MÓROCZ ZSOLT A TÉNYEK ÉS A VALÓSÁG |
Némi fenntartással
fogadom a felmérések, tesztek, sőt még a mélyinterjúk
eredményeit is. Tényszerűek ugyan, de - Rilkével szólva -
tudjuk: a tények nagyon gyakran eltakarják a valóságot. Azt a
valóságot, amelyben látszólag élünk, ahonnan bajaink
fakadnak. Persze igaz a közhely, miszerint a tények makacs
dolgok; ezért olvastam érdeklődve az
Éliás-Rettegi-Sturcz-Szilágyi szerzőnégyes elgondolkodtató
tanulmányát. Nem lévén szakember az érintett területeken,
csupán három kérdéshez szeretnék hozzászólni. A valóság-
és közösségvesztés, valamint az öngyilkosság
problematikájához.
-----A ma embere alapvetően más valóságban él, mint
elődei. Nagyjából a felvilágosodásig - amennyiben
filozófiatörténeti határkövet keresek - a valóság az
evilági élet és a transzcendencia kettősségéből tevődött
össze. Ez volt a lét egysége. Az etikai értékeket, morális
szabályokat szintén a transzcendensből vezették le
(leszámítva a görögök materiális értéketikáit). Az ember
valószínűleg transzcendens lény, mítosz, vallás, hit
nélkül nehezen képes élni. Az ateizmus - de Lubac szerint -
még többé-kevésbé idesorolható, afféle fordított
teológia, Istenről való negatív beszédként. A baj akkor
kezdődik, amikor eljön a legyintés, a vállrándítás
korszaka. A vallásnak - előbb a mitologikus világképnek -
létezett pszichiátriai hozadéka (most tisztán a
haszonelvűség felől közelítve hozzájuk). Jung egyenesen azt
állította, amennyiben a kereszténységnek lenne élő mítosza
(másként: a hit, nem a templomba járás rutinja éltetné a
vallást), radikálisan csökkenhetne a neurotikusok száma. Az
átlagember nem azért nem hisz, mert kételyei vannak, hanem
mert úgy értesült, hogy a hit már nem modern dolog. Ellenben
a fogyasztói lét igen. Valaha az ige lőn testté, ma a
reklám-ideológia áruvá. A felkeltett álszükségletek
azonban kielégíthetetlenek. A reklám mindig előtte jár a
kielégíthető igényeknek. A lét csodája sokak számára a
vásárlás, a fogyasztás örömeire korlátozódott. A
választás - csak ezt, nem a másik százat -, a lehetőségek
kimeríthetetlennek látszó tárháza pedig szorongáshoz vezet.
A szegényeket viszont éppen az ellenkezője frusztrálja. A
valóság metafizikai síkját eltakarja az árudömping, a
tömött polcok végtelen horizontja, vagy még inkább
labirintusa. A tanulmány szerzői felhívják a figyelmet arra,
hogy az általános értékrendben nagyon alacsony helyen
szerepel a művészet, az alkotás és a közélet. Az első két
terület az, ahol az ember a köznapi valóság fölé
emelkedhet, meglelve individuális transzcendenciáját, valamit,
ami rajta túl kezdődik és az örökkévalósággal rokon.
-----A realitás az átlagpolgár számára, bár
szentül hiszi, hogy két lábbal áll a valóság talaján, a
média által közvetített valóság. A társadalomról, a
politikai valóságról alakított kép szinte alig érintkezik a
tényleges valósággal. Aki ismeri a tévécsatornák
nézettségi adatait, az tudja: létezik az RTL-valóság, a
TV2-valóság és elenyésző mértékben az MTV1 valósága.
Természetesen nem speciálisan magyar gondról van szó. Milan
Kundera így írt erről néhány éve: párizsi szomszédom
nyolc órát ül az irodájában, szemben egy hozzá hasonló
hivatalnokkal. A munkaidő végeztével beül kocsijába és
hazamegy. Bekapcsolja a televízióját, ahonnan megtudja, hogy
az európai unión belül hazájában a legszilárdabb a
közbiztonság. Örömében pezsgőt bont, mert sohasem hall
arról, hogy aznap az utcájában három betörés és két
gyilkosság történt. A valóság helyett az imagológusok, a
közvéleményformálók adataira támaszkodik. Felmérésekben
hisz, nem a saját tapasztalatában, ha van neki ilyen. A mai
ember számára - vonja meg a mérleget Kundera - egyre
ritkábban látogatott és méltán nem kedvelt földrész a
valóság. A látogatás pedig sokkot okoz, miután rájön:
félrevezették.
-----Az utóbbi évek legtragikusabb vonása, hogy a
valóságban elért sikereket, az ország felemelkedését nem
élhettük meg közös, azaz közösségi sikerként. Szűkös
pártpolitikai érdekeket szem előtt tartva, rendkívül erős
médiatámogatással elérte az egyik oldal, hogy nem válhattunk
- egyelőre - egységes nemzetté. Talán itt keresendő a
közéletiség hiánya, egyéb okok mellett. Gyanúsak a
közösségért tevők, az önmagukat magyarként is becsülni
akarók. Nacionalista-gyanúsak.
-----A televíziózás - olvashatjuk a tanulmányban -
az első helyen áll a szabadidős tevékenységek között. A
szerzők úgy vélik, ez az egyének izolációjára utal.
Emellett még számos veszélyt rejt magában. Valószínűleg
eljön majd az idő, amikor a lelki egészség szakemberei
ugyanolyan ártalmasnak fogják tartani a kereskedelmi adók
akció- és agresszív rajzfilmjeit a pszichére, mint a
tüdőgyógyászok a nikotin hatását a tüdőre. (Ismerünk
híradásokat halálos balesetekről, mikor kisgyermekek
társukat ölték meg, majd várták, hogy feltámadjanak, mint a
rajzfilmek szereplői, miután laposra préselte őket az
úthenger. Az efféle eseteket bagatellizálni szokás, holott
jól jelzik a tendenciát. Sok híresemény, amennyiben
értéksemlegesen jelenik meg, gyakorta szolgál mintául.
Hasznos lenne kideríteni, mennyiben járultak hozzá a
szenzációt, a nézettséget a közmorál fölé rendelő
médiumok a sorozatos iskolai gyilkosságokhoz Amerikától
Frankfurton át Koszovóig. A tévé rendkívüli spirituális
hatalmát jelzi, hogy az USÁ-ban a megkérdezett gyerekek - egy
felmérés bizonyítja -, ha választaniuk kellene apjuk és a
tévékészülék között, a bűvös dobozt választanák
döntő többségükben.)
-----Az ember pszichéje több tízezer éve
változatlan. A kor bizonyos elemeket felerősít, másokat
elfojt abból a halmazból, melyből az antik, a keresztény
személyiség, vagy éppen a szocialista embertípus arcéle
rajzolódik ki. Az alapszükségletek ellenben állandóak. A
család, a közösség nélkülözhetetlen az egyén számára. A
család intézménye nem élte volna túl a különféle
társadalmi formációkat - százezer éveket -, ha nem
alapigényeinkhez tartozna. Ebben a tanulmány megerősít
bennünk: a megkérdezettek elsöprő többsége a családot
tartja a legfőbb értéknek, innen vár támogatást baj
esetén. Társas kapcsolataink (az antropológusok szerint)
biológiai törvényszerűségeket követnek, ősi, elődeink
által kialakított mintákat rejtenek a mélyben. Morris azt
mondja, ha megnézzük száz különböző városlakó
telefonregiszterét, azt tapasztalhatjuk, személyes ismerőseik
száma megegyezik "egy kisebb törzsi közösség tagjainak
számával". Az összetartozás kezdeti sejtje, a törzs,
létrejötte óta változatlan. Hasonló a helyzet a nemzettel,
bár sokak szerint a nemzet elhalóban van. Valóban. Azzal a
megszorítással, hogy ott van elhalóban, ahol a nemzeti
szokásokat támadják, a nemzeti szimbólumokkal való
azonosulást nacionalizmusnak, sovinizmusnak, fasizmusnak
bélyegzik.
-----Az elmúlt szocialista évtizedek nem kedveztek a
közösségek kialakulásának. A kommunizmus első szakaszában
minden közösséget - még a fúvószenekarok többségét is -
felszámolta a pszichopatikus hatalom. Ezután megteremtették a
maguk jól ellenőrizhető pszeudoközösségeit. A hagyományos
faluközösségek megszűntek, beindult az agglomeráció, a
lakó-, vagy inkább alvótelepi lét: a teljes
elgyökértelenedés. A hagyományok helyett silány politikai,
ideológiai pótszereket kapott a nép. Az államosított,
állami gondozott élet vezetett máig. Ismét a tanulmányból
idézve: a szerzők meglepve tapasztalták, "hogy a személy
önmagába vetett hite nem szerepel a belső
konfliktus-megoldási módok között. Kimondható, hogy a
megkérdezettek legtöbben passzív módon várják a
segítséget a környezet felől." Az önállósodáshoz,
valódi, szolidáris közösségek megszületéséhez bizonyára
nemzedékváltásra lesz szükség. Itt ismét visszautalnék -
Habermasra hivatkozva - a média szerepére, amely infantilizál,
és behatolva a magánszféra legintimebb részébe, a
manipuláció soha nem látott lehetőségét adja urainak
kezébe. Mindenkinek érdemes naponta elismételnie Noam Chomsky
szavait, miszerint ami a diktatúrában a fegyveres erők
fölötti hatalom, az a demokráciában a médiumok fölötti
hatalom.
-----Végezetül az öngyilkosságról. A felmérés
válaszadói "közül igen magas az öngyilkossági
gondolatokkal foglalkozók és az öngyilkosságot
megkísérlők" száma, írják a szerzők. Magyarországon,
meglehetősen morbid módon, sokáig a szép bukás (Hankiss
Elemér kifejezése) számított sikernek. A tragikus sors, a
tragikum az etikai magasrendűség megfelelője lett. A magyar
kultúrába, legyen az elit- vagy közkultúra, az öngyilkosság
már-már minőségi választásként kódolódott be.
Széchenyi, a Telekiek, József Attila, Soós Imre, Sarkadi,
Czibor János, Kondor, Latinovits ugyanúgy negatív mítosszá
lett, akár Domján Edit, Szécsi Pál és a fájóan rövid
életű, középiskolás szépségkirálynő. Minden népréteg
megtalálhatja a maga tragikus hősét, végzetes mintáját, ha
cselekvésre kerül a sor. Érdekes módon a tragikum régóta
erőteljesebben van jelen a nemzettudatban, mint a cselekvő,
okos kompromisszumokat kötő, a magyarságot szívósan,
lépésről lépésre építő, óvó akarat. Pedig ennek neveit
is jól ismerjük Jurisics Miklóstól a Bethleneken, Arany
Jánoson, Babitson, Illyésen, Borsos Miklóson át Németh
Lászlóig, Hamvasig, Ottlikig. A meghasonlás nem érték, hanem
egyéni tragédia, a közösség szempontjából elutasítandó,
legyen szó költőről, netán táncdalénekesről.
Széchenyinek és József Attilának az életműve fontos és
példaadó, nem pedig az utolsó gesztusuk. Magyarországon a
siker körül soha nem tüsténkedtek annyian, mint a
sikertelenség körül. Az öngyilkos szépségkirálynőről
született könyv - egy vasi publicista tollából, ha
emlékezetem nem csal -, míg a sikeres vasiakról, lehetnek a
NASA szakemberei, vagy nemzetközileg elismert vállalkozók,
jóval kevesebbet tudunk.
-----Közismert tény, hogy újságírósztrájkok
alkalmával, mikor a nagyérdemű nem olvashat híreket az
önkezű halálról, visszaesik az öngyilkosságok száma. Itt
az írástudók felelősségét kellene megemlíteni, ha volna
értelme...
-----Többször leírtam ebben a hozzászólásban a
nemzet és a magyarság szót. Mindez azonban nem jelenti a
nemzeti hagyományba való bezárkózás szándékát. Szűkebb
pátriánk, Vas megye szellemi határai elképesztően tágasak
és nyitottak. A hely szelleméhez tartoznak a hajdan itt élő
kelták, kései utódukig James Joyce-ig, Virág úrig,
Szombathely virtuális szülöttéig, ugyanúgy, miként a
rómaiak, Szent Márton, Faludi Ferenc, a Kőszegen tanító
Franz Xaver Kappus (hozzá írta Rilke híres leveleit a
költészet mibenlétéről), ide tartozik Berzsenyi, Békássy
Ferenc, Ottlik, Weöres, Kristóf Ágota. Mindazok, akik
segítenek helyreállítani emberi épségünket, megtalálni a
tényeken túl a valóságot.