PUSZTAY JÁNOS
NÉHÁNY
GONDOLAT
A FELSŐOKTATÁSRÓL ÉS
A TUDOMÁNYFEJLESZTÉSRŐL
1. HELYZET- ÉS JÖVŐKÉP
--------------------Közismert,
hogy Vas megye a magas GDP-értékekkel ellentétben a
felsőoktatás és a kutatás-fejlesztés szempontjából az
utolsók között van a magyar megyék sorában. Ez a
paradoxális helyzet általánosságban igaz a -
Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megye alkotta -
Nyugat-dunántúli régióra is, bár a régió három megyéje
között hatalmas különbségek állapíthatók meg. A
felsőoktatási és kutatás-fejlesztési mutatók alapján Vas
megye a régióban az utolsó helyen van.
--------------------Az utóbbi időben talán egyre inkább ismertté
válik, hogy a megyénkben kimutatott GDP csupán virtuális
szám: zömét a külföldi cégek állítják elő, ám
emögött magyar hozzáadott szellemi termék gyakorlatilag
nincs, azaz a magas GDP-t lényegileg segéd- és betanított
munkával érik el.
--------------------Minőségi, vonzó és az értékeket megtartani
képes régiót csak magas szintű tudásra lehet építeni. Ha
tehát valóban a szűkebb pátria érdekeit kívánják
szolgálni mindazok, akiknek ez kötelességük, vagy
egyáltalán cselekvőképes helyzetben vannak, akkor el kell
szakadniuk az eddigi rutinszerű s rövidlátó megoldásoktól.
Az együttgondolkodáshoz szeretnék néhány ötletet,
szempontot adni.
a) A felsőoktatási integráció és Szombathely
A felsőoktatási
integrációnak szakmai és gazdasági céljai egyaránt vannak,
ám ezek a mai tapasztalatok szerint nem mindig valósulnak meg.
Szakmai szempontból a cél elvileg az, hogy az atomizálódott,
túl sok kicsi és szűk profilú felsőoktatási intézményt
ésszerűen működő - pl. a felesleges párhuzamosságokat
kiküszöbölő - sokprofilú intézményekké alakítsák át.
Gazdaságilag éppen a párhuzamosságok megszüntetése hozna -
a minőségi fejlesztésbe visszafordítható - hasznot.
--------------------Az integráció alapelve, hogy az egy városban
működő felsőoktatási intézményeket egyesítsék. Ez
részben meg is történt, ld. a Szegedi Tudományegyetem
kialakítását a korábbi József Attila Tudományegyetem, a
Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Egyetem és a Juhász Gyula
Tanárképző Főiskola bázisán; a Debreceni Tudományegyetem
megalapítását a korábbi Kossuth Lajos Tudományegyetem, a
Debreceni Agrártudományi Egyetem és a Debreceni
Orvostudományi Egyetem bázisán stb. Az alapelv azonban
elsősorban az orvostudományi egyetemek valamilyen okból
privilegizált helyzete miatt nem valósulhat meg tökéletesen,
hiszen az egészségügyi kihelyezett főiskolai tagozatok sehol
- így Szombathelyen, Zalaegerszegen, Kaposváron, vagy az
ország másik feléből véve a példát, Nyíregyházán - sem
integrálódtak a helyi felsőoktatási intézményekkel, hanem
megmaradtak a pécsi, illetve - Nyíregyháza esetében - a
debreceni anyaintézmény kizárólagos fennhatósága alatt. Ez
a lépés szakmailag nagyon nehezen védhető. Szombathelyen az
egészségügyi főiskolai tagozaton az oktatást szinte teljes
mértékben helyi - jelentős részben magasan kvalifikált -
szakemberek végzik (gondoljunk a Markusovszky kórház
professzori karára és a többi tudományosan minősített
főorvosára). Azaz a program végrehajtható volna úgy is, hogy
a tagozat (és a kórház) "csupán" szakmai
kapcsolatot ápolna a pécsi egyetemmel, jogi és igazgatási
szempontból viszont egy új típusú szombathelyi
felsőoktatási intézménynek volna a része. Ennek a
megoldásnak szakmailag több előnye volna. Pl. az
egészségügyi tagozat és a Berzsenyi Dániel Főiskola (BDF)
új típusú, főiskolai és akár egyetemi képzéseket
indíthatna el a meglévő profilok megfelelő
kombinációjával, amit a jelenlegi helyzetben - Pécs nem
lévén érdekelt a konkurensnek is fölfogható képzésben -
valószínűleg nem lehet megtenni. Egy másik előny a magasan
kvalifikált szakemberek koncentrációja volna. Ma a BDF a
tudományosan minősített oktatók számát tekintve a kb. 30
állami felsőoktatási intézmény közül a 19., a 14 állami
főiskola közül az 5. helyen áll. A Markusovszky kórház
tudományosan minősített orvosai - amennyiben részt vesznek a
felsőoktatásban - a pécsi egyetem paramétereit javítják.
Egy helyi integráció esetén viszont valamennyien a
szombathelyi felsőoktatás résztvevői volnának. A
felsőoktatásban és a kutatási pályázatokban dúló
versenyben egyáltalán nem mindegy, hogy a BDF - mint egyetlen
önálló szombathelyi (Vas megyei) felsőoktatási intézmény -
50 minősítettel (köztük 10 egyetemi tanárral) vesz részt a
versenyben, vagy 75 minősítettel (köztük mintegy 20 egyetemi
tanárral).
--------------------1992-96 között úttörő szerepet vállalt a
Berzsenyi Dániel (akkor még Tanárképző) Főiskola a
regionális integráció megtervezésében és
megvalósításában. A Soproni (akkor még Erdészeti és
Faipari) Egyetemmel együtt évekig folyt a munka a
Nyugat-dunántúli (Regionális) Egyetem létrehozásán. Ennek
az volt a célja, hogy - az 1992/93-ban még készülőfélben,
majd 1996-ban átdolgozás alatt volt felsőoktatási törvény
szelleme szerint - a szűk profilú soproni egyetem éppen a BDTF
gazdag profiljával bővülve universitas-szerű intézménnyé
váljon, a BDTF előtt pedig ezzel az integrációval megnyílt
(volna) az út az egyetemi, azaz minőségi fejlesztés előtt.
Sopron 1996 tavaszán - váratlanul - kilépett a szoros
együttműködésből, s egy 1997-es langyos újrakezdéstől
eltekintve a két intézmény a maga külön útját járja. A
soproni egyetem a hozzá profilját tekintve viszonylag közel
álló - s korábban a keszthelyi székhelyű Pannon
Agráregyetem karaként működött - Mosonmagyaróvári
Mezőgazdasági Karral és a Soproni Óvóképző Főiskolával
ugyan létrehozta a Nyugat-dunántúli Egyetemet (amelynek
alapgondolata még 1992 tavaszán Szombathelyen született meg),
a helyzetben azonban megítélésem szerint egy-két éven belül
változás állhat be. A győri egyetem 2002-es megalakulása
után Sopron - mind programját, mind a hallgatói létszámot
tekintve - légüres térbe kerülhet, s egyetemi fennmaradását
csak olyan szakmai és minőségi fejlődés biztosíthatja, amit
egy, a jelenleginél szélesebb regionális együttműködéstől
kaphat meg. Kérdések persze merülnek föl, pl. hogy
--------------------- a politika következetesen ragaszkodik-e a
felsőoktatási törvény betűjéhez és szelleméhez (eddig
ezt, a Felsőoktatási Törvény és módosításai nyolc
esztendejében meglehetősen szelektíven tette),
--------------------- felismeri-e Sopron ezt a lépéskényszert
(illetve a politika rákényszeríti-e erre a felismerésre),
--------------------- fogadókész lesz-e Szombathely - két fiaskó
után - az együttgondolkodásra és együttműködésre.
--------------------Amennyiben a válaszok igenlőek, akkor létrejöhet
egy, a felsőoktatásnak mind a négy szintjét (akkreditált
iskolarendszerű felsőfokú, azaz postsecondary képzés,
főiskolai szintű képzés, egyetemi szintű képzés,
PhD-képzés) a jelenleginél szélesebb profilban biztosítani
tudó intézmény, amely átfogja a nyugat-dunántúli régiót,
mert tagja lehet Sopron és Szombathely mellett Zalaegerszeg is.
Ez az intézmény profilját tekintve regionális szinten
egészségesen egészíti ki a leendő győri egyetemet. Ezzel
tehát belátható időn belül elérhető lesz, hogy a régió
fiatalsága majdnem minden szakirányt illetően a régióban
találja meg az igényeinek megfelelő felsőoktatási
intézményt. S ezzel el is érkeztünk ahhoz a gyakran feltett
kérdéshez, miért kell az egyetem - pl. Szombathelyen.
--------------------A felsőoktatás hálózatát a művelt világban
két típusú intézményrendszer alkotja: universitasok (azaz
egyetemek) és egyéb felsőoktatási intézmények (a
németeknél pl. Hochschule, az angolszász világban college,
magyarul mindkettőt főiskolának nevezik). Az egyes
intézmények besorolását egyik vagy másik kategóriába -
illetve elnevezésüket - nagy mértékben meghatározzák a
hagyományok. A két intézménytípus között azonban
jogi-tartalmi vonatkozásban nincs nagy különbség.
Magyarországon fogalmi zavar van a mögöttes tartalmi zavar
miatt. A 2000-re végrehajtott felsőoktatási integráció
ellenére Magyarországon - eléggé egyedülálló módon - az egyetem
és az universitas tartalmilag még mindig elkülönül
egymástól. Egyetem nálunk nem okvetlenül az
universitas-szerű intézmény, hanem az, amire a politika azt
mondja. Az universitas ugyanis - az első egyetem alapításakor
érvényes meghatározás (a tanárok és a tanulók együttese)
mellett - a sok szakterület magas szintű jelenlétét jelenti,
ezért alkotja alapvetően és hagyományosan bölcsészet,
természettudomány, jog, orvostudomány, teológia az egyetemet.
A Hochschule vagy college általában ennél
szűkebb, esetleg csak egy-egy profilt képviselő, ám magas
tudományos szintű felsőoktatási intézmény. Ezért a Hochschule-k
és a college-ok az egyetemekkel csaknem - esetenként
teljesen - azonos jogokkal rendelkeznek, azaz diplomájuk
egyenértékű az egyetemivel, s ami meghatározó fontosságú,
mert ez adja meg a felsőoktatási intézmény értékét,
súlyát, indíthatnak doktori képzést stb. Nálunk ez messze
nem így van. Magyarországon hierarchikus és - számos esetben,
s ettől nem függetlenül - színvonalbeli különbség van
egyetem és főiskola között. Ám a rossz beidegződés,
esetenként a versenytől való félelem, valamennyi főiskolát
az egyetemekhez képest másodrendű intézményként ítéli
meg, s ezt a hozzáállást még az olyan megfogalmazások sem
tudják leplezni, hogy a főiskola nem rosszabb, mint az egyetem,
csak más. (Ez a "csak más" az egyeteminél -
szakmailag többnyire megmagyarázhatatlan módon - lényegesen
kedvezőtlenebb normatív finanszírozást, a versenypályázati
elbírálásoknál stb. eleve hátrányos helyzetet jelent.) A
magyarországi főiskoláknak - jelenlegi ismereteim szerint
nyolc kivételtől eltekintve (Győr és Szombathely 3-3, Eger
és Nyíregyháza 1-1 szak) - nincs saját jogon egyetemi
diplomakiadási joguk, doktori programot pedig - legyenek bár
mégoly jó szakmai feltételeik - egyáltalán nem indíthatnak.
--------------------Miért kell hát az egyetem - vagy azzal jogilag
azonos státuszú intézmény?
--------------------- Egy város, régió jövőjét nagy mértékben
meghatározza az elit. Az elit részben egyetemen (egyetemi
rangú intézményben) dolgozik. Az egyetemi közeg vonzza a
kutató-fejlesztő intézeteket. Mindezek együttesen képesek
megtartani a szellemi elitet, s vonzanak további erőket.
Munkalehetőségeket teremtenek (ld. a geopolitikailag
hátrányos helyzetű, ám a kutatás-fejlesztésben és a
felsőoktatásban élenjáró Csongrád megye, illetve Szeged
helyzetét: a munkanélküliségi rátájuk kedvezőbb, mint Vas
megyéé; a GDP szerint a megyék első harmadában találhatók;
magas a külföldi beruházások aránya és mértéke).
--------------------- Az adott város, megye fiatalságának
továbbtanulási és ittmaradási perspektívát nyújt. Jelenleg
Szombathely legjobb gimnáziumainak legjobb végzettjei
túlnyomó részben az ország felsőoktatási szempontból
kedvezőbb adottságú városaiba, régióiba kénytelenek
elmenni egyetemre, ahonnan a legjobbak - megfelelő szintű
munkahelyek (egyetem, kutató intézet) hiánya miatt - nem
térnek vissza. Ezáltal tovább mélyül a szakadék a
fejlettebb és a fejletlenebb régiók között.
--------------------- A tényleges, s nem csupán papíron levő,
esetleg néhány protokolláris látogatásra korlátozódó
nemzetközi együttműködés egyre fontosabb a
felsőoktatásban. E téren a helyzet - kedvező geopolitikai
fekvésünk ellenére - talán még rosszabb. Ez a magyarországi
főiskolák jogi korlátait ismerve ugyan nem csoda, de ezzel nem
lehet örök időkre takarózni, mert az idő elszáll
fölöttünk. Egy egyetemen lényegesen nagyobb az esély arra,
hogy a legkülönbözőbb tudományterületeken idegen nyelven is
hirdessenek meg kurzusokat, s ezekre - ha szakmailag izgalmasak -
külföldi hallgatókat is meg lehet nyerni.
--------------------- Az egyetemre más merítésből jönnek a
hallgatók, mint a főiskolára. Más a hozzáállás, más a
felkészültség, más az igényszint, az elvárás.
--------------------- S végül, de nem utolsó sorban, az egyetem és
környezete újfajta, igényes szellemi közeget teremt, amitől
egy város arculata is képes - előnyére - megváltozni.
b) A tudományos minősítés kérdése
Megvan-e a szakmai háttér
egy ilyen változáshoz? Jelenleg Szombathelyen több
tudományosan minősített dolgozik, mint pl. a Kaposvári
Egyetemen; a nálunk meglévő profil sokkal gazdagabb, mint
akár az említett vagy néhány más egyetemen. Azaz a mérce
nem objektív, hanem politikai erőviszonyoktól függ.
--------------------A BDF 230 fős oktatói karából mintegy 50-nek van
kandidátusi, PhD vagy az MTA doktora fokozata; ebből tízen
habilitáltak, s egyetemi tanári kinevezésük van. Több mint
70 oktató jár a doktori (PhD) kurzusokra, az elsők már meg is
szerezték a fokozatot, illetve közvetlenül a védés előtt
állnak. Nagy kihívást jelent a főiskolának (de a városnak
és a megyének is), hogy ezeket a fiatalokat meg tudja-e
tartani. Ezáltal az oktatói kar mintegy 60%-a fog tudományos
fokozattal rendelkezni, s ez igen magas arány. Ha megtalálják
az alkalmas ösztönzőket (pl. előléptetés, kinevezés),
akkor van esély arra, hogy nem más felsőoktatási
intézményeknek neveljük ki a tudományos utánpótlást.
--------------------Gyakran felteszik a kérdést, hogy éppen azokon a
területeken van-e szükség tudományosan kvalifikált
szakemberekre, amelyeken a BDF oktatói megszerzik fokozatukat. A
kérdésre csak összetett választ lehet adni. A főiskola több
évtizedes hagyományait nem lehet - s nem is szabad - egyik
napról a másikra sutba dobni. A ma még - egyetemi mércével
mérve - alacsony minősítettségi arány javításához
bármely területen megszerzett fokozat hozzájárul. Az
intézmény hagyományos profilja - esetleg csökkenő arányban,
de - még hosszú ideig megmarad. Az ily módon javuló
paraméterek jó hivatkozási alapot biztosítanak mind a jogi
státuszról való tárgyalásokhoz, mind a profilbővítés
előkészítéséhez, mind további minőségi szakemberek
megnyeréséhez, mind pedig egy esetleges integrációs
tárgyalás során. (Arról nem beszélve, hogy az intézmény
"fejpénzt" kap a tudományosan minősítettek után.)
c) A tudományfejlesztés néhány kérdése
A tudományosan
minősítettek által képviselt szellemi környezet kedvezően
befolyásolja a tudományfejlesztést. Alapvető kérdés, hogy
milyen irányt vegyen, s ezt a közelmúlt néhány eseménye -
pl. a Sárváron 2001. június 7-én lezajlott
kutatás-fejlesztési konferencia - már jelezte is. Figyelembe
véve a nyugat-dunántúli régió, s azon belül különösen
Vas megye elmaradottságát, egyértelmű, hogy nem a
hagyományos tudomány- és felsőoktatási területekre kell
elsősorban koncentrálni, hiszen ott hátrányunkat a nagy
egyetemi és kutatóközpontokkal szemben nem hozhatjuk be.
--------------------Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni?
--------------------- A megye földrajzi helyzete: kedvező,
tagja az Alpok-Adria közösségnek, tagja a Nyugat-(West-)
Pannon EU-régiónak. E két közösségen belül mind a
felsőoktatási, mind a tudományos együttműködésre kitűnő
lehetőségek kínálkoznak. Burgenland felsőoktatási és
tudományos szempontból kb. ugyanolyan hátrányos helyzetben
van Ausztriában, mint Vas megye Magyarországon. Célszerű
tehát összefogni. Tematikailag legalább két terület jöhet
számításba:
--------------------- Közép-Európa-tanulmányok a maga szakmai
elágazásaival a politológia, szociológia, történelem,
nyelv, irodalom, néprajz stb. felé,
--------------------- az ipari klaszterekhez kapcsolódó
kutatás-fejlesztési és erre épülő felsőoktatási
programok.
--------------------- A már meglévő helyi szellemi és
infrastrukturális adottságok: ez részben a már meglévő
profilok konzerválását jelenti ugyan, de nemzetközivé téve
őket új dimenziót kaphatnak.
--------------------- Versenyképes új területek:
megvizsgálandó, hogy melyek azok a kutatási világtrendek,
amelyeknek Magyarországon még nincs kialakult bázisuk, s azt
itt kell - lehetőleg (közép-európai) nemzetközi
összefogással - megteremteni.
2. A MEGOLDÁSOK
a) Keretek:
--------------------- kihasználva a BDF és a város/megye nemzetközi
kapcsolatait, a közép-európai térség egyetemeivel közös
felsőoktatási programokat kell kidolgozni; az oktatás során
igénybe lehet és kell venni az internetet, azaz modern -
internetes - peregrinációt lehet kialakítani,
--------------------- a közös oktatási programok alapján meg kell
teremteni a közös, nemzetközi kreditrendszert - ez amolyan pilot
project lehetne, amelynek során különböző országok
felsőoktatási intézményei működnek együtt a kreditrendszer
kialakításában, s egyúttal annak gyakorlati tesztelésében,
--------------------- közös diploma kiadása a közös szakokon, jogi
akadályok elhárítása,
--------------------- kezdeti lépésként - figyelembe véve hasonló
nemzetközi programok tapasztalatait - célszerű kétéves
posztgraduális képzés elindítása (pl. közép-európai
tanulmányok szakirányban.)
b) Politikai teendők
A West-Pannon
Régió hozza létre felsőoktatási és
tudománypolitikai munkacsoportját, amelyik elemzi a régió
helyzetét, kidolgozza stratégiáját, és megteszi a
fejlesztési javaslatokat.
--------------------A Nyugat-dunántúli régió
szintén hozza létre tudománypolitikai kollégiumát.
(Célszerű volna javasolni a többi dunántúli régiónak, hogy
ugyanezt tegyék meg. Ily módon meghatározhatók a Dunántúl K
+ F és felsőoktatási stratégiájának általános és
lokális elvei, kidolgozhatók a gyakorlati lépések. A
Dunántúl az ország keleti felével szemben nagy hátrányban
van a felsőoktatást és a K + F-t illetően. Ki kell alakítani
- az egyes régiók esetleges érdekkülönbségei mellett és
ellenére - a Dunántúl, majd ezen belül a régió(k)
érdekérvényesítő intézményeit, ti. a kormány
tudománypolitikai kollégiumában nincs egyetlen dunántúli
szakember sem. Régiónkon belül a Vas megyei
érdekérvényesítés e területen egyenlő a nullával, s ez
stratégiai bűn.)
--------------------- Vas megye hozzon létre
tudománypolitikát meghatározni képes megyei szakbizottságot
(konzultatív vagy közgyűlési elnöki tanácsadó testületet)
a formálisan működő bizottságosdi fenntartása helyett. Ez
az új testület - amelybe megyénkben dolgozó, nemzetközileg
ismert, s a saját tudományterületük határain túlra is
kitekinteni képes kutatókat kell meghívni - lesz hivatott
arra, hogy megfogalmazza - nemzetközi, regionális és helyi
szempontokat figyelembe véve - a tudományos és felsőoktatási
stratégiát. Ennek elfogadása után a politika szereplőinek
(városi és megyei közgyűlés, országgyűlési képviselők)
a társadalmi és szakmai szervezetekkel együtt e stratégia
megvalósításán kell fáradozniuk.
--------------------A célok megvalósítására koncentrálni kell a
szellemi és anyagi erőforrásokat. Az amúgy is szűkös
kereteket nem szabad kis kutatási programokra szétforgácsolni.
VÉGSZÓ HELYETT
--------------------Örülnék, ha a felvetett gondolatok többek érdeklődését felkeltenék, és a korábbi gyakorlatnak megfelelően vitafórum alakulhatna ki megyénk jövőjéről.*
* Mi is örülnénk, és a színvonalas hozzászólásoknak szívesen teret adnánk. (A szerk.)