SZABÓ A. FERENC
56-OS AKADÉMIA VAS MEGYÉBEN
A GYILKOSOKAT NÉVEN KELL NEVEZNI
"Egyszer
majd el kell temetNI és nekünk nem szabad feledNI a gyilkosokat néven nevezNI" |
Nagy
Gáspár 1983 |
--------------------
-----A hallgatóság zömét a megyei
középiskolai tanárok tették ki, de jöttek érdeklődők az
ország szinte minden részéből. A legmesszebbről a miskolciak
mikrobusza érkezett. Vajon miért gondolták úgy az 56-os
Szövetség vezetői, hogy szükség van erre a
továbbképzésre? Nem nehéz a választ megadni, hiszen
köztudott, hogy a magyar forradalom és szabadságharc oktatása
még mindig nagyon sok kívánnivalót hagy maga után. Ha
egyáltalán sor kerül tárgyalására az oktatási folyamatban.
Gyakori ugyanis, hogy érettségi előtt, negyedikben sok
gimnáziumban már meg sem tartják a második világháború
utáni történelemmel foglalkozó órákat. Talán valóságos
időhiány miatt, vagy opportunizmusból, mert még mindig elég
általános felfogás az országban, hogy olyan kényes, napi
politikai érdekekkel átszőtt kérdések ezek, amelyeket
ajánlatos kikerülni. Még jó, hogy a korszak, s benne 56
egyáltalán bekerül az érettségi tételek közé, bár a
nemzeti alaptanterv tárgyalását kötelezővé tette. A
pluralista demokrácia és a közelmúlt történetéről
forgalomban lévő különböző irányultságú narratívák, az
iskolákat fenntartó önkormányzatok politikai
beállítódásáról nem is beszélve, súlyosbítva a mindig
elevenen problematikus tankönyvkérdéssel, megfontolásra
késztethetik és elbizonytalaníthatják a
történelemtanárokat abban, hogy mit is tanítsanak
históriánk e fényes, de még mindig sok szenvedélytől
elhomályosított fejezetéről. Fenyeget a továbbképzésekkel
kapcsolatban az is, hogy vajon azok vesznek-e részt rajtuk,
akiknek igazán szüksége lenne az ismeretek gyarapítására?
Bizony gyakori, hogy azok vállalják önként a fáradsággal
járó plusz terhelést, akik amúgy is elhivatott ismerői a
témának. Ez önmagában nem baj, mert legalább az ő tudásuk
mélyül tovább, s valaminő zászlóvivői lesznek annak az
eszmeiségnek, amit 56 képviselt, s amire nagy szükségünk
lenne napjainkban is.
-----A XX. Század Intézet elnevezéséből
adódóan elsősorban az elmúlt évszázad történéseinek
kutatására összpontosít. Munkatársai, M. Kiss Sándorral
az élen jelentős teret szentelnek a kommunista évtizedek eme
legforróbb eseménye tanulmányozásának is. Moderátor
szerepet vállalt az Akadémián Szakály Sándor, akinek
ugyan nem kutatási területe ez az időszak, de országosan
ismert történelmi ismeretterjesztő szenvedélye, amelyet
mostanában a Duna televízió elnökhelyettesi posztját is
felhasználva folytat, mindenképpen alkalmassá tette a feladat
ellátására. Szerepet vállalt a misszióban Tőkéczki
László, az ELTE docense, aki Orbán Viktor kormányfő
egyik tanácsadójaként is tevékenykedett. Eljött az 56-os
megtorlások kutatója, Kahler Frigyes is, s
szemtanúként Gedai István, aki az október 23-i
tüntetés szervezője és résztvevője volt, valamint Dékán
Károly, aki cikkeiben új megvilágításba igyekszik
helyezni az eleddig egyoldalúan szemlélt olasz fasizmust. Az
újabb kutató nemzedéket Márki Zoltán képviselte, aki
felelős minisztériumi főcsoportfőnöksége mellett is szakít
időt az 56 utáni jusztizmordok feltárására.
Felsorolásunkból látható, hogy az Akadémia ideiglenes
"tanári kara" mindenképpen alkalmas volt arra, hogy
közreműködésével az összegyűltek ismeretei jelentősen
gyarapodhassanak.
----------Az előadássorozat a következő
témákat ölelte fel: a forradalom és előzményei még
ismeretlen történései, az eseményeket követő bosszú
lefolyásának méretei és módszertana, a kommunizmus
eszmerendszerének és gyakorlatának kritikája és a forradalom
és szabadságharc irodalmi termésének értékelése a
világirodalmi termés és a hazai művek ismertetésével. Az
utóbbi feladatra a kiváló irodalomtörténész és
szerkesztő, Alexa Károly vállalkozott.
-----A két és fél napos program jó alkalmat
nyújtott arra, hogy 45 év múltán megnézzük, mire jutott a
magyar tudományosság e világraszóló történelmi esemény
feltárásában és értékelésében. Elöljáróban le kell
szögeznünk, hogy az adósságtörlesztést akadályozta az a
körülmény, hogy itthon csupán 12 éve van meg a lehetőség
arra, hogy nyíltan kutathassunk és emlékezhessünk a
történtekre. Több, mint 30 évig csak hazugság és torzítás
kaphatott nyilvánosságot 1956-ról. Nem volt eredménytelen
ezalatt a Kádár-korszak agymosása. Ha tehetünk is
szemrehányást magunknak azért, mert az elmúlt évtizedben nem
voltunk elég szorgalmasak és elszántak 56 lényegének
feltárása és megismertetése terén, a döntő motívum a
negatívumok rögzülésében ez a totális szellemi
egyirányúsítást végző szellemi terror volt. Ennek
utórezgései s a köztünk élő egykori propagandisták
aknamunkája, akik élnek a liberális demokrácia rájuk is
érvényes szabadságjogaival, még mindig át- meg átitatják
közgondolkodásunkat. Mi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy
nemzeti ünnepeink közül a közvélemény 1956-ot rangsorolja
leghátrább a felmérések szerint.
-----Nem segíti 1956 emlékének méltó
ápolását a megtorlások áldozatainak máig nem minden
tekintetben megnyugtató kárpótlása. Ezen a téren
természetesen nemcsak az anyagiakra gondolunk. A méltatlan,
igazságtalan és mértéket vesztve túl súlyos, egész
életpályákat meghatározó büntetések kárpótlásának
elmaradásánál is jobban fáj az ötvenhatosoknak, hogy egykori
meghurcolóik a politikai rendszerváltozás után is sokkal
kedvezőbb élethelyzetben vannak náluk. Szombathelyen két
előadás után is megfogalmazták sérelmeiket ilyen,
megkeseredett emberek. Nehéz meggyőzni őket arról, hogy a
magyarországi történelmi változások sajátosságából
adódott, hogy nem került, nem kerülhetett sor radikális
elégtételre a kommunista rendszer bűnei miatt. Mivel ezek az
emberek évtizedekig ki voltak szorítva az értelmiségi lét
szférájából, nincsenek olyan ismeretek birtokában, amelyek
révén értelmezni tudnák az ország és saját maguk
társadalmi helyzetét. Ők azok, akik az 56-os események
történelmi értékelésekor tudnak a legkevésbé elszakadni
személyes élményeiktől, kálváriájuk emlékétől. A velük
esett egyszeri és lokális történésekből általánosítanak
az egész történelmi folyamat jellegére. Ők azok, akik a
história szörnyű forgandóságát megtapasztalva valami biztos
magyarázatot kívánnának a történtekre. Széles körben
elterjedt például köreikben, és sajnos a közvéleményben is
a forradalommal kapcsolatban egy sajátos
összeesküvés-elmélet. Ez a teória szóba került az
Akadémián is. Arról van szó, hogy az alapos történelmi
feltáró munka ellenére sokan hisznek abban, hogy az október
23-i felkelés a szovjetek és hazai szálláscsinálóik
provokációja miatt tört ki. A sekélyes és végig nem
gondolt, elsősorban a szakmai kérdések nem ismeréséből
táplálkozó újságírói szemlélet is táplálja ezt a
vélekedést. Könyvek és filmsorozatok készültek ebben a
hamis szellemben. Nem tudták ugyanis az önjelölt szerzők -
ismerethiányból fakadóan - megmagyarázni a valós
összefüggéseket. Ismeretes, hogy a szovjetek már 1956 nyarán
különleges hadtesteket hoztak létre Cegléden és
Székesfehérváron. Az is bizonyított, hogy ezek az alakulatok
már 23-a előtt készültségben voltak, s előbb indultak el a
fővárosba, mint ahogyan a fegyveres harc kitört volna.
Elterjedt az is a történelmi köztudatban, hogy a Gerő Ernő
vezette szélsőséges kommunista vezetés azért provokálta
volna ki a fegyveres összetűzést, hogy erre hivatkozva
kérhesse a szovjetek beavatkozását, s így számolhasson le
politikai ellenfeleivel, s őrizhesse meg bitorolt hatalmát. Az
elmélet kiagyalói nem számolnak azzal, hogy éppen a
forradalom, a felkelt nép dicsőségét csorbítják
vélekedésükkel, mert nem feltételezik róla, hogy érdekei,
szabadsága védelmében még fegyvert ragadni is képes volt.
Nem ismerik a történelemben előforduló spontán népi
forradalmak történetét, azt a szituációt, amikor a türelem
elfogy és tekintet nélkül a kockázatra, a fenyegető
leszámolás veszélyére, széles népi tömegek forradalmat
csinálnak. A magyar történelemben egyébként sűrűn fordult
elő ez a jelenség, ezért sem érthető az
összeesküvés-elmélet életképessége. Éppen azért van
szükség a mostanihoz hasonló továbbképzésekre, hogy
legalább pedagógusaink történelemismerete megszabaduljon a
fentiekhez hasonló téveszméktől.
M. Kiss Sándor szakszerű választ adott a felmerült témára.
Kifejtette, nem tudhatjuk még, mit rejtenek a szovjet
levéltárak, amelyek - bár -----történt némi forrásközlés - nem kutathatók
szabadon 1956-ról. Ennek ellenére nem lehet elfogadni ezt az
egyébként 56 problematikáján túl szinte egész históriánk
értelmezésén végigfutó felületes, romantikus szemléletet.
Ez vezet oda, hogy egyértelmű források ellenére máig sokan
hiszik, hogy Zrínyi Miklóst nem vadkan ölte meg, hanem
habsburgiánus merénylő, hogy Teleki László éppen úgy, mint
későbbi rokona, Teleki Pál merénylet áldozata lett. Az igazi
magyarázatot - véleményem szerint - s ez a téma többször
előkerült a konferencián, a szovjetek nemzetközi
szerepvállalásában találhatjuk meg. 1956-ban igen fontos
események játszódtak le a világpolitikában. A világméretű
amerikai-szovjet hidegháborús vetélkedésnek új dimenziót
adott a szuezi csatorna államosítása, amelynek nyomán
Nagy-Britannia, Franciaország és Izrael fenyegető lépéseket
tett. A szovjetek sokat költöttek Egyiptom felfegyverzésére,
és interkontinentális rakétakísérleteikkel valamint
nagyszabású kelet-európai hadgyakorlataikkal erőt
demonstráltak, hogy megkíséreljék elvenni a nyugatiak kedvét
érdekeik fegyveres védelmétől. Ezt a készülődést,
kardcsörtetést vélik a csak hazai szinten gondolkodó
emlékezők egyfajta provokációnak, pedig inkább arról volt
szó, hogy a lengyelországi és a magyarországi események
gátolták meg a szovjeteket abban, hogy több erőt
fordíthassanak Egyiptom ügyére. Gosztonyi Péter jeles
hadtörténetíró szerint arról is szó lehetett, hogy
Hruscsovék a nyugatnémet újrafelfegyverzés befejeződése
előtt esetleg preventív katonai akcióval kívánták
megakadályozni az erőviszonyok kárukra történő
változását. A Varsói Szerződés 1955. évi megkötése is
ezirányba mutatott - szerinte. Aki ismeri Nagy Imre fogságban
készült emlékezését, az tudja, hogy ezt a szovjet
készülődést ő is jól felismerte, és tudván helyére tenni
kicsiny és a második világháború után
eljelentéktelenített hazája politikai súlyát, világosan
látta, hogy nemzetközi okai voltak a nagy szovjet hadi
készülődésnek. Ez vezetett oda, hogy elképesztő túlerőt
alkalmaztak november 4-e után Magyarországon. Az óriási
hadsereg felvonultatása néhány ezer rosszul felfegyverzett
felkelő ellen arra lett volna hivatva, hogy érezzék az
Egyiptomot leckéztető nagyhatalmak, hogy Európában, a
szárazföldön a Vörös Hadsereg a meghatározó.
-----Fontos tennivaló a
történelemoktatásban és ismeretterjesztésben a hazai és a
nemzetközi viszonyok összefüggésének logikáját
megismertetni. A magyar forradalmat az tette lehetővé, hogy a
nemzetközi viszonyok, köztük a Szovjetunió belső helyzete,
kedvezőek voltak számára. A XX. kongresszuson folyó hatalmi
harc a desztalinizáció körül, a jugoszláv kérdés
rendezésének kísérlete, a legnagyobb potenciálú európai
csatlósország, Lengyelország talpraállása mind kedveztek a
budapesti politikai folyamatnak. A hatalmasra növelt és szinte
mindenütt jelenlévő szovjet titkosszolgálat nyilvánvalóan
nyomon követte a magyar eseményeket, s ha Egyiptomra és
Lengyelországra koncentrált is, számított a változásokra
hazánkban. Tehát nem maga a tüntetés, hanem annak mértéke
és intenzitása lepte meg őket. Az 1953. júniusi berlini
események tapasztalata nyomán úgy vélték, a páncélos
demonstráció elégséges lesz a budapesti lázongók
leszerelésére. Éppen abban rejlik a magyar forradalom
nagyszerűsége, hogy a pesti és a vidéki fiatalok nem
rettentek meg a túlerőtől, megkísérelték politikai
követeléseiket végigvinni. Forradalmunk egyik világpolitikai
jelentősége éppen abban a példamutató bátorságban rejlik,
amellyel törésre merték vinni a dolgot a tüntetők. A makacs
ellenállást tapasztalva sort kerítettek a hatalom szimbolikus
központjának, a Rádiónak az ostromára. Az 56-ban is jól
kitapintható magyar történelmi mentalitással kapcsolatban
jegyezte meg M. Kiss Sándor, hogy "a magyarok bátrak
voltak 1956-ban, ezért veszítettek, a csehek 1968-ban gyávák
voltak, ezért nyertek." Természetesen, mint minden
aforisztikus megközelítés, ez is leegyszerűsített, de jól
kifejezi a két esemény és a két nemzet történelmi
viselkedése közötti különbséget.
-----A magyar felkelők bátorsága,
radikalizmusa, ami átterjedt a kommunista iskolázottságú
politikai vezetés kisebb részére is, hiszen e nélkül az
attitűd nélkül nem érthetjük meg Nagy Imre döntéseit,
lenyűgözte a világot, s éles fénnyel világított rá a
szovjet kommunizmus imperialista jellegére, arra, hogy az új
társadalmi rendszer megteremtéséről zengő szónoklatok csak
vékony felületi mázt jelentenek, a mélyben található
lényeg a nagyhatalmi terjeszkedés, ami nem kíméli a kis
népek érdekeit. A magyarországi események adták az első
tőrdöfést a nyugati kommunista mozgalmaknak, amelyek a magyar
forradalom véres leverése után már nem agitálhattak a régi
eredményességgel egy világmegváltó szocializmus mellett. Nem
véletlen, hogy az Akadémia egyik előadója, Dékán Károly 56
legfontosabb tulajdonságának antikommunista jellegét tekinti.
Ezt ugyan a jelenlévő tudós kollégák árnyalták, de a fenti
összefüggésben feltétlenül igaz.
-----S ezzel máris az 56-tal kapcsolatos
viták egyik sarkalatos pontjánál vagyunk, annál, amelyik azt
a kérdést veti fel, hogy milyen volt a forradalom viszonya a
szocializmus eszméjéhez? Ismeretes, hogy széles, elsősorban
szocialista politikai körökben elterjedt vélemény, hogy
1956-ban tulajdonképpen korrekciós szocialista forradalom
zajlott le, vagy finomabb interpretációban: igen erősek voltak
a felkelés szocialista vonásai, pontosabban a demokratikus
szocialista hagyomány, amit Ripp Zoltán például így
definiál könyvében: "Az 1956-os forradalom ugyancsak
meghatározó hagyománya az erős antisztálinista
beállítottsággal együtt képviselt demokratikus szocialista
elkötelezettség. A forradalom szinte minden fontos
résztvevője egyetértett - legalábbis e mellett tett hitet - a
szocialista vívmányok megőrzésével, természetesen egy
egészen más politikai rendszer keretein belül, mint amit a
negyvenes évek végétől az országra kényszerítettek."
(Ripp, 272. old.)
-----Az előadók közül a legnagyobb
erudícióval Tőkéczki László vitatta ezt a felfogást,
miközben figyelemreméltóan rendszerezte a forradalmak
fajtáit. Megjegyezte, hogy a forradalom végső soron rossz
dolog, mert felfordulást, kiszámíthatatlanságot hoz magával.
Általában jó lenne elkerülni, harmonikusabb lenne nélküle a
történelmi fejlődés. Alaposan jellemezte az utópista
forradalmat, ami a marxizmus kedvelt politikai kategóriája.
Azért veszedelmes ez a fajta forradalom, mert utópista
előírásokat kíván megvalósítani. Résztvevői abban
bíznak, hogy eljön az emberiség számára a megváltás, a
paradicsomi állapot, amikor megváltozik a világ. Amikor
azonban ez a forradalmár-típus ellenállást tapasztal
messianisztikus eszméivel szemben, végtelen gyűlölet önti
el, s szinte bármire, akár a tömeggyilkosságra is képes
azokkal szemben, akik az általa vallott és hitt legfőbb jó
létrehozását akadályozzák. Csak erről az oldalról
érthetők meg a nagy francia forradalom és az orosz forradalom
iszonyatos eseményei. A higgadt, körültekintő
történelemszemlélet tudomásul veszi, hogy "nincs
megváltás", a nép, a nemzet, a haza helyzete javítható,
jobb lehet, mint korábban volt, de utópisztikus, paradicsomi
állapotok sohasem jönnek létre. A magyar 56 nem ilyen
forradalom volt, hanem azok közé sorolható, amelyek konkrét
panaszokra reagálva törnek ki. Teljes volt a kommunista
vezetés erkölcsi lejáratódása a hatalom minden áron való
védelmében. Magyarországon a két forradalmi típus
szembekerült egymással. A kortársi megnyilatkozások ellenére
tehát a magyar 56 antikommunista forradalom volt. Ha ekkor a
szocializmus megreformálható lett volna, akkor vajon ma a
szocialisták miért nem "emberarcú szocializmust"
hirdetnek? - tette fel a logikus kérdést Tőkéczki.
-----Mit kezdjünk a fentieket elfogadva a
kortársak, és nemcsak a kommunisták, hanem szinte minden 1945
és 47 között politikai pozícióban volt politikus 1956-os, a
"szocializmus eredményeit" védő, valóban elhangzott
megnyilatkozásaival? Bibó Istvánéval csakúgy, mint Németh
Lászlóéval. De citálhatnánk akár Mindszenty Józsefet is,
aki emlékezetes november 3-i beszédében nagyon megfontoltan
szólt politikai céljairól, s csupán egyháza kulturális
javait követelte vissza. Két tényező említését
elengedhetetlennek tartom. Az első, a lényegtelenebb, a
könnyebben érthető: a taktikai elem. A kortárs politikusok,
ismerve a Szovjetunió hatalmas túlerejét, tisztában lévén
az ország stratégiai bekerítettségével, azzal, hogy még
nyugatról és délről is olyan semleges országok övezik,
amelyek felől nem képzelhető el nyugati támogatás,
valamiféleképpen megalkudtak a helyzettel, s nem vetettek fel
az oroszokat különösen irritáló kérdéseket. Visszaigazolja
ezt a viselkedést a szovjetek és Kádárék erőlködése arra
vonatkozóan, hogy ún. kapitalista vagy fasiszta törekvéseket
mutassanak ki a forradalom eszméi között.
-----A másik tényező, ami meghatározta a
forradalom szereplőinek vélekedését a tennivalókról, a
szocializmus paradigmájának 1956-ban még igen erős,
determináló hatása volt, ami nemcsak a kommunista
kísérletnek alávetett országok értelmiségének a
gondolkodását határozta meg, hanem a nyugati értelmiségét
is. Legutóbb John Lukacs, azaz Lukács János, amerikai magyar
származású történész számolt be 50-es évekbeli,
tengerentúli tapasztalatairól. Még a felénk azóta is sokat
csepült ún. Mc Carthy-korszakban is az Egyesült Államok
meghatározó egyetemi körei baloldali, szocialista
paradigmában gondolkodtak, és gyanakvással vettek tudomást
Lukács konzervatív-keresztény világnézetéről. A
paradigma-kutatás napjainkban tapasztalható eredményei
nagymértékben segítenek bennünket az 56-os forradalom
megértésében. Akkortájt tehát mind Magyarországon, mind a
világban általános intellektuális meggyőződés volt, hogy
az emberiség története egy szociálisan igazságos, jobb
társadalom megteremtése irányába halad. S ez a szocializmus
valamiféle fajtája lesz. Azok, akik elutasították a szovjet
szocializmust, azok nem szocializmusától határolódtak el
valójában, hanem attól, hogy nem volt az, hanem hagyományos
nagyhatalmi terjeszkedés, vékony ideológiai mázzal leöntve,
ahogy fentebb jeleztük. Nyugat-Európában ekkor dolgozza ki
Ludwig Erhardt a szociális piacgazdaság teóriáját, s ezt az
elméletet a kétségtelenül konzervatív Konrad Adenauer teszi
politikai gyakorlattá. Hát persze, hogy idehaza is mindenki,
még a kommunisták elszánt ellenfelei is meg voltak győződve
az államosítások üdvös voltáról, a földosztás
fontosságáról a magyar történelemben, vagy arról a
centralizált, kiegyenlítő kultúrpolitikáról, ami nálunk is
beemelte a műveltség sáncai mögé az alacsonyabb
néposztályok gyermekeit, mint ahogyan az valamivel előbb
nyugaton is megtörtént.
-----A nagy, nemzetközileg általános
paradigmaváltás valójában csak 1989-90 körül ment végbe a
világon. Ezt fogalmazta meg elsőként a jeles amerikai
gondolkodó, Francis Fukuyama. Azóta uralkodó a világban a
liberális kapitalizmus paradigmája, amit a mai szocialisták
éppen úgy a magukévá tettek, mint konzervatív, jobboldali
politikai ellenfeleik. Ezt az ellentmondást nem képes ma
idehaza feloldani a Magyar Szocialista Párt és a Szabad
Demokraták Szövetségének értelmiségi holdudvara 1956-tal
kapcsolatban. Az antikommunista éllel kirobbant forradalmat
tekintik jórészt az ideológia keretein belül maradó
korrekciós megmozdulásnak, miközben ma a liberális
kapitalizmus eminens megvalósítóinak gondolják magukat
szociálliberális mezben.
-----Ezt az ellentmondást tárta fel
Tőkéczki László, amikor előadásában 1956 világpolitikai
hatásáról beszélt. A forradalom jelentőségét
filozófiainak tekintve rámutatott, hogy akkor kiderült
Magyarországon, mi a kommunizmus lényege. Mivel utópisztikusan
egyenlősíteni az embereket csak a nyomorúságban lehet, egy
rendőrállam eszközeivel, fellázadt a lakosság és
"nemzeti forradalmat hajtott végre" sérelmei
orvoslására. Bár meggyengítették a magyar események a
nyugati kommunista pártokat, igazán a harmadik világ számára
volt tanulságos az, ami itt végbement. Hirtelen világosakká
váltak olyan határvonalak, mint függetlenség-elnyomás, kis
nemzet - imperialista elnyomás, demokrácia-terror,
önigazgatás-diktatúra. "Morálisan igen jó idő
volt" 56 ősze - idézte Thomas Mannt az előadó.
Bármennyire is fontos szerepet vitt a világpolitikában és
főképp a kommunizmus szélsőséges válfajának a
lejáratódásában a magyar forradalom, az országnak és a
népnek nem sok konkrét haszna lett belőle. Kevesen vették
észre a világban, hogy milyen fontos kérdések merültek fel
Magyarországon.
-----1956 posztkommunista magyarázatát
gyengíthetik azok az érvek, amelyeket az erőszakszervezetek
tevékenységéről felsorakoztattak az Akadémia szereplői. M.
Kiss Sándor a totalitárius hatalomgyakorlás eszközeit vette
számba, amikor levéltári adatok bemutatására vállalkozott.
Félelmetes apparátust mozgatott a proletárdiktatúra. 1952-ben
45 521, 1955-ben 37 174, 1956 januárjában még mindig 35 793
ügynök gyűjtötte az információkat az Államvédelmi
Hatóság számára. Körülbelül 1000 titkos lakást tartottak
fenn az ügynöki találkozók számára. Az egész társadalmat
átitatta a spiclik jelenléte. Természetesen nem önként
szolgálták a diktatúrát az emberek. Kifinomult módszerekkel,
zsarolással, anyagi juttatással vették rá a rendszer
mindenható őrei a lakosságot arra, hogy egymást figyelje. A
történész adataiból kiderült, hogy a magyarországi
kommunizmus már a világháború utáni koalíciós években
kimutatta a foga fehérét. A Magyar Közösség perében
próbálták ki először azokat a módszereket, amelyeket
később minden esetben sikerrel alkalmaztak. Ez a nagyszabású
politikai akció nemcsak a kommunisták legerősebb potenciális
ellenfelét, a kisgazda pártot volt hivatva lefejezni, hanem az
általános félelem, kiszolgáltatottság légkörének
megteremtésével kívánt közelebb jutni a hatalomhoz. Azzal,
hogy gyakorlatilag eltörölte a titkosrendőrség tevékenysége
a politikai szervezkedés és az összeesküvés közötti
alkotmányosan minden jogállamban világosan megrajzolt határt,
megbénította a demokratikus eszközök alkalmazását a
politikában. Ha egy állam törvényes miniszterelnöke
menekülni kényszerül hazájából (Nagy Ferenc), ha a
hivatalban lévő köztársasági elnök, Tildy Zoltán vejét
(Csornoky Viktor) kivégzik, akkor ott valami szörnyű,
megmagyarázhatatlan dolog történik.
-----Az Akadémián 56 előtörténetéről
elhangzott ismeretek meggyőzhették a hallgatóságot arról,
hogy a máig sok történész által demokratikus kísérletnek
tekintett kényszer-koalíciós időszakban - 1945-47 között -
már lényegében a kommunisták irányították a politikát. A
forradalom és szabadságharc alapjában módosította a
világban hazánkról rögzült képet. M. Kiss Sándor szerint
az ország imázsának kialakításában Trianon után fontos
szerepe volt a magyar emigrációnak. Bár jelentős
kivándorlás volt az országból 1914 előtt, nem volt magyar
politikai emigráció külföldön. Az októberista politikai
vezetők és a Tanácsköztársaságért felelős kommunisták
kényszerű emigrációja után - Kossuth Lajos halála óta -
ismét jelentkezik egy ilyen politikai erő. Amíg a Horthy
korszakban otthonról nézve baloldali volt az emigráció, addig
1945 után jobboldali. Mindkét magyarországi rezsim
rászolgált a bírálatra, ám a nemzeti érdekek nemzetközi
elfogadottságát 1945 előtt nem segítette a sokszor jogos
bírálat, ami elsősorban Károlyi Mihály és Jászi Oszkár
részéről fogalmazódott meg. Kevesen figyeltek fel a világban
és sajnos idehaza is arra, hogy ez a két - hibáival és
tévedéseivel együtt is - formátumos személyiség a második
világháború után is erős kritikai álláspontra helyezkedett
az éppen uralkodó hatalommal szemben. Csak most már jobbról
gyakorolták a bírálatot! Nem volt Magyarország nemzetközi
megítélése túlságosan jó már az első világháború és a
forradalmak után sem, s ez bizonyára súlyosbította a trianoni
békefeltételeket. De igazán mélypontra 1945 után zuhant,
mert a nyugati államok politikusainak és állampolgárainak
többsége még a megítélésbeli javulást hozó 56 után is
arról ítélte meg hazánkat, hogy hova állt 1939 és 1945
között a polgári demokráciák és a fasizmus-nácizmus
összecsapása idején. Figyelemre méltó személyes benyomást
mondott el ezzel kapcsolatban Alexa Károly. Amikor a 60-as
években Angliában autóstopozott, élénk beszélgetésbe
kezdett a gépkocsi vezetőjével. Amikor azonban az megtudta,
hogy magyar, s kérdésére, hogy kivel voltak a magyarok
szövetségesek a második világháborúban, választ kapott,
megfagyott a levegő vezető és utasa között. Mindazonáltal a
forradalom sokat javított Magyarország megítélésén a szabad
világban. Hogy a hősi ellenállás emléke fennmaradjon a
nyugati közvéleményben, azért sokat tettek az emigráns
magyarok, akiknek létszáma igencsak felszaporodott az 1956-ot
követő tömeges kivándorlás után.
-----Rontott a magyarok megítélésén a
Kádár-korszak évtizedeken át tartó nemzeti közömbössége,
ami sem a határon kívül rekedt, elnyomott magyarok ügyében,
sem a magyar történelem fontos csomópontjainak
megítélésében nem adott támpontokat a nyugatiaknak. Már a
Monarchia idején tapasztalható volt, hogy a csehek, szlovákok,
románok, délszlávok milyen elszánással propagálják
politikai érdekeik mellett történelmük elfogult
értékelését is. 1956 után a magyar emigráció, amelyben
szinte minden lehetséges politikai áramlat képviselői jelen
voltak, eredményes munkát fejtett ki a világban hazája
megítélésének helyreállítása érdekében. A forradalom
tapasztalatainak ismertetése nagyban járult hozzá ahhoz, hogy
tevékenységük sikeres volt. Segítették a rendszerváltozást
is, mert azzal érvelhettek, hogy 56 óta világos, hogy a magyar
nép szabadságszerető, demokráciát kíván, és nyíltan
megvallotta, hogy hazáját történelmileg a Nyugat részének
tekinti. Emlékezetes pillanat volt, amikor 1978-ban nagy vita
bontakozott ki az Egyesült Államokban arról, hogy haza kell-e
vinni Magyarországra a magyar nép ezeréves történelmi
ereklyéjét, a Szent Koronát. A legismertebb kinti politikusok:
Nagy Ferenc, Kovács Imre és Király Béla sorra úgy
nyilatkoztak, hogy a koronának attól függetlenül, hogy milyen
politikai rezsim tartja kezében a hatalmat, otthon a helye.
-----A fentiekkel összefüggésben komoly
hangsúlyt kapott az Akadémia előadói részéről, hogy 1956
előkészítője volt a politikai rendszerváltozásnak. Attól
kezdve, bárkik tartották is kézben a kormányrudat
Magyarországon, számoltak azzal, hogy olyan népen gyakorolják
hatalmukat, amelyik nem tűr el bármit. Kádárék jól ismert
56-os fóbiája ezen a megfontoláson alapult, és a szovjetek is
elfogadták, hogy egyfajta külön magyar utat kell tolerálniuk.
Ez tette lehetővé, hogy lassú, de egyirányú történelmi
folyamat bontakozhassék ki az országban, ami végül, a
megfelelő nemzetközi helyzetben elvezetett az 1989-90-es
törvényes forradalomhoz. Ám mivel a körülmények
szorításában a kommunisták önként mondtak le a hatalomról,
az 56-os radikálisok követeléseinek teljesítésére nem
nyílt mód. Az már más kérdés, hogy - legalábbis a
háborús bűnök elszámoltatása terén - több is
történhetett volna, de ez már túlmutat az 56-os
problematikán.
Alexa Károly a magyar forradalom és az irodalom ellentmondásos
viszonyát elemezte. Kifejtette: bár az 56-os forradalomról
Norvégiától Nigériáig írtak verseket, hazai szerzők máig
adósak a jelentős művekkel. Az okokat boncolgatva néhány
fontos körülményre hívta fel a figyelmet. Például arra,
hogy rendkívül rövid ideig tartott a szabadság, s máris
jött a terror. Nem volt idő arra, hogy a nagy élményt
kihordják a literátorok. Még arra sem volt idő - jegyezte meg
keserűen, hogy árulója lehetett volna a forradalomnak.
1848-49-ben legalább volt Görgei, akire lehetett
kígyót-békát kiabálni, s ez segített a tragikus vereség
megemésztésében. Ha általánosságban "satnya" is a
termés, azért vannak szép teljesítmények. Példaként
hivatkozott Illyés Gyula ismert "Egy mondat a
zsarnokságról" című művére. De mintha ezt a
remekművet is belengné valami furcsa levegő. Mikor is
készült? Valamikor az 50-es évek elején, de nyilvánosságra
valóban csak a forradalom napjaiban kerülhetett. A kortársak
nem voltak egyértelműen jó véleménnyel róla. Ismert Bibó
István anekdotává vált tömör megjegyzése, amikor Illyés a
véleményét kérte: "Hosszú" - mondotta a jeles
politológus, aki persze nem volt irodalomkritikus.
-----A másik ismert és jó verset Tamási
Lajos írta. Ez a "Piros a vér a pesti utcán"
méltán emlékezetes, azaz lenne csak, ha szerzője utólag nem
rondította volna el az emlékét azzal, hogy 1958. szeptember
28-án az Élet és Irodalomban közölte öreg fegyveres
munkásőrről írt versét. Déry Tibor szép dolgokat írt a
forradalomról - jegyezte meg, de aránytalanságot tapasztal az
utókor, amikor szinte csak róla hall. Sarkadi Imre is
megszenvedte a forradalom ügyét műveiben. Más írók
hallgatása volt sokat mondó. Kodolányi János és Sinka
István nem írt maradandót a forradalomról. Nehéz volt
elhinni, hogy a rendszerváltozáskor sem kerültek elő
rejtegetett művek az írók fiókjaiból.
-----A Kádár-korszakban 1956 élménye a
konjunktúralovagok zsákmánya lett - egészíthetjük ki a
neves irodalomtörténészt. Berkesi András, egykori ávós
nyomozó elégítette ki az események tragikus emlékein
borzongani kívánó, bestsellerre éhes olvasóközönséget.
Mesterházi Lajos, akit évtizedeken át érdemein felül
dicsőített a rendszer, szintén felült a konjunktúra
hullámaira. Voltak azért biztatóbb, bár szintén 56
valamiféle bepiszkításával végződő kísérletek. Karinthy
Ferenc Budapest 1944-45-ös infernóját ábrázoló Budapesti
tavasz című regényével próbálta rímeltetni a Budapesti
ősz című regényt. Utóbbi hőse azonban zavaros, sodródó
figura, aki nem tud eligazodni a végül is
"ellenforradalomnak" ábrázolt eseményekben. Mintha a
magyar értelmiséget szimbolizálta volna a főszereplő,
szemben "a dolgozó nép mellett kiállni tudó" igazi
munkásalakokkal.
-----Alexa izgalmasnak, de egész életművét
számbavéve, ellentmondásosnak értékelte Moldova György
viszonyát 1956-hoz. Kétségtelen, hogy korai novellái és
regényei remekül közvetítették a forradalmi napok, majd az
őket követő elnyomás időszakának hangulatát. A Magányos
pavilon főhőse mellett azonban megírta az Elbocsátott
légiót is, ami hitelesnek tűnt, ám nem volt igaz, mert a
Rákosi-korszak erőszakszervezetének magva, az Államvédelmi
Hatóság csaknem összes kádere jó állásokba jutott 1956
után. Kezdetben a belügy különféle területein, majd éppen
a kultúra frontján kerültek vezető funkciókba és
szolgálták híven az aczéli kultúrpolitikát. Az előadó
utalt Moldova új könyvére, amely a Magvető Könyvkiadó
igazgatójáról, az egykori ávós kihallgatótisztről, Kardos
Györgyről szól. Nyilván bizonyos mértékig igaz, hogy sok
mindent jóvátett egykori szerepvállalása után, amikor az
írók mecénásának hálás szerepében lubickolt. De
nyilvánvaló túlzás és egyfajta személyes hála vezérelte a
megemlékezést az egykori jótevőről, aki számtalan magyar
írónak biztosított egzisztenciát. Ezért cserébe nem kellett
mást tenni, mint jól forgatni az öncenzúra fegyverét, s
beilleszkedni a langyos Kádár-éra viszonyrendszerébe.
-----Alexa sarkos ítélete az erkölcsileg
könnyűnek találtatott 56 utáni magyar írótársadalomról
ennél az egzisztenciális problémánál mintha elakadna és nem
értené, hogy nem lehet az 1849 utáni helyzethez hasonlítani
az 1956 utáni Magyarországot. Nem egyszerűen az erkölcsök, a
nemzeti összetartás rendültek meg jó száz év múltán,
hanem a világ fordult akkorát, hogy nem lehetett olyan szellemi
ellenállást mutatni, mint akkor. Éppen a kommunizmus uralma
változtatta meg úgy a helyzetet, hogy nem volt hova
visszavonulni a forradalom leverése után. A XIX. században
még volt önálló magyar nemesség és polgárság. Az
üldözött írókat felkarolhatták az úri mecénások. Tompa
Mihály visszamehetett kis felvidéki falujába lelkésznek,
Arany János tanári állást vállalhatott. A totalitárius
politikai rendszer szétzúzta a polgári kisegzisztenciák
rendszerét. Mindenre kiterjedő hatalma elvágta a
visszavonulási útvonalakat. Ha valaki meg kívánt élni,
főleg, ha irodalomból, ki kellett egyeznie a hatalommal.
Néhányan valóban megtehették, például Weöres Sándor vagy
Hamvas Béla, hogy kivonultak a szocialista társadalomból, de a
nélkülözés nem válhatott tömegessé. Ezért is írták alá
1957 őszén, kevés kivétellel, az írók az ENSZ-nek küldött
felszólítást a magyar kérdés napirendről való levételére
vonatkozóan. Ugyanez történt Erdélyben is Sütő
Andrásékkal. Idő kellett ahhoz, hogy kialakíthassa az
irodalmi élet a maga sajátos válaszát a különleges
politikai körülmények között. Ez a reakció a szimbolikus
beszédé volt. Előbb meg kellett tanulni írni a sorok
között, hogy az olvasó is megérthesse a kimondhatatlant. Ez a
metódus egyáltalán nem kedvezett a regény- és
novellairodalomnak, de - szerintünk - fellendítette a magyar
költészetet és drámairodalmat.
-----Kritikus alapállása mellett azért
talált Alexa Károly maradandót az 56 utáni irodalmi
termésben. Említette Füst Milán Szózat a sírból című
költeményét, Páskándi Géza Vendégség c. drámáját vagy
Sarkadi Imre Oszlopos Simeonját, s természetesen a börtönt
megjárt, s ezért mind itthon, mind külföldön ismertté vált
Dérytől a Két asszonyt vagy a Szerelem című novellát. S mi
tesszük melléjük a Philemon és Baucis c. elbeszélést, ami
gyönyörűen ábrázolta a fővárosi október-novemberi napok
tragikumát. A sebesült felkelő összetalálkozását az
élettől búcsúzó idős házaspárral. Alexa, s ebben osztjuk
véleményét, az 56 utáni irodalmi termésből Sánta Ferenc
Húsz óráját becsüli a legtöbbre. Ez a sokjelentésű mű
oda vezeti olvasóját, ahová talán a legkevésbé
irányította fényképezőgépét az irodalom: a magyar faluba a
forradalom napjaiban. Sánta írásművészete olyan erős és
vitathatatlan volt, hogy még a cenzúra bástyáin is át tudott
hatolni. Nemcsak sok kiadást ért meg a könyv a
Kádár-korszakban, hanem még nagysikerű film is készült
belőle.
-----Az 1956-os forradalom kutatói sokat
merítenek az események utáni bírósági tárgyalások
peranyagaiból. Egyelőre ott tartunk, hogy nem annyira a
történések rekonstruálására használják fel őket, hanem -
első merítésként - a megtorló kádári hatalom
működésének mechanizmusát ábrázolják a segítségükkel.
M. Kiss Sándor, Kahler Frigyes és az Akadémián nem szerepelt
Jobbágyi Gábor ennek a kutatónemzedéknek a legkiválóbbjai,
s nyomukban már ott toporog az újabb generáció, az említett
Márki Zoltánnal az élen. Elképesztőek voltak a forradalom
utáni megtorlások méretei, s az az erkölcsi mélyrepülés,
amit az ún. szocialista törvényesség bemutatott. "Soha
többé" írta címében az 1956. október 6-án megjelent
Szabad Nép, amikor hírül adta Rajk László és társai
rehabilitációját és újratemetését. Nem telt bele 2 év, s
a fogadkozás ellenére megismétlődött a jusztizmord Nagy
Imrével és társaival. A kommunizmus is felfalta gyermekeit. A
legnagyobb büntetés az árulóknak tekintett revizionistáknak
járt 1956 után. Azt nem lehetett könnyen megbocsátani, ha
valaki jelentős funkcióból kilépve állt a forradalmat
csináló nép mellé.
-----Kijutott a büntetésből a magyarság
minden rétegének. Az előadók eloszlattak néhány legendát.
Például azt, hogy Kádár utasítására legalább annyi
"ellenforradalmárt" végeztek ki, mint ahányan
elestek a "néphatalom védelmében". Sikerült
alaposan felülmúlni ezt a számot. A leghitelesebb kutatások
szerint is mintegy 400 halálos ítéletet hajtottak végre
forradalmi cselekedet miatt. Eleinte nyilvános, elrettentő
hatásúnak szánt pereket kívántak tartani Kádárék, de
hamarosan elálltak ettől a szándéktól, mert nyilvánvalóvá
vált, hogy akkor az igazságügyi szerveknek valóban
"igazságos" munkát kellene végezniök. Ezért 1957
tavaszától már titkos tárgyalásokon bántak el a
forradalmárokkal vagy sok esetben tulajdonképpen teljesen
vétlen emberekkel. Gyakran fordították viszszájára a
valóban megtörténteket a vérbírák, csak hogy
gyilkolhassanak. Az előadók monográfiáiból jól ismert és
Szombathelyen is elhangzott fő vonalaiban, hogy mi történt a
hírhedett mosonmagyaróvári sortűz után a tárgyalóteremben.
Halálos ítéletet kaptak azok is, akik védték az ávósokat,
s a népharag leszerelésén munkálkodtak sikeresen. A Győrből
a vérengzés színhelyére békítő szándékkal érkező
Földes Gábor győri színházi rendezőt és Gulyás Lajos
református lelkészt éppen úgy kivégezték, mint a szeretteik
lemészárlásán felindult lincselőket.
-----Az Akadémia zárónapján a résztvevők
Sárvárra utaztak, ahol a Nádasdy-vár múzeumának értékei
megtekintése után meghallgatták Márki Zoltán előadását,
amelynek fókuszában Tóth Ilona pere állott. 12 évre volt
szükség a rendszerváltozás óta, hogy jogtörténészeink
bebizonyítsák a szigorló orvosnő ártatlanságát. A
bonyolult ügy összefüggésben állt a forradalom utáni
ellenállás egyik stencilezett újságjának, az Élünk-nek a
perével. A budapesti Péterffy Sándor utcai kórházban és
környékén folyó tevékenység különösen felhergelte a
revánsra éhes kommunista hatalmat. Kiváló alkalmat nyújtott
az értelmiség megfélemlítésére is a per, hiszen a
vádlottak között orvostanhallgatók, újságírók, rendezők
is szerepeltek. Mint említettük, ez volt az utolsó nagy
nyilvános tárgyalás 56 után, mert felismerte a rezsim, hogy
célja csak részben válik be, a társadalom ugyanis nem
ugyanazokat a következtetéseket vonja le a perekből, mint amit
szeretnének. Ugyan Obersovszky Gyulának és illegális
kiadványt készítő társainak nemzetközi tiltakozásra
megkegyelmeztek, de Tóth Ilonáék nem kerülhették el
sorsukat. A kutatók a megtalált peranyagban lévő szakértői
vélemények segítségével rekonstruálták a történteket és
bebizonyították, hogy a vádlottak fizikai erőszaknak
engedelmeskedve vallottak maguk ellen. Tárgyi bizonyítékok nem
igazolták a vádirat megállapításait.
-----A megtorlás legtragikusabb fejezetét a
kivégzések képezik, de maradandó társadalmi kárt okoztak a
tömeges internálások és egyéb büntetések, a
racionalizálásnak becézett elbocsátások, a
pénzbüntetések, amelyek több tízezer embert érintettek.
Mindezt úgy, hogy közben 200 ezer ember elmenekült az
országból. Akik valóban a legtöbbet tették, azok
elmenekültek, tehát nem kerülhettek a vérbírák elé. Ezért
is kellett konstruálni olyan eseteket, amelyekkel demonstrálni
lehetett a hatalomba visszatért proletárdiktatúra erejét.
Fontos eleme a kádári revánsnak a szovjet segítség
igénybevétele. 1956 őszén reaktivált ávósok, egykori
görög partizánok mellett elsősorban a szovjet elhárítók
intézték az ügyeket. Csak lassan került a magyar
igazságszolgáltatás kezébe az elszámoltatás. A szovjetek a
legfelsőbb régiókban azonban továbbra is jelen voltak.
Szerepük a Nagy Imre-perben mind ez idáig nem pontosan
tisztázott.
-----Az első Vas megyében rendezett 56-os
Akadémia Sitkén fejeződött be, Felsőbüki Nagy Pál* egykori
kastélyában, ahol most Kovács Ferenc képviselő a házigazda.
A sajtótájékoztató után kapták meg a résztvevők
okleveleiket. Remélhető, hogy a díszes papiroson túl
poggyászuk az elhangzott tudnivalókkal is gyarapodott. A jól
szervezett, országosan ismert előadókkal tartott rendezvényt
végighallgatva ebben bizonyosak lehetünk. Jó lenne, ha a vasi
nyitány után hazánk más pontjain is megrendezésre kerülne
az 56-os akadémia.
IRODALOM
1956. Gloria victis. 1956-1986.
Az 1956-os magyar szabadságharc költői visszhangja a
világban. "Magyar Október" Szabadsajtó, Bp., 1987.
GOSZTONYI Péter: Föltámadott a tenger... 1956. Népszava, é.
n.
Győr-Sopron megyeiek emlékeznek az 1956-os forradalomra.
Zrínyi Kiadó, Bp., 1991.
Hulló levelek vére. Történetek 1956-ról. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Bp., 1996.
Írók lázadása. 1956-os írószövetségi jegyzőkönyvek.
Sajtó alá rendezte: Standeisky Éva. MTA Irodalomtudományi
Intézete, Bp., 1990.
JOBBÁGYI Gábor: "Ez itt a vértanúk vére" (Az 1956
utáni megtorlási eljárások). Kairosz Kiadó, 1998.
KARINTHY Ferenc: Budapesti ősz. Szépirodalmi könyvkiadó, Bp.,
1982.
KAHLER Frigyes-M. KISS Sándor: Kinek a forradalma?
Erőszakszervezetek 1956-ban, A fordulat napja, Ismét sortüzek,
A nagy per. Püski - Kortárs, Bp., 1997.
KÖVY Zsolt: Gulyás Lajos emlékezete. Kálvin Kiadó, Bp.,
1999.
LUKACS, John: Egy esendő bűnös vallomásai. Európa
Könyvkiadó, Bp., 2002.
M. KISS Sándor: Olvasókönyv (Forradalom Somogyban - 1956.)
Püski, Bp., 1997.
LITVÁN György: Az 1956-os magyar forradalom hagyománya és
irodalma. Előadások a Történettudományi Intézetben. Bp.,
1992.
MOLDOVA György: Aki átlépte az árnyékát. Urbis Kiadó, Bp.,
2001.
Piros a vér a pesti utcán. (Az 1956-os forradalom versei és
gúnyiratai). Szerkesztette: Győri László. Magyar Napló
Könyvek, 2001.
Sortüzek - 1956. I-III. Igazságügyi Minisztérium
Tényfeltáró Bizottság, Antológia Kiadó, Lakitelek, 1993,
1994, 1996.
STANDEISKY Éva: Az írók és a hatalom. 1956-1963. 1956-os
Intézet, Bp., 1996.