MESTERHÁZY KÁROLY |
FETTICH NÁNDOR ÉS A MAGYAR HONFOGLALÁS RÉGÉSZETE |
--------------------Fettich
Nándor nem túl hosszú pályájának egyharmadát, mintegy
tizenöt esztendőt szentelt a honfoglalás kor kutatásának. De
ez a tizenöt év, benne a teljes harmincas évekkel, egymagában
felér egy életművel, mind mennyiségét, mind minőségét
illetően. Saját életművén belül ugyan az avar kor kutatása
a leghangsúlyosabb, de mindjárt ezt követi a honfoglalás
koré. Az alapokat saját ásatásokkal és a Nemzeti Múzeum új
szerzeményeinek feldolgozásával kellett megteremtenie, hiszen
Hampel után tizenöt évvel, közben az elhúzódó első
világháborúval, szinte elölről kellett kezdenie mindent.
Elődei nem hagytak rá - mai szóhasználatunkkal élve -
közöletlen temetőket vagy leletek tömkelegét. Talán ez az
oka, hogy nem is a honfoglalás kor kutatásával kezdte
pályafutását, viszont a kezdeti években kiérlelt kutatási
módszereket éppen a honfoglalás korra alkalmazhatta a
leghatásosabban. A kenézlői második temető 1927-ben és
1930-ban történt feltárását tekinthetjük e korszak
kutatása első jelentős lépésének. Ő ugyan abban a hitben
volt, hogy a temető JÓSA A. által 1913-ban megkezdett
feltárását folytatja, amit sírszámozása is mutat, de utóbb
bebizonyosodott, hogy két teljesen különböző temetőről van
szó.1 Az ásatás egyik újdonsága az volt, hogy
antropológus is (Bartucz Lajos) jelen volt a munkáknál, arról
nem is szólva, hogy Fettich is személyesen vezette a
feltárásokat. A feltárással egyidőben hozzákezdett az anyag
feldolgozásához is. Így történhetett meg az, hogy az
Archaeologiai Értesítő 1931-es kötetében már meg is jelent
a kenézlői ásatás feldolgozása. A feldolgozás módja is
egészen más volt, mint ami a korszak szakirodalmában szokásos
volt: az ásatás anyagát nem egyszerűen sírok szerint
közölte le, hanem témák, sőt témakörök köré
csoportosította mondanivalóját, amelyekben a leíró résszel
egyenrangú volt az értékelés. A magyar honfoglalás kor
kutatása itt és ekkor, Fettich Nándor kenézlői ásatásának
közlésével lépett újra nemzetközi színvonalra, egységbe
fogva az anyagközlést és az interpretációt. Ez a módszer
Hampel számára még nem volt követhető, kortársai pedig más
korok anyagával foglalkoztak ilyen szinten (pl.: Kovács István
a marosszentannai temetővel).
--------------------A szakszerű tárgy- illetve sírleírás, a gondos
temető-közlés és a nemzetközi szakirodalom alapján
történeti eredmények elérésére törekedett. Régészeti
anyaggal foglalkozó történésznek vallotta magát, aki
először is kritikailag megrostálva, a téves adatoktól
megtisztított tárgyi anyagot teszi közzé, "ahogyan a
régi szövegeket, ugyanúgy a régi tárgyakat is hozzájuk
illő módszerrel kell meghatározni, feldolgozni,
jelentőségüket felismerni, s így azokat a történettudomány
számára hozzáférhetővé tenni."2 Ebben
segítségére volt nagy tárgyismerete, amelyet Európa
múzeumainak többszöri meglátogatásával szerzett, köztük
1926-os Szovjetunióbeli útján, melyet 1935-ben megismételt,
majd 1942-ben nem szokásos formák között végzett újra. A
másik nagy segítsége a széles körű nyelvismerete volt,
amely nemcsak a nyugat-európai nyelvekre terjedt ki, hanem az
oroszra is, sőt lehetővé tette számára az írott források
önálló használatát. Fettich N. tehát teljes tudományos
vértezetben lépett a honfoglalás kor régészetének jelképes
színpadára. További segítséget jelentett számára a
problémák megközelítésének nagyjából azonos lehetősége,
hiszen az avar kor kutatása során is hasonló megoldatlan
kérdések merültek fel. Egész életművén végighúzódnak
azok a főbb szempontok, amelyek gondolkodását vezérelték
egy-egy korszak kutatásában. Korszakokon át- meg áthúzódó,
összefonódó kérdéskörök foglalkoztatták leginkább, pl. a
kontinuitás problémája, melyet mind az ötvöstechnikák, mind
az ötvösműhelyek tekintetében állandóan figyelemmel
kísért. De ugyanígy hitt a népi kontinuitásban is, amelynek
megnyilvánulásait kereste a hitvilág, a szokások, a
kereskedelmi utak vagy a tárgytípusok továbbélésében.
--------------------A kenézlői ásatás feldolgozása során
felmerült kérdések egyébként később is foglalkoztatták.
Itt a legfontosabb probléma a nomád környezetben alkalmazott
fémöntés volt, amellyel a kenézlői övveretek készültek.
Ehhez már komoly előtanulmányai voltak, mind az oroszországi
múzeumok anyagát, mind Pósta Béla hagyatékát, de az avar
anyagot is ismerte. Ráadásul ekkor jelent meg Németh Gyula
könyve a honfoglaló magyarság kialakulásáról (1930),
amelyben Kürt nevű törzsünket a Minuszinszki-medencéből
származtatta. Ezt fontos tényként elismerve tartotta az
öntés tecnikáját a magyarság belső-ázsiai örökségének.
Elsődleges kapcsolatnak ugyan a kenézlői és minuszinszki
övveretek és szíjvégek formai azonosságát, tehát a
tipológiai kutatás eredményeit tartotta, a Németh-féle
eredeztetés mégis fontos volt számára a történeti
interpretációhoz.
--------------------Ugyanekkor fedezte fel a tarsolylemezek körét,
amelyet ekkor még nem így nevezett meg, de körülírással
meghatározta azt a réteget a honfoglalók hagyatékában,
amelyet szerinte a Nagy Károly-kard művészeti köre, a
csernyigovi ivókürtök díszítése és a bezdédi tarsolylemez
jeleznek. Ennek a körnek jellegzetességei szerinte a technikai
kivitel (a háttér apró körökkel való beponcolása,
vörösréz bádog alkalmazása), a stílus és az
ábrázolások. A bezdédi tarsolyveretek technikája (a nielló
alkalmazása) és a kijevi kard vezették egy rendkívül
eltúlzott normann hatás feltételezéséhez, melynek kapcsán a
normann-arab kereskedelem is foglalkoztatta. Egy másik
észrevétele ezzel kapcsolatban a két réteg (lemezes és
öntött technika) együttes előfordulása, azaz a
tarsolylemezek köre és a veretes övek összetartozása.
--------------------A honfoglalók harmadik, az előzőektől független
rétegének, a jászfényszarui és sarkad-peckesvári leleteket
értékelve, a rozettás veretek körét tartotta. Röviden
felvázolta kutatásuk történetét, technikai alapon új
magyarázatot keresett szerepükre, kialakulásukra és
eredetükre. Véleménye szerint e tárgyakon a háttér
aranyozása azt jelzi, hogy applikált, rávarrt színes
textildíszítmények technikáját őrzik fémben, míg az
öntött övveretek a fafaragásét.
--------------------Ha nem is ebben a csoportosításban, de ugyanezek a
fő kérdések számára 1935-ben is, amikor megjelent az
Archaeologia Hungarica 21. kötetének első kiadása, majd
1937-ben a három fejezettel kiegészült végleges változat (A
honfoglaló magyarság fémművessége). Ez a könyv Fettich
munkássága első tíz évének esszenciája, és talán
életművében is a legkiemelkedőbb. Jelentős részt alkot
benne a saját, vagy a számára átengedett új ásatások
anyagának jobb-rosszabb leközlése. Saját ásatás a hencidai,
a kecel-vádéi és az ókécskei, Horváth Tibor mentette a
karosi első temetőt, Csallány Gábor a gádorosit, Kiss Lajos
a geszterédi sírt, és új anyag volt a halicsi (Krylosz) két
sír is. Az új leletek fontosabbjait az általa alkalmazott
alapos technikai leírással közölte, de a kevésbé fontosakat
sem hallgatta el, pl. a gádorosi harmadik és negyedik sír
leleteit, vagy a hencidai szegényes sírokat. A keceli temető
edényeit is bemutatta, eltérően saját korábbi szokásától
(pl. a kenézlői edényeket még nem közölte le). A kötet
másik nagy egységét azok a régi ásatásokból származó,
elsőrendű anyagok tették ki, amelyek honfoglaláskori
régészetünk alapleletei. Így ő közölte le teljesen a
legelső honfoglaláskori leletet, a benepusztai sír anyagát,
aztán az összes tarsolylemezt, mégpedig a leletegyütteseket
kritikailag helyreállítva, a hozzájuk keveredett idegen
tárgyaktól megszabadítva (pl. a galgóci leletet már a két
karperec nélkül, a szolyvai sírt a hozzákevert avar kard
nélkül, a teljes szolnok-strázsahalmi leletet, a
szétszakított tarcali leleteket).
--------------------A kötet harmadik nagy csoportját nem
honfoglaláskori emlékek alkotják, hanem amelyeket Fettich
készítési technikájuk, vagy díszítésük alapján
tipológiai jegyeik miatt elengedhetetlennek talált
megemlíteni, amelyek koncepciója miatt kerültek be a kötetbe.
Ilyen téma volt a lemezes - Fettichnél bádog anyagból -
domborítással és poncolással készült, elsősorban
vörösréz alapú tárgyak feltűnése már az ókortól, és
időben meg-megszakadó vonalvezetéssel, de a technika
továbbélésével a honfoglaló magyarságig. A
lemezkészítmények szkíta, illetve szarmata példáitól a
tarsolylemezekig és "falerákig" - értve alatta a
korongokat - kontinuitást feltételezett, és e kontinuitásban
általánosabban is létező folyamatosságot látott. Ugyanez
vonatkozik a díszítőmotívumokra is. Mint nekrológjában
PÁRDUCZ M. írta: "Az egyes motívumok továbbélését
nyomon követi a szkíta emlékanyagtól kezdve a szarmata, hun,
avar és honfoglaló magyarság művészetében. Gyakran e
motívumanyaggal összekapcsolt szellemi tartalom
továbbélését is feltételezi."3 Ezzel
kapcsolatban az időben meg-megszakadó sorozatok
"hiátusait" a kutatás hiányosságaival magyarázta,
és viszonylag könnyen áthidalhatónak gondolta.
--------------------Ugyanez a koncepció nyilvánult meg a könyv
második fejezetében is, ahol 15 különböző avar lelőhely
emberábrázolásait elemezte. Az avar bronzok mind öntvények
voltak, ábrázolásaikat antik mintaképekre vezette vissza.
Ahogy ezek az ábrázolások is kontinuusak szerinte, azonképpen
az öntés technikája is az, csak még régebbi és keleti
hozadéka a magyarságnak. Mint ő maga írja: "A
magyarországi avar régiségeknek tömör bronzöntvényekből
álló része kétségtelenül belső-ázsiai steppe területen
végbement fejlődés eredménye... az ősmagyar fémművesség
kialakulásának szálai ide is visszanyúlnak." Ezt a
belső-ázsiai színteret véli megtalálni a
Minuszinszki-medence műveltségében, s az 1931-es gondolatokat
továbbfejlesztve a türkök nyugati ágának, a kazároknak
tulajdonítja a technika megjelenését a levédiai
magyarságnál. A történetileg jobban ismert kazár-magyar
kapcsolatok lazulásával egyidejűleg a normann-arab és
normann-bizánci kereskedelmi utak fővonalában élő magyarság
dél-oroszországi jelenlétére ő mutatott rá hangsúlyosan.
Szerinte ennek a kedvező földrajzi helyzetnek köszönhetően
bontakozott ki a magyar gazdasági és politikai hatalom és vele
a művészet is. Az itt tett főbb megállapításai sokban ma is
helytállóak, mint pl. a magyarság szerepének felismerése
Dél-Oroszország IX. századi történetében, a katonai hatalom
kibontakozása és megerősödése, a kereskedelem fontossága
és szerepe a kultúrák közötti kapcsolatok megteremtésében,
az arab-iszlám hatás jelentkezése a magyar fémművesség
díszítőmotívumai között stb. Ezeknek a kérdéseknek a
felmerülése a magyar honfoglalás régészetében itt történt
meg először. A látszólag teljesen tipológiai vagy
kronológiai témák Fettich tollán történeti problémákká
váltak. Ezt jelzi ugyanezeknek a témáknak történészek
számára való feldolgozása a Századok 1933-as évfolyamában.4
--------------------Még egy kisebb tárgycsoportról kell
megemlékeznünk e könyv méltatásakor. Ezek honfoglaló magyar
tárgyak, amelyek nem önálló fejezetben említődnek meg,
hanem az egyes részekben elszórva fordulnak elő. Azt
hihetnénk, azért kerültek bele a könyvbe, mert ott a helyük
egy honfoglalás korról szóló könyvben. A valóságban
azonban a szerző egészen mást gondol róluk mint mi, és azt
időnként jó az emlékezetünkbe idézni. Az egyik ilyen
rejtélyes tárgy a benepusztai szíjvég, a másik az egri
áttört hajfonat-korong, s vele a többi hasonló darab is. Már
1931-es tanulmányában is említi a "falerákat" és
korongokat, mint honfoglalás kori emlékeink bizonytalan
eredetű rétegét. Később megpróbálja formajegyeikkel
egyező párhuzamaikat fellelni, és meg is találja a késő
avar kori művészetben. Ehhez történeti eseménysort is
kreál, feltételezve egy, a Dnyeper környékére menekült
késő avar népességet. E keletre menekült avarság
fémművességi hagyományai jelentkeznének a normann
fémművességben és hatnának a levédiai magyarságra is. E
mű számos szempontja és megállapítása elsőként
jelentkezik a magyar szakirodalomban: 1. Felhívja a figyelmet a
leletek technikai leírásának fontosságára, amely népi
kapcsolatokat is jelezhet, 2. a tárgyak készítése és földbe
kerülése között levő időkülönbség jelentőségére
(kettős keltezés), 3. megkísérli a honfoglaló anyag
rétegeit megállapítani és jellemezni (minuszinszki réteg,
rozettás veretek, dél-oroszországi lemezes áru), 4.
megkísérli megállapítani a honfoglalás kori leletek
időrendjét a kazárokhoz való viszony alapján, 5.
megállapítja a tarsolylemezek időrendjét a geszterédi
szablya pótlásvereteinek segítségével (a lapos poncolt
mintájútól a domborodó és végül kőberakásos, illetve
kőberakást utánzó típusokig), 6. megállapítja e művészet
kapcsolatát a perzsa-szaszanida és egészen szabatosan az arab
művészettel (melyet azonban a későbbiekben saját maga sem
vesz komolyan), 7. felhívja a figyelmet a magyarság IX.
századi dél-oroszországi jelenléte régészetére, 8. a
honfoglalás előtt visszamaradt magyarok emlékeit véli
felfedezni Permia lelőhelyein (Redikor, Kudimkar,
Rozsdesztvenszkoje stb.), e területet tartja Magna Hungarianak,
ezért is foglalkozik részletesen a permi bronzokkal, 9. a
kazár műveltséget keresi Verhne Szaltovóban, és e körön
belül keresi a kazár-magyar kapcsolatok régészeti nyomait,
10. kiemelten hangsúlyozza a normannok dél-oroszországi
szerepét, de eltúlozza a magyar-normann kapcsolatokat, 11.
megkísérli a magyarok jelenlétét oroszországi műhelyekkel
kapcsolatba hozni (Kijev), 12. a műhelyek mellett a megrendelők
kívánságaira is figyelemmel van, 13. az orosz kutatókat
megkísérli közvetlenül bekapcsolni a honfoglaló magyarság,
illetve a nomád népek kutatásába, s e munkájukat illetően
publikálási lehetőséget biztosít számukra.
--------------------Alig két évvel a honfoglalók fémművességéről
írt könyve után már újabb monográfiák terve foglakoztatja,
s ezek közül egy, az ún. Nagy Károly-kardról írt mű el is
készült. A kézirat lezárásának időpontját nem ismerjük,
de a benne levő hivatkozások egyike-másika eligazít. Ezek
közül kettő elég pontosan keltezi a könyvet. Az egyik
hivatkozás a Szent István Emlékkönyvben megjelent cikkére
(1938), a másik pedig a csongrád-vendelhalmi ásatásra
vonatkozik, a Folia Archaeologica első kötetében (1939). Ez a
könyv számomra ismeretlen okból kéziratban maradt. Egyes
fejezetei azonban szó szerint beépültek élete utolsó
monográfiájába5,a halála után megjelent,V.
Budinsky-Kri>kával közösen írt könyvébe.6 A
mű megírására felkérést kapott, s ezért Bécsben hosszabb
időn át kézbevéve tanulmányozhatta a szablyát. Ekkor
készültek rajzai és felvételei róla, melyek nyomán a
szegedi múzeum számára a szablya másolatát is el tudta
készíteni. A tárgy részletes leírása, a honfoglaló
magyarok hagyatékába tartozásának régészeti bizonyítása
mellett itt fejti ki legrészletesebben a honfoglaló művészet
palmettás rétegének periodizációját. Az ötvös mesterség
gyakorlatának ismeretében rámutat arra, hogy 30-50 év alatt
értek a palmetás díszű alkotások a fejlődés végső
stádiumába, amikor hirtelen el is tűnnek. Részletesen elemzi
az ötvösműhelyek működését, amelyekben feltételezhető a
Nagy Károly-kard készítése, s Kijevet tartja e helynek. Itt
érthető, hogy a honfoglaló művészet gyökereit miért keresi
a krími gót művészetben: leírja azokat a díszítőelemeket,
amelyek jellemzőek a tarsolylemezekre, s ezek közül kiválaszt
néhányat, amelyeket speciális tulajdonságaik miatt döntő
fontosságúnak vél egy-egy műhely meghatározására. A
legkorábbi perdöntő fontosságú tárgynak az ókéri germán
csatot tartja, amelyen ott a poncolt háttér, a felület
aranyozása, és Fettich N. terminológiájával az ún. erezés,
amely a pontban végződő vonalakat jelenti. Ez a
felület-tagolás azonban iráni-szaszanida előzményekből
alakult az iszlám művészetben, és a IX-X. századi iszlám
alkotások jellegzetes motívuma. Erre a díszítő motívumra
nyomtatásban megjelent műveiben nem támaszkodik ilyen
hangsúlyosan; még a Szent István Emlékkönyvben sem, ahol egy
angliai bronzlemez díszítését éppen ezért tartja a
honfoglaló művészet angliai kisugárzása példájának (a
winchesteri lemezről van szó).
--------------------Az ún. Nagy Károly-kardról írt könyv más
részletei a honfoglaló magyarok művészetéről Berlinben
megjelent könyvecskéjében vannak tömören összefoglalva.7
E művének is van életművében előzménye, mégpedig
1935-ből, amikor az Ars Hungarica sorozat 11. köteteként
megjelent könyvében foglalkozott a témával.8
Berlini kötetében mutatja be a tarsolylemezek fejlődési
sorát, tipológiáját. Eközben érzékelteti, hogy véleménye
szerint hányféle szerkesztés figyelhető meg a lemezeken,
hány csoportot alkotnak, egy-egy csoport vagy sorozat mennyire
teljes vagy hiányos. Mindezeket abban a meggyőződésben írja,
hogy a pontos tipológia pontos időrendet, a valódi
egymásutániságot adja meg. Itt tűnik fel
tárgy-értelmezéseinek egy új vonása, a tárgyak kultikus
értelmezése. Legegyszerűbb formában ez úgy jelentkezik, hogy
az öv mindenestül egy jelképes állat, melynek feje, farka és
teste van. A későbbi időkben a tárgyak kultikus magyarázata
fokozatosan felerősödik munkásságában, és pl. az S végű
hajkarikának is ilyen jelentőséget tulajdonít, nevezetesen az
S vég fejezett volna ki vallási fogalmakat, s ezzel mágikus
célt szolgált volna.9
--------------------A 930-as évek végén merült fel benne egy
régészeti kézikönyv terve: A népvándorlás kor
archaeológiájának kézikönyve,10 melynek
fejezet-beosztását és szerzőit is megjelölte. A
szarmatákról Párducz M., az avarokról Kovrig I. írt volna
benne. A saját műveinek egy részét is e kötetbe dolgozta
volna bele, s valószínűleg ennek a tervezett kötetnek az
oldalszámait jelezte kéziratain másodikként, felül az egyes
cikkek eredeti oldalszámával, alul pedig a tervezett kötet
oldalszámaival. A kötet fejezetei részben cím szerint
egyeztek a honfoglalók fémművességéről írt kötet
fejezeteivel, de többlet is lett volna bennük, főleg az első
részben és később pl. a hatodik fejezetben, ahol a Nagy
Károly-kardot tárgyalta volna a karancslapujtői lelettel.11
--------------------Már ekkoriban foglalkozott azzal, hogy
monográfiát készít a Köttlach (nála a helynév régiesen
Kettlach) kultúráról, azaz a Keleti-Alpok térségének
VIII-XI. századi régészeti műveltségéről. De úgy
látszik, ez csak terv maradt, mert anyaggyűjtésen kívül csak
egy fejezet kézirata maradt utána,12 annak
ellenére, hogy más kidolgozott fejezetekre is utalás
történik benne. Ennek előszavában hangsúlyozza, hogy még
mindig nem jött el a Köttlach kultúra összefoglaló
feldolgozásának ideje. Ő inkább a számára könnyebbnek
ítélt ábrázolások és színek szimbolikájának oldaláról
közelített a tárgyhoz, és ezáltal elkerülte az olyan
csapdákat, hogy germán vagy szláv eredetű-e a kultúra. E
kérdésben csak 1980-ban mondta ki a végleges választ J.
Giesler a Bijelo-Brdo-i kultúrával egyetemben. Fettich viszont
belebonyolódott a kontinuitás és szimbolika rejtelmeibe, ami
talán oka is volt a munka kéziratban maradásának. A
magyarországi zománcos emlékek (7 lelőhely) felgyűjtése
után (egy kivételével valamennyi korongfibula) a rajtuk levő
állatok (madarak és griffek) értelmezését kísérelte meg.
Megállapította, hogy rajtuk ősi ábrázolások vannak
keresztény formában. Ezek az ábrázolások a nap-férfi-élet
fogalomkörhöz tartoznak, míg a velük teljesen összhangban
álló szegélyminta (többnyire meander), a föld-nő-halál
fogalomkör jelképei. Ebben a jelképvilágban megvan az
értelme a benepusztai szíjvég griffjének és a
nagyszentmiklósi 7. sz. korsó kentauros ábrázolásának is
(követ dobáló kentaur, mint a gonosz jelképe, rajta a
triumfáló Dionysossal, aki kezében ágat tart). A fülbevalók
növényi ábrázolásáról azt vélte: "Bármennyire
kivetkőztették az eredeti életfát (palmettát) értelmes
formájából, bármennyire csak primitív levelek maradtak
belőle a végén, az értelme mindvégig ugyanaz maradt: a
karéjos nap-jelkép felfokozása az ugyanolyan értelmű életfa
segítségével. Ez az értelme az elnövényesítésnek."
Az elnövényesítés következtében a fülbevalók mintáin
Fettich véleménye szerint megjelenhetett a honfoglaló
művészet hatása, ami ráadásul állítólag nem is volt olyan
csekély. A félhold alakú fülbevalók és a korongfibulák egy
részét amulettnek vélte, a gyakori pont-kör díszítést
pedig napszimbólumnak. A halimbai temető korai fázisából (X.
század) származó "amuletteket" és a pont-kör
díszítésű, ún. lépcsősfejű gyűrűket, valamint azokat az
ékszereket, amelyeken "A spirális, illetőleg szalagfonat
változatai, sőt még a szögletes meander is
megtalálható", mind jelképes értelemmel bíró
tárgyaknak tartotta, közöttük: "Sehol egy értelmetlen,
önmagáért való díszítmény nincs. Akik ezeket a karéjos
amuletteket (bizonyos fülbevaló típusok) viselték, azok
tudták azt is, mit jelentenek ezek a számunkra rejtélyesnek
látszó zsúfolt minták és főleg azt tudták, hogy mi
célból viselték azokat. A geometrikus jellegű minták, tehát
szervesen illeszkednek bele a korszak művelődéstörténeti
képébe, ugyanolyan jelentőséggel bírnak, mint a figurális
vagy a növényi minták. A román kor épületszobrászata a
nép ez irányú ismereteire támaszkodott, amikor mindezen
mintákat a variánsok nagy sokaságával felvonultatta a
templomok kőfaragványain."
--------------------Fettich téma-tervei között egy olyan könyv is
szerepelt, amely a hun-avar-ősmagyar kultúrák egyes elemeinek
továbbélését tárgyalta volna a romanikában és a
gótikában, a népi kultúrában és a folklórban.
Valószínűleg e mű részletei voltak az Ethnographiában
megjelent késői dolgozatai. Egyéb terveiről itt most nem
szólunk, hiszen köztük volt a mosonszentjánosi avar temető
feldolgozása és egy a bronzöntésről szóló könyv is.
Viszonylag kevés kongresszuson vett részt, és belföldi
előadást is ritkán tartott. 1933-ban Varsóban szerepelt az
oroszországi kereskedelmi utakról szóló előadással.13
A Berlinben 1939-ben tartott kongresszuson a Nagy
Károly-kardról írt könyvének egy részletét mondta el,
magyarul a FolArch 1941. évi kötetében látott napvilágot.
1941 szeptemberében pedig a Magyar Tört. Társ-ban beszélt a
honfoglaló magyarság fejedelemválasztása címmel a
tarsolylemezek jellemzőiről, műhelyeiről, az arab ötvösök
(itt csekélynek ítélt) jelentőségéről, a megrendelőkről,
azaz főleg a honfoglalók művészetéről.
--------------------Majdnem minden műve németül is megjelent, így
Európa-szerte ismert és elismert kutató volt. Cikkei jelentek
meg a Germániában (1932), az Eurasia Septentrionális
Antiquaban (1930), a koppenhágai Acta Archaeologiában, a
Seminarium Kondakovianumban Prágában, a Slovenska
Archaeologiában, és felkérésre írta meg a Nagy
Károly-kardról és a zempléni sírról szóló könyvét is.
--------------------Kollégáival való személyes kapcsolatát jelzi
kijevi naplója, melyben leírja, milyen körülmények között
csomagolták László Gyulával 1942 első heteiben a kijevi
múzeum régészeti anyagát, valamint ostromnaplója, melynek
nagy része 2000-ben jelent meg. Más oldalról a róla írt
nekrológok hangvétele és az írók személye is árulkodó.
Valószínűleg szigorú, a teljesítményeket a munkában való
helytállást méltányoló ember volt. Életének pontosabb
ismerete elősegíti műveinek megértését, tevékenységének
összevetése pedig Hampel, László és az utódok
munkásságával a legnagyobbak közt jelöli ki helyét a magyar
régészetben.
JEGYZETEK:
1 | A kor szokásos ásatásainál nagyobb szakszerűség ellenére az emberi és ló vázcsontok részleges felszedése alapján sikerült 1990-ben beazonosítani Fettich ásatásának színhelyét, amit még az is megerősített, hogy az egyik sírban egy övveret is a csontok között maradt. |
2 | FETTICH N.: Az un.
Nagy Károly-kard mint történeti kútforrás. Kézirat,
MNM. A. 89. 1. B. 34b. |
3 | PÁRDUCZ M. ArchÉrt.
99 (1972) 113-114. |
4 | FETTICH N., A
levédiai magyarság a régészet megvilágításában.
Sz 67 (1933) 369-99. |
5 | Erre BÓNA I.,
ArchÉrt 93 (1966) 281-82. |
6 | Das altungarische
Fürstengrab von Zemplin. Bratislava 1973. |
7 | FETTICH N., Die
altungarische Kunst. Berlin, 1942. |
8 | A honfoglaló
magyarság művészete, Budapest, 1935. |
9 | Az MNM Adattár 89.
1. B32-es kézirat, amelyben az avar mágikus
ékszerekről beszél, melyeket a szlávok mágikus
tendencia nélkül kezdtek utánozni. |
10 | MNM A. 89. 1 B34.
a-c. |
11 | MNM A. 89. 1. B27. |
12 | A Kettlach kultúra
művészetének avar és ősmagyar elemei. Kézirat kb.
1954-ből: MNM A. 89. 1. B55. |
13 | Handelswege in
Russland und die Altmagyaren. VII-e Congres Internat. des
Sciences Historiques. Varsovie 1933. 113-18. |
FETTICH NÁNDOR 1900-1971 |