GERGELY JENŐ
MINDSZENTY
HERCEGPRÍMÁS
KÖZÉLETI TEVÉKENYSÉGE
----------------------------------------
-----A kitűnő
kánonjogász, a jelenlegi esztergomi érsek, prímás, Erdő
Péter bíboros segítségével1 vizsgáljuk meg az
első kérdés két aspektusát: 1/a hogyan alakult Mindszenty
József hercegprímási tisztségének jogi tartalma az egyházi
és a világi jog szerint, mi volt ezen tisztség kánonjogi és
közjogi tartalma? 1/b Mi volt Mindszenty bíboros felfogása
saját prímási hivataláról (elsősorban nyilatkozatai és
tettei tükrében)?
-----1/a Magyarország
prímásának méltósága már a magyar államiság első
századának végétől az esztergomi érsek egyházi
tisztségéhez tartozott, ahhoz kapcsolódott. A primacia
kánonjogi tartalmát - amely pápai kiváltságon alapult - nem
kívánjuk elemezni, csupán utalunk arra, hogy az nem egy
alkalommal az állami szuverenitás hiányakor a magyar egyházi
hierarchia önállóságának védelmét, közvetve az állam
megtartását is szolgálta. Mindszenty idején ezekből a
kiváltságokból továbbra is fennállt a prímás joga nemzeti
zsinat összehívására, hivatalánál fogva ő volt a Magyar
Püspöki Kar elnöke, szabadon vizitálhatott minden
plébániát és kolostort (Pannonhalma kivételével), a
Szentszék felé hivatalból képviselte a magyar egyházat
(szentszéki követ, legatus natus, legatus a latere), s végül
a prímási főszentszék harmadfokú egyházi bíróságként
működött. Az esztergomi érsek prímási méltóságának
hercegprímási jellegét 1947-ben a különböző címek és
rangok eltörléséről szóló IV. törvény államilag
szüntette meg, míg a hercegi rang kánonjogi felszámolására
az 1951. május 12-én a Sacra Congregatio Consistorialis által
kiadott dekrétummal került sor.
-----Magyarországon a
múltban a prímás (hercegprímás) sajátos közjogi
méltóság viselője is volt. Időrendben haladva 1270-től a
prímás volt Esztergom vármegye örökös főispánja, majd a
király fő- és titkos kancellárja, a királyi kettős pecsét
őre, az egyik országbíró, a hétszemélyes tábla tagja,
Mária Terézia óta a Szent István Rend főpapja. A prímások
több ízben voltak királyi helytartók. A prímás közjogi
jogosítványainál fogva a zászlósurak közé tartozott. (Az
első világi zászlósúr az ország nádora volt. 1848 óta
azonban a nádori méltóság és a legtöbb más zászlósúri
tiszt sem volt betöltve, viszont az esztergomi érsek mint
Magyarország hercegprímása, aki ezen méltóságánál fogva
volt az első egyházi zászlósúr folyamatosan gyakorolta
hivatását.) Megjegyezzük, hogy a királykoronázás joga nem a
primáciához, hanem az esztergomi érsekséghez kötődött.
-----A hercegprímási
méltóság közjogi tartalma a Horthy-korszakban tovább
szűkült, nem lévén koronás király, bár az ország
államformája továbbra is királyság maradt. 1945 után
gyökeresen megváltozott a helyzet. 1946. február 1-jén
hatályba lépett a Magyar Köztársaságról szóló törvény,
létrejött a köztársasági államforma. Erdő Péter szerint
"a prímás régi közjogi jogosítványaiból, amelyek
tényleges gyakorlása már a Horthy-korszakban sem volt minden
vonatkozásban magától értetődő, aligha maradt fenn
reálisan valamilyen jogosultság".2
-----1/b Ami pedig
Mindszenty bíboros felfogását illeti, ugyancsak Erdő Péter
állapította meg, hogy "számára hercegprímási
méltósága egységes szerepkört alkotott".3
A prímási jogkör egyházi tartalmát tekintve Mindszenty
József "teljes öntudattal gyakorolta prímási tisztét, mint
az egész országra szóló lelkipásztori feladatkört".4
Ebben az értelemben okkal és joggal nevezte és tartotta magát
az "ország főpapjának". Egyházi prímási tisztét
gyakorolva járta be az országot, mondta szentbeszédeit,
vezette a tömegméretű zarándoklatokat. A bíboros az egész
magyarság főpásztorának tartotta magát, a határokon túl
élő magyarokat is ide értve. Mint ilyen, felelősséget
érzett az összes magyar katolikusért.
-----Teljes joggal
képviselte a magyar egyházat a Szentszék felé, így pl.
bizonyos egyházi tisztségek betöltése kapcsán. A
Szentszéktől a rendkívüli helyzetre tekintettel kapott
fakultációi nem következtek a prímási jogállásából,
hanem inkább a püspökök közötti "primus inter
pares" szerepének szóltak. Több országos egyházi jogot
is csak indirekt módon lehet levezetni ekkor a prímásságból,
hiszen azok közvetlenül mint a Püspöki Kar elnökének
tisztével jártak együtt.
-----Mindszenty bíboros
felfogása szerint "a prímás egyházi és közjogi
feladatköre szoros kapcsolatban állott egymással. Azt vallotta
ugyanis, hogy a vallás a legteljesebb mértékben
közügy",5 és nem magánügy. Mindszenty
bíboros Emlékirataiban maga is visszaigazolja a fentebb
elmondottakat, amikor elődjének, Serédi Jusztinián bíboros
hercegprímásnak eme méltóságról adott definícióját
idézi: "A hercegprímásnak, mint első zászlósúrnak,
közvetlen a király, illetve az államfő után következő,
tehát legelső közjogi méltósága Szent István király óta
alkotott törvényeinkben van biztosítva - írta Serédi -. A
hercegprímás kettős méltósága mindkét
vonatkozásban igen súlyos felelősségteljes munkát jelent,
úgyhogy a maga számára mintegy meg kell halnia, hogy a magyar
katolikus Egyház és a magyar haza javára élhessen és
dolgozhasson."6
-----A prímási
méltóság közjogi tartalmát gyökeresen megváltoztatta,
mondhatni "kiüresítette" a köztársasági
államforma említett megteremtése. Ezzel is kapcsolatos
Mindszenty állásfoglalása a köztársaság kérdésében, ami
közéleti szereplései között az egyik konfliktus-szituációt
jelentette. De ezt követő közéleti megnyilvánulásainak
középpontjában nem az államforma kérdése állt, hanem a
nemzet sorskérdései; nem a közjogi, hanem a társadalmi és
szociális kérdések. Ugyanis tiszténél fogva sajátos
felelősséget érzett a magyar nemzet egészéért.
-----Kétségtelen tehát,
hogy amennyiben Mindszenty bíboros közéleti
szerepvállalását próbáljuk megérteni, azt kell szem előtt
tartanunk, hogy prímási méltóságának egyházjogi tartalma
csak kis mértékben módosult s azt kellő tudatossággal és
határozottsággal gyakorolta is, míg a prímás közjogi
szerepében az ő hivatali ideje alatt gyökeres változás,
Erdő Péter szerint egyenesen törés állt be, amivel a
hercegprímás nem értett egyet.
*
Mindszenty
József veszprémi püspököt 1945. augusztus 16-án nevezte ki
XII. Pius pápa esztergomi érseknek. Az ország tragikus
helyzetében kikezdhetetlen, szilárd, példás életű főpapra
volt szükség. Legitimizmusa miatt nem azonosult a bukott
Horthy-rendszerrel, 1919-ben antikommunizmusa, 1944-45-ben
nyilas-ellenessége miatt szenvedett börtönt. A fenyegető
bolsevista veszéllyel szemben - amint idősb Antall József
írta - egy határozott, kemény egyéniségre,
"acélemberre" volt szükség.
-----Első,
programatikusnak mondható megnyilatkozásaiból kitűnik, hogy
tudatosan készült a vállalt nehéz küldetésre, egyháza és
nemzete védelmére. Amikor Dálnoki Miklós Béla
miniszterelnök gratulált az új hercegprímásnak, Mindszenty
1945. szeptember 22-én a következő lakonikus táviratban
válaszolt: "Meleg gratulációját hálásan köszönöm,
az ország első közjogi méltósága hazája rendelkezésére
áll. Hercegprímás."7 A válaszban a
hercegprímási méltóság közjogi-politikai meghatározása
"az ország első közjogi méltósága". Miként
értelmezhető ez a későbbi közéleti szerep szempontjából?
Az ország első közjogi méltósága korábban is és ma is az
államfő: a király, a kormányzó, a köztársasági elnök.
(És őt követi a kormányfő, majd a törvényhozás elnöke.)
A hercegprímás rendesen nem volt az ország első közjogi
méltósága, hanem első egyházi méltósága. Mindszenty
kijelentése mögött azonban az a meggondolás húzódhatott,
hogy az 1944. október 15-e utáni időben - a legitim államfő,
Horthy lemondása után - mind az ideig nem volt legitim
államfő. Nem tekinthető annak Szálasi, a nemzetvezető, amint
az Ideiglenes Nemzetgyűlésben a pártok által kijelöltekből
választott három tagú Nemzeti Főtanácsa sem, amely az
államfői jogokat gyakorolta. Ha pedig nincs legitim államfő,
továbbá a miniszterelnök is csupán egy Ideiglenes Nemzeti
Kormány vezetője, akinek hatalma a politikai pártok
delegáltjaiból álló nemzetgyűléstől,8
valójában a megszállóktól ered, akkor a korábbi közjogi
méltóságokat lehet figyelembe venni. Miután a nádori
méltóság 1848 óta nem volt betöltve, így maradt egyedüli
legitim, jogfolytonos közjogi méltóság a hercegprímás,
akinek jogosítványai egyházi méltóságából, részint
esztergomi érseki voltából, részint pápai delegációkból
adódnak, nem pedig az illegitim politikai szervek annak a
forrásai.
-----1945. október 22-i
kelettel található a Nagy Töhötöm jezsuita páter, mint
levélvivő által összegyűjtött iratok között egy
levélmásolat, amelynek eredetijét Mindszenty hercegprímás
Habsburg Ottónak, mint "örökös királyának" írta,
s amelyben magát mint prímást "a ténylegesen
államfőtlen ország első közjogi méltóságá"-nak
nevezi.9 (Ezt a levelet azonban nem tartjuk
perdöntőnek, mert maga Mindszenty bíboros emlékirataiban azt
állítja, hogy a dokumentum hamisítvány.)10
-----Ilyen, a kormányt
eléggé meglepő előzmények után került sor az új
egyházfő 1945. október 7-i esztergomi inthronizációjára. A
nagy történelmi ívű, a nemzeti tragédiát érzelmileg is
jól tükröző, s a veszélyekre rámutató, de a jövőt a
hitben és egyházban felmutató székfoglaló szózat
országszerte figyelmet keltő programadás is volt:
"kérdést intézek magamhoz, mint Szent Bernát a kolostor
ölén: Mi végre jöttél? A feleletet hangosan adom meg."11
A prímás abból indult ki, hogy "történelmünk
legnagyobb erkölcsi, közjogi, gazdasági örvényében
fuldoklik a vérző Magyarország... és elpattogott
hárfahúrokon idegen énekre akarnak tanítani minket."12
A közjogi örvény alatt a provizóriumot, a szuverenitás
hiányát, a legitim alkotmányosság megszakadását érthette,
míg az idegen éneken aligha lehet mást hallanunk, mint a
megszállók és hazai eszközeik, a kommunisták által
szorgalmazott szovjetizálást.
-----Ebben az erkölcsi
örvényben biztos értékeket és kiutat kínál a hit, az
egyház: "Legyünk most az imádság nemzete" - mondta
a prímás, aki egyházfői, főpapi hivatását állítja az
örvény leküzdésébe. "Akarok jó pásztor lenni, aki ha
kell, életét adja juhaiért" - mondta a mártíromságra
is készen álló hercegprímás.
-----Hivatásának egyházi
küldetése mellett legalább olyan fontosnak vélte annak
közjogi jellegét és feladatait is. A közjogi örvényben
egyedüli biztos pont a jelen és jövő számára a
hercegprímás: "Még nem léphetek be a közjogi harcok
dandárjába sem, mert közjogi örvényben élünk, a
jogfolytonosság összes erős fonalai és finom erezetei
látszólag elszakadtak - mondta Mindszenty. - Hiányzik nemegy
alkotmányos tényezőnk, de az elődök helyén van már az
ország prímása. Ha a balszerencse elmúltával a nemzet
józansága hidat ver az örvény fölött, mint Pontifex, mint
hídverő és több, mint 900 év jogán az ország első
zászlósura, a Ti érseketek, az ország prímása is ott lesz
közjogi életünk helyreállításában és
továbbvitelében."13
-----Figyelmet érdemel,
hogy Mindszenty az ország első zászlósura méltóságot
Pontifex-voltával, azaz az ország első főpap-voltával
szerves egységben értelmezi. Ha nem elsősorban arra
figyelünk, hogy a zászlósúri méltóságok idejüket múlt,
gyakorlatilag, majd hamarosan jogilag sem létezők ekkor már, s
azon túl, az első zászlósúr nem a prímás, hanem a nádor
lenne, a lényeg az ebben a kitételben, hogy a nemzet
sorskérdéseinek megoldásában, az örvényből való
kivezetésében mindkét "prímási jogtartalom" - az
egyházi és a közjogi szerint - illetékesnek mondta magát.
(Egyébként ezt követően Mindszenty sehol sem nevezte magát
első zászlósúrnak.)
-----A székfoglalóra már
igencsak felfigyeltek a politikai hatalom birtokosai és a
megszálló hatóságok is. Az Esztergomban még azért inkább
teoretikusan és általánosságokban megfogalmazott
szerep-értelmezés az 1945. novemberi nemzetgyűlési
választások idején vált konkrétabbá. Az 1945. október
17-én Mindszenty elnökletével először ülésező püspöki
konferencia elfogadta a hercegprímás által fogalmazott ún.
választási pásztorlevelet. (Ilyen közös pásztorlevelet a
püspöki kar nevében 1945 előtt is rendszerint közzé tettek
a hercegprímások.) A dokumentumot a SzEB elnöke, Vorosilov
marsall Balogh István katolikus pap, kisgazdapárti
miniszterelnökségi államtitkárral cenzúráztatta meg, s az
így megszelídített szövegre áldását adta. A körlevél
október 18-i kelettel, "A magyar püspöki kar nevében
Mindszenty József s. k. hercegprímás, esztergomi érsek"
aláírással került szétküldésre, és a november 4-én
tartott nemzetgyűlési választások előtt, november 1-jén
olvasták fel az ország valamennyi katolikus templomában.
-----A pásztorlevél
abból indult ki, hogy "nagyon sok függ attól, hogy a
jelen körülmények között milyen irányban nyilvánítja
akaratát az ország. Lelkiismeretbe vágó kérdés ez, s épp
ezért kötelességünknek érezzük, hogy e fontos elhatározás
előtt híveink segítségére siessünk. Nem avatkozunk a
választási küzdelmekbe, nem foglalunk állást egyetlen párt
mellett sem, de az igazság és a kötelesség elveit kifejtjük,
hogy minden katolikus hívő szerintük válasszon."14 A
viszonylag szabad választás, az általános, egyenlő és
titkos választójog lehetővé tette a népakarat
megnyilvánulását, amit a körlevél nem elsősorban politikai
döntésként, pártkérdésként, hanem lelkiismereti
kérdésként értelmezett.
-----A körlevél azonban
világossá tette, hogy melyik párt felel meg leginkább a
keresztény igazságosság és kötelesség elveinek. Az állami
élet berendezkedésében csak a demokrácia elvei elfogadhatók,
és egyértelműen elutasítják a zsarnokságot, a diktatúra
bármilyen formáját. Ez a demokrácia a kereszténydemokrácia:
"Az igazi demokrácia alappillére, hogy sértetlen
természetjogi elveket ismer el, amelyekhez soha semmiféle
emberi hatalomnak erőszakkal nyúlnia nem szabad."15
A püspöki kar felhívta a figyelmet azokra a sérelmekre és
veszélyekre, amelyek az új hatalom részéről a nemzet és az
egyház jövőjét fenyegetik. "Meg kell mondanunk, hogy a
magyar közéletben sok, nagyon sok oly jelenséget tapasztalunk,
amelyek a tiszta demokrácia elveivel éles ellentétben
vannak... Ez az irányzat újabb veszélyekbe sodorhatja
szerencsétlen és súlyosan megpróbált hazánkat...
Keresztény választó nem adhatja szavazatát olyan irányzatra,
amely újabb elnyomást, újabb erőszakos uralmat, a természeti
törvények mellőzését felelőtlenül és sűrűn elköveti...
Különös hatások folytán a magyar élet valóban az egyik
totális zsarnokságból a másik felé sodródott."16
Az új erőszakos uralmat, diktatúrát - amint azt a hívők
milliói megtapasztalták - a megszállók akarata szerint a
kommunista párt készíti elő, amely mellőzi a természeti
törvényt, korlátozza a vallásszabadságot és az alapvető
emberi szabadságjogokat. Erre a pártra tehát nem adhatják a
hívők szavazatukat. A választásokon induló négy párt (MKP,
SZDP, NPP, FKgP) közül a körlevél elvárásaihoz a
legközelebb a Független Kisgazdapárt állt, amelynek
programjában a paraszti-polgári demokrácia kiépítése, a
kismagántulajdon megőrzése, a nemzeti függetlenség
helyreállítása és a keresztény értékekhez való
ragaszkodás, az egyházak szabadságának biztosítása is
megtalálható volt.
-----A választási
körlevél több konkrét sérelmet is felsorolt, így a válást
megkönnyítő házassági rendeletet, az alapvető emberi jogok
sérelmét, a törvénytelen internálások, letartóztatások
sokaságát, amelyet a kommunisták kezében lévő, de a
szovjetek által irányított politikai rendőrség, az ÁVO
folytatott. A választási körlevél a következő felhívással
zárult: "Titeket pedig, Kedves Híveink, felszólítunk,
hogy fontoljátok meg szavainkat s a választás alkalmával
adjátok szavazatotokat arra a jelöltre, aki az erkölcsi
tisztaság, a jog, az igazság és a rend érdekében fog síkra
szállani s képes lesz küzdeni e jelenlegi szomorú állapotok
visszaélései ellen. Ne rettenjetek meg a gonoszság fiainak
fenyegetéseitől!"17
-----A Mindszenty
hercegprímásnak tulajdonítható körlevél megtette a
hatását: a választásokon a Független Kisgazdapárt abszolút
többséget szerzett, ami egy működő demokráciában egyedüli
kormányzásra is képessé tehette volna. Az eredmény meglepte
a saját, de legalábbis a baloldal győzelmére számító
kommunistákat, akiknek a kudarcát részben enyhítette, hogy
Vorosilov parancsára a kommunisták részvételével négypárti
koalíciós kormány alakulhatott csak. A kudarcért egyre
inkább az egyházat, személy szerint Mindszentyt tették
felelőssé. Az 1946. február 4-én hivatalba lépő Nagy Ferenc
miniszterelnök bizalmasan közölte az esztergomi érsekkel,
hogy a szovjetek és a kommunisták ezt a "bűnét"
soha nem bocsátják meg, s minden egyéb konfliktusnak,
bizalmatlanságnak a forrása ide vezethető vissza.
-----A választási
körlevél után az ÁVO szisztematikusan megszervezte Mindszenty
hercegprímás rendőri megfigyelését és a vele kapcsolatos
információk, dokumentumok gyűjtését. Ez a tevékenység
nemcsak közéleti szerepléseire, hanem egyházi ténykedésére
és magánéletére is kiterjedt. Rákosi utasítására az
ÁVO-n belül 1946. február 12.-március 7. között annak III.
alosztályaként felállították az ún. egyházi alosztályt,
amelynek vezetője egy Tihanyi János nevű ÁVO-s tiszt lett.18
"Az alosztály fő feladata Mindszenty és környezetének
figyelemmel kísérése, politikai tevékenységének
ellenőrzése volt."19 Tihanyi első
jelentésében a hercegprímás közvetlen környezetébe való
"behatolásról" számolt be, amit a prímás második
római útja, a birétum átvételének idején hajtottak végre.20
A hercegprímás is óvatos volt, így Meszlényi Antal
segédpüspök kivételével az aula teljes személyzetét
kicserélte saját bizalmi embereivel. Ez némileg
megnehezítette az ÁVO dolgát, ám a besúgók - köztük papok
- beszervezését nem tudta megakadályozni. Így Péter Gábor
naprakész információkkal rendelkezett a bíboros prímás
hétköznapjairól, látogatóiról, intézkedéseiről. A
politikai rendőrség emberei figyelték a főpap
szentbeszédeit, egyházi ténykedéseit, de informátorral
rendelkeztek a püspöki karban is, így a püspöki
konferenciákon történtekről még aznap értesültek.
Könnyebben nyomon kísérték közszerepléseit, illetve
érintkezéseit a közéleti tényezőkkel, a különféle
dikasztériumokkal és a budapesti követségekkel.
-----Tihanyi 1989-es
vallomása szerint "annak érdekében, hogy megfelelő
információkhoz jussunk, az egyházi alosztály mélyen
beépült a katolikus egyházba". Az egyházi alosztály
"kétirányú munkába kezdett. Egyrészt gyűjtötte a
nyilvánosan megszerezhető dokumentumokat, beszédeket és
cikkeket stb., másrészt operatív úton titkos adatgyűjtést
folytatott."21 Ezeket az információkat,
jelentéseket gépelt tisztázat formában dossziékba
gyűjtötték. 1948. május végéig 347 iratot fűztek le ebbe a
dossziéba, amelyek között az első számú az 1945. október
18-i választási körlevél volt.22
-----Mindszenty bíboros
Emlékirataiból, Vecsey József háromkötetes
Mindszenty-Okmánytárából,23 Beke Margit ugyancsak
három kötetes Mindszenty szentbeszéd-gyűjteményéből24
és az ÁVO irategyütteséből különösebb kutatások nélkül
is rekonstruálható a főpap közéleti tevékenysége, nyomon
követhetők annak fontosabb állomásai, megnyilatkozásai.
-----A hercegprímás és a
hatalom közötti következő konfliktus az államforma kérdése
körül bontakozott ki. Mindszenty már zalaegerszegi
apátplébános korában is közismerten legitimista politikai
nézeteket vallott, s ebbeli meggyőződését nem kívánta
feladni sem püspökként, sem hercegprímásként. 1945 előtt
Magyarországon az államforma nem képezte közéleti viták
tárgyát, nem létezett a királypárti - republikánus
szembenállás. 1945 után viszont a demokratikus átalakulás
szerves részének tekintették nem csak a baloldalon, hanem a
polgári demokrácia hívei, így a kisgazdapárt is, a
monarchikus államforma felváltását köztársasággal.
(Ismeretes, hogy a köztársaságról szóló törvényjavaslat
előadója a kisgazdapárti Sulyok Dezső volt.) E mögött
ugyanis az a vélekedés állt, hogy a múltat, elsősorban is a
Horthy-korszakot a királysággal azonosították, akkor is, ha
annak vélt vagy valós bűneiért közelről sem az ezeréves
királyság volt a felelős. A köztársaságot viszont a
demokratikus rendszerrel szinonimaként kezelték, s így az
államforma kérdésében való állásfoglalás politikai
kérdéssé vált. Ami a katolikus egyház tanítását illeti,
abban XIII. Leó óta már nem élvezett primátust a monarchia,
a Szentszék szerint az egyház számára bármelyik államforma
elfogadható, amennyiben az megfelel a keresztény
értékrendnek. Mindszenty hercegprímást tehát egyházi
állása, főpap volta nem kellett, hogy a legitimizmus mellett
kötelezze el. Így a királysághoz való ragaszkodása és a
köztársasággal való szembenállása a fentebb ismertetett
politikai tartalommal indokolható.
-----Az is tény, hogy
mindaddig, amíg a köztársaságról szóló törvény hatályba
nem lépett, formáljogilag az államforma a királyság volt,
akkor is, ha számos törvény, jogszabály, politikai
intézkedés már egyértelműen a köztársaság irányába
mutatott. Így 1946. február 1-jéig a legitimista politikai
állásfoglalás semmiféle törvénybe nem ütközött, az a
polgárok szabad vélemény-nyilvánításához tartozott. A
demokratikus államrend és a köztársaság büntetőjogi
védelméről 1946. március 12-én elfogadott 1946: VII.
törvénycikk hatályba lépésétől kezdve azonban a
királypártiság, a királyság visszaállításáért
folytatott szervezkedés vagy propaganda már büntetendő
cselekménynek számított.
-----Mindszenty
hercegprímás megnyilatkozásaiban nem általában véve a
köztársaság ellen lépett fel, hanem azt hangoztatta, hogy az
államforma megváltoztatásának kérdését nem tartja
aktuálisnak, s ezért a dilata, a halasztás mellett van.
Amennyiben a kormány ragaszkodik a kérdés felvetéséhez és
eldöntéséhez, úgy döntsön referendum. A prímás szerint
ugyanis az ideiglenes nemzetgyűlésnek nincs jogosítványa az
államforma kérdésében dönteni. Ezt közölte a nála 1945.
november 13-án tisztelgő Tildy Zoltán miniszterelnökkel és
Varga Béla plébánossal, a nemzetgyűlés kisgazdapárti
elnökével, akiktől a halasztásra kapott ígéretet. Az év
végére azonban országos méretű agitáció bontakozott ki a
köztársaság kikiáltásáért. Mindszenty december 31-én
levélben fordult a miniszterelnökhöz, amelyben "a magyar
prímások több mint 900 éven át gyakorolt közjogi
tisztéből folyóan óvást emel" a köztársaság
behozatala és az ezeréves királyság megszüntetése ellen.25
A hercegprímás elsősorban azt kifogásolta, hogy ebben a
fontos kérdésben a békeszerződés aláírása előtt, az
ország megszállása idején kívánnak dönteni, ami így nem
lehet szabad véleménynyilvánítás. A kérdésben nyilvános
és ünnepélyes körlevéli tiltakozásra azonban - a püspöki
kar többségének egyet nem értése miatt - nem került sor. A
köztársaságról már az a nemzetgyűlés alkotott törvényt,
amelynek legitimitását a hercegprímás sem vonhatta
kétségbe. Bár nyilvánvaló, hogy legitimista
meggyőződését továbbra sem változtatta meg, 1946 tavaszát
követően ezt a kérdést többet nem vetette fel.
-----A bíboros
hercegprímás közéleti tevékenységének középpontjába az
emberi jogok védelme került. Az egyház szeretet-tanát
hirdetve lépett fel az új üldözöttek védelmében:
meglátogatta az internáló táborokat, lépéseket tett a
politikai okokból üldözöttekkel szembeni törvényes és
igazságos eljárás érdekében. Éppen ezért
keresztényietlennek és igazságtalannak tartotta a
népbíróságok működését és politikai indokokból
születő elmarasztaló ítéleteit. A háborús veszteségek
után az újjáépítésben a társadalmi megbékélést
szorgalmazta.
-----Mindszenty esztergomi
érsekként is szívén hordozta elszakított felvidéki
híveinek sorsát. Tragikusnak tartotta a több mint száz ottani
magyar katolikus lelkész elüldözését. A csehszlovák és
jugoszláv követeléseket kielégítő nagyhatalmak
kényszerítették ki a lakosságcserét: a felvidéki és
részben a bácskai magyarok áttelepítését, elüldözését,
amelynek során több tízezer magyar vált földönfutóvá. De
épp így igazságtalannak tartotta a magyarországi németek
kitelepítését, vagyonuk hátrahagyására kényszerítését.
Többször sürgette a hadifoglyok hazaengedését. Végül
tiltakozott az 1947-es párizsi békeszerződés hazánkat
sújtó újabb igazságtalanságai ellen is. Számos
beszédében, körlevelében, hivatalos fórumokhoz küldött
tiltakozásában és a budapesti követségekhez eljuttatott
felszólalásaiban találhatjuk meg a fentiek dokumentálását.
A hercegprímás nem elsősorban politikai, hanem
valláserkölcsi okokra hivatkozva lépett fel az alapvető
emberi szabadságjogok tömeges megsértése ellen, amit éppen a
megszállók jelenléte miatt a magyar kormány, még ha akarta
volna, sem tehetett meg.
-----A hercegprímás az
egyház, a vallás és a valláserkölcsi alapon álló
szervezetek, intézmények, egyesületek védelmében is
permanensen élt a nyilvánosság kínálta lehetőségekkel.
Ilyen irányú megnyilatkozásai is a közéleti szerepvállalás
részének tekinthetők, hiszen ezek szerves részei voltak a
társadalom életének. 1946-ban határozottan tiltakozott és
minden tőle telhetőt elkövetett a valláserkölcsi alapon
működő egyesületek, ifjúsági szervezetek feloszlatása
ellen. Világosan látta, hogy a baloldal, a kommunisták csak
úgy férhetnek hozzá az ifjúsághoz, sőt általában a
társadalom nem pártpolitika által befolyásolt tömegeihez, ha
előbb szétzúzzák azoknak civil szervezeteit. A
vallásszabadság védelmének részét képezte 1947-ben a
kötelező iskolai hitoktatás védelme az azt fakultatívvá
tenni akaró pártokkal szemben. A prímás felismerte a
mögöttes szándékot: a hatalom birtokosai a fakultációval
nem a hitoktatás tényleges önkéntességének
megvalósítását szorgalmazták, hanem annak az iskolákból
való kiküszöbölését akarták előkészíteni.
-----Az egész társadalmat
megmozgató közéleti harci kérdés volt 1948 tavaszán-nyarán
az iskolák totális államosítása. A katolikus egyház, élén
Mindszenty bíboros hercegprímással, a szülők
mozgósítását is igénybe vette az állami iskolamonopólium
megteremtésének megakadályozására. A Szülők
Szövetségének helyi szervezetei, a katolikus egyházközségek
valóban mozgósították a hívőket az egyházi iskolák, a
tanszabadság védelmében. Az oktatás-nevelés totális
államosítása ugyanis egyet jelentett az ateista, egyház- és
vallásellenes világnézet kötelező követésével, a jövő
nemzedékek világnézetének a kommunista ideológia szerinti
formálásával. A katolikus egyház vezetését az
iskolaállamosítással zsaroló hatalom ekkor még nem tudta
térdre kényszeríteni, az állammal olyan egyezmény
aláírására rávenni, amely gyakorlatilag az egyház totális
államosítását jelentette volna. Ehhez nem volt elégséges az
egyház megfosztása előbb anyagi létalapjától, politikai
képviseletétől, intézményeitől és egyesületeitől,
végül iskoláitól, hanem az ellenállás vezérének,
Mindszenty bíborosnak a közéletből és az egyház
vezetéséből való kikapcsolása kellett.
-----Ezekben a
küzdelmekben a katolikus egyház és a hercegprímás végső
soron politikailag vereséget szenvedett, hiszen a fokozatosan
szovjet típusúvá váló hatalom megfosztotta minden olyan
eszköztől, ami az erkölcsi, a lelki szférán túlmutatott. A
többpártrendszerű demokrácia helyébe lépő állampárti
diktatúra 1948 végén Mindszenty bíboros letartóztatásával,
1949. február eleji perbe fogásával és életfogytiglani
fegyházra ítélésével beismerte, hogy a politikai győzelme
is csak az erőszak révén válik teljessé. Az erkölcsi
győzelem, a kereszténység örök igazságai azonban a hívők
milliói számára a jövőt illetően vigaszul szolgáltak, s
ezt a reményt erősítette a mártíromságot vállaló és
elszenvedő hercegprímás.
*
Az
1956-os forradalom és szabadságharc napjaiban még egyszer
adódott egy történelmi pillanat, amikor Mindszenty bíboros a
nyilvánosság előtt ismertethette a közéleti kérdésekben
vallott nézeteit, mondhatni programját. 1956. október 30-án
kiszabadult felsőpetényi fogságából és 31-én Budapestre
érkezett. A budai Várban lévő prímási rezidencián
rendezkedett be, s előszobájában néhány napig ott tolongtak
a forradalom tényleges és önjelölt vezetői, a katolikus
egyház különböző szintű képviselői, a hazai és
külföldi újságok és rádiók tudósítói. A prímás
érthető módon előbb tájékozódni kívánt, s elsősorban
néhány püspökkel és miniszterrel folytatott érdemi
tárgyalásokat.26 Bár néhány politikai csoport
benne látta a kibontakozás letéteményesét, lényegében
véve a prímás ezekben a napokban nem vállalt és nem
töltött be aktív közéleti-politikai szerepet. Inkább maga a
személye, neve jelenthetett programot.
-----A Nagy Imre-kormány
kérésére a bíboros november 3-án este a rádióban -
élőben közvetített - beszédet mondott. Ez a megnyilatkozás
akkor is és a későbbiekben is vegyes fogadtatásra talált,
aminek utóhangjai ma is hallatszanak.27 A
hercegprímás abból indult ki, hogy Magyarországon
szabadságharc zajlott le. Ez a harc a megszállók ellen, tehát
a szovjet hadsereg és annak kiszolgálói ellen folyt. Továbbá
ez azt is jelentette, hogy szerinte nem forradalom ment végbe, a
kommunista diktatúrát a szabadságharc söpörte el. Ezt így
fogalmazta meg: "A rendszert az egész magyar nép söpörte
el. Az örökösök ne kívánjanak erről még egy bizonyságot.
A világon páratlan szabadságharc volt ez, a fiatal
nemzedékkel népünk élén." A szabadságharcot az
ifjúság, a "pesti srácok" vívták. Már akkor is
és ma is vitát gerjesztett a prímás azon kitétele, amely a
rendszer örököseinek szólt. Kik voltak a rendszer
örökösei? Kétségtelenül Nagy Imre és a reformkommunisták,
illetve a velük szorosan együttműködő koalíciós partnerek.
A "még egy bizonyság" pedig nem jelenthetett mást,
mint egy újabb forradalmat vagy rendszerváltást, amely
eltávolítja a hatalomból a rendszer örököseit (is). Ezt a
gondolatot még egyszer megismétli beszédében: "A bukott
rendszer részesei és örökösei külön felelősséget
viselnek saját tevékenységükért, mulasztásért,
késedelemért vagy helytelen intézkedésért." Ez a
figyelmeztetés Nagy Imre kormányának szólt, hogy az
egyértelműen szakítson a múlttal és tegyen ennek érdekében
határozott lépéseket (amint meg is tette pl. a Varsói
Szerződésből való kilépéssel).
-----A nemzet visszanyerte
szabadságát és maga akar dönteni sorsáról. Ezért
Mindszenty is magáévá tette a nemzetközi ellenőrzés
melletti szabad választásokat. Ő is elutasította a
pogromokat, a személyes bosszúra is támaszkodó megtorlást. A
bukott rendszer bűnöseinek törvényes felelősségre vonását
tartotta szükségesnek. Milyen berendezkedést tartott a
prímás kívánatosnak a nemzet számára? "Jogállamban
élünk, osztálynélküli társadalom, demokratikus
vívmányokat fejlesztő, szociális érdekektől helyesen és
igazságosan korlátozott magántulajdon alapján álló,
kizárólag kultúrnacionalista elemű nemzet és ország akarunk
lenni... Nem helyezkedünk szembe a történelmi haladás igazolt
irányával, sőt az egészséges fejlődést mindenben
előmozdítjuk" - mondta Mindszenty. Ennek a jövőképnek
az értelmezése 1956. november 3-án este a rádióhallgatók
számára nem lehetett egyszerű és kézenfekvő. Az
osztálynélküli társadalom, a szociális igazságosság, a
történelmi fejlődés megnevezése belefért a megreformált
szocializmus-koncepcióba is. A jogállam, a magántulajdon, a
kultúrnacionalizmus viszont a polgári társadalom ismérvei
lehettek. A prímás ennél konkrétabban nem akart fogalmazni,
amint mondta, "a nemzethez intézett mostani szózatom más
részletekre tudatosan nem terjed ki".
-----Mint a katolikus
egyház feje, az érsek prímás megfogalmazta azokat a
követeléseket, teendőket is, amelyek a katolikus egyház
életével voltak kapcsolatosak. "Azt a magyar nép
természetesnek találja, hogy nagy múltú és nagy értékű
intézményeinkről gondoskodni kell... a bukott rendszer
erőszakának és csalárdságának minden nyomát egyházi
vonalon felszámoljuk." Konkrétan a keresztény hitoktatás
szabadságának azonnali rendezését, a katolikus egyház
intézményeinek és társulatainak, köztük sajtójának
visszaadását említette meg. Az intézmények között
szerepelhettek volna az egyházi iskolák, kórházak,
szeretetotthonok, tudományos és kulturális intézetek,
könyvkiadók stb. A bukott rendszer erőszakának és
csalárdságának azonban ennél messzebb mutató
következményei voltak: papok és főpapok, szerzetesek
elhurcolása, internálása, bebörtönzése, az egyházi vagyon
kárpótlás nélküli kisajátítása, a Szentszékkel a
diplomáciai kapcsolatok felszámolása, az egyesületek
feloszlatása, a keresztény párt működésének
megakadályozása, az iskolai hitoktatás korlátozása, az
1950-es megállapodás kierőszakolása, a szerzetesrendek
működési engedélyének megvonása, a papi szemináriumok
többségének bezárása, az Állami Egyházügyi Hivatal
egyházüldöző ténykedése stb. (Ezeknek a sérelmeknek a
reparálására csak a rendszerváltozás kapcsán került sor.)
-----Mindszenty bíboros
beszéde végén a Nagy Imre-kormánynak feltette a kérdést:
"Mit gondolnak a bukott rendszer örökösei? Ha az általuk
megbélyegzett elődeik valláserkölcsi alapon álltak volna,
elkövették volna-e mindazt, aminek következményei elől
menekülni kényszerülnek?" A választ másnap, november
4-én a szovjet tankok adták meg.
JEGYZETEK
* Az e rovatunkban megjelenő négy tanulmány előadás-változata a Mindszenty József - emlékezet és történelem című, a Magyar Tudományos Akadémia Jakobinus (sic!) termében 2005. május 17-én megtartott konferencián hangzott el. A rendezvényt az ELTE BtK Történeti Intézete és az MTA Társadalomkutató Központja szervezte. (A szerk.)
1 | ERDŐ Péter: Mindszenty és a prímási tisztség. Magyar Egyháztörténeti Évkönyv. 1994/1. 175-183. |
2 | ERDŐ 178. |
3 | ERDŐ 179. |
4 | ERDŐ 179. |
5 | ERDŐ 181-182. |
6 | Idézi MINDSZENTY József: Emlékirataim. Toronto, 1974., 81. |
7 | PIL 274. fond 7. cs. 247. őe. 16. fol.; MINDSZENTY József: Emlékirataim, 82. |
8 | Az Ideiglenes Nemzetgyűlés és Ideiglenes Nemzeti Kormány SzEB-től eredő jogosítványa a fegyverszüneti szerződésben előírtak végrehajtására szólt. A politikai főhatalom a SzEB és annak szovjet elnöke kezében volt. |
9 | OSZK Kézirattár. 216. fond, 486. őe. |
10 | Hitelességét az bizonyítaná kizárólagosan, ha Habsburg Ottó ezt megkapta és megőrizte volna, vagy ha emlékezne ilyen levélre. |
11 | MINDSZENTY: Emlékirataim, 83. |
12 | Uo., 84. |
13 | Uo., 83. |
14 | MINDSZENTY: Emlékirataim, 99. |
15 | Uo. |
16 | Uo., 100. |
17 | Uo., 101. |
18 | Az 1946. február 12-i dátum az ominózus ferencvárosi tüntetés Mindszenty Örökimádás templomban mondott szentbeszéde után, a március 7-e pedig Tihanyi első, Péter Gábornak küldött jelentésének dátuma. |
19 | Tihanyi János vallomása. Legfőbb Ügyészség. B. 18 300/1989. |
20 | Erre az útra 1946. február 19-én indult. |
21 | Legfőbb Ügyészség. B. 18 300/1989. |
22 | PIL. 274. fond 7/248. őe. A dosszié külzetén olvasható: "ÁVH jelentések, jegyzőkönyvek az egyház, illetve Mindszenty és környezete tevékenységéről. A Mindszenty-per előkészítő anyaga. 1945. október 18.-1948. május 20., 347 számozott folio. A dokumentációt Péter Gábor ekkor küldte meg Rákosinak. |
23 | Mindszenty Okmánytár. Pásztorlevelek, beszédek, nyilatkozatok, levelek. I-III. Szerk. Vecsey József. München 1956-1957. |
24 | Egyházam és hazám. Mindszenty József hercegprímás szentbeszédei I-III. Szerk. Beke Margit. Esztergom, 1991, 1994 és 1998. |
25 | PIL 274. fond 7/247. őe. 5. és 8. fol.; EPL Mindszenty különgyűjtemény. 4. doboz; Mindszenty és a köztársaság kérdéséről lásd MÉSZÁROS István: "Állok Istenért, Egyházért, Hazáért". Írások Mindszenty bíborosról. Bp., 2000. 94-117. |
26 | A püspökök közül Grősz József kalocsai érsekkel, Shvoy Lajos székesfehérvári és Pétery József váci püspökökkel konzultált. Személyi titkára Turchányi Egon áldozópap lett. A kormányból folyamatosan kapcsolatban állt Tildy Zoltán államminiszterrel, és tárgyalt Maléter Pál honvédelmi miniszterrel is. |
27 | A beszéd hiteles szövege megtalálható a Magyar Rádió hangarchívumában, ahol az eredeti hangfelvételt megőrizték. Ezzel azonos szöveget tett közzé Mindszenty Emlékirataiban is. (Id. mű, 437-441.) Idézetek innen. |