VERESÉGEK REJTETT HÁLÓZATA
ELÕZMÉNYEK
Trianon a magyar közösség
tudatában egyedülálló helyet foglal el. Bár
a tragédia gyökérzete a török hódoltságig
nyúlik az idõben, a seb mélyebb, mint a Mohácsnál
kapott. Trianont követõen a nemzet igazságba vetett
hite rendült meg. Úgy érezte: létjogosultságát
vonták kétségbe. A sérelmet máig sem
dolgoztuk fel. A történtek nem válhattak múlttá
- történelemmé -, mert hatásuk ma is érezhetõ
határokon belül, de még inkább azokon kívül,
az utódállamokban.
A magyarság - hiába híresztelik ellenkezõjét
a másság fanatikusai és Trianon nyertesei - históriája
kezdetétõl befogadó nemzet volt. A nomádokat
nagyfokú vallási és etnikai türelem jellemezte.
(Nem lehet véletlen, hogy 1557-ben, Tordán született
meg Európa elsõ rendelete a vallási türelemrõl.)
A nomád államot felváltó keresztény
királyság elveit Szent István törvényeiben
és Intelmeiben találjuk meg. Agyoncsépelt közhely,
de igaz, hogy elsõ királyunk a jövevények megbecsülésére
buzdította utódját. A jövevény - intette
a herceget - az országot díszíti, az udvar fényét
emeli, "s a külföldieket a pöffeszkedéstõl
elrettenti." A jövevényeket István nem tekintette idegeneknek,
miután elfogadták a magyar állam értékrendjét:
vallását, szokásait, törvényeit. A kereszténység
- ahogy a közelmúltban Glatz Ferenc felhívta rá
a figyelmet - nem pusztán valláscsere, hanem modernizáció
volt. Ugyancsak Glatz jut arra, hogy országunk, két rövid
szakaszt leszámítva, (1938-1945 és 1949-1956 között)
nem ismerte a kirekesztést. Mi több, a magyar államiság
keretei között született meg a szlovák nemzet; õrizte
meg sajátos arculatát a szászság, mely napjainkban
hagyja el végleg õsei évszázados városait.)
A Kárpát-medence etnikai viszonyai - a honfoglalást
követõen - a tatárjárás után változnak
meg. Az akkor betelepülõ nomádok azonban a villongásokat
követõen beépülnek a nemzettestbe. Trianon etnikai
elõzményei a török kor következményei.
Szakály Ferenc szerint Mohács elõtt a magyar lakosság
száma legalább a háromszorosa lehetett az összes
nemzetiségnek. A királyság 25 ezer településébõl
megközelítõleg 19-20 ezer volt magyar. Ezt a helyzetet
a háború alakítja számunkra kedvezõtlenné:
"a törökkel folytatott háborúskodás terhét
(...) kezdettõl fogva a török kiûzéséig
a magyar etnikum viselte." Az asszimiláció csak azok körében
tapasztalható, akik karriert akarnak: igyekeznek bekerülni
a fõnemesség soraiba, vagy középnemesként
hivatalhoz jutni. A betelepült és betelepített román,
német, szerb, szlovák paraszt ellenben szívósan
õrzi identitását. Ennek akkor lesz majd jelentõsége,
amikor az önazonosság belsõ szerkezete megváltozik.
Kicserélõdnek addig öröknek tartott elemek, háttérbe
szorul az állammal, a király személyével vagy
a Szent Koronával való lojalitás, és felerõsödik
a nemzeti érzés. A török idõk legnagyobb
vesztesége azonban az, hogy megsemmisül a középkori
magyar településhálózat a hódoltsági
részeken, aminek "következményeit mindmáig nem
sikerült teljesen eltüntetni". A "Trianont kijelölõ
határok - írja Szakály - jobban megfelelnek a török
kor végi, mint a 20. század eleji etnikai viszonyoknak".
A Magyar Királyság területén élõ
nemzetiségek tudatának kialakulására döntõen
értelmiségük hatott. Amint közismert, ezeket a
különbözõ népcsoportokhoz tartozó intellektueleket
egyetlen dolog kötötte össze: az engesztelhetetlen magyarellenesség.
Szabó Miklóst idézve: "minden esetben magyarellenesek
voltak". A Habsburg "jó királyok" mellé, a pszichés
igényeket kielégítendõ, megszületett az
ellenség, a mindenért felelõs bûnbak: a magyar
mint etnikum. Nem a magyar nemesség, burzsoázia, nem a magyar
államszervezet, hanem általában a magyar. Az utódállamokban
a bûnbakszerepet máig a magyarságra testálják.
(Többek között ezért nem válhatott múlttá
Trianon.)
A sokat - és esetenként jogosan - szidalmazott magyar nacionalizmus
ellentmondásos jelenség. Felfelé ívelõ
korszakában egyetemes emberi és polgári jogokért
küzd. Olyan nevek fémjelzik - Petõfitõl az aradi
bitó alatt állókig -, amelyek viselõinek többsége
származására nézve nem magyar. A polgárosodás,
a függetlenség, a szabadság, a haladás eszméi
adják az asszimiláció erejét, lendületét.
A haza és haladás gondolata eggyé vált. Mai
szóhasználattal élve, modernizáció és
nemzeti önazonosság nem egymást kizáró
fogalmak. A késõbbi fogatlan, hangoskodó nacionalizmustól
csak néhány iskola bezárására és
formális asszimilációra: névmagyarosításra
telik. Rendeletileg senkit nem lehet magyarrá tenni. A századforduló
politikai elitjének ennyire futotta: káros és hatástalan
intézkedésekre, bûnös és kóros önigazolásra.
"Kardcsörgetésre, kard nélkül." Tanulságos
újra és újra Bibót idézni: "A magyar
nemzet(...) a világon mindenféle sallangjával asszimilált,
csak éppen azzal az eggyel nem, ami az egyetlen igazi és
egyetemes asszimiláló közeg: a közösségi
élet sodrával. Az asszimiláció lehet fáradságos
és lehet fájdalmas, de távolról sem olyan rejtelmes
és irracionális, mint ahogy azt nálunk be szokták
állítani. Éles, határozott profilú (...)
közösségek világos, határozott szokásaik
és tételeik vannak arról, hogy hogyan kell szavakat
kiejteni, köszönni, udvarolni, elnökölni, elégtételt
venni, gyûlést tartani és versenyezni, s az idegen
hol elbájolódik, hol durván fejbeverettetik, de mindenképpen
belekerül ennek a közösségi életnek a sodrába".
A korcs közösségi - nemzeti - szellem mellett, a döntõ
pillanatban a rátermett vezetõ hiánya bizonyult végzetesnek.
TRIANON ELÕESTÉJÉN
Az elsõ világháború megpecsételte a
Monarchia sorsát. Az 1918-19-es évek káoszában
egyetlen hazai politikus sem akadt, aki tudta volna, mi a teendõ.
Szerencsétlenségünkre Károlyi Mihály,
ez a politikai széplélek került az ország kormánykerekéhez
a válság közepén. (Elvbarátja - Jászi
Oszkár - idealizmusára célozva mondta, hogy van benne
valami Dosztojevszkij Idiótájából.) Gosztonyi
Péter szerint olyan pártot vezetett, amelyik radikálisnak
tartotta ugyan magát, ám a bekövetkezõ radikális
eseményeket legföljebb követni tudta, irányítani
nem. A forradalom kitörésekor Károlyit az ágyból
rángatják elõ. Pizsamában - fölötte
elegáns bundában - érkezik az Astoriába, és
tanácstalanul kérdi: "Jó, jó, de mit szól
ehhez majd a király?" Addig nem hajlandó formális
szerepvállalásra a "legitimista radikális", míg
a király ki nem nevezi miniszterelnöknek. Másutt köztársaságok
alakulnak, nemzetiségek szakadnak el a Monarchiától.
Károlyiék az ország integritásának megõrzésére
semmit sem tesznek, elmulasztják az ellenállás egyetlen
lehetséges módját, a fegyveres szembeszállást,
a hadsereg megszervezését.
Károlyi emlékirataiban természetesen szépíti
a megtörténteket, a tények azonban ellene szólnak.
Tanulságos felesége egykorú naplóját
elolvasni, hogy érzékeljük, milyen zavaros, fellengzõs
eszmék vezették ezt a politikai antitálentumot. Az
emigrációban írt egy kulcsdrámát politikai
elkötelezettségérõl, amelynek fõhõse,
Ravelszki - aki (bár Károlyi ezt tagadja) a szerzõ
idealista alteregója - mérhetetlenül fontos a jövõ
számára, mert olyan ember volt, "aki elveiért mindent
fel tudott áldozni, még az életét is". A derék
gróf ezzel szemben az országot áldozta fel, amikor
átadta a proletáriátusnak - valójában
a szélsõséges bolsevikoknak - a hatalmat, majd összecsomagolt
és távozott. Nagyúri gesztussal fizetett, idealizmusáért
odadobta az országot. Tragikus, hogy az utazgatás, a vadászat
után a politika lett a passziója ennek a különben
megnyerõ arisztokratának.
A történelemben nincsen "mi lett volna ha", ellenben míg
nyitott a tér a cselekvésre, léteznek alternatívák.
Az egyén szerepe behatárolt ugyan, de biztosra vehetjük,
hogy ha Károlyi és valóságidegen, teoretizálgató
baráti köre helyett pragmatikus politikusok kezében
összpontosul a hatalom, nem kerül az ország ennyire védtelen
helyzetbe. Szekfü pontosan fogalmaz, amikor azt mondja: "a Károlyi-kormány
vétkes tehetetlensége következtében (...) az
atomjaira széthullott társadalmat kiszolgáltatták
minden elszánt kalandor vagy bûnözõ uralmának."
(A magyar történelembe Tanácsköztársaság
néven vonult be az említett idõszak.) A bukás
után a vörösterror prominensei összepakoltak, majd
magára hagyták az országot. A román hadsereg
elfoglalta a fõvárost. Évtizedeken át alig
esett szó róla - "a szomszéd népek érzékenysége"
miatt -, hogy a megszállók szinte tökéletesen
kifosztották hazánkat. Egyetlen jellemzõ epizód:
1919. október 5-én, Serbescu tábornok 14 teherautóval
megjelent a Nemzeti Múzeumnál, hogy felpakolja és
Romániába szállítsa annak gyûjteményeit.
A mûélvezet iránti eme különös fogékonyság
feltûnt az amerikai Bandholtz tábornoknak, aki egyesek szerint
lovaglóostorával, mások szerint anélkül
elkergeti a románokat, majd lepecsételi az ajtót.
1936. augusztus 23-án némi diplomáciai huzavonát
követõen felavatják a tábornok szobrát.
A román érzékenységre és a túlzott
amerikai óvatosságra megnyugtatóan hatott, hogy Bandholtz
kezében ott van ugyan a nevezetes pálca, azonban a háta
mögött. (A szobrot 1949 tavaszán a kommunisták
távolítják el; ma ismét látható.)
A vörösterrorra a fehérterror a válasz. Természetesen
egyik gazemberség nem menti a másikat. A hatalom birtokosa
Horthy Miklós lesz. Alkatában ekkor még sok a fanatizmus,
bár késõbb a hivatalos propaganda és történetírás
igyekszik joviális, atyai képet festeni róla, amint
elõtte Ferenc Józsefrõl, utána pedig Kádárról.
Horthy néhány héttel a trianoni diktátum aláírása
után a következõképpen nyilatkozik önmagáról
és céljairól: "Mindenre képes vagyok. Ha szükséges,
sztrichnint használok, és a legaljasabb eszközökkel
dolgozom. Ellenségeink is hullagyalázást követtek
el velünk szemben." "A legkoszosabb és legmocskosabb kezet
is megragadom, ha segíteni akar nekünk." Úgy gondolta
a végsõkig elszánt ellentengernagy, hogy a franciák
segíteni fognak Nagy-Magyarország visszaállításában...
(Az elképzelésrõl Lehár Antal naplója
tanúskodik.) Horthy éleslátása - annak ellenére,
hogy Teleki vezetésével valóban folytak titkos tárgyalások
a franciákkal - nem sokkal szárnyalta túl Károlyiét.
A kilátástalan helyzetben irreális tervekbe kapaszkodtak
görcsösen. Józan ésszel nehéz lett volna
abban hinni, hogy a gyõztes hatalom területi engedményeket
tesz a vesztesnek szövetségesei rovására, néhány
vasútvonal megszerzéséért. (Tárgyalások
folytak arról, hogy a francia Schneider-Creusot cég bérbe
veszi a Magyar Államvasutakat.) Károlyi az eszmék
erejében bízott, Horthy a fegyverekében. A második
világháborút - okulva az elõzõbõl
- ezért akarja ütõképes hadsereggel átvészelni.
Az eredmény közismert. Horthy alapvetõ érdeme
az, hogy támogatja a kor kiemelkedõ politikai tehetségét,
a fölösleges és végzetes morális válságoktól
mentes profit: Bethlen Istvánt.
A DÖNTÉS
A történészek sokat vitatkoztak - és vitatkoznak
nyilván a jövõben is - azon, hogy megfelelõ személyeket
és jó stratégiát választott-e a magyar
küldöttség. Felcsillan-e némi halvány remény,
ha Apponyi merev álláspontja helyett Telekié kerül
a döntnökök elé, mely lemond a nemzetiségi
területekrõl, de a magyar etnikum lakta részeken jelöli
ki a határokat.
A tények a következõk: 1920. június 4-én
Drasche-Lázár Alfréd követ és Benárd
Ágoston népjóléti miniszter aláírta
a békeszerzõdést. A döntés értelmében
a történelmi Magyarország 324 ezer km2 területébõl
93 ezer maradt, míg 20 millió lakójából
8 millió. 3 milliónál több magyar került
az anyaországon kívülre.
A döbbenet és az indulatok nemzedékek múltán
sem hunytak ki. A kis Trianon-kastélyban nem régen, ha magyar
csoportot véltek közeledni, becsukták az ajtókat.
A vehemensebb turisták - e sorok írója Simonffy Andrástól
hallotta - leköpdösték az asztalt, melyen a nevezetes
okmányt aláírták. Valljuk meg, nem a legelegánsabb
módja ez az érzelemnyilvánításnak. Elgondolkodtató
azonban, hogy több évtizedes tudatosan elõidézett
amnézia után (a szocialista rendszer oktatáspolitikájára,
ideológiájára és propagandájára
célzok), ilyen erõteljes emóciók törnek
fel a mélybõl.
VÁLASZOK TRIANONRA
A megrázkódtatást viszonylag gyorsan cselekvés
követte. Azok az irodalmárok, akik felelõsséget
éreztek a nemzet lelki egyensúlyáért, egészséges
tájékozódásáért és a trauma
feloldásáért, azonnal reagáltak. Az elsõ
irredenta gyûjtemény 1920-ban(!) jelent meg, Kosztolányi
Dezsõ szerkesztésében. (Közbevetõleg:
az irredenta szónak csak késõbb, a kommunisták
munkálkodását követõen lesz pejoratív
tartalma.) Kosztolányit sokakkal együtt személyesen
érintette Trianon. A Vérzõ Magyarország
címû könyvben olyan alkotók írásait
olvashatjuk, mint Gárdonyi, Tóth Árpád, Herczeg
Ferenc, Schöpflin Aladár, Reményik Sándor (Végvári
néven), Lyka Károly, Krúdy Gyula, Hevesi Sándor,
Karinthy Frigyes (övé a legmegrendítõbb vallomás),
Babits, Erdélyi József. Magyarrá lett svábokét,
zsidókét, románokét, és tõsgyökeres
magyarokét. A fájdalom valódi, nem a Horthy-propaganda
terméke. Ha mindössze az irodalomtörténeti veszteségeket
vesszük számba, azt találjuk, hogy a határokon
túlra került Károli, Pázmány, Révai
Miklós, Gyöngyösi, Mikes Kelemen, Kazinczy, Kölcsey,
Szigligeti, Arany János, Jókai, Madách, Kemény
Zsigmond, Gyulai Pál, Reviczky, Ady, Herczeg Ferenc, Kosztolányi,
Márai, Tamási szülõhelye. Elsõ pillantásra
nem tûnik nagy veszteségnek mindez, hiszen Illyés óta
tudjuk, a szellemi haza sérthetetlen, ám az utódállamok
erõszakos asszimilációja következtében
napjainkig folyamatosan csökken annak az esélye, hogy Arany
Jánosok és Madách Imrék születhessenek
Nagyszalontán vagy Alsósztregován.
A magyarság már 1918 õszén kutyaszorítóba
került. Ekkor közel 60 ezer ember menekül az anyaországba
- Dövényi Zoltán adatai szerint -, és ez a szám
1920-ra jóval 100 ezer fölé emelkedik. 1918 és
1924 között 350 ezer magyar érkezik a megcsonkított
hazába. (Romániából 197 ezer, Csehszlovákiából
107 ezer, a Szerb-Horvát-Szlovén Királyságból
45-46 ezer.)
Az utódállamok magyarsága a hétköznapokban
és a válságos pillanatokban egyaránt megállta
a helyét. Erdélyben, ahol az önállóságnak
történelmi hagyományai voltak, a szellemi erõk
megszervezték a fórumaikat. Kós Károly 1921-ben
tette közzé Erdély, Bánság, Körös-vidék
és Máramaros magyarjaihoz intézett röpiratát,
a Kiáltó szót: "építkeznünk
kell, szervezkedjünk át a munkára". A kihívás,
a feladat nyomása remekmûveket eredményez. Erdélyben
a Bethlen Gábor-i, Kós Károly-i józanság
és cselekvõkészség máig jelen van. Olyan
egyéniségekkel ajándékozta meg ez a szellem
az összmagyarságot, mint Márton Áron, Tõkés
László, Sütõ András. A kép - természetesen
- nem ilyen idillien egyoldalú. Sokan megtagadják az új
államnak teendõ hûségesküt, s ahelyett,
hogy megtartanák a magyarság pozícióit, elmenekülnek
vagy elkallódnak. A jelenség lényegérõl
statisztikáknál, történelmi elemzéseknél
többet mond Kolozsvári Grandpierre Emil regénye, A
rosta.
Szlovákiában Esterházy János vizsgázik
jelesre a magyarság képviseletében. Nem csak a magyarság
jogaiért, az iskolabezárások miatt küzd, hanem
a szlovák parlamentben egyedül szavaz a zsidók
deportálása ellen. Ezt késõbb sem bocsájtják
meg neki. A Szovjetunióba internálják, majd nagybetegen
végighurcolják Csehszlovákia fegyházain. 1957.
március 8-án hal meg a börtönben. Hamvait nem adják
ki hozzátartozóinak. Az a morális tartás azonban,
amit példájával örökül hagyott, nem
vész el. Mindig akadtak olyanok Janics Kálmántól
Duray
Miklósig, akikben összegyûlt az erõ az igazság
kimondásához.
A magyar kisebbségeknek a szocialista korszak beköszönte
sem hozott érdemleges változást. A lenini nemzetiségi
politika nem a népek közötti ellentétet igyekezett
eltüntetni, hanem magukat a népeket. Hivatalos nyilatkozatokban,
barátsági szerzõdésekben nem volt hiány;
a valóságról, a malomkövek közötti
létrõl azonban a már említett Sütõ
Andrástól és Duray Miklóstól értesülhetünk
(sok más tollforgató mellett). A szocialista formáció
összeomlásának pillanatában - aki átélte,
tanúsíthatja - Magyarország lélegzetvisszafojtva,
remegõ izgalommal és õszinte segítõkészséggel
követte a romániai és csehszlovákiai eseményeket.
Félretettük a múlt sérelmeit, bízva benne:
új korszak kezdõdik. A kinyújtott kéz hosszan
árválkodott az ismét elszennyezõdõ légkörben.
1920 után Magyarország a kaján várakozásokkal
szemben, mint történelme során sokszor, ismét
talpra áll. Olaszország és Anglia segítségével
1924-ben jelentõs kölcsönhöz jut. A következõ
években megszûnik a katonai és pénzügyi
ellenõrzés, az ország kilép a diplomáciai
karanténból. A revízió a hivatalos politika
részévé válik, ám meglehetõsen
kétarcúan. A belföldi propaganda hatásos, bár
valójában felesleges, míg a külföldi gyönge
és hatástalan. Nekünk erre sajnos nem volt pénzünk
- állítja késõbb Bethlen -: "Egy országot
kellett újjáépíteni." A hazai propagandára
azonban jutott pengõ. (Az utódállamok budapesti követségei
komoly kultúrmissziós tevékenységet fejtettek
ki. Tehetséges költõket hívtak meg irodalmi délutánjaikra,
beszéltek rá mûfordításra, sõt
kölcsönöztek számukra baráti szívességbõl
pénzt; például József Attilának, ha
megszorult.)
A revízió jegyében meglehetõsen vegyes színvonalú
mûvek születtek. Akadtak közöttük kitûnõ
mûvészektõl (Pásztor János, Sidló
Ferenc, Kisfaludy Strobl) és siralmas mûkedvelõktõl
valók. A revízió gondolata megjelenik - vizuálisan
vagy másként - köztereken, plakátokon, hegytetõkön,
élõképek formájában, bánatos
Hungáriaként, esetleg atléták mezén.
A vereség beépül a köztudatba. Tanítás
elõtt elskandálják a nebulók a Nemzeti (másként:
Magyar) Hiszekegyet. Ha bárki meg meri kérdõjelezni
a nemzeti imamalom mûködésének hatékonyságát,
azt hazaárulóként kicsapják az ország
iskoláiból. (Benedek Istvánt - ahogy õszintén
beszámol róla -, csak apja összeköttetései
mentik meg ettõl.) A trianoni sebek állandó feltépése
visszaélés a közös fájdalommal - és
ügyes taktikai húzás, jól beváló
indulatlevezetés. A mélyben roppant elégedetlenségek
munkálnak, ne feledjük, A néma forradalom országában
vagyunk. Akadnak persze józan, építõ szándékú
javaslatok. Németh László azt ajánlja, hogy
a veszteség mellett vegyük számba a nyereséget
is. (Arra céloz, hogy a csonka ország tiszta nemzetállam
lett, nem kell többé bajlódni a kisebbségekkel.)
Ismerjük meg behatóan szomszédainkat - mondja -, múltjukat,
kultúrájukat, szándékaikat. Verjünk hidakat.
Nem sok követõje akad.
A revíziós célok elérésére nem
volt komoly remény. A propaganda által sulykoltak és
a valóság, a cselekvési lehetõség között
feszülõ ellentét messiásváráshoz
vezet. A megváltó lord Rothemere személyében
érkezik meg. Az angol sajtómágnás felkarolja
a magyarság ügyét. Cikkekkel, pénzjutalommal
- Krúdy és Móricz kap belõle -, könyvekkel,
és az Igazságot Magyarországnak!-mozgalom támogatásával.
Fellépése jelentõs nemzetközi visszhangot vált
ki. Bethlen azonban elhatárolódik, levelet intéz Chamberlain
angol külügyminiszterhez, aki elégedetten veszi tudomásul
a magyar kormány álláspontját. A hazai polgár
ezzel szemben a lord akciói mögött ott sejti a brit közvélemény
és õfelsége kormányának jóindulatát.
1956-ban hasonló a helyzet, amikor a lakosság a külföldi
rádióadók - a SZER és az Amerika Hangja - véleményét
az USA és a nyugati kormányok álláspontjának
véli. Újabb történelmünkön végighúzódik
az önveszélyes tájékozatlanság, valami
végzetes naivitás, társulva az idegenbõl jövõ
véleményektõl való kóros függéssel.
Ez a lélektani alapja a magyarság elképesztõ
mértékû manipulálhatóságának.
(Bármilyen lehangoló, nem tanulunk a magunk kárán.)
A területi revíziót - szerencsétlenségünkre
- a Harmadik Birodalom döntõbíráskodásának
köszönhettük. Sovány vigasz, hogy szomszédaink
sem álltak fölöttünk morálisan, sõt
hevesebben keresték Hitler kegyét. Az immár valósággá
vált revíziót csak a kommunisták ellenzik.
Természetesen
nem erkölcsi megfontolásból, hanem Moszkva iránti
feltétlen elkötelezettségük miatt. (1927-ben Trianon
revízióját a Szovjetunió elleni háború
jelszavának minõsítik; késõbb azt hangoztatják,
hogy a trianoni rablószerzõdést "a nemzetközi
proletárforradalom fogja összetörni a Szovjetunió
segítségével"; majd 1944-ben ismét taktikát
változtatnak, és egy Dunai-konföderációért
hevülnek, melyben a "Duna-medence és a Balkán népei
egyetlen demokratikus" népcsaláddá lesznek, "összhangban
a Szovjetunióval".
A fordulat évét követõen és a késõbbi
kommunista idõkben trianon a kollektív nemzeti tudattalanba
számûzetett. A hivatalos verzió nagyjából
így hangzott: "a magyar uralkodó osztály sok évtizedes
soviniszta politikájáért kellett fizetni" Trianonban.
Az egymást követõ kommunista kormányok - Rákosi,
Kádár és Grósz kabinetje -, kudarcot kudarcra
halmoztak, ha leültek testvérpártjaikkal a magyar kisebbségek
ügyében tárgyalni. Valójában megvetõ
cinizmussal nézték a sorsukat, csak akkor fordultak feléjük,
ha a hazai értelmiségnek sikerült nyomást gyakorolni
rájuk, vagy némi népszerûségre vadásztak
- ami mindig csúfosan végzõdött.
A magyarságban erõs hajlam él a negatív kultuszteremtésre.
Kevés nép tartja számon ilyen lelkesen a vereségeit,
ápolja azok helyszíneit. A vereség-tudatnak azonban
nincs kohéziós ereje. Az ezredfordulóra a határokon
túli magyarok iránti együttérzés kihunyóban
van. Néhány éve Szabó A. Ferenc azzal a javaslattal
állt elõ, hogy ha már megállítani nem
tudjuk a hazai népességfogyást, legalább a
magyarságból gondoskodjunk pótlásáról.
Ötletét általános érdektelenség
fogadta.
Trianon tanulságait máig nem vontuk le. Sem a kultusz, sem
a ránk kényszerített amnézia nem kedvezett
ehhez. Egyik fájó leckéje az elsõ világháború
végi idõszaknak, hogy akkor a legitimisták, károlyisták,
kommunisták, horthysták nem találták meg a
közös cselekvéshez a nemzeti minimumot.
Napjainkban okos és türelmes írások születnek
az új nemzeti önazonosság lehetõségeirõl,
a kisebbségek híd-szerepérõl, kultúrájuk
fennmaradásának szükségességérõl,
az etnikai sokszínûség megõrzésérõl,
az egyéni és területi autonómia értékérõl,
a kultúrák egyenrangúságáról.
A valóság azonban mást mond. Az európai szintû
elvek a trianoni határokon túl gyakran csak szép szólamok.
Szlovákiában a magyarságot nem ismerik el államalkotó
nemzetként. Romániában nincs saját egyeteme
kétmillió magyarnak kultúrája életben
tartásához. Az anyaországot demográfiai Trianon
fenyegeti. A mai átlagmagyar hasonlóan tanácstalan
- mert félretájékoztatott -, mint elõdei nyolcvan
éve.
E hiányok szakadékai szabdalják mai valóságunkat.
Talán ez Trianon egyik legidõszerûbb üzenete.