LUKÁCSNÉ BAJZEK MÁRIA

 

PÁVEL ÁGOSTON LEVELE
JÁSZI OSZKÁRHOZ

 

BEVEZETÉS

--------------------A szlovén-magyar szellemi párbeszéd legrangosabb XX. századi szószólója kétségtelenül Pável Ágoston volt. Nyelvészeti, irodalomtörténeti, néprajzi dolgozataival, verseivel és szépirodalmi fordításaival jelentős mértékben járult hozzá a két nép közeledéséhez. Pável tudományos munkásságának pályaképét többen is megrajzolták már Szlovéniában és Magyarországon is, számos visszaemlékezés született emberi habitusáról, többen is érintették kettős kötődésének lényegét, és gazdag levelezését is közreadták itt és ott. Az újonnan felbukkanó levelek a róla alkotott árnyalt képet csak tovább gazdagíthatják. Különösképpen az alábbi levél, hiszen a történelem egy olyan pillanatában született, az I. világháború lezárásának évében, amikor a nagyhatalmak a térség népeinek sorsát a gyökeresen új államhatárok között készültek megrajzolni. A trianoni békekötést követően így a muravidéki szlovénség és magyarság is a sok évszázados magyar fennhatóság alól az új államalakulathoz, Jugoszláviához kerül.
-----Az alább közreadandó levelet Pável Ágoston 1918. december 16-án írta a kor egyik neves személyiségéhez, Jászi Oszkárhoz. A levél, amelyet dr. Mándity Marin, a magyarországi horvát nemzetiségi oktatás kitűnő szakértője és kutatója lelt fel, a budapesti Magyar Országos Levéltárban található (X 1515-7053 doboz).
-----Jászi Oszkár (1875-1957) társadalomtudós és politikus, a magyar polgári radikalizmus kiemelkedő gondolkodója és politikai irányítója, a születő magyar szociológia első jelentős művelője 1918. október 31-től 1919. január 19-ig a Károlyi-kormány nemzetiségi ügyekben illetékes tárca nélküli minisztere volt. Tudományos és politikai működésében a legtöbb figyelmet éppen a nemzetiségi kérdésnek szentelte. Magyarország és az itt élő népek jövőjét a széthulló Monarchia romjain svájci mintájú államszövetség létrehozásában látta.
-----Pável Ágoston levele olyan érzékeny történelmi és politikai pillanatban születik, amikor az évszázadok óta a történelmi Magyarországhoz tartozó Muravidék sorsa egyre nyilvánvalóbban új mederbe terelődik. Fontos kiemelni, hogy bár levelének második mondata szerint a muravidéki szlovénségnek éppen a szlovénséghez való tartozását elhomályosító, de a magyar szóhasználatban meghonosodott "vend" megnevezés helyett a "hazai szlovén" megnevezést tartja helyesebbnek, a levél további részében ő is többnyire a "vend" megnevezést használja. Az iskoláztatás állapotával elégedetlen Pável arra figyelmeztet, hogy az ott élő szlovénség büszkén vállalja szlovénségét. Szolgálatait éppen azért ajánlja fel, hogy a tudatos szlovénség továbbra is anyanyelvén képezhesse magát. Szándékait és belső meggyőződésének komolyságát azzal kívánja még inkább nyomatékosítani, hogy saját szlovén gyökereiről, tudományos pályájáról, szlavisztikai érdeklődéséről és szépírói működéséről is szól. Az általunk ismert eddigi Pável-levelek közül talán éppen ez az, amelyben a leghatározottabban és a legérzelmesebben fogalmazta meg a muravidéki szlovénséghez való tartozását. Meggyőződéssel vallja, hogy nem egyoldalú szeretetről van szó, hisz e nép is ismeri őt.
-----Levelének megírása idején a dombóvári főgimnázium magyar-latin szakos rendes tanára. 1913 óta dolgozik itt. Magyar szakos mivolta, a levél tanúsága szerint, önmagában is elegendő bizonyíték arra, hogy a magyar kultúrát is a "szívébe zárta". Bár a levélben politikai kérdéseket nem érint, szolgálatait azért ajánlja fel, hogy megakadályozza a "modern hősök" térnyerését, akik e népet "a jugoszláv testvérek karjaiba" hajszolják. A levélnek ez a része arról tanúskodik, hogy Pável Ágoston a muravidéki szlovénség sorsát, miként Jászi Oszkár is, olyan megreformált Magyarország politikai keretei között képzeli el, amely továbbra is lehetővé teszi számukra az anyanyelven való oktatást. Felajánlásának, miként írja, éppenséggel az az értelme, hogy megakadályozza a Muravidék elvesztését. Miként levelének utolsó bekezdésében írja, nem szerencselovag ő, aki a nagy politikai változások közepette pozícióhoz akar jutni, hiszen korábban is gúnyt kellett elszenvednie eszméiért és Adyért. Ady neve, aki ekkor még él, ebben az összefüggésben roppant jelentős, hiszen a születő új Magyarország költő hírnökének is tekinthető.
-----A levél eljutott a muraszombati kormánybiztos főispánhoz, aki egyelőre tárgytalannak nevezte a felajánlást, de úgy vélte, hogy a leendő iskolareform és a szlovén részek esetleges autonómiájának kialakulása után Pável vezető szerepet kaphatna. (Rövid levele szintén alább olvasható.)
-----Pável Ágoston Jászi Oszkárhoz írott levele a roppant gazdag tudományos életműnek csupán aprócska momentuma, ám rávilágít a tudós egy fontos jellemvonására: a muravidéki szlovén Pável meggyőződéssel vállalta szlovénségét. A Muravidék jövőjét egy megreformált Magyarország keretei között képzelte el, amit természetesnek kell tekintenünk, hiszen sorsában és egész tudósi életpályájában is ehhez az országhoz tartozott. (L. B. M.)

PÁVEL LEVELE

Sürgős

Miniszter Úr!

Minden sablón és forma megkerülésével fordulok a Miniszter Úrhoz egy figyelemreméltó jelentőségű kérdésben. Ez a kérdés a vend (helyesebben "hazai szlovén") nemzetiségi kérdés s az e téren felmerült legujabb jelenségek.
-----Vend nemzetiségi kérdés eddig nem létezett, de nem azért, mintha vendek nem léteztek volna, hanem mert számuk csekély s mert az eddigi szerencsétlen rendszer által butaságra és korlátoltságra kárhoztatva képtelenek voltak helyzetük jelentőségét megérteni. Az eddigi iskoláztatás teljesen hiábavaló volt, magyar kultúrát nem nyújthatott, mert arra az a pár elemi iskolai év elégtelen, nemzetiségi kulturát pedig bűn volt terjeszteni, még akkor is, ha államhű szellemben történt is. Ám egy lelkes kicsi kör, mely elsősorban a nép alacsony szellemi nívójának emelését tartotta szemelőtt, már évek óta dolgozott fáradhatatlanúl, semmi áldozatot nem kímélve, gáncsoskodással gúnnyal sőt üldözéssel nem törődve a nép felvilágosításán, ennek a lankadatlan munkának köszönhető, hogy a vend paraszt ma már az iskolán kívül is olvas, törődik valamelyest a nép, az állam s a nagyvilág sorsával, egyszóval, hogy baromi vegetatív mivoltából kivetkőzött s emberré lett. Azóta - természetesen - igényei is megnőttek, észrevette, hogy "vend" (szlovén), észrevette, hogy apja, dédapja, gyerekei, unokái is vendül beszélnek, vendül gondolkoznak s bár hűek az államhoz, mivoltukat semmi kincsért sem hajlandók feláldozni, hisz anyjukat, apjukat árulnák el vele. És ezekkel a megnövekedett igényekkel az államnak - a maga jól felfogott érdekében is - számolnia kell. Ezt a kérdést mindenképpen meg kell oldani, és pedig mindkét fél megelégedésére. E megoldás sikeressége érdekében fordultam Miniszter Úrhoz, felajánlva szolgálataimat. Én a vend népből származom, nemcsak nyelvét ismerem (édesszüleimmel csakis vendül érintkezem), hanem szokásait, gondolkodási módját, világfelfogását, speciális kívánságait, s az egész avval a kérdéssel összefüggő helyzetet, ismerem a stájer és krajnai szlovén nyelvet és irodalmat, a viszonyokat is, sokat jártam ott is, itt is, hajlamaimnak engedve tanulmányozni kezdtem a vend nyelvet és a szláv nyelveket általában tudományos szempontból is, a budapesti egyetemen a szláv összehasonlító nyelvészetből tettem "summa cum laude" doktorátust. Azóta is állandóan foglalkoztam a néppel és nyelvével, s ez a "foglalkozás" nemcsak frázis, hanem élő valóság, amit a vend nyelvről stb. írt számos értekezéseim bizonyítanak (mind a M. Tud. Akad. és folyóiratainak kiadásában, felvilágosítást e tárgyban Dr. Asbóth Oszkár egyetemi tanár adhatna). Sőt vend nyelven is írtam, meleg szeretettől sugalmazott verseket a szenvedő népnek, mely anyámat és apámat adta. És a nép is ismer engem.
-----Miniszter Úr! Ez a nép megérdemel minden figyelmet. Ez a nép a legjobbak fajtájából való. És ütött a 24.-ik óra. Periculum in mora! Miniszter Úr! Tegyünk meg mindent, hogy ezt a jóravaló népet ne veszítsük el. Én őszinte lelkesedéssel állok a Miniszter Úr mellé, rendelkezzék velem bármilyen irányban is. Ezidőszerint a dombóvári főgimnáziumban vagyok r. tanár (magyar-latin szakos, amit csak azért említek, hogy Miniszter Úr ebből is lássa, hogy a magyar kultura szeretetét már régóta hívő szeretettel zártam szivembe).
-----Nem volt szándékom a Miniszter Úrhoz fordulni, mert reméltem, hogy az én közreműködésem nélkül is szerencsés és gyors megoldást nyer ez a sürgősen égető kérdés. És főleg azért hallgattam eddig, mert én őszintén, az anyatejjel magamba szítt szeretettel szeretem népemet és nyelvét és végtelenül fájt az a gondolat, hogy ajánlkozásomat esetleg félremagyarázzák, s megvádolnak, hogy népemből, anyám nyelvéből és szeretetéből tőkét s állást akarok kovácsolni. Hát ez utóbbiakra nekem nincs szükségem, mert az előbbieket ezerszeresen többre becsülöm. Hogy mégis a Miniszter Úrhoz fordulok, annak oka az, hogy látom, hogy akadtak alakok, kik soha a néppel s nyelvével, sorsával nem törődtek, megvetették, nyelvét is alig-alig ismerik, a stájer és karinthiai nyelvet és viszonyokat pedig épenséggel nem, s most mégis feltolják magukat "vendeknek", illetékeseknek ezen kérdés megoldására, pedig egyetlen jogcímük erre csupán az, hogy véletlenül ott születtek a vend ugaron, de nem is vend anyától. Ezek a modern hősök csak arra jók, hogy diskreditálják az egész ügyet, csődbe juttassák, a népet pedig a jugoszláv testvérek karjaiba kergessék. Hogy ez meg ne történhessék, elhatároztam, hogy jelentkezem s feltárom a helyzetet a Miniszter Úrnak.
-----Persze, Miniszter Úr azt is szeretné tudni, ki vagyok én mint ember? Régi ember-e, új vagy pláne legújabb-e? Hát erre nézve pontos felvilágosítást nyerhet a Miniszter Úr Dr. Kemény Gábor tordaaranyos megyei főispánkormánybiztostól (ki kollégám volt a tordai főgimn.-ban) s kivel együtt annyi hittel harcoltuk az új Magyarország harcát még a háború előtti boldogabb időkben s kivel együtt annyi gúnyt türtünk eszméinkért s Adyért!

Dombóvár 1918. dec. 16.

Dr. Pável Ágost
főgimnáziumi tanár

Érk. 1918. dec. 20.
1000 szám

 

A MURASZOMBATI KORMÁNYBIZTOS LEVELE

277
45/kb./1919
Kormánybiztosság

Miniszter Úr!

1000/1918 N. Mo. II számú leiratára jelentem, hogy Dr. Pável Ágost dombóvári főgimnáziumi tanár figyelmet érdemlő beadványa egyelőre tárgytalan, azonban a magyar népköztársaság kultusz-minisztere által tervbe vett iskola reform, illetőleg a vend részek autonómiájának kialakulása után nevezett tanár vezető szerephez juthatna egy a vend érdekeket képviselő esetleg a Muraszombaton felállítandó középiskola vezetésével.

Muraszombat, 1919. január 19. én
Dr. Obál Béla
kormánybiztos főispán

(Pecsét:
Vend Kormánybiztosság
Muraszombat)