MAROSFALVI ANTAL

 

DORFFMAISTER-MÁSOLATOK

 

----------------------------------------"A templomunk műemlék jellegű. A két mellékoltár képei: balról a Hétfájdalmú Szűzanya, jobbról Szent József a kis Jézussal műemlékek, a híres osztrák festő, Stephan Dorffmaister1 alkotásai, 1773-ban készültek, és 1869-ben vásárolta őket Bécsben Csontos Ferenc plébános."
-----Ahogy belépünk a rábahidvégi római katolikus templom2 főbejáratán, az előtérben a fenti tájékoztató szöveget olvashatjuk a templom történetét ismertető táblán. A fent idézett szövegrész - a tájékoztató első mondata - sajnos már nem mind igaz. A két mellékoltárképet ugyanis három évvel ezelőtt betörők ellopták.
-----Burusán József, Püspökmolnáriban székelő plébános így emlékezik az eseményre: "Hivatalos úton távol voltam, amikor 2000. október 24-én reggel megszólalt a telefonom. Rábahidvégről hívtak fel, és egy női hang azt kérdezte: plébános úr, hogy érzi magát? Mondom, jól. Nos, akkor üljön le, mert nagyon rossz hírem van. Betörtek a templomunkba, valószínű az elmúlt éjszaka, most vettük észre, hogy a két festményt a mellékoltárokról ellopták. Az oldalajtót törték fel, a képek kereteit összetörve, az oltár felépítményt is megrongálva hagyták hátra."
-----Azóta eltelt három év (amikor ezt a történetet írom), de a történtek után két évvel, 2002 őszén felkeresett Burusán plébános úr azzal a kéréssel, vállalnám-e az eltűnt oltárképek rekonstruálását, mert a nyomozás, sajnos, nem járt sikerrel. Választása azért esett rám, mert tudta, hogy a Dorffmaister-életműből rendezett 1997. augusztusi nagy emlékkiállítás3 előtt restauráltam a Szent Józsefről készült oltárképet.
-----A szükséges tájékoztató adatgyűjtés és egyéb feltételek tisztázása után boldogan vállaltam a megtisztelő feladatot, hiszen ez ideig kilenc igen jelentős - értékes és nagy méretű - Dorffmaister-festményt4 volt alkalmam restaurálni. Az e munkák során szerzett tapasztalataim alapján eléggé "otthon" éreztem magam a barokk mester festői, szakmai világában. Egy sérült festmény helyreállítása során, a tisztításkor, retusáláskor a műtárgy minden négyzetcentiméterével alaposan megismerkedhet a restaurátor.
-----De hát miből lehetett kiindulni? Hiszen a másolatnak a legjobban kell hasonlítani az eredetihez. Az 1997. évi jubileumi kiállítás előtt restaurált Szent József-képről - a kötelező restaurátori dokumentáció részeként - készült színes fényképek szerencsére elég jó minőségűek, a már kész állapotot, a megtisztított és retusált eredeti színeket őrzik. Más volt a helyzet a Szűzanya-festménnyel, ez nem került kiállításra, így két évszázad gyertyakorma és a belétapadt porréteg, az erősen elsárgult lakk torzította a kép színeit. Szerencse azonban, hogy erről a műről is maradt fénykép, amely a rekonstrukció rajzi támpontjául szolgálhatott. A "dorffmaisteri" színvilág hiteles másolásához tehát a Szent József-festmény fotói szolgáltak. A méreteket megőrizték a keretek (noha igen sérült állapotban voltak), az új feszítőkeretek (vakkeretek) tehát hiteles méretazonossággal készülhettek. Ezekre feszítettem a jó minőségű, alapozott lenvásznat, hiszen a jó másolatnak nemcsak tartalmi, hanem anyagi megjelenésében is egyeznie kell az eredetivel. A rajzi hitelességet úgy értem el, hogy Tóth Imre fényképészmester a fotókról diaképeket készített, ezek felvetítésével a mérethű vászonra milliméteres pontosságot lehetett elérni.

Az újraalkotott Hétfájdalmú Szűzanya-kép
(részlet)

-----A munkát Szent József színhelyes fotói segítségével kezdtem el azzal a többrétegű, fejlesztő technikával, amely a barokk festőkre jellemző. A képalkotó elemek, háttér, ruházat, felhők és az emberi alakok, testrészek, színek és formák először nagy foltokban kerülnek a vászonra, majd a rajz és a tónus, a finom részletek egyre jobban közelítik az eredetit. Erre igen alkalmas a klasszikus olajfestés technika, amelynek gyakorlatára immár közel húszéves képtári munkám során - és a kilenc Dorffmaister-képpel - oly gyakran szükségem volt.
-----Még nem volt készen a Szent József-kép, amikor - annak tapasztalataival gazdagodva - elkezdtem a Szűzanya-festményt is. A két kép párhuzamos alakítgatásával, megadva a tiszteletet a "matériának", mintegy féléves munkával elkészültem a feladattal. Matériát említettem. Igen, olyan műtárgyakat kellett pótolni, amelyek jó mester műhelyéből kerültek ki, s ha az anyagot és a művészi produktumot tekintjük, látjuk, hogy évszázadokra szánták őket. Éppen ez adta a feladat szépségét és felelősségét, hogy a másolat mind tartalmi, mind anyagi megjelenésében a legjobban közelítse az eredetit, ezzel pótolja a fájdalmas hiányt, és szolgálja funkcióját a liturgikus térben, ha lehet, újabb évszázadokra.
-----Hiány! Üres mellékoltárok. A lopás ténye erkölcsi és jelentős anyagi veszteség. Burusán plébános úr megindultan emlékezik: "Az elmúlt két év alatt ahányszor beléptem a templomba, első pillantásom az üres oszlopközökre esett, szégyen és szomorúság fogott el a puszta falak láttán. Gyakran szóba került a lopás ügye a hívekkel, akik végül is önkéntes adakozással a pótlás mellett döntöttek. Rábahidvég lakosságából 860 lélek tartozik a katolikus egyházközséghez, közülük sokan segítették a festmények újrafestését."
-----A két oltárkép egyéni megoldással ugyan, de a barokk jegyében és az általánosan elterjedt ikonográfiai "szabályok" szerint ábrázolja a fő alakokat. A Szűzanya imára kulcsolt kezei, a szív és az azt átdöfő tőr mint gyakran alkalmazott attribútumok a mély fájdalom jelei. Fölötte a felhők közt angyalkák lebegnek, közülük az egyik baljával kendőt von könnyező szemei elé. A kép alsó sarkában - a Golgotát jelképező domb előtt - egy ülő angyalka ölében a töviskoszorú, előtte a három nagy vasszeg. A Szent Józsefet és Jézust ábrázoló kép különössége a szinte belső fénytől sugárzó gyermekalak József ölében. Az előtérben egy puttó-angyal József jelképét, a liliomot tartja.

A Szent József-kép másolata
(részlet)

-----A festmények újraalkotása során külön örömöt, szakmai élményt jelentett számomra a két főalak arckifejezésének kialakítása. Szerintem a mester különös figyelmet szentelt az érzelemgazdag arcvonások megfestésére, amelyek így a legjelesebb művészi teljesítményei közé sorolhatók.
-----Amíg a képeken dolgoztam, ifj. Herendi Károly mester műhelyében folyt a két összetört díszkeret és a felső íveken elhelyezett, ugyancsak összetört és hiányos, dús barokk faragványok javítása és -----újraaranyozása. A helyszíni felszerelést is a mester és segédje végezték igen dicséretes eredménnyel.
A 2003 húsvétja előtti napokban kerültek az ellopott képek helyére a másolatok. Ezek ugyan már nem élveznek műemléki védettséget, de a hívek, a plébános úr és az én reményeim szerint segítenek feledtetni a veszteséget, és hosszú időre betöltik az eredetiek szerepét.

 

JEGYZETEK

1. Stephan Dorffmaister: 1729 Wien (?) - 1797 Sopron. Születése időpontja bizonytalan, három különböző évet is említ az irodalom. Ami a mester nevét illeti, hivatalosan - az itt hivatkozott katalógus is - Dorffmaisterként írja, de maga a festő néha Dorffmeister (a-e) változattal írta alá műveit. Kat. 9-10. oldalak. KOSTYÁL László-ZSÁMBÉKY Monika: "Stephan Dorffmaister pinxit" kiállítási katalógus. Szombathely, 1997(?)
2. A rábahidvégi r. k. templom már 1342-ben állt, az irodalom Szentháromság titulus alatt említi. Mai méreteit és a tornyot az 1769-es bővítéssel nyerte el. 1834-ben nagy tűzvészben leégett, majd újjáépítették.
3. 1997-ben, Dorffmaister halálának 200. évfordulóján a Szombathelyi Képtár nagyszabású kiállítással mutatta be a barokk mester munkásságát.
4. 1990 Kálvária olajfestmény Zala Megyei Múzeumok Igazgatósága
  1990 Golgota olajfestmény Smidt Múzeum
  1993 Szent Péter és Szent Pál elfogatása olajfestmény Nova, r. k. templom
  1997 Szent László olajfestmény Zanat, r. k. templom
  1997 Háromkirályok imádása olajfestmény Sopron, Halász utcai r. k. templom
  1997 Szent József a kis Jézussal olajfestmény Rábahidvég, r. k. templom
  2000 Golgota olajfestmény Sopron, Szentlélek plébánia
  2001 Szent Kozma és Szent Domján olajfestmény Káld, r. k. templom
  2001 Jónás olajfestmény Zala Megyei Múzeumok Igazgatósága