MAROSFALVI ANTAL
DORFFMAISTER-MÁSOLATOK
----------------------------------------
-----Ahogy belépünk a rábahidvégi római
katolikus templom2 főbejáratán, az előtérben a
fenti tájékoztató szöveget olvashatjuk a templom
történetét ismertető táblán. A fent idézett szövegrész -
a tájékoztató első mondata - sajnos már nem mind igaz. A
két mellékoltárképet ugyanis három évvel ezelőtt betörők
ellopták.
-----Burusán József, Püspökmolnáriban
székelő plébános így emlékezik az eseményre: "Hivatalos
úton távol voltam, amikor 2000. október 24-én reggel
megszólalt a telefonom. Rábahidvégről hívtak fel, és egy
női hang azt kérdezte: plébános úr, hogy érzi magát?
Mondom, jól. Nos, akkor üljön le, mert nagyon rossz hírem
van. Betörtek a templomunkba, valószínű az elmúlt éjszaka,
most vettük észre, hogy a két festményt a mellékoltárokról
ellopták. Az oldalajtót törték fel, a képek kereteit
összetörve, az oltár felépítményt is megrongálva hagyták
hátra."
-----Azóta eltelt három év (amikor ezt a
történetet írom), de a történtek után két évvel, 2002
őszén felkeresett Burusán plébános úr azzal a kéréssel,
vállalnám-e az eltűnt oltárképek rekonstruálását, mert a
nyomozás, sajnos, nem járt sikerrel. Választása azért esett
rám, mert tudta, hogy a Dorffmaister-életműből rendezett
1997. augusztusi nagy emlékkiállítás3 előtt
restauráltam a Szent Józsefről készült oltárképet.
-----A szükséges tájékoztató adatgyűjtés
és egyéb feltételek tisztázása után boldogan vállaltam a
megtisztelő feladatot, hiszen ez ideig kilenc igen jelentős -
értékes és nagy méretű - Dorffmaister-festményt4
volt alkalmam restaurálni. Az e munkák során szerzett
tapasztalataim alapján eléggé "otthon" éreztem
magam a barokk mester festői, szakmai világában. Egy sérült
festmény helyreállítása során, a tisztításkor,
retusáláskor a műtárgy minden négyzetcentiméterével
alaposan megismerkedhet a restaurátor.
-----De hát miből lehetett kiindulni? Hiszen
a másolatnak a legjobban kell hasonlítani az eredetihez. Az
1997. évi jubileumi kiállítás előtt restaurált Szent
József-képről - a kötelező restaurátori dokumentáció
részeként - készült színes fényképek szerencsére elég
jó minőségűek, a már kész állapotot, a megtisztított és
retusált eredeti színeket őrzik. Más volt a helyzet a
Szűzanya-festménnyel, ez nem került kiállításra, így két
évszázad gyertyakorma és a belétapadt porréteg, az erősen
elsárgult lakk torzította a kép színeit. Szerencse azonban,
hogy erről a műről is maradt fénykép, amely a rekonstrukció
rajzi támpontjául szolgálhatott. A "dorffmaisteri"
színvilág hiteles másolásához tehát a Szent
József-festmény fotói szolgáltak. A méreteket megőrizték a
keretek (noha igen sérült állapotban voltak), az új
feszítőkeretek (vakkeretek) tehát hiteles méretazonossággal
készülhettek. Ezekre feszítettem a jó minőségű, alapozott
lenvásznat, hiszen a jó másolatnak nemcsak tartalmi, hanem
anyagi megjelenésében is egyeznie kell az eredetivel. A rajzi
hitelességet úgy értem el, hogy Tóth Imre fényképészmester
a fotókról diaképeket készített, ezek felvetítésével a
mérethű vászonra milliméteres pontosságot lehetett elérni.
Az
újraalkotott Hétfájdalmú Szűzanya-kép (részlet) |
-----
-----Még nem volt készen a Szent
József-kép, amikor - annak tapasztalataival gazdagodva -
elkezdtem a Szűzanya-festményt is. A két kép párhuzamos
alakítgatásával, megadva a tiszteletet a
"matériának", mintegy féléves munkával
elkészültem a feladattal. Matériát említettem. Igen, olyan
műtárgyakat kellett pótolni, amelyek jó mester műhelyéből
kerültek ki, s ha az anyagot és a művészi produktumot
tekintjük, látjuk, hogy évszázadokra szánták őket. Éppen
ez adta a feladat szépségét és felelősségét, hogy a
másolat mind tartalmi, mind anyagi megjelenésében a legjobban
közelítse az eredetit, ezzel pótolja a fájdalmas hiányt, és
szolgálja funkcióját a liturgikus térben, ha lehet, újabb
évszázadokra.
-----Hiány! Üres mellékoltárok. A lopás
ténye erkölcsi és jelentős anyagi veszteség. Burusán
plébános úr megindultan emlékezik: "Az elmúlt két
év alatt ahányszor beléptem a templomba, első pillantásom az
üres oszlopközökre esett, szégyen és szomorúság fogott el
a puszta falak láttán. Gyakran szóba került a lopás ügye a
hívekkel, akik végül is önkéntes adakozással a pótlás
mellett döntöttek. Rábahidvég lakosságából 860 lélek
tartozik a katolikus egyházközséghez, közülük sokan
segítették a festmények újrafestését."
-----A két oltárkép egyéni megoldással
ugyan, de a barokk jegyében és az általánosan elterjedt
ikonográfiai "szabályok" szerint ábrázolja a fő
alakokat. A Szűzanya imára kulcsolt kezei, a szív és az azt
átdöfő tőr mint gyakran alkalmazott attribútumok a mély
fájdalom jelei. Fölötte a felhők közt angyalkák lebegnek,
közülük az egyik baljával kendőt von könnyező szemei elé.
A kép alsó sarkában - a Golgotát jelképező domb előtt -
egy ülő angyalka ölében a töviskoszorú, előtte a három
nagy vasszeg. A Szent Józsefet és Jézust ábrázoló kép
különössége a szinte belső fénytől sugárzó gyermekalak
József ölében. Az előtérben egy puttó-angyal József
jelképét, a liliomot tartja.
A
Szent József-kép másolata (részlet) |
-----
-----Amíg a képeken dolgoztam, ifj. Herendi
Károly mester műhelyében folyt a két összetört díszkeret
és a felső íveken elhelyezett, ugyancsak összetört és
hiányos, dús barokk faragványok javítása és -----újraaranyozása. A helyszíni felszerelést is a
mester és segédje végezték igen dicséretes eredménnyel.
A 2003 húsvétja előtti napokban kerültek az ellopott képek
helyére a másolatok. Ezek ugyan már nem élveznek műemléki
védettséget, de a hívek, a plébános úr és az én
reményeim szerint segítenek feledtetni a veszteséget, és
hosszú időre betöltik az eredetiek szerepét.
JEGYZETEK
1. | Stephan Dorffmaister: 1729 Wien (?) - 1797 Sopron. Születése időpontja bizonytalan, három különböző évet is említ az irodalom. Ami a mester nevét illeti, hivatalosan - az itt hivatkozott katalógus is - Dorffmaisterként írja, de maga a festő néha Dorffmeister (a-e) változattal írta alá műveit. Kat. 9-10. oldalak. KOSTYÁL László-ZSÁMBÉKY Monika: "Stephan Dorffmaister pinxit" kiállítási katalógus. Szombathely, 1997(?) | |||
2. | A rábahidvégi r. k. templom már 1342-ben állt, az irodalom Szentháromság titulus alatt említi. Mai méreteit és a tornyot az 1769-es bővítéssel nyerte el. 1834-ben nagy tűzvészben leégett, majd újjáépítették. | |||
3. | 1997-ben, Dorffmaister halálának 200. évfordulóján a Szombathelyi Képtár nagyszabású kiállítással mutatta be a barokk mester munkásságát. | |||
4. | 1990 | Kálvária | olajfestmény | Zala Megyei Múzeumok Igazgatósága |
1990 | Golgota | olajfestmény | Smidt Múzeum | |
1993 | Szent Péter és Szent Pál elfogatása | olajfestmény | Nova, r. k. templom | |
1997 | Szent László | olajfestmény | Zanat, r. k. templom | |
1997 | Háromkirályok imádása | olajfestmény | Sopron, Halász utcai r. k. templom | |
1997 | Szent József a kis Jézussal | olajfestmény | Rábahidvég, r. k. templom | |
2000 | Golgota | olajfestmény | Sopron, Szentlélek plébánia | |
2001 | Szent Kozma és Szent Domján | olajfestmény | Káld, r. k. templom | |
2001 | Jónás | olajfestmény | Zala Megyei Múzeumok Igazgatósága |