BALÁZS GÉZA
II. TÁRSADALMI
SZEMIOTIKAI SZIMPÓZIUM
JÓZSA PÉTER EMLÉKÉRE*
Savaria Múzeum, Szombathely, 2005. április 22-23.
BEVEZETŐ
----------------------------------------
-----Józsa Péter valóban a
szemiotika aranykorában, az 1960-as és 1970-es években
bontakoztatta ki páratlan tehetségét. A magyarországi
"napfényes filológia" (Szépe György kifejezése),
azaz a szemiotika létrejötte, filozófiai, szociológiai,
esztétikai elmélyülése részben neki köszönhető.
-----Jó, hogy most már második
alkalommal is összejövünk, s éppen Vas megyében, Józsa
Péter választott második hazájában, sőt örök hazájában
- mert itt, Nagyrákoson van eltemetve; s ilyenkor mindig meg is
koszorúzzuk a sírját; jó, hogy összejövünk, mert
gondolatai máig fontosak, termékenyek.
-----1979-ben, amikor meghalt, én
éppen csak elkezdtem az egyetemet. A nevében nem annyira
vonzó, bár általam azóta is vállalt, mert igen sok értéket
hordozó népművelés szakon, amelyen korábban Józsa Péter is
előadott, és állandó hivatkozási pont volt. A Maróti Andor
vezette népművelés szak akkoriban a kor szellemi áramlatainak
legjelesebbjeit fogadta be: a szociológus Heleszta Sándort, az
esztéta Király Jenőt és Réz Andrást, a médiakutató
Szegfű Andrást, a művészettörténész Németh Lajost és
Beke Lászlót, a szociálpszichológus Csepeli Györgyöt. Nekem
páratlan szerencsém volt, hogy az első év után fölvettem
(fölvehettem) a néprajzot, ahol megismerhettem az e körbe
tartozó Voigt Vilmost. Szinte mindennapos hivatkozási alapunk
volt Józsa Péter Kód - kultúra - kommunikáció
(1977), az Adalékok az ideológia és a jelentés
elméletéhez (1979) című munkája, vagy az általa a
népművelés szak számára szerkesztett Társadalmi
kommunikáció (1980) című szöveggyűjtemény. Ebben a
szöveggyűjteményben látott napvilágot először magyar
nyelven számos alapvető tudományos publikáció: Katz és
Lazarsfeld klasszikus médiaelméleti tanulmánya (Különféle
képek a tömegkommunikációs folyamatról), Abraham Moles
tanulmánya a kommunikációelmélet távlatairól, Osgood
írása a szemantikai térről, Weawer matematikai
kommunikációelméletének vázlata és Aranguren több
tanulmánya, például a nem nyelvi kommunkáció témaköréből
a zenét és a képzőművészetet bemutató.
-----Hadd idézzek ebből a
kötetből egy gondolatot Ayer: Mi a kommunikáció? című
dolgozatából. Az idézet fölveti a megértés
lehetőségét-lehetetlenségét:
-----"Mihelyt ugyanis azt
állítjuk, hogy a tartalom nem kommunikálhat, akkor végül
szertefoszlik a mindenki számára adott világ is, amelyből oly
biztonságosan indultunk ki. Azt mondjuk, hogy ugyanazt az
asztalt látjuk. Ám ha a másik ember sohasem férhet hozzá az
én élményeimhez, sem én az övéihez, akkor honnan tudhatjuk,
hogy csakugyan ugyanazt látjuk-e?"1
-----Ayer, és nyilván Józsa
Péter is hitet tesz a tartalom - olykor nehézségek árán
való, erőfeszítésbe telő - kommunikálása mellett. Sőt: a
világban meglehet, hogy sok a nyelvi probléma, de nem lehet
mindent ráhúzni a nyelvre:
-----"Elhangzottak pl. olyan
megállapítások, hogy számos politikai nehézség megszűnne,
ha meg tudnánk egyezni a demokráciának valamely
meghatározásában. Ez azonban egyszerűen téves sorrend: csak
a nehézségek leküzdése után lehet egyáltalán
valószínűsége annak, hogy ilyen egyetértés
létrehozható."2
-----A korszakban benne volt az
elemzés, a kutatás és a cselekvés, a társadalmi
elkötelezettség, társadalmi hasznosság gondolata. Nem csak a
szavakon, kreált tudományos problémákon elméletben
vitatkozni, hanem a tudós felelősségével a társadalmi
visszacsatolással is foglalkozni.
-----A népművelés, majd pedig -
az általam is kedveltebb szóval - a közművelődés
tudományos megalapozottsággal törekedett erre a társadalmi
feladatára. Ma, amikor minden korábbinál nagyobb tömegek
jelentkeznek a főiskolák és az egyetemek művelődésszervező
szakára (a korábbi népművelés és közművelődés szakok
mai megfelelőjére), s amikor ezzel párhuzamosan az
informatikai, technokulturális társadalom egy minden eddiginél
radikálisabb és gyorsabb kultúraváltást,
kulturális-paradigmaváltást él át, a
"közműveltség" hagyományos bástyái,
intézményei, a művelődési házak, falusi mozik,
kiskönyvtárak megszűnnek, átalakulnak, akkor talán érdemes
lenne ismét nemcsak "négyéves" programokról, hanem
hosszú távú kulturális stratégiáról vitatkozni.
-----Ehhez jó kiindulópont lehet
Józsa Péter művelődésszociológiai iránymutatása.
-----Először is lássuk, hogyan
nézi a művelődésszociológia a művelődést:
-----(1) Mik az eszmények? Mit
tekint valamely társadalom műveltségnek, melyek a benne
megfogalmazott eszményi követelmények és normák
(természetesen társadalmi rétegzettség szerint)?
-----(2) Hogyan állunk? Hogyan fest
a valóságban a társadalom egészének és egy-egy
rétegének-csoportjának a műveltségi struktúrája?
-----(3) Milyen feszültség van a
két szempont között?3
-----És mire, milyen
intézményekre kell kiterjednie a művelődésszociológiának?
-----(1) a teljes iskolarendszerre,
-----(2) a felnőttnevelés
rendszerére,
-----(3) a tömegkommunikációra,
-----(4) a közművelődési
intézményekre.
-----Hogy ezek közül csak egyre, a
napjaink "mediatizált" világában központi
szocializációs tényezővé vált médiára utaljunk
részletesebben. Józsa szerint a művelődésszociológia
feladata:
-----"Ami az anyagokat illeti,
a művelődésszociológia kutatja, hogy egy társadalomban mit
játszanak a különböző - központi és perifériális stb. -
színházak és mozik, mit közvetít a rádió és a
televízió, mind a műsor strukturális összetételét tekintve
(zene + ismeretterjesztés + riport stb.), mind jellegbeli
összetételét tekintve (a zene, a rádió- és tv-játékok
jellege, színvonala), és igyekszik kidolgozni ennek az anyagnak
mennyiségi és minőségi kritériumok szerinti
tipológiáját."4
-----Naivak voltak Józsáék?
Tény, hogy a "két politikai rendszerre" tagolt világ
más hangsúlyokat követelt meg. Szellemiekben felzárkózni,
sőt jobbnak lenni, valamint a magunk kultúrájának és
tudományának tapasztalataival még inkább gazdagítani az
általános szellemi műveltséget.
-----Végiglapozva Józsa
tanulmányait, egyértelmű, hogy páratlan, invenciózus
tehetség volt, aki utolérhetetlen és előkereshetetlen
cikkekben, nyomtatványokban, kiadványokban (Népművelési
Propaganda Iroda!), de talán még inkább akkori és ma is élő
kortársai gondolataiban él tovább. Ha
művelődésszociológia, akkor Józsa... Ha kulturális blokkok,
akkor Józsa... ha filmszemiotika, ha jelentéselmélet... akkor
is.
-----Emléke halványulóban, de
gondolatai itt élnek, egy olyan korból, amikor sokkal nehezebb
volt publikálni, megjelenni (főleg, ha
"bizalmatlanság" is övezte az illetőt, mint
Józsát), viszont annál több idő volt végiggondolni a
gondolatokat. Végiggondolni a megértés miatt. Mert
föltételezték, hogy van megértés.
-----Máig érvényesek, és hiszem,
hogy megtermékenyítőek, amit a kultúráról és
kommunikációról írt - különösen a már emlegetett
társadalmi felelősség miatt. Ma talán leginkább a
művelődésgazdaságtan, filmelmélet, médiaelmélet
formájában él tovább, amit alkotott, de - jelentjük - él,
él a magyar szemiotika is. Kicsit talán a hamvaiból
támasztottuk föl az 1990-es évek elején, de él, mert rendre
összejövünk, publikálunk, könyveket adunk ki, Józsáról
beszélgetünk. Él a Szemiotikai Tájékoztató is, amelyet
Józsa Péter indított el. Jövőre jelenik meg a 20.
évfolyama.
-----És mi is összejövünk
olykor, hogy Józsa Péter nyomdokain haladva a szemiotika
"napfényes" gondolatvilágát, eszmeiségét,
látásmódját fenntartsuk!
JEGYZETEK
* | Rovatunkban az e rendezvényen elhangzott előadások írott változatát közöljük. (Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor filmszemiotikai előadásának kivételével, amelynek, vizuális jellege folytán, nem készült írott változata.) (A szerk.) |
** | Vasi Szemle, 2003. 2.szám |
1 | AYER, A. J.: Mi a kommunikáció? In: JÓZSA Péter szerk.: Társadalmi kommunikáció. Tankönyvkiadó, Budapest, 1980. 124-125. |
2 | AYER: i. m. 134. |
3 | JÓZSA Péter: A művelődésszociológiáról. 5-11. In: HELESZTA Sándor szerk.: Művelődésszociológiai szöveggyűjtemény, I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1976. 6. |
4 | JÓZSA: i. m. 9. |