban (vö. HOFER 1983), meghatározó szerepet kaptak azok a kézműves technikák-technológiák, amelyekkel főként a városokban, illetve mezővárosokban céhes, majd ipartestületi keretek között dolgozó mesteremberek, de azokon kívül az úgynevezett háziiparosok is dolgoztak (vö. K. CSILLÉRY 1974).
-----Ezt azért fontos hangsúlyoznunk, mert bár csaknem minden megváltozott tárgyi környezetünkben (vö. BAUDRILLARD 1968; 1987), a kézműves technikával-technológiával létrehozott termékek iránt az érdeklődés (annak összetett vonatkozásai, például történeti, népművészeti, egyedi, autonóm, szimbolikus, identitást kifejező, esztétikai, természetes környezetvédő anyagfelhasználás stb. okán), hol erősebb, hol gyengébb, de folyamatos. Erre vonatkozóan közvetlen tapasztalatokat szerezhetünk tanácskozásunk másnapján a szombathelyi Vasi Múzeumfaluban, sőt némi túlzással akár helyszíni tanulmányokat is folytathatunk a Szent György-napi vásár forgatagában!
-----A helyszín és az alkalom azért is kiváló, mert a múzeumfalu épületeinek berendezésében (a szakmai konszenzus által megengedett, illetve elfogadott rekonstrukció keretei között) az eredeti, tradicionális - és több vonatkozásban archaikus - népi (tárgyi) kultúra figyelhető meg. Fogalmazhatnánk úgy is, hogy e regionális szabadtéri néprajzi múzeumban a múlt századok tömegkultúrája - a múzeológiai prezentáció szűrőjén keresztül - "in situ" és/vagy "egy az egy"-ben tanulmányozható. Ez a szemle azért is szerencsés, mert ebben a nagy mennyiségű tárgyegyüttesben, tárgyhalmazban, közegükből nem kiemelve, de mégis észrevehetően vannak ott, a szűkebb értelemben vett, úgynevezett népművészeti (esztétikai többlettel rendelkező, értékesebb) tárgyak is.
-----Ugyanakkor a hét végén, a vásárnak is helyszínt adó térben - remélhetően döntő mértékben - a hagyományos kézműves mesterségek termékei is megjelennek, mint egyfajta "élő népművészet". S noha e fogalomhasználat és jelentése nem mentes bizonyos értelmezési problémáktól, a kifejezés használatában - ahogy azt pl. a XIII. Élő népművészet című országos kiállítást kísérő, illetve bevezető tanulmányában Verebélyi Kincső megfogalmazta - "tetten érhető az a szándék, hogy a történeti népművészet máig élő folytatásaként a hagyományőrzés mozzanata váljon hangsúlyozottá" (VEREBÉLYI 2000: 5).
-----Közbevetőleg jegyzem meg: a problematika jelenidejűségét mi sem igazolja jobban, mint a Savaria Múzeumban megnyílt "Kerámia a köbön - égetett idill. Típusok, régiók, múzeumok" című kiállításhoz kapcsolódó "Mindennapok egzotikumai - hagyomány a változó világban" című nemzetközi konferencia. Ennek előadásai közül több is foglalkozott a különböző tudományterületet is érdeklő/érintő összetett kérdéskörrel (Voigt Vilmos: "Hagyományok" napjainkban, Franz Grieshofer: Volkskultur in ihren gegenwärtigen Ausprägungen, Wolfgang Gürtler: Lebendiger Volksbrauch, Csonka Takács Eszter: Határtalan művészet - kortárs művészi kreativitás program az Európai Folklór Intézetben, Illés Péter: "Hagyományőrzők" - szüreti felvonulók a Nyugat-Dunántúlon).
-----Az úgynevezett élő népművészet művelői által készített, hagyományos alapokra (anyag, technika, díszítés stb.) visszamenő tárgykészlet, mintegy (hiteles) újraalkotása a réginek, kielégíti az autentikusság-gal szemben támasztott igényeket. Ez az egyidejűség egy távolból, vagy éppen egy modern (s főként nagyvárosi) civilizációból érkező idegenben akár azt a képzetet is eredményezheti, hogy (itt és most) a tárgykultúra szempontjából valamiféle folytonosság érvényesül, mintha bizonyos vonatkozásokban "megállt volna az idő". A helyzet azonban más!
-----Egyfelől ugyanis annak a jelenségnek lehetünk és vagyunk tanúi, hogy a jelenkor - még oly korlátozott érvényű - kereslete és kínálata, a múlt századok tradicionális műveltségének, az úgynevezett népi kultúrának (bizonyos, ámde nem kevés számú és típusú, illetve funkciójú) tárgyait sajátos módon kiemeli tömegkultúra státuszából, és a fentebb jelzett összetett érdeklődés révén kitüntetett helyzetbe hozza, értékét megemeli, miáltal azok egy magasabb, mondhatni elit kultúra (művelt, főként értelmiségi réteg) képviselőinek (ki)választott tárgyaivá válnak. Fogalmazhatnánk úgy is, hogy az egykor volt (abszolút és relatív értelemben is kis/ebb értékkel bíró) közkultúra tárgyai sajátos metamorfózison mennek át, és felértékelődve, több-kevesebb szimbolikus tartalommal feltöltődve, nagy/obb/ értékű, presztízstárgyakká lényegülnek át.
-----Természetesen mindez nem érvényes a társadalom egészére, de úgy tűnik, hogy bizonyos körülhatárolható rétegek, csoportok tagjai számára igen. Esetükben - Józsa Péter fogalmát kölcsönözve és használva - talán pontosabb és kifejezőbb, ha az azonos kulturális blokk-ba tartozó emberekről beszélünk. Mégpedig abban az értelemben, hogy azokat soroljuk ide, akiknek a történeti múlthoz, a hagyományos népi kultúrához, s annak tárgyi világához való viszonyában, s ennek következményeként jelenkori tárgyki/választási (-vásárlási) szokásaiban nagyjából azonos gondolkodást és magatartást figyelhetünk meg, illetve akik a népművészeti (kézműves) alkotásokkal szemben megközelítően azonos módon viselkednek. A jelenség jól érzékelhető, igaz, pontos felmérések hiányában azt nem tudjuk, hogy a lakosság egészére vetítve milyen arányt képviselnek (vö. JÓZSA 1986b: 89-90, továbbá e gondolatmenetünkkel kapcsolatban lásd Takács Szilvia előadását/dolgozatát).
-----Fontos azonban annak hangsúlyozása, hogy a felvázolt kulturális blokkba tartozók nem feltétlenül alkotnak homogén társadalmi, illetve szociális csoportot. E tény mögött a hagyományos népi kultúrához való viszonyulás két lényeges - egymást feltételező és erősítő motivációja - figyelhető meg. Az egyik, hogy a történetileg-társadalmilag meghatározott, és a helyhez, illetve kisebb-nagyobb régióhoz köthető, azaz területileg is behatárolható egykori népi hagyomány - az életforma, illetve életmódváltás következtében - visszaszorulóban, eltűnőben van. A másik pedig az, hogy a világméretű kommunikáció és mobilizáció, valamint az egyén szabadságának kiterjesztése, továbbá a megszerezhető ismeretanyag kiterjedése megnyitotta és felkínálta a választási lehetőséget. Azaz a valahova való tartozás eleve meghatározottsága fellazult, vagy éppen meg is szűnt, s az örökölt identitás helyébe lehetséges (és társadalmilag többé-kevésbé elfogadott) alternatívaként megjelent a választható identitás.
-----Másfelől viszont azt tapasztaljuk, hogy e tárgyak, tárgytípusok azért kerülhetnek ilyen sajátos helyzetbe, mert előállításukban - a viszonylagos "tömegtermelés" ellenére -, részben kézműves technikai-technológiai kötöttségek, részben pedig az ebből eredő (a közösségi ízlés normáit meg nem sértő) egyedi megformálás révén, mint nem tömegcikkek realizálódnak. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a kézműves kultúra azonos, illetve hasonló tárgyai, relatív nagy számosságuk ellenére a funkció, a tartalom és forma harmóniáján keresztül mindenkor meg kell, hogy feleljenek egy (készítői és egy felhasználói) "minőségi minimum"-nak, egyfajta - a hagyomány által is - szabályozott és megkövetelt értéknek! Szemben a nagyüzemi sorozatgyártás, illetve a gyáripari termelés eredményeként piacra kerülő tömegáruval, ahol ez - eleinte még igen, később azonban egyre inkább korlátozottan, s csak bizonyos márkavédelem jegyében, illetve többnyire már megengedően/eltekintően - nem feltétlenül kritérium.
-----A néprajz oldaláról közelítve bizonyos vonatkozásokban lényegileg a folklorizálás (folklorizálódás), azaz a folklorizmus (neofolklorizmus) jelenségével állunk szemben. A magyarországi folyamatokkal, illetve fejleményekkel már 1978-ban Kecskeméten A folklorizmus egykor és ma címmel egy - a Magyar Néprajzi Társaság által szervezett - konferencia foglalkozott (lásd VITÁNYI 1979; VOIGT 1979), s a téma több összefüggésben azóta is tárgya a hazai kultúrakutatásnak, illetve szaktudományunknak. (Összefoglalóan lásd VOIGT 1990.)
-----Némi távolságtartással most mégis inkább a problematika külföldi megközelítéseiből indulunk ki. Gottfried Korff szerint német nyelvterületen: "A 'folklorizmus' fogalma évekkel ezelőtt olyan jóravaló, ártatlan néprajzi kategóriaként jött létre, amely a historizmus hétköznapi kultúrához való viszonyát és a populáris kultúra újjáélesztésének folyamatát volt hivatott jelölni. A folklorizáció - bizonyos értelemben differenciáldiagnosztikai - fogalma, amelyet az 1960-as évek közepén a tudatosan ápolt, részben esztétizált, részben pedagógiai tartalommal feltöltött népi kultúra jelölésére fejlesztettek ki (elkülönítve ezzel a 'normális', vagyis élő hagyományozódás-folyamatba, funkcionális összefüggésekbe ágyazott népi kultúrától), az utóbbi években az ipari társadalomban éppenséggel a népi kultúra központi kategóriájává vált..." (KORFF 2004: 21)
-----Tanulságos idéznünk Hermann Bausinger véleményét is, melyben - Voigt Vilmos nyomán - magyar vonatkozást is találunk: "A kifejezés eleinte a régi hagyományok felelevenítését célzó művészi törekvéseket jelölte, a populáris elemek alkalmazását az elit művészetben, amelyet ezáltal kívántak újra populárissá tenni. Ebben a felfogásban - például Bartók és Kodály környezetében - pozitív tartalmú volt (VOIGT 1970), és ugyanebben az értelemben, de kritikai tartalommal alkalmazta Adorno (BAUSINGER 1983) is. A néprajztudományba Hans Moser vezette be ezt a kifejezést, és egyben meg is magyarázta: a folklorizmus nem más, mint 'a népi kultúra másodkézből' (MOSER 1962: 180) - olyan kulturális összetevők új kulturális környezetbe való átültetése, amelyek eredetileg más rendszerekbe tartoztak. A fogalom érdemei kézenfekvők: segítségével könnyen észrevesszük a funkcionális eltolódásokat, feltűnővé válik a néprajzi örökség egyik fontos összetevője, a naivitás, lehetővé teszi, hogy a kultúripar kinövéseit saját valóságukban ismerjük fel (KÖSTLIN 1970). Témánk szempontjából azonban fontos rámutatni a fogalom veszélyeire is. Közelebbről megvizsgálva kiderül ugyanis, hogy szorosan kapcsolódik a reliktumkereső gondolkodásmódhoz: negatívan definiálja a népi kultúra egy bizonyos jelenségének funkcióját, ráadásul éppen azért, mert már nem az egykor betöltött (mondhatnánk: eredeti, tulajdonképpeni) szerepről van szó." (BAUSINGER 2004: 11)
-----Föltehetően a fentebb vázolt folyamatokkal, illetve jelenségekkel (is) találkozunk a Vasi Múzeumfaluban. Ugyanis, mint azt - főként német, osztrák példák nyomán - Gottfried Korff megállapította: "A folklorisztikus tevékenység palettája széles, elfér rajta a Markgräfler Land viseletbe öltözött zenészekkel, vincellérkirálynő-választással színesített borünnepe éppúgy, mint a karácsonyi vásárok, az egyesületi ünnepélyek, a nyugdíjas-klubdélutánok vagy a különböző városrészek versenyei. Gyakran nem más ez, mint egy múzeum, élőképekben: csak a kiállított viseletet élő emberek hordják, a történelmi rekvizítumokat emberi kezek tartják, és a történelmi munkafolyamatokat festői módon mutatják be (ZIPPELIUS 1986). A múzeum és a folklorizmus három szempontból is közel áll egymáshoz... Először is a folklorizmus újabban maga is tárgyi világok, összefüggő tárgyegyüttesek muzealizálását tűzte ki célul. Ezen nemcsak a falu- és a tájkép esztétizáló megóvását értjük, hanem egyre inkább az olyan régi történelmi közlekedési rendszerek újramobilizálását, mint a postakocsi-útvonalak, a gőzmozdonyok vagy gőzhajók útvonalai. A tevékenységek gyakran kimondottan egy múzeum kialakítására irányulnak ..., vagy olyan múzeumi koncepciók részei, amelyek szorosan kötődnek a regionális idegenforgalom vagy nosztalgiaturizmus érdekeihez (WAGNER 1988). Ezzel függ össze a második jelenség, amikor a múzeumok látogatottságuk növelése érdekében folklorisztikus előadásokkal, extra kínálattal várják a vendégeket: lehet például szőni, fonni, vajat köpülni, korongozni (KÖSTLIN 1985; KORFF 1985)... A folklorizmus és a múzeum egy harmadik módon is összekapcsolódik: a folklorisztikus tevékenység gyakran saját tárgyi alapot alakít ki, és ezzel újabb múzeumi tárgycsoportot hoz létre... A folklorizmus tehát nem elégedett meg a reliktumként fennmaradt hagyományok mesterséges újjáélesztésével, hanem maga is tárgycsoportok létrehozójává vált, és mivel ezek születésüktől kezdve valamilyen patinát hordoznak, szinte erőszakkal vonulnak be a múzeumokba." (KORFF 2004: 22)
-----Ez a trend pedig már átvezet bennünket a mai tömegkultúra kérdéséhez! A probléma kétségkívül felfogható oly módon, hogy a modern idők tömegkultúrája abszolút értelemben nóvum, a kulturális tömegtermelés puszta ténye elvileg, minőségileg új helyzetet teremtett.
-----Egyetértünk Józsa Péterrel, amikor úgy fogalmaz, hogy a különböző értelmezések megkülönböztetésében fontos fogalom a minőség problémája. "A tömegkultúrát az esetek többségében mindkét értelmezés silánynak tekinti. De az optimisták vagy konformisták szemében nem a 'rendszerrel' van baj: a tömegkultúra csak azért silány, mert az emberek általában kulturálatlanok, emelni kell tehát a színvonalat. A nonkonformisták szerint azonban a tömegkultúra strukturálisan silány: a tömegek kulturális termékekkel való ellátásának jelenlegi módja, a tömegtermelés taposómalma, az érintett vállalkozások profitérdeke, figyelembe véve az uralkodó csoportok manipulációs érdekeit, nem is eredményezhet mást." (JÓZSA 1986a: 76)
-----A diagnózis látszólag egyszerű, de a tömegkultúra fogalmának a fentebbi kétféle megközelítése, értelmezése és jelentése nem különül el ilyen tisztán. "Egyrészt például az itt konformistának nevezett értelmezési módnak van olyan változata, amely a tömegkultúra korának elvi újdonságát feltétlenül elismeri, mégsem tekinti az összjelenséget negatívnak. Másrészt a nonkonformista megközelítési módnak vannak változatai, amelyek már egyáltalán nem a tömegkultúra anyagának silányságában, hanem következetesen a jelenség struktúrájában látják a legfőbb bajt." (JÓZSA 1986a: 76)
-----Nincs mód és idő arra, hogy a kérdés minden vonatkozását és részleteit elemezzük. Néhány olyan gondolatot azonban, amelyet relevánsnak tekintünk a probléma értelmezésében és kezelésében, fontosnak tartunk felvázolni.
-----A népi kultúra oldaláról bizonyos megszorításokkal egyetérthetünk azzal a megállapítással, mely szerint a hagyományos és a tömegkultúra két különböző dolog, az egyik nem feltétlenül jó, a másik nem feltétlenül rossz. A két kultúra két különböző típusú társadalom terméke. E felfogás szerint a prekapitalista társadalmakban a kulturális javakat kizárólag a szűk elit fogyasztotta, ma viszont tömegek szellemi tápláléka, s ennek következtében az összfogyasztó esztétikai standardja a puszta mennyiségi faktor hatására szükségszerűen lesüllyedt (JÓZSA 1986a: 76). Természetesen ez a megállapítás nemcsak a szellemi, hanem a tárgyi javakra is vonatkoztatható.
-----Józsa Péter - Merrill F. E. nyomán - hangsúlyozza, hogy nem hagyható figyelmen kívül: a tömegkultúra - minden kritika ellenére - működik! Azaz: "a) kielégíti a lakosság különböző rétegeinek bizonyos reális, a modern viszonyok teremtette szociális és pszichológiai szükségleteit, ezen túlmenően - de ezzel összefüggésben - pedig: b) annak a kulturális anyagnak jelentős része, amely ebben a kategóriában szerepel, önmagában véve nem feltétlenül rossz, romboló, egyszerűen csak nem 'csúcstermék', mivel az embereknek - az 'elit' tagjainak is - szükségük van a modern társadalom mindennapi életében könnyű olvasmányra, filmre stb., 'puszta' szórakozásra is." (JÓZSA 1986a: 77)
-----A fentiekből az is következik, hogy a tömegkultúra és a magas kultúra leegyszerűsített dichotómiája, miszerint az egyik rossz, a másik jó, az egyiket a tömeg, a másikat az elit fogyasztja, s folytathatnánk az ellentétpárok, oppozíciók sorolását - nem segít a problematika tisztázásában. Ezért is érdemelnek figyelmet azok a megközelítések, amelyek a tömegkultúra jelenségét a terjesztett kulturális anyag minőségétől függetlenül ítélik el és tartják veszélyesnek. Józsa Péter ezek köréből, mint az álláspont egyik legélesebb megfogalmazóját, Oscar Handlint idézi: "Az a mód, ahogyan a tartalmak a mass médiában közlésre kerülnek, megfosztja a közösséget mindennemű szelektálás lehetőségétől...", azaz a tömegkultúra érvényesülési mechanizmusában a tartalomnak vajmi kevés köze van az eladhatósághoz (idézi JÓZSA 1986a: 77).
-----A tárgyi kultúrában lezajló folyamatok hasonlóak, de bizonyos sajátosságok, illetve eltérések is megfigyelhetők. A néprajz szempontjából a figyelem két vonatkozásban irányult a népi kultúra és a tömegkultúra összefüggéseire. Az egyik az úgynevezett változásfolyamatok, változásvizsgálatok által feltárt elemzések kapcsán (lásd SZABÓ szerk. 1986), a másik pedig, az úgynevezett jelenkutatás (vö. BAUSINGER 1984; BAUSINGER 1993; BEITL Hrsg. 1985) révén folyó vizsgálódások során.
-----A máig le nem zárt elméleti alapvetések tisztázásán túl azonban a jelenkutatás speciális muzeológiai kérdéseket is felvet. Mindenekelőtt a mai kor tárgyi világának a muzeológiai befogadását, a tárgyak elhelyezésének gyakorlati megoldásait, pontosabban a tömegkultúra (néprajzi szempontból "jellegtelen") tárgyi dokumentumainak a néprajzi és/vagy más gyűjteményekbe való integrálásának problémáit (lásd FEJŐS 2003; SCHNEEWEIS 2003; SZIKOSSY 1984; WILHELM 2002).
-----Ezzel az összetett problematikával kapcsolatban a néprajz tudománytörténete, a klasszikus néprajzi muzeológia szempontjából felvetődhet az - az elméleti kérdéseket és gyakorlati problémákat egyaránt magába foglaló dilemma -, hogy a tematizált gyűjtemények, illetve gyűjteményi együttesek szervesen már nem, vagy csak részben fejleszthetők, gyarapíthatók/gyarapítandók tovább (lásd GRÁFIK 2002).
-----Valójában itt arról az igényről és folyamatról van szó, amelyet a tömegkultúra muzealizálásának nevezhetünk, melynek során viszont nem tekinthetünk el magának a múzeumnak, mint kulturális intézménynek a popularizálásától sem. Ezzel kapcsolatban a már hivatkozott német kutató úgy fogalmazott, hogy: a múzeum popularizálása (Popularisierung des Musealen), illetőleg a populáris kultúra muzealizálása (Musealisierung des Populären) egymást kiegészítő folyamatok. (KORFF 2004: 19, vö. KORFF 1988).
-----A múzeumok működését befolyásoló jelenség - a mindennapok világának muzealizálása - mögött Hermann Lübbe vizsgálódása és megállapítása szerint a jelenkori kultúra expanzív historizmusa rejlik. A szerző szerint ennek két oka lehet: egyfelől fogyasztói javaink egyre gyorsabban válnak idejétmúlttá, így a társadalmat elárasztják a reliktumok, a másik ok a civilizáció kifáradásában (Zivilizationsmüdigkeit) és egyre bizonytalanabb jövőképében keresendő (LÜBBE 1983: 9, idézi KORFF 2004: 19).
-----A mindennapi kultúra muzealizálása - kiegészülve a muzeológia megújulásával (látványos és didaktikus kiállítások, rendezvények és kreatív programok, múzeumokhoz kapcsolódó pedagógiai munka) - kétségtelenül a múzeumok népszerűségének növekedéséhez, továbbá múzeumalapítások fellendüléséhez, valamint a látogatószám növekedéséhez vezetett. A kultúra muzealizálásának dinamizmusa - a fentiek hatására, illetve következményeként - fejlesztési és financiális projektekkel is együtt járt.
-----Mindeközben maga a múzeumi munka is egyre sokrétűbbé és szakszerűbbé vált. A muzeológusok professzionalizmusa egyre inkább nem a "rejtélyek megoldásában", nem "misztikus tudásukban" fogalmazható meg. A muzeológiai profizmus sokkal inkább olyan kulturális minta közvetítésében, hasznosítható értékben jelenik meg, mely az oktatás, a nevelés, a közművelődés, a szabadidő igényes eltöltése, a turizmus (lásd újabban összefoglalóan és kitekintéssel FEJŐS-SZÍJÁRTÓ szerk. 2003; regionális vonatkozásban PUSZTAY-GRÁFIK szerk. - bev. 2001), egyáltalán a társadalmi érdeklődés előterébe került.
-----A folyamat azonban - főként múzeumtörténeti, illetve muzeológiai szempontból - nem volt mentes (s bizonyos vonatkozásokban még ma sem az), elméleti és gyakorlati problémáktól sem. A téma egyik avatott kutatója a közelmúltban úgy fogalmazott, hogy a muzealizálás szempontjából (újra) indokolt a muzeológia elméleti és gyakorlati pozícióinak revíziója. "Ma már megkérdőjelezhető a mindennapi, a népi és a populáris kultúra muzealizálásának szükségessége. Ami évekkel ezelőtt helyes volt, ma már feltehetőleg rossz stratégia, mert a célzatos értéktelenítésre való felhívás nemcsak a mindennapi kultúrán, hanem a múzeumi munkán keresztül is megjelenik. Míg évekkel ezelőtt helyénvaló volt agitálni a mindennapok múzeumi feldolgozásáért, a 'kis ember jogának' megjelenítéséért a történelemben és a jelenben, addig ma ugyanezek az érvek egy banális reliktumimádatba vesznek bele, amely a kolbásztöltőt és a konzervdobozt a mentalitástörténet ikonjává magasztosítja." (KORFF 2004: 24)
-----Érdemes és tanulságos idézni azt a személyes vallomást, melyet a kérdés fentebb hivatkozott kutatója saját pályájával kapcsolatban felvázolt. "1975-ben, Frankfurtban, egy múzeummal kapcsolatos konferencián a múzeum popularizálásáért álltam ki, vagyis a múzeumi műtárgyfogalom kiszélesítéséért, a populáris kultúrára vonatkozó gyűjtemények kialakításáért. A mindennapok didaktikája volt a címe és alapgondolata annak a tanulmánynak, ami az ulmi egyesület említett múzeumi vitáját lezárandó kötetbe készült. (KORFF 1978). Tíz évvel később, amikor a helyi múzeumok (Heimatmuseum, Lokalmuseum) a nyilvánosság tömeges érdeklődésének középpontjába kerültek, újból felkértek, fejtsem ki véleményem. Amiről 1975-ben még meg voltam győződve, most bizonytalansággal töltött el, és óvatosabban fogalmaztam: az 'egyrészt' és a 'másrészt' között egyensúlyozva. Egyszeriben a nagy történeti kiállítások verdiktje éppoly kérdésessé vált, mint az a felvirágzó történelem iránti mohóság, ami bármit, bárhonnan megőrzésre és tanulmányozásra a múzeumokba gyűjtött. Elfogadhatónak tűnt, hogy egymás mellett jelenjen meg kicsi és nagy, a kultúra minden szintje, továbbá érthetőnek látszott az a törekvés, amely a különböző szintek közötti kívánatos kölcsönhatás kialakítását célozza. A populáris kultúra muzealizálása és a múzeumok popularizálása - úgy véltem, hiba lett volna ezeket egymást kizáró alternatíváknak tekinteni. A kis életvilágok megismerésének, megfejtésének a magaskultúra erőteljes megjelenítését, határozott igényeit kell kiegészítenie, korrigálnia és ellenpontoznia. Természetesen éppoly fontosnak tűnt a nagy kérdések, a nagy irányok dokumentálása és felmutatása, hogy ne csak szélmalom- és kávédaráló-nosztalgiával forduljunk a történelem felé. Ma - amikor harmadszorra kérdeznek - még következetesebben válaszolnék: bármennyire méltók is a kritikára a Bonnban és Berlinben épülő nagy épületek tervei és szándékai, az majd csak később derül ki, hogy hosszú távon nem szolgálják-e sokkal inkább a múzeum eszméjét, mint a nagy múzeumi fellendülés idején létrejött sok minden más." (KORFF 2004: 25)
-----Más megközelítésben azonban azt látjuk, hogy általában a jelenkort tudományos vizsgálódás tárgyaként kezelő diszciplínákban, így a néprajztudományon belül is a historikus aspektust felválthatja egy a jelen folyamatokra koncentráló szemlélet. Ezzel az alternatívával összefüggésben idézzük K. Köstlin véleményét, aki a bécsi néprajzi múzeum egy kiállítása kapcsán (Leben in der Platte - Lakótelepi élet) úgy fogalmazott: "...úgy tűnik, hogy a közönség elfogadta az elmozdulást a népi kultúra történeti megközelítésétől a jelenkori mindennapok populáris megközelítése felé, és képes volt a szakmán belül egyébként érvényes teoretikus kétségek fölé emelkedni..." (KÖSTLIN 2004: 114; vö. MÜLLER Hrsg. 1999)
-----Az ma már csaknem mindenki számára természetes és elfogadott, hogy egy-egy kutatás, kiállítás, tanulmánykötet, monográfia - különböző kiindulási pontból, illetve szempontok alapján - vizsgálat tárgyává teszi a mai kultúrán belül a tömegkultúra és a tárgyi kultúra speciális viszonyát, illetve összefüggéseit (lásd FEJŐS - FRAZON vál., szerk. és a ford. ell.: 2004). Az egyik fontos megválaszolandó kérdés az, hogy miként lehet és kell a feltárt viszonyrendszert dokumentálni, mégpedig sajátos jellegénél fogva a szinte végtelen mennyiségű, többdimenziós tárgyak közgyűjtemény/ek/ben való elhelyezésével (lásd FEJŐS szerk.: 2003).
-----Kétségtelen tény, hogy a felvetődő kérdések elől a néprajztudomány nem térhet, de nem is tért ki (vö. HOFER 1972; VOIGT 1972). A magam részéről azonban hajlamos vagyok annak megfogalmazására, hogy e feladatot nem (elsősorban és főként nem kizárólag) a néprajznak, illetve a néprajzi muzeológiának kell felvállalnia és megoldania. A néprajzi iskolázottság azonban - úgy vélem - mind elméletileg és módszertanilag, mind gyakorlatilag mindenképpen hozzásegít/het a jelenkor kutatásához, s ezen belül a tömegkultúra tárgyi emlékanyagának tudományos értelmezéséhez és értékeléséhez egyaránt.
-----Amennyiben pedig a folklorizmus felől történő megközelítést, a néprajzi aspektust kiegészíti egy a tárgykultúrára vonatkozó, a tárgyak szemiózisát (is) vizsgáló (vö. az anyagi kultúra, mint a tárgyak nyelve, lásd KASCHUBA 2004: 191-201; illetve a tárgyak üzenete, lásd GRÁFIK 1992: 194-239; GRÁFIK 1998: 175-231) és a Józsa Péter munkásságát (is) idéző társadalomszemiotikai szemléletet érvényesítő analízis, akkor aligha tévedünk, ha azt állítjuk, hogy lesz még új mondanivalónk a népi kultúra és a tömegkultúra kapcsolatáról, összefüggéseiről.

 

IRODALOM

BAUSINGER, Hermann
1983 A folklorizmus fogalmához. Ethnographia 94. évf. 3. sz. 434-440.
1984 Konzepte der Gegegwartsvolkskunde. Österreichische für Volkskunde 87 (2) 89-106.
1993 Népi kultúra a technika korában. Budapest.
2004 A néprajzi jelenkutatás elvei. In: Fejős Zoltán-Frazon Zsófia (vál., szerk. és a ford. ell.): 9-17.
BAUDRILLARD, Jean
1968 Le systéme des objets. Paris.
1987 A tárgyak rendszere. Budapest.
BEITL, Klaus (Hrsg.)
1985 Probleme der Gegegnwartsvolkskunde. Referate der Österreichischen Volkskundetagung, 1983.
In Mattersburg (Burgenland).
Wien.
BELLON Tibor-FÜGEDI Márta-SZILÁGYI Miklós (szerk.)
1995 Tárgyalkotó népművészet. Budapest.
FEJŐS Zoltán
2003 Jelenkor kutatás és néprajzi muzeológia. In: Fejős Zoltán (szerk.): 9-24.
FEJŐS Zoltán (szerk.)
2003 Néprajzi kutatás és a múzeumi gyűjtemények változása. MaDok füzetek 1. Budapest.
FEJŐS Zoltán-FRAZON Zsófia (válogatta, szerkesztette és a fordításokat ellenőrizte)
2004 Korunk és tárgyaink - elmélet és módszer (fordításgyűjtemény). MaDok füzetek 2. Budapest.
FEJŐS Zoltán-SZÍJÁRTÓ Zsolt (szerk.)
2003 Helye(in)k, tárgya(in)k, képe(in)k. A turizmus társadalomtudományi magyarázata. Budapest.
GRÁFIK Imre
1992 Jel és hagyomány. Etnoszemiotikai tanulmányok. Debrecen.
1998 Signs in culture and tradition. Szombathely.
2002 A néprajzi (tárgyi) gyűjtemények és a preventív konzerválási program. Néprajzi Látóhatár XI
(1-4) 411-420.
2004 Új lehetőségek a néprajzkutatásban és a néprajzi muzeológiában. Létünk XXXIV (1) 81-99.
HOFER Tamás
1972 Jelenkutatás az anyagi kultúrában. Magyar Filozófiai Szemle 16. évf. 521-526.
1983 A "tárgyak elméletéhez". Felszerelések és tárgyegyüttesek néprajzi elemzése. In: Népi kultúra
- Népi társadalom
13. sz. 39-64.
JÓZSA Péter
1986 Az esztétikai élmény nyomában. Művészetszociológiai és szemiotikai tanulmányok. Budapest.
1986a A tömegkultúra problémái. In: Józsa Péter: 71-82.
1986b Vizsgálatok a kulturális értékek befogadásáról. In: Józsa Péter: 83-95.
KASCHUBA, Wolfgang
2004 Bevezetés az európai etnológiába. Debrecen.
K. CSILLÉRY Klára
1974 A magyar népművészet városi és mezővárosi gyökerei. In: Hofer Tamás-Kisbán Eszter-
Kaposvári Gyula (szerk.): Faluk. Mezővárosok. Tanyák. Paraszti társadalom és műveltség a
18-20. században II.
Budapest-Szolnok. 189-200.
KORFF, Gottfried
1978 Didaktik des Alltags. In: Kuhn Anette-Schneider Gerhard (Hrsg.): Geschichte lernen in Museum.
Düsseldorf. 32-48.
1985 Geschichte im Präsens? Notizen zur Problem der "Verlebendigung" vom Freilichtmuseen.
In: Ottenjann Helmut (Hrsg.): 43-54.
1988 Die Popularisierung des Musealen und die Musealisierung des Populären. In: Fliedl Gottfried
(Hrsg.): Museum als soziales Gedächtnis? Kritische Beiträge zu Museumswissenschaft und
Museumspädagogik.
Klagenfurt. 9-23.
2004 A tárgykultúra múzeumi feldolgozásának nehézségei. A muzealizálás mint intézményeken
túlmutató trend. In: Fejős Zoltán-Frazon Zsófia (vál., szerk. és a ford. ell.): 18-27.
KÓSA László
2001 A magyar néprajz tudománytörténete. Budapest.
KÖSTLIN, Konrad
1970 Folklorismus und Ben Akiba. Rheinisches Jahrbuch für Volkskunde Jg. 20. 234-256.
1985 Freilichtmuseums-Folklore. In Ottenjann Helmut (Hrsg.): 55-70.
2004 Kirakatban élni - lakótelepi élet (Tallózás). In: Fejős Zoltán-Frazon Zsófia (vál., szerk. és
a ford. ell.): 114-121.
LÜBBE, Hermann
1983 Zeit-Verhältnisse. Zur Kulturphilosophie des Fortschritts. Graz-Wien-Köln.
MacDONALD, Dwight
1957 A theory of mass culture. In: Rosenberg B.-White D. M. (eds.): 59-73.
MERILL, F. E.
1965 Society and culture. An introduction to socieology. New York.
MOHAY Tamás
2000 Új kérdések és új határok a néprajzban: az ezredforduló perspektívái. In: Cseri Miklós-
Kósa László-T. Bereczki Ibolya (szerk.): Paraszti múlt és jelen az ezredfordulón. Szentendre.
745-757.
MOLES, A. Abraham
1971 Psychologie du Kitsch, l'art dubonheur. Paris.
1975 A giccs, a boldogság művészete. Budapest.
MOSER, Hans
1962 Vom Folklorismus in unserer Zeit. Zeitschrift für Volkskunde Jg. 58. Nr. 2. 177-209.
MÜLLER, Wenzel (Hrsg.)
1999 Leben in der Platte. Alltagskultur der DDR der 70er und 80er Jahre. Wien.
(Kataloge des Österreichischen Museum für Volkskunde 73.)
NIEDERMÜLLER Péter
1994 Paradigmák és esélyek avagy a kulturális antropológia lehetőségei Kelet-Európában.
Replika 13-14. 89-129.
OTTENJANN, Helmut (Hrsg.)
1985 Kulturgeschichte und Sozialgeschichte im Freilichtmuseum. Cloppenburg.
PALÁDI-KOVÁCS Attila
1990 A néprajz a társadalomtudományok mai rendszerében és szervezetében. In: Paládi-Kovács Attila
Néprajzi kutatás Magyarországon az 1970-80-as években. Felmérések, vélemények,
dokumentumok.
Budapest. 110-125.
PUSZTAY János-GRÁFIK Imre (szerk. - bev.)
2001 Tradíció és regionalizmus. (Néprajzi örökség, helyi hagyományok és térségi kapcsolatok
Nyugat-Dunántúlon)
Szombathely.
ROSENBERG, B.-WHITE, D. M. (eds.)
1957 Mass culture. The popular arts in America. New York - London.
SCHNEEWEIS, Felix (Red.)
2003 Die Museumssammlung - Sammlungsintettion - Auswahlkritiken.
Kontextualisierung. Inhalte und Strategien der vergangenen 10 Jahre sowie Zielsetzungen
für die nächsre Dekade. Wien-Kittsee.
SZABÓ Piroska (szerk.)
1986 Traditio et innovatio. Documentatio Ethnographica 11. Budapest. (Néprajzi változásvizsgálatok.
Válogatott bibliográfia. Összeállította: Szabó Piroska-Benedek Katalin-Winkler Gyuláné.
Budapest, 1984.)
SZIKOSSY Ferenc
1984 A jelenkor muzeológiai dokumentálásának kérdései Magyarországon. Múzeumi Közlemények
1. sz. 75-80.
VEREBÉLYI Kincső
2000 A népművészet nyomában... In: Élő népművészet - XIII. országos népművészeti kiállítás.
Néprajzi Múzeum, Budapest. 3-8.
VITÁNYI Iván
1979 Zárszó a folklorizmus-konferencián. Ethnographia XC 248-254.
VOIGT Vilmos
1970 Vom Neofolklorismus in der Kunst. Acta Ethnographica vol. 19. 401-423.
1972 Napjaink néprajza. Magyar Filozófiai Szemle 16. évf. 518-541.
1979 A magyarországi folklorizmus jelen szakaszának kutatási problémái. Ethnographia XC 219-236.
1990 A folklorizmusról (Néprajz egyetemi hallgatóknak 9.). Debrecen.
WAGNER, Friedrich A.
1988 Spurensuche im Industrieviertel. Kultur und Tourismus - Neue Thesen und neue Angebote.
Frankfurter Allgemeine Zeitung 24. November
WILHELM Gábor
2002 A jelenkutatás dilemmái a néprajzi múzeumokban. Tabula 5 (2) 323-334.
ZIPPELIUS, Adelhard
1986 Der Mensch als lebendes Exponat. In: Jeggle Utz (Hrsg.): Volkskultur in der Moderne.
Probleme und Perspektiven empirischer Kulturforschung.
Hamburg. 401-429.