SZÍJ REZSŐ |
A DERKOVITS-LEGENDA |
          
          Lássuk a tényeket.
          Derkovits Gyulánénak, azaz Vikinek
férjével(?) kapcsolatos emlékezéseit, Mi ketten
címmel második kiadásban jelentette meg a Képzőművészeti
Kiadó (1971). Körner Éva az Előszóban azt írja, hogy
Derkovitsné, Viki "segítőtárs és múzsa volt, de valami
egészen egyedi, kettejükre szabott, hatványozott és
speciális módon."
          Az egy-egy művész mellé sodródó
nő sokféle értelemben és módon lehet segítőtárs és
múzsa: jó és rossz értelemben, "hatványozott",
"egyedi" és "speciális módon" - egyaránt.
És lehet egyszerűen csak mindennapi társ, jóban és rosszban,
minden, föntiekben szereplő minősítő jelző nélkül.
Vikiről a visszaemlékezésekből nem derül ki, hogy benne az
előbbi jelzők egyike-másika voltaképpen miben és hogyan
nyilvánult meg. Ami persze nem jelenti azt, hogy Derkovits nem
lehetett vele megelégedett. Az igények és ízlések e
tekintetben mindig "egyediek", s a művészettörténet
a változatos "egyedi" esetek, a jó és rossz
"múzsák" tekintetében gazdag példatárral szolgál.
Egyik múzsa egyszerűen csak kitart a művész mellett, a másik
dolgozik helyette és érette, hogy az alkotás nyugodt
légkörét ezzel biztosítsa; van, aki üzlettársa, szervező
ügynöke férjének; ismét másik kiszipolyozza a művészt,
elszórja összes jövedelmét, mert a Dárius kincse sem elég
neki. Ismerünk példát arra is, hogy a zsugori
"múzsa" hogyan tett félre minden fillért és
tartotta "rövid pórázon" jól kereső
művészférjét, sőt, időnként meg is pofozta. Ismét mások
jóban-rosszban valóban ihlető, megtartó, valóságos angyali
szerepet és áldozatot vállaltak művész férjükért.
*
          Oltványi-Artinger
Imre: Derkovits Gyula (BFF. Bp. 1934. Ars Hungarica 6.)
című munkájának 9. oldalán ezt írja:
          "Derkovits Gyula kettős
életre kényszerült. Haláláig váltogatnia kellett az ecsetet
a gyaluval, legnagyobb örömét, a festést, keserves
kenyérkeresetével, az asztalossággal. Zaklatott életében
sohasem volt olyan időszak, amikor nyomasztó gond nélkül a
festésre fordíthatta volna egész tehetségét, hisz a
festőművészetből és az asztalos-mesterségből együttesen
sem futotta nyugodtabb megélhetésre. Harctéri
sebesülésektől rokkant és kiújuló betegségtől
elgyöngült teste nem sokáig bírta a küszködést. Alig érte
meg negyvenedik életévét. Idő előtt dőlt ki azok sorából,
akik korszerű művészeti törekvéseink élén állanak, s akik
az elődök hagyományain épülő festészetükkel lényegében
önálló magyar képzőművészeti kultúrát teremtettek.
          Derkovits nagy tehetség volt s
jóllehet képességei csak az utolsó évek alkotásaiban
bontakoztak ki érett gazdagsággal - életműve így sem torzó.
Húsz-harminc képe újabb festészetünk legjava terméséhez
tartozik, s jelentős bizonysága egy komoly művész kivételes
alkotó erejének."
          Kérdezem: Mi történik akkor, ha
alapos kutatás után egyebek közt az derül ki, hogy az
eladott, állami intézmények és magángyűjtők által
megvásárolt Derkovits-festmények és -grafikák értékének
évi összege meghaladta a havi ezer pengőt (egy
szolgabíró akkori öt havi fizetését). Elképesztően hat, de
a tények makacs dolgok.
*
          Nemcsak
Derkovits kényszerült "kettős életre". Hány és
hány művésznek jutott valóban ez a sors. De melyik
francia műtörténész hánytorgatja föl a francia
társadalomnak, hogy többek közt H. Rousseau, a vámos,
leckék adásából egészítette ki nyugdíját és soha sem
élhetett csak a festészetnek, soha nem szentelhette teljes
idejét annak. Vagy hivatkozhatunk Nagy Balogh Jánosra
(1874-1919), aki világéletében szobafestőként tartotta fönn
magát, és eközben festett. Aki tehát ugyancsak nem élhetett
kizárólag a festészetnek, mégis számontartott, jelentős
alakja művészettörténetünknek. (Németh Lajos írt róla
monográfiát). S hozzájuk hasonló hazai és külföldi
példát tucatjával lehetne idézni.
          Derkovits Gyula (1894-1934) negyven
évet élt, s hogy nem volt kénytelen egész életében
asztalosként dolgozni - ahogy Ártinger Imre az előzőekben
írta -, egy rövid életrajzi áttekintésből kiderül.
          1918-ban Kernstok Károly
nyergesújfalui művésztelepén anyagi gondoktól mentesen
dolgozhatott. 1920-ban két festményével szerepelt a Nemzeti
Szalon kiállításán.
          Nehéz idők következtek. A
megcsonkított, minden téren tönkretett, kifosztott
Csonka-Magyarország lakosságából millióan nélkülöztek
lakás, tüzelő, élelem, ruházat, értékálló pénz
hiányában. A megszállt részekről többszázezren menekültek
a maradék országba. A kommunista Derkovits 1923-ban Bécsben
próbált jobb anyagi körülmények közé kerülni. Érthető,
ha az éhező országban "Derkovits nem bírta az
éhezést", és hogy "helyzete tragikus volt",
amint hogy sokmillió magyaré is az volt. Bécsben nem
asztalosmunkákból élt, s nyilván ennek köszönhette, hogy
1925-ben a Galerie Weihburgban kiállítást rendezhetett.
(Tehát lényegében két év leforgása alatt.)
          Három év múltával, 1926-ban
hazajött, s a következő évben, 1927-ben már 40 (!) képből
álló önálló kiállítása nyílt az Ernst Múzeumban.
Nem kell mondanom, hogy ez alatt az idő alatt sem
asztalosmunkából élt.
          Időnként modellt ült a
növendékeknek, ami szintén nem az asztalosmunkával volt
azonos. (Olvasandó BENKŐ Erzsébet: Jegyzetek a Szőnyi
festőiskoláról. In: Műv. Ért. 1975, 4. sz. 284 old.)
          A Mi ketten-ből a bécsi
évek ismertetése során az derül ki, hogy Derkovits
művészete nem kellett Bécsben, azaz "Nyugaton". Ez
természetesen nem értékmérő, ahogy az sem, hogy az 1970-es
évek elején Derkovitsnak Prágában sem volt sikere, mert
hiszen az ízlés népenként, társadalmanként, sőt
fővárosonként és egyénenként is különböző. De azért
arra figyelmeztető példa, hogy "Nyugaton" sem
fenékig tejföl sem a helybéli, sem az idegenből érkező
művész élete. Az viszont nem derül ki kellő hangsúllyal a Mi
ketten-ből, hogy itthonról a fiatal Derkovits Bécsben már
1923-ban illusztrációs megbízást kapott a kor egyik vezető
amatőr-bibliofil kiadójától, az Amicustól Füst
Milán: Advent című könyvére. (Ebből 200 számozott
példány bibliofil gyűjtők számára, különleges papiroson
és kötésben látott napvilágot.) Ugyanakkor Derkovits
Bécsben erotikus kőnyomatos albumot készített. Az ilyen
munkát általában jól megfizették, még ha a mappa nem is
örvendett nagy keletnek. Még 1945 után is bőven akadt belőle
a pesti antikváriumokban.
          A Mi ketten szerzője azt sem
tárja a nyilvánosság elé, hogy Derkovits 1926-ban történt
hazatérése után a haláláig eltelő nyolc év alatt mennyi
rajzot, festményt adott el állami gyűjteményeknek és
magángyűjtőknek, bár jónéhány - messzemenő
következtetésre alkalmas - adat azért található a könyvben.
Viszonylag kevés arra nézve, hogy milyen árakon, de a
közöltek is elegendők arra, hogy "éhenhalás" és
az ehhez hasonló legendákat semmivé foszlassák.
          A Szépművészeti Múzeum
főigazgatója, Petrovics Elek igazgató szobájának
falán Derkovits-kép függött. A Fővárosi Képtár is
vásárolt tőle, s igazgatója, Kopp Jenő később könyvet is
írt a művészről (1944/45). Derkovits egyik vele kapcsolatos
szemérmetlen "stajgerolási" eljárását Supka
Magdolna írta meg. Eszerint:
          Aba-Novák Vilmos az Astoria szálló
melletti műterméből Derkovits egyik képét maga vitte át a
közeli Fővárosi Képtárba, Kopp Jenő igazgatóhoz -
megvételre. Aba-Novák ugyan sokallotta a Derkovits által
megszabott árat, és csak próba-szerencse alapon vitte Kopp
Jenőhöz. Meglepetésére az igazgató nem alkudott. Aba-Novák
örömmel ment jelenteni Derkovitsnak e tényt, aki azonban
kijelentette, hogy annyiért mégsem adja oda, s megemelte a kép
árát. Aba-Novák újra visszament, s a tárgyalás
eredményeként az igazgató a megemelt árat is megadta. S most
jön a legjellemzőbb mozzanat: Derkovits ismét megemelte a
festmény árát. Ez már túl sok volt Aba-Nováknak. De a
vétel létrejött!!
          Más vonatkozásban Haulisch Lenke
írásából tudjuk, hogy a kommunistákat támogató Vörös
Segély egy időben Derkovits lakásán ülésezett, tehát
kizártnak kell tartanunk, hogy hagyta volna nyomorogni, vagy
éppen "éhen halni".
          Ezt az éhenhalási blöfföt - a Mi
ketten tanúsága szerint - a polgári újságírásra
jellemző hatásvadászat röpítette szárnyra Mihályfi
Ernő és Bálint György tollával. Tőlük vették
át kritikátlanul mind a jóhiszemű írók,
művészettörténészek, mind pedig azok, akik történelmünk
ócsárlásával segítették elő karrierjüket, és
biztosítottak maguknak jól jövedelmező állásokat 1945
előtt és után. Ami meglepő, sem a kiadó, sem a kötetet
sajtó alá rendező Körner Éva nem tartotta szükségesnek,
hogy a Mi ketten erre vonatkozó valótlanságait
legalább csillag alatt kiigazítsa. A Bálint György által
kitalált éhenhalási legendával szemben áll az az elszólás,
amely szerint az 1514 című Dózsa-fametszet-sorozatot a
"párt rendelte meg". Ennek kapcsán Bálint György
lelkendezve méltatta Derkovits művészetét, hogy az mennyire a
munkásoknak való művészet, holott éppen azoknak nem kellett
még a Dózsa-sorozat sem. Pedig Bálint ugyancsak ajánlotta.
Szerinte "a magyar parasztság - vértanúsággal végződő
hősi megmozdulásának ereje és tragikuma talán még
lenyűgözőbben bontakozik ki ezeken a fehér lapokon, mint
báró Eötvös József hatalmas történelmi regényében, mely
ugyanarról szól." Bálint György szerint Eötvös is
"elgyötört népről", "borzalmas, vandál
leveretésről" beszél, mely eseményben Derkovits élete
"legnagyobb témáját" találta meg. Már ti. Bálint
szerint. Ez az ajánlás sem hatotta meg sem a munkást, sem az
agrárproletárokat, még a híre sem jutott el hozzájuk.
*
          Bálint
György szerint Derkovits a magyar munkásoknak és parasztoknak
dolgozott. "Értük élt és értük halt éhen." (Noha
a munkások és parasztok - ezt mi jegyezzük meg - erről nem
szereztek tudomást.) "Éhen kellett halnia, hogy
fölfedezzék." Halála után fél évvel "érkezett
be" az Ernst Múzeum nagy kiállításán. (Kortársak
szemével. Bp. 1967. 242-243. old.) Csak mellékesen
jegyezzük meg, hogy a nagy francia festőnek, CŐzanne-nak
életében egyetlen kiállítása sem volt.
          Azt, hogy Derkovits éhen halt volna,
Derkovits Viki akaratlanul megcáfolja a Mi ketten című
könyvben. Egyik helyen ugyanis arról tudósít, hogy Derkovits
eladott egy kis vízfestményt, aminek ára legalább száz
pengő akkor, amikor egy vájár havi fizetése átlag 98 pengő,
s amelyből tisztes szegénységgel fölnevel 5 gyermeket.
          Egy ízben Derkovits kijelenti, hogy
többé nem vesz ecsetet a kezébe, s nyomban földhöz vágja
pénztárcáját, melyből - Derkovits Viki állítása szerint -
száz pengő esik a padlóra. "Szótlanul néztük,
egyikünk sem hajolt le érte." (Remélhetőleg később
mégiscsak lenyúltak érte, s nem söpörték ki a szeméttel!
Sz. R.)
          Egyéb összegek is érkeztek a
művészhez, csak össze kell adnunk a könyv lapjairól az egyes
tételeket, s akkor kiderül, hogy ezek az összegek nem is olyan
jelentéktelenek. Kampis Antal heti 5 pengőt küldött
neki postán. Ha csak havi 4 alkalmat veszünk, az így érkező
20 pengőn egy pár magasszárú valódi bőrcsizmát lehetett
venni. (Mibe kerül 2000-ben egy valódi bőrből készült
férficsizma?) Viki szerint Derkovits ezeket a heti öt pengőket
"önérzetből" nem fogadta el. Tehát megengedhette
magának, hogy ilyen "önérzetes" legyen, holott
rajzzal is viszonozhatta volna, hisz ez gyűjtő-mecénási
körben akkor és ma is általános szokás.
          A könyv másik adata szerint a Szondy
család 600 pengőért vett tőlük képet, három havi
részletre. - Lesznerék 400 pengőért, a Fővárosi
Képtár ugyancsak 400-ért. Egy szolgabíró havi fizetése
- akkoriban - ismételnem kell - 200 pengő, s az akkori sláger
szerint "havi 200 fix-szel az ember könnyen viccel"-t.
          Számítsuk mindehhez a többi
magángyűjtő nyolc év alatti vásárlásaiból befolyó
összeget. Oltványi-Artinger Imre 1934-ben megjelent könyve a
teljesség igénye nélkül 15 magángyűjtő nevét említi,
köztük a legnagyobb magyar magángyűjtők egyikét, Radnai
Béláét, akinek gyűjteményét tucatnyi, vagy annál több
nagyméretű Derkovits-kép gazdagította. Ha az
Oltványi-könyvben megnevezett magángyűjtő évente csak két
képet vásárolt, ennek értéke 8 év alatt hatalmas összegre
rúg. Kizártnak tartjuk, hogy egy-egy képért Radnai vagy Fruchter
Lajos ezer pengőnél kevesebbet fizetett volna. Ez a két
tétel maga kis híján évente havi 200 fixre rúg. Meg
amennyivel többre! (Egy kétszobás, kertes családi ház -
pincével, padlással - ára 3-5 ezer pengő volt.) S ebben nincs
benne a könyvben nem szereplő többi gyűjtő vásárlása.
Legalább mégegyszer annyi magángyűjtő vásárlásával lehet
számolnunk, mint amennyi Oltványi könyvében szerepel.
Emellett Derkovits 1927-ben a KUT 400 pengős díját, 1932-ben a
100 pengős Szinyei-díjat kapta meg, s a magángyűjtőktől a rajzokból
befolyó kisebb-nagyobb összegek sem hagyhatók figyelmen
kívül. Hogy egy-egy rajzért mit fizettek, elég utalni a
korabeli hivatalos adatokra.
          Az Oltványi-könyvben fölsorolt
képek közül kettő állami, múzeumi tulajdonban volt. A
könyv terjedelmi okokból csak 35 reprodukciót közöl, de
ennél jóval több lehetett magán- és hivatalos
gyűjteményekben, amit különben Mihályfi Ernő is
megerősít. A Mi ketten-hez mellékelt korabeli
írásában olvasható, hogy "Derkovits-nak gyönyörű
képei vannak múzeumban, külföldi múzeumokban is."
Bizonyára nem ingyen kerültek oda. De nem kérdi - föl sem
merül e kérdés -, hová lett az értük kapott pénz? A tőle
(Mihályfitól) kapott pénz is, hisz ő is vásárolt
Derkovitstól.
          Ugyancsak Mihályfi írta
Derkovitsról: "Nem tűrte, hogy segítsenek rajta."
Okát "furcsa gőggel" magyarázta. (100-102. old.)
Mikor a művész egyik helyen azt nyilatkozza, hogy nincs pénze
festékre, hogyan szaporodhatott életműve nyolc év alatt oly
hatalmassá? Hogyan lehetséges, hogy Mihályfi a föntiek után
le merte írni: "Annyi pénz sem maradt utána, hogy
eltemessék." (De azért nem került a temetetlen holtak
közé. Sz. R.) A szalonbolsi és kurzuslovag Mihályfi Ernő
odáig süllyedt, hogy nem érzékelte a "bőre" alatti
elaljasodást, amikor az előbb idézetteket szemrebbenés
nélkül leírta.
          Derkovits tüdőbajban halt meg.
Ennek oka föltehetően nemcsak a "furcsa gőg",
melyből kifolyóan "nem engedett magán segíteni",
hanem az a beteges tulajdonsága is, hogy valósággal sajnálta
magától a betévő falatot. Ezt - többek közt - Mikus
Sándor és Pátzay Pál is egyöntetűen állította.
          Viki elmondása szerint egy ízben
kiránduláson egy kislány megfelezte a művésszel a kenyerét,
aki "elfogadta az alamizsnát". (84-85. old.) Azt nem
írja, hogy megkínálta-e belőle őt is. A következő (86.)
oldalon viszont azt olvashatjuk, hogy "Derkovits új
ruhájában megy a Belvárosba anyagot, fenőkövet és
metszőszerszámokat vásárolni"... Előző napon még
"alamizsnát" fogadott el egy kiránduló kislánytól!
          Mindez csak néhány adat magából a
könyvből, szertefoszlatva az éhenhalás és a nélkülözés
kozmikus méretűvé nagyított mítoszát. Ha sajnálta
magától a betévő falatot, ha a meg nem felelő táplálkozás
siettette halálát, miért a társadalmat és a hivatalos
Magyarországot vádolták Bálint György, Mihályfi Ernő és
utánuk még annyian mások? Ha nélkülözött, annak okai
mindenekelőtt a már Mihályfi által megállapított tények
voltak. Mikus Sándor és Pátzay Pál egyöntetűen vallották,
hogy nem engedett magán segíteni, szinte megjátszotta a
proletár-sorsot. Különben pedig számos példát ismerünk
arra nézve, hogy azonos összegből az egyik művész nyomorog,
a másik viszont családot tart el, több gyermeket fölnevel,
és még saját házat is építtet. A pénzzel tudni kell
bánni!
          Arra még visszatérünk, hogy a
"furcsa gőg" mellett Derkovitsék állítólagos
nélkülözéseinek mi volt az oka, de semmi esetre sem a magyar
társadalom, a Horthy-rendszer művészetpolitikája, a polgári
gyűjtők idegenkedése, s nem is a gazdasági rend. A gyűjtők
rövid nyolc év alatt az aránylag fiatal művésztől annyi
festményt vásároltak, melyből beosztással magas polgári
szinten élhettek volna az akkori Rózsadombon, szerény kertes
családi villában. A Mi ketten haszna éppen az, hogy
saját maga cáfolja meg a nélkülözés, meg az éhenhalás
újságírók által kitalált legendáját. A Horthy-korszakot
és ezáltal a magyarságot gyűlölők azóta sem mulasztják
el, hogy ezt a hazugságot minden lehetséges alkalommal el ne
ismételjék.
          P. Szűcs Julianna 1997-ben a Magyar
Szalon kiállítását becsmérlő írásában (Népszabadság)
sem mulasztja el megírni: "Derkovits éhen halt". Mert
vannak, akiknek soha sem elég az alkalom a magyar történelem,
különösképpen a Horthy-korszak gyalázására.
*
          "Halála
után Horthyék rendszere a feledés fátylát igyekezett
ráborítani" - olvassuk a Mi ketten utószavában
(Körner Éva). Hogy addig is feledve lett volna, maga a könyv
cáfolja: 1934-ben emlékkiállítása nyílik az Ernst
Múzeumban. Az ilyen kiállításról már legalább egy
évvel korábban tud a szakma, és tudomással kell róla bírnia
az érdekelt művésznek is.
          1934-ben jelenik meg Oltványi-Artinger
Imre Derkovitsról szóló könyve az előkelő Ars Hungarica
sorozatban, egész fekete vászonkötésben, 35 képpel. Nyilván
már 1932-ben hozzáfogott a könyv megírásához, s erről
Derkovitsnak is tudnia kellett. 1936-ban jelenik meg a már
említett 1514 című Dózsa-sorozat, amelyre jópár évvel
korábban kellett megbízást kapnia. Derkovits képei
szerepelnek a múzeumi kiállításokon, hivatalos és
magángyűjteményekből összegyűjtve. 1944-ben jelenik meg az
Új Idők kiadásában Kopp Jenő francia-magyar nyelvű
könyve 32 képpel, miközben 1938 óta a nácizmus, majd a
bolsevizmus sötét föllege borul Európa, s benne hazánk
egére. Az egész európai politikában egyre nagyobb nyomás
nehezedik a baloldali szellemiségre, elég utalni - többek
közt - Kovács Endre, L. Nagy Zsuzsa, Juhász Gyula, Ormos
Mária, Schmidt Mária s még tucatnyi történész idevágó
könyvére, tanulmányára.
          Derkovits hazai működésének nyolc
éve egybeesett a világgazdasági válság éveivel. Ezt a
gazdasági katasztrófát köztudottan nem a magyar gazdasági
rend zúdította az egész világra, ennek ellenére a magyar
műértő társadalomban szép számmal akadtak olyanok, akik
Derkovits Gyula művészetére is áldoztak.
          A magyar
művészettörténetírásnak nem volt és ma sincs szüksége
hamis legendák továbbéltetésére, legkevésbé Derkovits
esetében, mégis közszájon forognak a magyar társadalmat
érintő rágalmak, minden cáfolat ellenére. A ma élő
műtörténészi, műkritikusi derékhad a Németh Lajos-i,
Aczél György-i művészetpolitika neveltje, éppen
ezért tagjai kötelesek szembefordulni a betanult hazugságokkal
és a téves nézetek megtagadása árán hozzálátni a magyar
művészet és a magyar társadalom rehabilitációjához. Ebbe a
megindult folyamatba - a magyar művészet rehabilitációjába -
tartozik ez az írás is.
*
          "Világnézeti,
politikai elveiből leszűrt magának az emberek közötti
érintkezésre is bizonyos szempontokat, melyeket aggodalmasan
igyekezett betartani. S tekintve, hogy a polgárságból élt,
melyet elvei szerint gyűlölnie kellett, élete és viselkedése
szakadatlan problémában telt el. Elvei tették azt, hogy akik
szeretetet, megértést, megbecsülést kínáltak neki,
visszautasítást, vagy suta gyanakvást kaptak viszonzásul,
mert nézete szerint az ellenség oldaláról jöttek.
Elképzelhető, hogy az ilyen emberileg lehetetlen helyzetek a
lélek milyen vergődését idézték elő nála. Szinte egy
helyben topogott a tanácstalanságban, szabad-e ezt, vagy azt, s
hogy mennyi engedményt tehet élete fönntartása érdekében.
Viselkedése néha emlékeztetett nomád törzsekére, ha
európai ember vetődik szigetük partjaira: kémlelte,
méregette a vele szembenállót, s fondorlatot vélt annak még
a legegyszerűbb mozdulatában is." (Bernáth Aurél:
Írások a művészetről. Derkovits és a szocialista
festészet. 97. old.)
          Tehát Derkovits gátlásossággal
terhelt proletár öntudata éppen nem volt alkalmas arra, hogy
elismertesse magát a polgári rétegből verbuválódott
műgyűjtők körében. A proletárokat nem érdekelte a
művészet, ha akadt kivétel, az szinte említésre sem méltó.
          Derkovits nem kis zavarodottsággal
láthatta, hogy vevői a hivatalos Magyarország képtárai és
viszonylag módos polgárai közül kerülnek ki. Legszívesebben
úgy tett volna ő is, mint Szalay Lajos, akivel
kapcsolatban Bernáth Aurél beszélt el egy megtörtént
esetet. A háború után Párizsban nehéz viszonyok között
élő grafikusművészhez elvitt egy művészet iránt
érdeklődő amerikai gyárost remélve, hogy néhány lap
megtetszik az illetőnek, és hajlandó lesz vásárolni. A
művész tucatnyi képet terített egymás mellé. Az amerikai
úr a szemle után elkezdett mutogatni azokra, amelyeket
hajlandó lesz megvásárolni. Szalay nyilván arra volt
elkészülve, hogy legalább egy képet sikerül eladnia, de az
amerikai tucatnál is többnél tartott a megvásárlásra
kiszemelt képeket illetően. Mire az egyre jobban
megrökönyödött Szalayból kitört a kérdés: Kicsoda maga? -
Mire az amerikai megmondta, hogy ő gyártulajdonos. Erre Szalay
kijelentette, hogy "tőkésnek nem adja a képeit", s
azokat nyomban összeszedte. Az úr Bernáth Auréllal együtt
képek nélkül távozott.
          Derkovits nem ment ilyen messzire
proletár öntudatával. Oltványi-Artinger könyve terjedelmét
illetően korlátozva volt, ezzel magyarázható, hogy
könyvében csak ennyi kép szerepelt a magántulajdonban lévők
közül. Elvégre nem arról kellett beszámolnia, hogy mennyi
Derkovits-kép van magángyűjtőknél, meg a múzeumokban, hanem
átfogó képet kellett adnia művészetéről. De ha nyolc év
alatt annyi Derkovits-kép került magángyűjteményekbe, aligha
tévedünk, ha ennek legalább háromszorosát föltételezzük a
könyvben nem szereplő magángyűjtők birtokában.
          Fölmerül tehát a kérdés: hová
lett a pénz? Az a pénz, ami a művész után maradt? Mire,
kikre pazarolta az özvegy? Nyomozzanak utána azok, akik még
mindig az éhenhalás hazugságát terjesztik. A választ meg
fogják találni.