----------------------------------------Harangozó Ferenc: A csendlaki parókiától a szibériai hómezőkig. Kilenc év börtönökben és munkatáborokban. A bevezetőt írta Hetényi Varga Károly. Szerkesztette és sajtó alá rendezte Fancsali Andrásné. Kiadja dr. Gyürki László. Körmend, 2001. 173 old.

----------------------------------------Nagy Alajos: Istenért és a népért. Rozmán Alajos élete. Antológia Kiadó, Lakitelek, 2002. 149 old.

----------------------------------------Nem tudom, készült-e erről pontos vagy akár csak hozzávetőleges kimutatás, de aligha tévedek nagyot, ha úgy vélem: a magyar társadalom rétegei közül aránylag a katolikus papság szenvedte meg legnagyobb mértékben a XX. század zsarnoki politikai rendszereinek üldözését. (Az 1945 előtti hatalmi elitnél is jobban, hiszen ennek tagjai nagyrészt külföldre menekültek.) Nem új jelenség ez: amióta a fölvilágosodás diabolikus vezére, Voltaire kiadta a jelszót ("Tiporjátok el a gyalázatost!"), azóta - Robespierre-től Leninen és Szamuellyn, Hitler Adolfon és Rákosi Mátyáson át Horn Gyuláig - az összes ún. haladó erő az aktív kereszténységben és az egyházi hierarchiában látta a népboldogítás legfőbb akadályát. (Mutatis mutandis persze - de hisz az egyház sem a régi.)
-----Vas megye nagy fia, a még ma is gyakran elhallgatott és félreismert(etett) Mindszenty József bíboros, hercegprímás még a "régi" volt: egy percig sem fogadta volna el, hogy a gyűlölet apostolai írják elő, mi hangozzék el a templomokban, s hogy a magyar egyház főpásztora ne hozhatná a rábízott nyáj tudomására a véleményét bármely világnézeti vonatkozású kérdéskörről. (Vö.: Mészáros István: Mindszenty 1945. évi "választási" körlevele. In: Vasi Szemle, 2002. 2. sz. 189-208.) Mindszenty József szeretettel és szilárd hűséggel végezte feladatát, nem adta áldását arra, hogy - akár az egyházon belül is - a modernség jelszavaival relativizálják az örök igazságokat, és nem járult hozzá egyetlen olyan lépéshez sem, amely a vallásszabadság és a nemzeti öntudat felszámolását célozta. Hívei érezték az erkölcsi erő kisugárzását, s midőn a kiteljesedő diktatúra már megtörte a polgári és a népi pártok erejét - lefejezve, megosztva, "leszalámizva" őket - a prímás részvételével megtartott nagy katolikus rendezvényekre még mindig százezrével sereglettek az emberek.
-----1948-ban aztán sor került őrá is. A letartóztatását megelőző hónapokban a politikai rendőrség a papság és a hívek megfélemlítésére törekedett. Százával és ezrével hurcolták meg a vallásos embereket (pl. pedagógusokat), s tucatszám tartóztatták le azokat a papokat, akikről tudták: a hercegprímás legodaadóbb támogatói közé tartoznak.
-----Így került sor ama két Vas megyei kötődésű lelkipásztor lefogására is, akiknek sorsát és személyiségét a róluk nemrég megjelent kötetek tárják elénk.
-----Harangozó Ferenc nevét már eddig is sokan ismerték. A szentpéterfai születésű (nagyobbrészt magyar származású, de horvátul is jól beszélő) tisztelendő az 1930-as években Mindszenty (akkor még: Pehm) József káplánjaként kezdte pályafutását Zalaegerszegen. 1942-ben az átmenetileg visszacsatolt Muravidékre került, ahol a vend lakosok szeretetét, sőt a titóista partizánok tiszteletét is kivívta emberségével. 1945 után, már a szombathelyi teológiai főiskola rektorhelyetteseként, a halál torkából menekülők százait segítette át a zöldhatáron Ausztriába. 1948-ban Szombathelyen, a Kovács Szálló mellett, a nyílt utcán elfogta az ÁVH, és megkezdődött sokéves kálváriája. Ausztriába vitték, ahol egy szovjet katonai bíróság előbb halálra, majd 25 évi kényszermunkára ítélte. Az Andrássy út 60. kínzókamráján át - ahol példamutatóan viselkedett, társai kilétét nem fedte föl - vezetett az útja Szibéria poklába, majd hazatérése után az internálásba. 1956-ban a felkelők szabadították ki, és Nyugatra távozott. Igazgatta a kastli magyar gimnáziumot, szerkesztette a nyugati magyar katolikusok Életünk című lapját, s miután 15 éves belső száműzetés után 1971-ben Kádárék kiengedték az országból Mindszenty Józsefet, Harangozó ismét az ő munkatársa lett. A nemzeti emigráció egyik vezetőjeként sok fontos tett részese volt. Idős korában a mai Burgenland területén élt, majd megadatott neki, hogy az immár megszabadult hazában, szülőföldjén haljon meg, 1991-ben.
-----Életének leírása részben tőle magától való. Ez a szöveg - különösen a hosszú fogság időszakának szinte eszköztelenül tömör, a tények drámaiságát érvényesülni engedő elbeszélése - dokumentum voltában is irodalmi erényeket megcsillantó, megrendítő olvasmány. Rendkívül érdekes a többi is: dr. Gyürki László gimnazista kori emlékei, Hetényi Varga Károly értékelő bevezetője és interjúja, továbbá "fogadott keresztfia", emigrációs vezetőtársa: Nagy Alajos hiteles krónikája dr. Harangozó emigrációs évtizedeiről. A kötet végén található dokumentációból kiemelésre méltó az érdekes fényképgyűjtemény.
-----Harangozó atya egyházáért és hazájáért véghez vitt kimagasló teljesítményét látva óhatatlanul eszünkbe jut, hogy vajon ezt a fontos és szép könyvet miért nem valamely nagy egyházi (vagy akár világi) kiadó adta ki? Körmenden jelent meg, dr. Gyürki László pápai prelátus csöppet sem amatőr kiadásában, akit ezért köszönet és elismerés illet.

*

Ismertebb kiadó, a lakitelki Antológia bocsátotta közre Rozmán Alajos életének krónikáját. A szerző, a Harangozó-féle kötetben is emlékező Nagy Alajos élete szintén krónika (memoár) után kiált. Némely mozzanatát a kötet végén olvasható beszélgetésből ismerhetjük meg, amelyet a szerző Lezsák Sándorral folytatott. Szüleit 1945 májusában egy szovjet katona falujuk határában meggyilkolta. Ő és húga ekkor került Vasszilvágyról nagybátyjukhoz, a Répce menti Bőből elszármazott homokkomáromi paphoz, Rozmán Alajoshoz, aki vállalta további nevelésüket. Nagy Alajos azután 20 évesen, 1956-ban az ajkai forradalmi megmozdulás élére állt (nagybátyja ekkor Ajka mellett szolgált), s ezért el kellett menekülnie az országból. Többek közt a Magyar Szabadságharcos Világszövetség európai vezetője ("civilben" pedig németországi színházi rendező) lett, mígnem a rendszerváltozást követően hazaköltözhetett. Lezsák Sándor ösztönzésére írta meg nagybátyja élettörténetét, amely a hála szép megnyilvánulása, de korántsem csak az.
-----Rozmán atya ugyanis bőségesen rászolgált az utókor tiszteletére. A jezsuiták innsbrucki egyetemén szerzett magas képzettsége, közösségszervező agilitása, a népét szolgáló papi elszántsága, templomfelújító lelkesedése (az igézően szép miliőjű homokkomáromi templom és a keresztút megújítása), a nemzeti ellenállásban vállalt szerepe (a német megszállás után sokáig ő bújtatta Varga Béla pátert, kisgazda politikust), majd a kommunista terrort nemes lélekkel elszenvedő, áldozatos magatartása: íme néhány az érdemek közül, amelyek példaértékűvé teszik életét. Kiemelkedett nemcsak a törpe korból - ezt unokaöccse is, helyesen, hangsúlyozza -, hanem a XX. század közepi magyar papi nemzedékből is, amely pedig (még) szép számmal adott kiváló képességű és lelkiségű lelkipásztorokat a keresztény magyar közösségnek. Sokatmondó tény, hogy életének egy pontján megnyílt volna előtte a főpapi "karrier" útja, ha több megértést tanúsít az állami hatóságok óhajai iránt...
-----Őt, mint barátját, Harangozó Ferencet, 1948-ban tartóztatta le az ávó. Vidovics Ferenc volt somogyi főispán ügye kapcsán tartották fogva egy ideig, s hallgatta ki - koncepciós szándékkal - az a dr. Váradi György ávós tiszt, akit az 1960-70-es évek televíziós adásaiból mint széplelkű színházesztétát ismerhettünk meg. 1948-ban még másféle "erényeket" csillogtatott - olyannyira, hogy Rozmán Alajos az ekkor szerzett sérülések okozta elrákosodás miatt halt meg viszonylag korán, 1966-ban, szombathelyi házában. (Hasonlóképpen oly sok más ártatlan emberhez; vasi pályatársai közül pl. Kovács Ferenc gencsapáti káplánhoz, akinek súlyos betegségben történt elhunytát szintén megelőzte a durva ávós akció.)
-----Nagy Alajos írói módszere jól szolgálja a történeti hitelességet: bőven idéz Rozmán Alajos hátrahagyott följegyzéseiből és más korabeli dokumentumokból (újságcikkekből, kihallgatási jegyzőkönyvekből stb.), s gazdag fényképanyagot is közzé tesz. Munkája mind az egyház-, mind a helytörténeti irodalom nyeresége, egyszersmind figyelmeztet arra a sok tennivalóra, amely a diktatúrát még megtapasztalt nemzedékekre vár továbbra is a múlt feltárása terén.

Gyurácz Ferenc