GÁL JÓZSEF
A SCHOLA CANTORUM
SABARIENSIS EMLÉKEZETE
----------------------------------------
-----E
számos kórust működtető énekesvilágban jelentkezik 1934
késő őszén a Schola Cantorum Sabariensis elnevezésű
énekkar. Az új kórus régi idők dalait tűzte műsorára. A
schola ugyanis a régi keresztény egyház énekes iskolája
volt. A későbbi évszázadokban azonban már az egyházi,
illetve a régi igényes zenét művelő kórusok elnevezése
lett. Műsoruk gerincét polifon énekek alkották.
Jellegzetességük, hogy minden szólamot férfiak és fiúk
énekelnek.
-----Ilyen
templomi kórus megszervezésével bízta meg Mikes János püspök
Werner Alajost,* a fiatal székesegyházi papot, akit
felszentelése után a római Egyházzenei Intézetbe küldött
öt évre tanulni. Werner gregorián ének és kompozíció
(zeneszerzés) szakot végzett.
-----Hazatérte
után, 1933-ban kezdte meg a kórus tagjainak kiválogatását. A
visszaemlékezők szerint Werner végigjárta a város elemi
iskoláit, hogy a tanítók által javasolt 8-10 éves fiúkat
meghallgassa. Közülük választotta ki azt a félszáz
kisiskolást, akik a kórus női szólamait énekelték. A tenor
és basszusszólamok megszólaltatására a város
köztiszteletben álló férfiait - közel 40 főt - nyerte meg,
akiknek volt énekkari tapasztalatuk. Közéjük tartozott
például Gonda István, a vidék kardvívóbajnoka, Kőszegfalvi
Flóris középiskolai, Raffai Jenő elemi iskolai
igazgató, Bartos Viktor városi tűzoltó- és
mentőparancsnok, továbbá egyházi személyek és más
érdeklődők.
-----Werner
legfőbb pedagógiai elve a szülőkkel való szoros
együttműködés volt a munka minden fázisában. A
kiválasztás után fölkereste őket, tájékoztatta
elképzeléseiről, a gyerekek várható elfoglaltságáról. Az
apróbb-nagyobb fegyelmezetlenségeket közösen oldották meg. A
beteg gyerekeket mindig meglátogatta.
-----Szakmai
munkájáról rendszeresen beszámolt szakmai folyóiratokban,
előadásokon és a megyei napilapokban is.
-----A
kórus - mint említettük - a klasszikus polifónia legszebb
alkotásait tűzte elsősorban műsorára. Leggyakrabban Palestrina
(1525-1594), Lassus (1532-1592), Victoria
(1548-1611), Ingegneri (1545-1592) dalait énekelték.
Mellettük régi magyar egyházi népénekek, valamint kortárs
magyar szerzők (Bárdos Lajos, Harmath Artúr, Koudelka
Géza, Werner Alajos) énekei és feldolgozások is
repertoárjukba tartoztak.
*
A Schola Cantorum Sabariensis premierje hetven
évvel ezelőtt, 1934. december 8-án volt a szombathelyi
székesegyházban. A bemutatkozást intenzív sajtómunka előzte
meg. A megye mindhárom lapja - Vasvármegye, Hir,
Nyugatmagyarország - több alkalommal is részletes
ismertetéseket közölt a kórusról és műsorukról.
-----A
koncert fontos társadalmi eseménye volt a városnak és a
vármegyének egyaránt. Ostffy Lajos főispán, Ujváry
Ede polgármester, a Batthyány, az Erdődy, a Szécsén
grófok mellett hivatalvezetők, szerzetesek, papok, a zenei
élet vezetői és számos érdeklődő jelent meg a bemutatón.
A kórus életre hívója, Mikes püspök viszont betegsége
miatt távol maradt a szombathelyi kórusmozgalom ünnepéről.
-----A
magas színvonalú koncerten a "klasszikus polifónia
gyöngyszemei" hangzottak föl. A tíz műsorszám közül
ötnek Palestrina, háromnak Victoria, kettőnek Ingegneri volt a
szerzője. A későbbi önálló koncerteken is általában tíz
művet énekeltek. Az énekszámok előtt a karnagy adott rövid
ismertetőt a dalokról és szerzőikről. Több alkalommal
írásos tájékoztatót is készítettek az egyes koncertekhez.
-----A
bemutató hangverseny magas színvonalának híre elindítja a
meghívásokat is. A premier után fél évvel - 1935. május
8-án - a zalaegerszegi plébániatemplomban hallgathatják meg
az énekeseket az érdeklődők. A vendégszereplés olyan
eseménynek számított, hogy különvonatot indítottak a vasi
megyeszékhelyről Zalaegerszegre. Ez év novemberében Werner Szent
Márton-mise című művének bemutatóján is fölhangzik a
scholisták éneke.
-----1936-ban
Szombathely ad otthont a XXIV. Országos Dalosversenynek. A
június 28-29-ei találkozónak hatezer résztvevője volt. A
Schola ezúttal nem résztvevőként, hanem önálló
koncertadóként szerepelt. A bemutatón számos rangos zenei
szakember, kórusvezető és érdeklődő vett részt.
-----Az
1937-es esztendő első programja a június 12-én tartott
egyházzenei koncert volt, amelynek műsorán régi magyar
egyházi népénekeket szólaltattak meg Bárdos Lajos,
Koudelka Géza, Werner Alajos földolgozásában. Decemberben
pedig első alkalommal szerepelnek Budapesten. Erre az alkalomra
készült el a kórus attraktív formaruhája, amelyet Nagyajtay
Teréz, a Nemzeti Színház későbbi jelmeztervezője
készített. A formaruha szükségességét így indokolták:
"a Schola belső értékét emeli a hasonló művészi
egységes keret és ezzel is emeli a liturgia fényét,
ünnepélyességét, áhítatát."
-----A
formaruha "piros reverendaszerű, hosszú, bokáig érő
ruhán bő újjú és bőven ráncolt magyar szádából
készült fehér karing, amely elöl nyitott és ezáltal
különlegesen szép esést és színhatást kölcsönöz a
ruháknak." A formaruhát minden kórustag viselte
fellépéseik alkalmából.
-----Ebben
a látványos öltözékben mutatkoztak be Budapesten 1937.
december 6-án a Szent István-bazilikában, 7-én pedig a
Zeneakadémián. A budapesti koncert kivívta a fővárosi lapok (Új
Magyarság, Pesti Hírlap, Nemzeti Újság, Pesti Napló)
zenekritikusainak elismerését. Az Új Magyarság
kritikusa szerint: "Erre az énekkarra világhír
vár." A világhírt és a kórust is a háború és a
háborút követő események, sajnos, elsodorták.
-----A
fővárosból hazatérőben Székesfehérvár látta vendégül
az énekeseket.
-----Az
1938-as esztendő kimagasló eseménye a XXXIV. Eucharisztikus
Kongresszuson való részvétel. Ezt a műsorukat előzetesen -
május 8-án - a soproni Szent Mihály-templomban mutatták be. A
budapesti föllépés május 25-e és 30-a között volt, négy
alkalommal is: így a főpapi gyűlésen, a Bazilika
lépcsőjén, a Hősök terén szabadtéri hangversenyt adtak, a
körmeneten pedig a díszkíséret szerepét látták el.
Júniusban avatták föl a szombathelyi Szalézi templomot,
amelynek fölszentelése szintén a Schola énekeseinek
közreműködésével történt meg.
-----1939-ben
már harmadik alkalommal látja Budapest a kórust, ezúttal is a
Bazilikában. A koncerten újra csak a polifónia klasszikusainak
dalait énekelték. A fővédnöki tisztet Horthy Miklósné
vállalta. Ezúttal a Pesti Napló kétoldalas fotómontázst
közölt a Scholáról.
-----1940
tavaszán az ország egy részét - Vas és Zala vármegyéket is
- árvíz sújtotta. Horthy kormányzó javaslatára országos
gyűjtést indítottak az árvízkárosultak megsegítésére. A
Schola két koncerttel is bekapcsolódott az akcióba. Az elsőt
április 9-én, a másodikat június 1-jén tartották a
Székesegyházban. Ez utóbbi tematikájában új volt:
Mária-énekeket mutattak be. Ez a koncert a "Magyarok
Nagyasszonyának, a Boldogságos Szűznek a hódolata" volt.
Olasz, spanyol és német mesterek énekeit szólaltatták meg.
Július 8-án a Mária-koncertet Zalaegerszegen is
megismételték.
-----1941.
március 9-én újabb jótékonysági műsort rendeztek a
szegények megsegítésére a Kultúrházban.
1942. szeptember 25. A kórus megérkezik muraszombati vendégszereplésére |
1944. május 7. Az
- 1945-ben lebombázott - új gyöngyösszőllősi
templom fölszentelésére bevonuló kórus |
-----
-----A
háború eszkalációjának ideje alatt ritkultak a fellépések.
A férfiak a "háborúval voltak elfoglalva". Így
1943-ban már csak egy föllépésükről tudunk. Június 5-én a
vasi megyeszékhely alapításának 1900. évfordulóját
ünnepelte. Ezen a napon egésznapos rádióközvetítés
köszöntötte a ritka évfordulót. A programban kórusmuzsika
is szerepelt, a kórusok között volt a Schola is. Egyik közös
számukat Kodály vezényelte.
-----1944-ből
ismét csak egy fellépésükről maradt fönn adat. Május 7-én
szentelték föl a gyöngyösszőlősi templomot, amelyen a
kórus is énekelt. Igaz, ezúttal már nem Werner vezényelt,
hanem a kijelölt utód: dr. Radvány Mihály.
-----A
templomot a fölszentelés után hamarosan bombatámadás
pusztította el.
-----A
háborút követő időszakból mindössze a Székesegyház 1947.
szeptember 7-ei újraszentelésén való szereplésről maradt
fönn adat.
-----A
Schola az önálló koncertek mellett rendszeres résztvevője
volt fennállása alatt az egyházi ünnepeknek, így az úrnapi
körmeneteknek, illetve a nagyheti passiójátékoknak.
Műsorukat több alkalommal is közvetítette a rádió.
-----A
magas színvonalú szakmai munkát végző kórus tevékenysége
méltó módon, sajnos, nem tudott kiteljesedni. 1938-ban
Rómába kaptak meghívást, de a megváltozott politikai világ
ezt már nem engedte megvalósulni. 1948. június 16-án a 33.
sz. törvénnyel államosítottak minden egyházi iskolát. Az
országban csak kevés, Szombathelyen és Vas megyében egyetlen
egyházi iskola sem maradt. A több iskolából szerveződött,
pap karnagy által vezényelt kórus további működéséről
akkor nem lehetett szó.
-----Az
alig másfél évtizedet "megélt" kórus maradandó
hatását a még élő tagok emléke őrzi tovább.
Az emlékezés a szerző Schola Cantorum Sabariensis (Bartók Béla Zeneiskolai Alapítvány, Szombathely, 1996. 130 old.) című munkája alapján készült