Az alábbiakban hozzászólásokat közlünk Széll Kálmán: Lelkiismeret, etika, túlélés (Kortársi töprengés hat évtizedes bukdácsolásaink nyomában) című, előző számunkban megjelent írásához. Széll Kálmán válaszával az eszmecserét lezárjuk. (A szerk.)
ISTVÁN LAJOS
ÖNVIZSGÁLAT ÉS KATARZIS
TÖPRENGÉS SZÉLL KÁLMÁN TANULMÁNYÁNAK OLVASTÁN *
----------------------------------------
-----
-milyen lelkiismerettel zárhatjuk le a múltat?
-hogy érvényesíthetők az etikai követelmények az események megítélésében és a lelkiismereti egyensúly helyreállításában?
-mennyiben befolyásolhatja a túlélés elemi igénye lelkiismeretünket, cselekvésünk etikai tartalmát és megítélését?
-----
-----Széll Kálmán
töprengései és gondolatai engem is töprengésre késztettek,
így némi hezitálás után (illetékes vagyok-e erre?)
csatlakozom a nyilvános töprengőkhöz annak jegyében, hogy "a
közös gondolkodás már maga a remény" (Gyurácz
Ferenc), és hogy együtt könnyebb lesz töprengéseinkből
következtetésekre jutni, amelyek valamiféle kompromisszumokhoz
elvezethetnek.
-----A tanulmányra adható
olvasói és kortársi válasz egyértelmű: önvizsgálatra
és, ha annak konzekvenciái úgy kívánják: katarzisra
- erkölcsi megtisztulásra - feltétlenül szükség van.
-----Az önvizsgálat
azonban nem szűkíthető le a kisemberekre (a
közszereplőkre), és semmiképpen nem jelentheti csak a vezetők
(államférfiak, politikusok, hadvezérek, irányító
szerepkörben ténykedők) magatartásának újraértékelését.
A fél évszázad előtt történteket csak a korban lehet
objektívebben megítélni, vagyis egyfajta történelmi
ismerettel és/vagy szemlélettel kell a személy szerepét újra
elbírálni.
-----Az önvizsgálat
szerintem magában kell, hogy foglalja az ország, a társadalmi
felfogás és az adott társadalmi réteg önvizsgálatát
is. Magam a korabeli "nemzeti felfogás" és az
értelmiség szerepének elemzését különösen fontosnak
tartom.
-----Az egykori (XX.
század eleji) "nemzeti felfogás"
"magyar-centrikus" volt - nem vette figyelembe az akkor
világpolitikai jelentőségű orosz és francia nagyhatalmi
érdekeket, nem keresett baráti kapcsolatokat a térség
országaival, nem ismerte fel a nemzetállamok virágzásának
időszakában a nemzetiségi kérdés elsőbbrendűségét, a
zajló szociális és gazdasági változásokat, figyelmét
leszűkítette az Osztrák-Magyar Monarchián belüli hatalmi
érdekekre.
-----Az önvizsgálat alól
nem térhet ki az értelmiség sem, sem a korabeli, sem a
mai szétvert és elszegényített értelmiség, hiszen
kitüntetett lehetősége és kötelessége, hogy a közélettel
foglalkozzék. A felelősség a nemzet sorsa iránt különösen
meghatározó volt azokban az időkben, amikor ez a réteg
(legalábbis egy része) a "hatalomhoz tartozott" és
az napjainkban is, amikor a béklyók már lehulltak, de a régi
sebek még sajognak. A teljesen megváltozott világban az
értelmiségi szerep és tudat újraértelmezést igényel -
ehelyett a közelmúlt időszak traumái és mellőzései miatt
az értelmiség befelé fordul, "védőállásba"
vonul.
-----Tovább haladva az
önvizsgálat belső indokain, az egyes foglalkozási rétegek
szerepét kell kritikusan elemezni. Pl. milyen szociális okok
és tényezők voltak kiváltói a földbirtokrendszer
szétverésének. E rendszer egyes elemeinek, a latifundiumoktól
a kis bérlőkig, részük volt az 1945 előtt kialakult
igazságtalanságokban és azok máig tartó tudatalatti
hatásában ("cselédsors"). És gondolok arra is, hogy
egy olyan karitatív és szociális értelmiségi ágazatban,
mint amilyen az orvosi hivatás, milyen kivételesen kevesen
voltak azok, akik felismerték a "szociális medicina"
jelentőségét (voltak természetesen "világító"
kivételek, mint amilyen a jól ismert Batthyány-Strattmann
László, vagy a már elfeledett szombathelyi orvos: Anicsek
István, akit a népnyelv medikus koromban csak a
"szegények orvosaként" emlegetett).
-----Az önvizsgálatnak
természetesen legnehezebb tétele az egyéni, a belső önvizsgálat,
amikor azzal kell önmagunknak és a hozzánk tartozóknak
"elszámolnunk", hogy az adott történelmi szerepen
belül (amit a nagy rendező ránk osztott) mi magunk hogyan
éltünk a hatalommal (akinek volt), megnyilvánulásainkkal
(könyveink, írásaink és nyilatkozataink) és a
helyzetünkből adódó, mások (üldözöttek, kitaszítottak,
kilakoltatottak, deklasszáltak) iránti felelősséggel. A
végső döntést - annak mérlegelését, hogy "mit
tettem?" és "mit tehettem volna?"
természetesen mindenkinek magának kell meghoznia és a
tanulságokat levonnia. Ez biztosan összetettebb annál, mint az
este részegen ágyba-kerülők (akik addig részegségük miatt
mentesek voltak a konvencióktól) és a reggel józanul
felébredők esete (akik már tisztán látnak, helyesen
ítélnek, és akik elhatárolják magukat a részegektől...).
Minden ilyenfajta döntést csak az ezt követő katarzis tehet
hitelessé. Katarzisra tehát feltétlenül szükség van.
-----A
"vétkeseket" elmarasztaló mindenféle általánosítás
bántóan igazságtalan volna, és a szocialista hatalmi rendszer
hibáinak és bűneinek megismétlését jelentené. Szeretném
ezt a követelményt a magam élményeivel és emlékeivel is
megerősíteni. Ténykedtem tartósan együtt olyan kommunista
államminiszterrel, akinek magyarságtudata és
magyarságféltése sokaknál erősebb volt, és aki olyan
kockázatos dolgokba vitt bele, amiknek történelmi
szükségességét az idő igazolta (belépés az Alpok-Adria
közösségbe, Lakitelek, Nemzeti Kerekasztal), és hatásaikat
mindennap élvezzük.
-----Ténykedtem együtt
két olyan "megyei funkcionáriussal", akiknek
szülőföldszeretetét, magyarságtudatát, a megyéért érzett
felelősségét ma is példaszerűnek tartom. Sorsom összehozott
egy olyan járási tanácselnökkel (se előtte, se annak
utána nem láttam, nevét nem jegyeztem fel), aki szüleimet
átmenetileg mentesítette a deportálási végzés
végrehajtásától, hogy le tudjam bonyolítani az első
transzfúziós konferenciát Szombathelyen (1953. február
28.-március 1.), elfogadva azon érvelésemet, hogy abban a
nehéz órában, amikor elhagyják házukat, nekem fiúi
kötelességem mellettük lennem. Összehozott sorsom egy olyan járási
kapitány rendőrfőhadnaggyal is, aki a kuláküldözések
időszakában letartóztatott apámat (mert nem volt
"kapitányvíz" a ház mellett) szabadlábra helyezte
azzal, hogy garantálom, hogy nem szökik meg és megjelenik a
"bírói tárgyaláson". Volt egy börtönőr,
aki bebörtönzött öcsémnek "orvosi hálából"
hosszú időn át naponta egy kenyeret dobott be a cellájába.
És természetesen találkoztam olyanokkal is, akiknek
megértést kellett volna nyújtaniuk, akik szeretet helyett
gyűlöletet sugároztak magukból, akik megtehették volna, de
nem segítettek. Egyszóval nem szabad általánosítani.
-----Végül az önvizsgálat
és a katarzis elmaradásáról, hiányáról szeretnék
szólni. Sokan voltak, akiket megaláztak, meghurcoltak,
megvertek, megerőszakoltak, bebörtönöztek, megkínoztak,
megöltek. Természetes reakció, hogy bennük mély gyűlölet
alakult ki azok ellen, akik ennek kitervelői, elrendelői,
kivitelezői voltak. Magyarországot a '30-as évektől
Nyugatról, a '40-es évek közepétől Keletről
gyűlölet-hullám öntötte el. Ma már csak hiányosan
ismerjük mindezen embertelenségek (közeli vagy távoli)
összefüggéseit, kiváltó okait. Hagytuk és hagyjuk az ily
módon "vak" gyűlöletet napjainkban is
érvényesülni. Ily módon a gyűlölet perzisztál és
újratermeli önmagát. Nem éltünk és ma sem élünk a
katarzissal, a gyűlölet nélküli élet megvalósításával.
Elmaradt a gyűlölet nélküli világ megteremtésének
lehetősége 1945-ben, 1956-ban, 1990-ben - hogy csak a
legkézenfekvőbb lehetőségeket említsem.
-----Az erkölcsi
alapkérdés, amiről lényegében Széll Kálmán egész
terjedelmes tanulmánya szól, már a rómaiakat is
foglalkoztatta, amikor megalkották a "modus
vivendi" filozófiáját. A diktatúra időszakában
természetesen csak a túlélés keresésére volt reális
lehetőség, ugyanakkor napjainkban elsősorban az
értelmiségnek van a "modus vivendi" formáiba is
beleszólása, és ezért számos közéleti kérdésben
kritikusan kell állást foglalni. Befejezésül ehhez szeretnék
néhány gondolattal hozzájárulni még akkor is, ha olyan
fogalmakra utalok, amelyek az elmúlt fél évszázad során
"idejétmúltnak" minősültek, más szóval kimentek a
divatból, a mai közélet szereplői (fájdalom, ez elsősorban
számos politikusra és közíróra vonatkozik) számára
ismeretlenek, így érthetetlennek is tűnnek.
-----Első helyen a gyűlölet
nélküli életet és életfelfogást említem. Magyarország
az elmúlt 70-80 év során két nagy gyűlölethullámnak volt
szenvedő alanya, terepe, közéleti közege. Az egyik Nyugatról
jött és a nemzetiszocializmus érveivel uszított, plántált
gyűlöletet sokak szívébe. A másik Keletről jött, ahol a
kommunista ideológia ugyancsak a mások (burzsoák,
arisztokraták, osztályidegenek, gazdagok) elleni gyűlöletre
épült. Mindkét gyűlölethullám megszűnt, de nyomai itt
maradtak, könnyen aktiválhatók. A politikai hatalom
birtokosai, sajnos, élnek is ezzel: gyűlöletet kelteni az
ellenféllel szemben. Sajnos, a gyűlölet napjainkban
újratermelődött és közéletünk egyik érzelmi motívumává
vált. A legsürgősebb feladataink egyikének tartom az
újkeletű gyűlölethullám megfékezését, majd
eliminálását a közéletből és személyes életünkből
egyaránt. Ebben fokozott a felelősségük mindazoknak, akiknek
a "gyűlölet nélküli világ" életfelfogásukból,
erkölcsi meggyőződésükből fakad.
-----A
gyűlöletnélküliség meghozhatja a bizalom
megerősödését, értékvesztésének visszafordítását is.
Bizalom a családon belül, a munkahelyen, a szakmában, a
társadalomban - nélkülözhetetlen feltételei egy európai
normákra épülő polgári értékrendnek.
-----A
gyűlöletnélküliség azonban csak hosszabb idő után, és
csak belső meggyőződésből adódó kitartó önneveléssel
érhető el. Bizalmi légkör csak gyűlölet nélküli
környezetben valósítható meg. Széll Kálmánnal abban is
egyetértek, hogy "a lelkiismeret-vizsgálatot magunkon kell
kezdeni".
-----Sokra kell
értékelnünk azt a tudást, bátorságot és
elkötelezettséget, amellyel Széll Kálmán ezt a nehéz,
kényes és bonyolult kérdést ilyen behatóan
elemezte. Jó úton jár a Vasi Szemle, amikor ilyen fontos, a
közhangulatot érintő kérdés napirendre tűzését vállalja,
és "feldolgozásához" fórumot teremt.
* | SZÉLL Kálmán: Lelkiismeret, etika, túlélés (Kortársi töprengés hat évtizedes bukdácsolásaink nyomában) In: Vasi Szemle 2005. 1. sz. 105-120. (A szerk.) |