MARKÓ PÉTER
A NEMZETI
IDENTITÁS ÉS
AZ ALPOK-ADRIA MUNKAKÖZÖSSÉG
SZEREPE AZ EGYSÉGESÜLŐ EURÓPÁBAN*
------------------------------
-----A civilizáció és a kultúra fogalmának
szembeállítása valószínűleg Kantnál jelent meg először.
"A művészet és a tudomány - írja 1784-ben -
kulturálttá tett minket. Civilizálódtunk, szinte túlságosan
is, mindenféle illemben és modorban. A moralitás eszméje
ugyanis még a kultúrához tartozik, ennek az eszmének a
becsülés keresésében és külső tisztességben való
használata pedig csupán hasonlít az erkölcsösséghez, s így
pusztán civilizálódást jelent." A modernizálódó
Németországban az értelmiségi középrétegnek az uralkodó
udvari felső réteggel való vitája hozta létre a kultúra és
a civilizáció egymást kizáró szembeállítását. Az
értelmiségi középréteget, mivel el volt zárva mindenfajta
politikai tevékenységtől, csak művészeti és tudományos
teljesítménye legitimálta, míg a felső réteg öntudatának
központjában a megkülönböztető viselkedés, a jó modor
állt. Német nyelvterületen a civilizáció tehát hasznos
ugyan, de valami másodrendű dolog, az emberi létezés külső
oldalát ragadja meg. A kultúra fogalma az, amelyik kifejezi az
emberek saját teljesítményük miatt érzett büszkeségét.
"A civilizáció fogalmában - írja Norbert Elias -
némileg háttérbe szorulnak a népek közötti nemzeti
különbségek, az hangsúlyozódik benne, ami minden emberben
közös. ... A német kultúrafogalom ezzel szemben különös
erővel emeli ki a nemzeti különbségeket, a csoportok
sajátosságait."
-----A magyar modernizációt, miként az
előzőekben már említettük, végigkíséri ez a
szembeállítás: a haladás szükségességét hangoztatók a
civilizálódást, a nyugati minták átvételét tartják
mindenek előtt fontosnak, míg a haza elsődlegességét
hangsúlyozók a magyar kultúra "felhígulását"
látják a modernizációban. A két gondolkodás között az
elmúlt évszázadban nemigen volt átjárás. Az értelmiségi
és politikai elit e két csoportjának szembeállása talán
1936-ban, az ún. "népi-urbánus" vitában
éleződött ki végletesen. Ekkor fogalmazta meg az
"urbánusok" egyik vezéralakja, Ignotus Pál, hogy az
egyik tábor "a parlagra" esküszik (az elmaradott
magyar falura), a másik "az aszfaltra" (a modern,
nyugatias városra). Nincs középút. A haza vagy haladás,
civilizáció vagy kultúra dilemmája még tovább bonyolódott
a zsidókérdés felvetésével. A haladást, a modernizációt
szorgalmazók között nagy számban voltak zsidó
entellektüelek, míg a másik tábor hangadói főként paraszti
származású értelmiségiek voltak. A "létező
szocializmus" évtizedei alatt ez a szembenállás bizonyos
mértékig elfojtódott, hogy annál nagyobb erővel törjön a
felszínre a kilencvenes évek elején, a rendszerváltozás
során. Nyugat-Európából tekintve bizonyára nehezen volt
érthető, hogy az ún. rendszerváltó pártok miért voltak
képtelenek összefogni az egykori kommunista párt ellen, és
miért fordították erejük nagy részét egymás
gyengítésére.
-----Az Európai Unióhoz való felzárkózás
hasonló problémákat vet fel napjainkban is a csatlakozni
kívánó országokban. A szlovéneknek, horvátoknak,
szlovákoknak és magyaroknak választ kell adniuk például arra
a kérdésre, hogyan kell a nemzeti kultúrájukat átalakítani
az iskolarendszertől kezdve a tudományos és művészeti
életig. Jogos-e az a sokakban megfogalmazódó félelem, hogy az
Unióhoz való csatlakozás a nemzeti értékek, a kulturális
identitás feladásával jár? Az Alpok-Adria Munkaközösség
negyedszázados működése éppen az ellenkezőjét bizonyítja.
Ennek az 1978-ban létrejött, olasz, osztrák, bajor, svájci,
horvát, szlovén, magyar tartományokat, régiókat, megyéket
összefogó munkaközösségnek a tevékenységi területe
sajátos történelmi és kulturális hagyományokon alapul. E
multikulturális térségben a nyelvi korlátok nem voltak
akadályozó tényezők, sőt egyre inkább a határok
legyőzésének szimbólumává váltak. A Munkaközösségben
végzett tevékenység segített egymás kultúrájának
megismerésében és a saját kultúra értékeinek
feltárásában. Az együttműködés segített, hogy másokat is
és másokon keresztül önmagunkat is jobban megismerhessük.
Miként a magyar költő, József Attila írta: "Hiába
fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg
arcodat". Az Alpok-Adria keretében történő
együttműködés hozzájárult az előítéletek
megszüntetéséhez, a kölcsönös bizalom kialakításához.
Die Identitat liegt in der Differenz - az azonosság a
különbözőségben rejlik -, így hangzott a kései Heidegger
egyik szép gondolata. Az Alpok-Adria Munkaközösség és
tágabban egész Európa egysége és ereje éppígy etnikai,
kulturális stb. sokféleségében rejlik: azonossága és
védjegye az a cizellált sokszínűség, ami más
kontinensektől és kulturális tradícióktól
megkülönbözteti, és amelyet újabban tudatosan megőrizni és
erősíteni kíván. Egy másik német filozófus, Jürgen
Habermas tanulmányának címét kölcsönözve: "Az ész
egysége hangjai sokféleségében" - állíthatjuk, hogy a
racionalitás formái különfélék, de a ráció, törvényeit
tekintve, egyetemes. Ugyan mi, a régiók Európájának alkotói
sokfélék vagyunk, ám éppen ebben rejlik igazi szellemi és
innovatív potenciálunk. A mélyszerkezet, az, amit
európaiságnak, európai szellemiségnek szokás nevezni, minden
Európát alkotó gazdasági, politikai és kulturális régió
közös nevezője. Sokféleség és egység, különbözőség
és azonosság: mindenkor mindkét pólus hangsúlyozandó. A
jövő Alpok-Adria Munkaközösségének és Európájának úgy
kell egységesnek lennie, hogy ugyanakkor megőrizze a lényegét
adó sokszínűségét, illetve úgy kell különfélének
maradnia, hogy ez a differenciáltság ne tegye lehetetlenné a
legtágabb értelemben vett kommunikációt és kooperációt. Az
Alpok-Adria nekünk magyaroknak, szlovéneknek, horvátoknak
kicsiben volt az, ami az Európai Unió lehet nagyban: az
egymásrautaltság felismerésének, a közös érdekek
képviseletének, a történelem, a hagyományok és a kultúrák
tiszteletben tartásának a közössége. Nem véletlen, hogy a
Munkaközösségben létrehozott bizottságok közül a
kulturális bizottság találta meg leghamarabb feladatait, és a
mai napig is a legtöbb eredményt tudja felmutatni. Az sem
véletlen, bár gyakorlati érvek ellene szólnának, hogy az
Alpok-Adria hivatalos rendezvényein ötnyelvű
szinkrontolmácsolás zajlik. Nálunk, Vas megyében mind az öt
nyelvből folyik tanárképzés, és szerencsére több helyen is
oktatják a másik nemzet nyelvét. Az új évezred azonban új
kihívásokat is állít elénk. A fiatalságnak, különösen a
jövendő értelmiségnek már elengedhetetlen lesz egymás
kultúrájának jobb megismerése. A Nemzetközi Népművészeti
Szervezet (IOV) működése és első határon átnyúló
konferenciája szép példa a mások kultúrájának jobb
megismerésére és a népek közti előítéletek
leépítésére. Bízzunk abban, hogy az IOV kitartó
tevékenysége is hozzájárul a modernitás versus nemzeti
identitás hamis alternatívájának megszüntetéséhez.
Jegyzet:
* A 2002. május 10-én Bécsben, a Nemzetközi Népművészeti Szervezet (IOV) 10. konferenciáján, németül elhangzott előadás magyar szövege.