MARKÓ PÉTER |
VAS MEGYEHELYZETE ÉS LEHETŐSÉGEI |
TISZTELT VAS MEGYEI POLGÁROK! HÖLGYEIM ÉS URAIM!
--------------------Önmagában az a tény, hogy ilyen sokan vállalták
ma a hívó szót, és eljöttek azért, hogy Vas megye
helyzetéről, kis- és nagyrégióban betöltött szerepéről
eszmét cseréljenek, reményre ad okot. Század- és
ezredfordulón az ember hajlamos a melankóliára - igaz, ezt
inkább irodalmi és filozófiai művekből, mint
élettapasztalatból tudja -, de a mai találkozó
megerősítheti a jövőbe vetett bizalmunkat. E bizalom
jegyében szeretném megosztani Önökkel a szülőföldünk
helyzetéről és lehetőségeiről való gondolataimat.
--------------------Ahhoz, hogy megyénket elhelyezzük szűkebb és
tágabb régiónkban, meg kell vizsgálnunk általában a megyék
és régiók helyzetét Magyarországon. A világosabb képhez
némi történelmi visszatekintés is szükséges. A
rendszerváltozás egy évtizedes tapasztalata alapján
kijelenthetjük, hogy a magyar megyék helyzete alkotmányjogi
és politikai értelemben még mindig eléggé bizonytalan.
Tisztázatlan hatáskör, feladatrendszer és hiányzó anyagi
erőforrások a jellemzőek. Ha az elszegényített, csupán
intézményfenntartó szerepkörre kárhoztatott megyei
önkormányzatok létrejöttének mögöttes gondolati tartalmát
feltárjuk, Bibó István 30-as-40-es évekbeli írásaihoz kell
visszanyúlnunk. A kiváló tudósnak rendkívül lesújtó volt
a véleménye a két háború közötti vármegyékről. Szerinte
- és ebben van történelmi igazság - a vármegyékben dolgozó
hivatalnokok zömmel a birtokukat vesztett kis- és középnemesi
családok fiaiból kerültek ki, akik a kiszámítható hivatali
előmenetel által látták biztosítottnak elért
életszínvonaluk megőrzését. Mentalitásukban megmaradtak
úrnak, és a betérő ügyfelekkel mint alattvalóikkal bántak.
Ez a magatartás szöges ellentétben állt a polgári
demokráciák hivatalnokának magatartásától, akinél - Max
Weber leírásaiból tudjuk - az ügyek szakszerű, elfogulatlan
intézése volt a meghatározó az úri mivolt állandó
hangsúlyozása helyett. A kommunista diktatúra alatt aztán
megbízható munkás- és paraszt káderek kerültek be ezekbe a
hivatalokba, akiknek képzettségük nem lévén, azokat a
magatartásmintákat vették át, amiket az elődjeiknél
tapasztaltak: a szakszerűség helyett a felsőbbrendűség
hangsúlyozását. Csoda hát, hogy a Bibó István gondolatai
által befolyásolt ellenzék - liberális és konzervatív
egyaránt - a rendszerváltáskor a megyében látta a
kialakítandó demokratikus önkormányzatiság legfőbb
gátját?
--------------------Ma már látjuk, az ellehetetlenítés túl jól
sikerült. A Megyék III. Országos Gyűlésének Nyilatkozata,
amelyet a minap fogadott el Vas Megye Közgyűlése, úgy
fogalmaz, hogy "az ezeréves magyar állam ősi,
visszavonhatatlan hozadéka a megyerendszer. A rendszerváltó
és az azt követő kormányok viszont továbbra is
bizonytalanságra kárhoztatták és kárhoztatják a megyéket.
Országunk vidékei, településviszonyai (azonban) továbbra sem
nélkülözhetik a megyét, amely mindenkor közvetítő szerepet
vállalt a központi és a helyi szintű hatalomgyakorlás
között, nem kevés áldozatot hozva".
--------------------Tisztelt hölgyeim és uraim! A központi és a
helyi hatalom között közvetítő középszintű hatalom
milyenségéről szóló vita végigkísérte a
rendszerváltozást. Elég, ha csak a Pécsett évente
megrendezett "Európába megy a megye" című
konferenciákra utalunk. Pesszimistább években a cím
kérdőmondatként, optimistábbakban kijelentő vagy felkiáltó
mondatként fogalmazódott meg. A megye jövője
elválaszthatatlan a régiók létrehozásának
kérdéskörétől. Bibó István már az 1971-ben, az Országos
Településhálózat-fejlesztési Koncepcióról írt
kritikájában amellett érvelt, hogy felsőfokú
körzetközpontokat - azaz régiókat - azért kell létrehozni,
hogy közösen a központi hatalom valódi ellensúlyai legyenek.
Az elmúlt tíz év tapasztalata mondatja velünk, hogy a
demokratikus kormányok viszonya a decentralizációhoz
ambivalens volt, és az ma is. Miközben az Európai Unió a
szubszidiaritás elvére épül, és arra az egyre többször
hallható jelszóra, hogy az egyesült Európa a régiók
Európája lesz, addig nálunk a régióról szóló viták
tartalma, hogy a régiók a megyék fölé vagy a megyék helyett
jöjjenek-e létre? Arról is zajlik a diszkusszió, hogy
szükséges-e az önkormányzati régió? Az mindenesetre
megállapítható, hogy csendben zajlik a közigazgatási
regionalizáció, hangosabban pedig a megyei jogú városok
között a vetélkedés, hogy a különböző regionális
funkciók melyik megyei jogú városba is kerüljenek. Vas megye
és Szombathely teljesítménye ebben a tekintetben felemás.
--------------------Tisztelt vasi polgárok! Elkészült Vas megye
területfejlesztési programja, amelynek mottója: "Vas
megye: a nyitott kapu". A mottó szemléletesen fejezi ki
megyénk helyzetét és jövőbeni lehetőségeit. Vas megye a
pannon térségben, egy rendkívül dinamikusan fejlődő
régiónak a szívében fekszik, amely az EU határán, két
európai növekedési térség közelében található. Bele kell
illeszkednie a megyének a nyugat-dunántúli régióba úgy,
hogy közben megőrizze sajátosságait és erősítse
pozícióit a régión belül. Vas megye és régiónk
versenytársai tőlük nyugatra, az EU keleti határainál
vannak, ezért megyénk törekvése csak az lehet, hogy
kapcsolódjon mindkét innovatív tengelyhez, lehetősége
szerint kapcsolódási pontként szolgáljon a
Bécs-Pozsony-Győr-Budapest, illetve az észak-olasz - stájer -
szlovén fejlődési övezethez. Mindezt csak magasan képzett
munkaerővel, az emberi erőforrás fejlesztésével, az
innováció-fogadás feltételeinek megteremtésével, a
felsőoktatás és a kutatásfejlesztés magas szintre
emelésével, egy fejlett, a bérmunkát háttérbe szorító
gazdasággal és az erre épülő pénzügyi szolgáltatásokkal
lehet elérni. A nyitott kapu feltételezi azt is, hogy azon ki-
és bejárnak. A kapuhoz tehát korszerű utak kellenek, amelyek
összekötnek bennünket a nemzetközi közlekedési
folyosókkal. Az elmúlt évek talán legnagyobb eredménye, hogy
mind a Nyugat-Dunántúli Régióban, mind a Nyugat-Pannon
Eurégióban sikerült közös közút- és vasútfejlesztési
koncepciót kialakítani, és ebben megyei érdekeinket
érvényesíteni. Mit jelent ez? Ma már minden érdekelt fél
vallja, hogy elkerülhetetlen egy észak-déli közlekedési
tengely létrehozása, ami persze a valóságban létezik -
elég, ha Szombathelyről vagy Sárvárról elindulunk Győr
felé, és megszámláljuk az elkerült észt, lengyel, szlovák,
cseh, szlovén, olasz kamionokat. Az észak-déli közút- és
vasútfejlesztés azonban elkerülhetetlen. A tervezett
Bécs-Grác vasútvonallal kapcsolatos törekvésünk, hogy az
lehetőleg együtt járjon a Sopron-Szombathely, illetve a
Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal fejlesztésével. Ebben
partnerek - igaz, belső vitáktól megosztva - az érintett
osztrák tartományok is. A 8-as út fejlesztésére
funkcionális régiót hoztunk létre, és külső támogatónak
megnyertük Burgenlandot, Stájerországot és Karintiát. A
legújabb híreket hallva arra azonban vigyáznunk kell, nehogy
Ártándnál vagy Szolnoknál kezdjék el építeni az M8-as
autópályát. Megoldandó feladat Szombathely és Kőszeg
rákapcsolása az osztrák autópálya-rendszerre, továbbá a
Körmend-Zalalövő vasútvonal fejlesztése, hiszen csak így
biztosított a kapcsolat a magyar-szlovén vasúttal és az
adriai kikötőkkel. Említhetném a sárvári elkerülő utat, a
Porpác-Csorna-Hegyeshalom, valamint a Celldömölk-Pápa-Győr
közötti vasút villamosítását. A fentiekből is
érzékelhető, feladataink hosszú távra szólnak.
--------------------Tisztelt hölgyeim és uraim! Az elmúlt évek
megyénkben is a szűkebb-tágabb régió építésével teltek.
Vas megye - elsőként a magyar megyék közül - 1988-ban
csatlakozott az Alpok-Adria Munkaközösséghez, amelynek soros
elnökségét az elmúlt két évben töltötte be. Az elnökség
lehetőséget nyújtott arra, hogy szoros kapcsolatokat
építsünk ki az olasz Veneto és Trentino-Süd-Tirol valamint
az osztrák Steiermark és Karintia tartományokkal. A 17
tartományt, régiót, megyét tömörítő munkaközösség
kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy összehangoljuk
fejlesztési elképzeléseinket, és azokhoz gazdaságilag,
politikailag erős partnereket keressünk. 1998-ban létrejött a
Nyugat-Dunántúli Regionális Területfejlesztési Tanács, és
megalakult a Nyugat-Pannon Eurégió. Az utóbbi létrejöttét
különösen nagy figyelem kísérte, hiszen egy EU-s
tagtartományt kapcsol össze csatlakozni kívánó megyékkel.
1999-ben, az eurégió tanácsának alakuló ülésén Zala megye
is kapcsolódott a szervezethez. Nem rajtunk múlott, hogy az
eurégió legfőbb vezetői szintjén az elmúlt két évben nem
sok minden történt, de elégedetten állapíthatjuk meg, hogy a
munkacsoportok sok projektet dolgoztak ki. A legutóbbi
tanácsülésen már arról is döntöttünk, hogy ebben az
évben megyénként 20-20 millió forinttal támogatjuk a
legfontosabb elképzeléseket.
--------------------A Nyugat-Dunántúli Fejlesztési Tanács
megalakulására és kezdeti munkájára rányomta bélyegét az
a bizonytalanság, ami a régiók lehatárolását, valamint a
régióközpontok kijelölését követte. A bizonytalanságot
fokozta, hogy nem látszott világosan: a régiószervezés a
statisztikai-tervezési régiók kijelölésével megáll, vagy
elkezdődik az önkormányzati régiók létrehozásának
megszervezése. A megyei politikusokban ma már egyre inkább
erősödik az a meggyőződés, hogy az Európai Uniós
kohéziós és strukturális alapok fogadásához megfelelő
keret lehet a fejlesztési régió, míg az önkormányzati
régiók létrejötte csak szerves fejlődés eredménye lehet.
Erősíteni a megyei önkormányzatokat kell, elsősorban azzal,
hogy törvényileg tisztázzuk feladataikat és
felelősségüket, és ehhez elegendő forrást is rendelünk.
A Belügyminisztériumban elkészült az önkormányzati rendszer
továbbfejlesztésének elképzelése, most zajlik a széles
körű vitája. A vita során az is megfogalmazódott, hogy
tisztázni kellene a megyei önkormányzatok és a megyei jogú
városok viszonyát. A mai helyzet az, hogy sok tekintetben a
megyeszékhelynek jogai vannak kötelezettségek nélkül.
Gondoljunk csak a megyei kórházak fenntartási
felelősségére. Az önkormányzati törvény ebben a
tekintetben szinte kódolta a vitákat és a méltatlan
presztízsharcot.
--------------------Tisztelt tanácskozás! Vas megye jövője a
nyitottságában rejlik. Sokoldalú kapcsolataink építésében
támaszkodhatunk az itt élő nemzetiségi kisebbségekre,
történelmi egyházainkra és azokra a polgártársainkra,
akiket a mögöttünk levő évtizedekben más tájakra, a
fővárosba vagy külföldre sodort az idő. A Jóistennek hála,
egyre többen segítenek nekünk a jövő Vas megyéjének
építésében. A mai nap szép bizonyíték erre.
--------------------Az elmúlt években a Stájer Gyáriparosok
Szövetsége kidolgozott egy elképzelést az
együttműködésre, amelyet "Jövőrégió
Dél-Kelet"-nek nevezett el. Meglepődve tapasztaltuk, hogy
velünk is számolnak a jövő felépítésében. Az első
pillanattól részt veszünk az együttműködésben, és ma már
ott tartunk, hogy az MGYOSZ Vas Megyei Szervezete keretében
euroregionális iroda működik a kapcsolatok bővítésére és
közös vállalkozások alapítására. Aktivitásunknak
köszönhető, hogy a napokban járt nálunk a stájer tartomány
főnöke népes delegáció élén. A megbeszélésen a
lehetséges együttműködés számos formája felmerült. A
délkeleti jövőrégió kiváló lehetőséget teremt nekünk
arra, hogy a velünk szomszédos megyékkel közösen ne passzív
szemlélői, hanem aktív alakítói legyünk tágabb
környezetünknek.
--------------------A jövő innovációorientált, tudásalapú vasi
társadalmának felépítése azonban elképzelhetetlen a
kutatás-fejlesztés elmaradottságának, az egyetem hiányának
megszüntetése nélkül. Megyénkre és az egész régiónkra
jellemző az ún. innovációs paradoxon. Amíg az egy főre
jutó külföldi tőkebefektetés a régióban kétszerese, addig
a kutatás-fejlesztési aktivitás fele az országos átlagnak. A
hét statisztikai régió között a Nyugat-Dunántúli Régió
tartósan az 5. helyen áll a K + F helyek létszáma alapján, a
10 000 lakosra eső K + F ráfordítás szerint, valamint a K + F
és a GDP viszonyában. Ez utóbbiban az országos átlag 0,85%,
a nyugati országokban 2-3%, a Nyugat-Dunántúlon 0,34%.
Tragikus a helyzet, ha a megyék rangsorában 4. helyet
elfoglaló Győr-Moson-Sopron megye nélkül vizsgáljuk a
helyzetet: Vas és Zala megye a legtöbb mutató szerint a 15-17.
a megyék rangsorában. Annyit már elértünk, hogy a régió
közvéleményformálói felismerték ezt a tarthatatlan
helyzetet, és a regionális fejlesztési tanács készíti a
régió kutatási és fejlesztési cselekvési tervét.
--------------------Tisztelt vasi polgárok! Mindannyian tudjuk, nekünk
magyaroknak, szlovéneknek, németeknek, horvátoknak,
cigányoknak itt Vasban gazdag az örökségünk, és a
fentiekből talán kiderült, reménnyel teli a jövőnk. Így
látta ezt már megyénk nagy szülötte, Weöres Sándor is:
"Mint Ják és Velemér ős temploma, éppolyan ősi
Vasban a tánc, regölés, énekes ünnepelés.
Zölderdős hegyek, ívelt dombok, jó buzatermő
Széles síkságok összeszögellenek itt
És más-más népek: magyar, osztrák, vend kifakasztja
Lelkének kincsét, egybe vegyül valahány,
Egymást békésen dúsítva, emelve, ahogy kell!
Így a közös múltból zengve derűl a jövő.
--------------------E derűs jövő eléréséhez adjon nekünk a Jóisten erőt! Köszönöm a figyelmet!